Csütörtök kora délután van, mégis alig lehet beférni a könyvesboltodba. Nem akarsz nagyobbat?Semmiképpen. A Libertine pont attól működik, hogy ilyen pici és személyes. Nem azért ekkora, mert csak erre volt pénzem, hanem mert azt akartam, hogy úgy érezd itt magad, mintha a nappalimban lennél. Legfeljebb egy rendezvénytérrel lenne jó bővíteni, mert a második szülinapunkon elértük a kritikus tömeget: az […]
Csütörtök kora délután van, mégis alig lehet beférni a könyvesboltodba. Nem akarsz nagyobbat? Semmiképpen. A Libertine pont attól működik, hogy ilyen pici és személyes. Nem azért ekkora, mert csak erre volt pénzem, hanem mert azt akartam, hogy úgy érezd itt magad, mintha a nappalimban lennél. Legfeljebb egy rendezvénytérrel lenne jó bővíteni, mert a második szülinapunkon elértük a kritikus tömeget: az utcán állt a sor, annyian vártak a dedikálásokra.
A nyáron nyitott szegedi üzlet is ennyire bejött a válság közepén? Nagyon örülök, hogy rengeteg ott a fiatal, akik benéznek az egyetemről az órák után. Meg persze ott is masszív a NIOK-bázis (Nincs időm olvasni kihívás, Ági alapította, eddig 54 ezren csatlakoztak – a szerk.), és emellett szépen bővül a törzsvásárlói kör, mert újat és mást tudunk mutatni, mint a klasszikus könyváruházak.
Mennyire érzed károsnak az állandó akciózást? Az akciózás leértékeli a piacot, hosszú távon sokat árthat. Pár sérült könyvön kívül nálam sosem találsz leárazottat. Akik idejárnak, tudják, hogy nem kapnak tizenöt százalék kedvezményt, sem 3+1 akciót, ehelyett van előválogatott kínálat és különleges hangulat.
Nem látni még a végét a kereskedelmi ingatlanpiacon jelenleg dúló viharnak, de ez nem mindenkit érint egyformán. Ebben a nehéz helyzetben kifejezetten jól jön egy megbízható, szakértő partner, amelyik a befektetési és bérbeadási tanácsadástól kezdve az értékebecslésen át a kivitelezésig minden fázisban segíteni tud. A New York-i tőzsdén jegyzett Jones Lang LaSalle (JLL) 30 éve […]
Nem látni még a végét a kereskedelmi ingatlanpiacon jelenleg dúló viharnak, de ez nem mindenkit érint egyformán. Ebben a nehéz helyzetben kifejezetten jól jön egy megbízható, szakértő partner, amelyik a befektetési és bérbeadási tanácsadástól kezdve az értékebecslésen át a kivitelezésig minden fázisban segíteni tud.
A New York-i tőzsdén jegyzett Jones Lang LaSalle (JLL) 30 éve alapított magyarországi leányvállalatával régi motorosnak számít a kereskedelmi ingatlanok hazai piacán. „A munkánk telekkereséssel, telekminősítéssel indul. Megvizsgáljuk, hogy alkalmas-e a helyszín a fejlesztő által megálmodott projektre, legyen az irodaház, kiskereskedelmi projekt, logisztikai ingatlan, vagy adott esetben egy új gyár” – mondja Furulyás Ferenc, a JLL magyarországi ügyvezető igazgatója. A JLL Kft. részt vesz az épület bérbeadásában (ebben kiemelt szerepet játszik a bérlőképviseleti üzletágunk), a projektmenedzsment révén a bérlői területek kialakításában, és végül az épület értékesítésében.
Mindennel foglalkozunk, ami nem lakóingatlan. Tényleg páratlan tapasztalattal rendelkezünk ezen a piacon, sok munkatársammal már több mint tíz éve dolgozunk együtt”
Furulyás ferenc
Most minden tapasztalatukra szükség is van, ugyanis a több összetevős válság minden részpiacot érint, az ebből adódó bizonytalanság a kereskedelmi ingatlanok minden szegmensére kihat.
STRATÉGIÁK VÁLSÁG IDEJÉN
Az elemzők szerint Európában az utolsó negyedévben vagy 2023-ban úgynevezett technikai recesszió következhet be, igaz, gyorsan véget is érhet. „Ez kihat a kereskedelmi ingatlanpiacra is, azon belül is leginkább az irodapiacra. Itt egyfajta keresletcsökkenés figyelhető meg: a bérlők óvatosabbá váltak, nehezebben hozzák meg döntéseiket, emiatt az új fejlesztésű irodaházak lassabban tölthetők fel. Arra számítunk, hogy 2023-ban a megelőző évihez hasonló mennyiségű szerződéskötés lesz a piacon” – közli az ügyvezető igazgató.
Világszinten is tapasztalható az energiaárak robbanásszerű emelkedése, és ez megváltoztatja a bérleti költségek arányát. „Egy átlagos irodabérlő esetében korábban a költségek 75 százaléka volt a bérleti díj, 25 százalék az üzemeltetési költség. Most a bérlők tízszer-tizenötször magasabb összegekről szóló energiaszámlákat kapnak, ezzel jelentősen megnő az üzemeltetési költség aránya az irodabérleti díjhoz képest” – emeli ki Furulyás Ferenc. Bár a szerződések túlnyomó részét euróban kötik, és mindent euróban számolnak, az infláció az eurózónát sem kíméli: 2023-ban várhatóan 8 százalékkal emelkednek emiatt a bérleti díjak, és a szerződések, melyek jellemzően 5 éves futamidejűek. „Hasonló folyamatokat látunk a kiskereskedelemben is. A forint árfolyamának romlása miatt az euróban meghatározott díjak jóval nagyobb kiadást jelentenek forintban, mint 12 hónapja. A jelenlegi állapotot akár tökéletes viharnak is hívhatjuk, és várhatóan 2023 erről fog szólni ” – mondja az ügyvezető igazgató.
Mindez nem jelenti azt, hogy mindenki egyformán érintett. A kisebb vállalkozásoknak valószínűleg a túlélésről fog szólni a következő időszak, a nagy cégek azonban eleve hosszabb távra tudnak tervezni, és nem valószínű, hogy az ő oldalukról nagyobb mozgás indulna például az irodapiacon. Eleve a bérleménnyel összefüggő költségek nem jelentenek többet, mint a válallati összköltségek 15 százalékát, tehát a várható emelkedések ebben a viszonylatban vizsgálandók. Furulyás Ferenc jó jelnek tartja, hogy a rövidtávú gondolkodás egyelőre nem tudta háttérbe szorítani a hosszútávú szemléletmódot. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ESG-szempontok jelentősége egyre nő, és ezek közül jelenleg kiemelkedik az energiahatékonyság növelése: ez minden kereskedelmi ingatlan tulajdonosának és üzemeltetőjének egyik legfontosabb céljává vált.
A városképet is meghatározó outdoor reklám mindennapos része az életünknek. Hol tart ez a szektor a digitalizációban és mennyire alkalmas a fiatalok megszólítására – egyebek közt ezekről beszélgettünk Samu Tímeával, a JCDecaux Hungary vezérigazgatójával. Nyugat-Európában vagy a tengerentúlon gyakran látni egészen futurisztikus outdoor hirdetéseket akár a reptereken, akár a városokban. Hozzánk mikor érnek el ezek? […]
Czeglédi Marcell és Mihókánics István a tömeggyártás hibáiból tanulva indították el kárpitosvállalkozásukat. Ma már Green Sofa néven készítenek csomagolóanyagok hulladékából bútorokat.
Jobban szeretem, ha Csányi Sándor és Felcsuti Zsolt áll a lista élén, mint amikor Mészáros Lőrinc. Mészáros Lőrinc egy nagy, országos kacsintás, egy méretes idézőjel. Csányi Sándor sem mentes a politikai kapcsolatoktól, a háttéralkuktól és összefonódásoktól, de az elmúlt harminc évben azt is megmutatta, hogy építkezni és piaci viszonyok között versenyezni is tud. Felcsuti Zsolt pedig arra jó […]
Bő öt éve szinte a nulláról indult újra, mára a covid okozta visszaesés mellett is elérte a tízmilliárd forintos árbevételt a Lensa, amely az amerikai álláshirdetés-piacon akar robbantani. Ha Vári Gergő a Profession.hu után másodszor is feljut a csúcsra, már nem akar egyből lejönni a hegyről.