Nagy Réka igazi zöldveterán. Az országban az elsők között, a 2010-es évek elején kezdett zöld életmódról írni Ökoanyu fantázianéven. Azt gondolta, egykönyves szerző lesz – most négynél jár. Szerinte az életmódváltás nemcsak a tisztítószerünket, az ételünket és a bolygót menti meg, hanem az emberi kapcsolatainkat is.
Nagy Rékából kislánya születésével lett Ökoanyu. 2009-ben egy kupac megörökölt babaruhát szeretett volna bőrbarát módon kimosni, és volt elég ismerete a mosószerekről, hogy tudja: azokra a bababőr nem mindig reagál jól. Ma mindez négy könyvet, húszezer Facebook-, több mint háromezer Insta-követőt és országjáró előadásokat jelent. Fontolva haladt a zöld úton, a lánya fejlődésével jöttek az új kihívások: amikor Sára hozzátáplálásába fogott, az egészséges élelmiszerek témakörébe ásta bele magát, amikor kislánya mászni kezdett, a tisztítószerek méregtelenítése lett a kitűzött cél. „Olyan, mint a francia fonás, ahogy megérted a logikát, egyre könnyebben tudod integrálni az új elemeket.”
Egyszer csak eljött egy pont, ahol a saját háztartásában látott eredmények miatt kiabálhatnékja lett. „Hahó, itt vannak nagyon egyszerű dolgok! Kicsit úgy éreztem, meg vagyunk vezetve, néha még erőfeszítést sem kell tenni, és mindenkinek jobb lesz: a családodnak, a környezetnek, és mégsem ezekhez a módszerekhez fordulunk.” Ötletével megkereste a Nők Lapja főszerkesztőjét, aki lecsapott rá, és megszületett Ökoanyu rovata. Réka korábban a Nők Lapja Café vezető szerkesztője volt, és elbújva írt ugyan, de nem szerepelt, így komoly feladat volt nyilvánosság előtt, fajsúlyos helyeken sürgetni a változást és egy ügy arcává válni.
Ráadásul akkoriban tudományos publikációk, informatív, ám kevéssé olvasmányos szövegek vagy épp a Google hetedik bugyrában megbújó posztok formájában lehetett olvasni környezetvédelemről. A téma mostoha sorsát látva Réka célja az lett, hogy szerethetővé írja úgy, hogy közben nem mond hülyeséget. Utóbbit a szakirodalom hajthatatlan tanulmányozásával és képzésekkel kerülte el.
Napjainkban kiváló befektetési forma lehet az ipari fogyasztók számára, ha beruháznak egy napelemes rendszerre, és azzal váltják ki áramfogyasztásukat. Egy még néhány hónapig futó pályázati lehetőséggel pedig meg is felezhető a megtérülési idő. A Newergies Kft.-hez azért érdemes fordulni, mert teljeskörűen biztosítja megbízóinak a napelemes kiserőművek megvalósítását a pályázati feladatok ellátásától a kivitelezésen át egészen a fenntartási időszak alatti üzemeltetésig.
Miközben az utóbbi években rengeteg napelemes beruházás valósult meg Magyarországon, még mindig régi beidegződésekre épülő tévhitek övezik az energiatermelés e formáját. „Általában két okból szkeptikusak a cégvezetők a napelemekkel kapcsolatban – magyarázza Bíró Ákos, a Newergies Kft. értékesítési vezetője. – Az egyik az, hogy sokan úgy gondolják, ez egy nagyon hosszú távon, 12–15 év alatt megtérülő befektetés. A másik jellemző félelem, hogy a napelemes rendszerek megbízhatatlanok. Csakhogy az elmúlt években 70–80 százalékkal nőtt a villamos energia ára, miközben a napelemes eszközök költsége csökkent. A technológia ma már kiforrott, megbízható, a napelemek teljesítménye, élettartama pedig sokat növekedett. „Most már a 6–8 éves megtérülés szinte minden cég számára elérhető. Az általunk forgalmazott napelemekre 12 év gyártói garancia és 25 év teljesítménygarancia vonatkozik. Cégünk pedig 5 év kivitelezői garanciát és díjmentes karbantartást biztosít a megvalósított projektekre” – mondja Bíró Ákos. Ilyenből pedig sok van, hiszen a Newergies több mint tíz éve van jelen az iparágban, és nemcsak kivitelezőként, hanem befektetőként is. „Saját tulajdonunkban lévő erőműveink mellett az elmúlt években több mint 25 000 kW teljesítményű napelemes rendszert helyeztünk üzembe ügyfeleink számára.”
A 2019-es év fordulópontot jelentett az ipari szektor azon résztvevőinek, akik napelemes beruházást terveztek. „Az elmúlt években jelentősen nőttek a villamosenergia-árak az ipari fogyasztók számára, ugyanakkor megjelent a GINOP-4.1.4-19 kódszámú pályázat, amelyben már csak napelemes fejlesztésekre is lehet támogatást igényelni. Ügyfeleink összesen közel 7000 kW teljesítményű napelemes rendszerre adtak be pályázatot a segítségünkkel. Az első ütem nyertesei mostanában kapják meg a támogatói okiratokat, így hamarosan indulhatnak a kivitelezések is.”
A magyar kis- és középvállalkozások számára talán a legjobb lehetőség ez a pályázat, amely Budapesten és Pest megyén kívüli cégek számára nyitott, és 100 millió forint támogatási értékig kizárólag napelemes rendszer megvalósítására is felhasználható. „A támogatás 55 százalék intenzitású, így 20 kW-tól akár 800 kW körüli rendszerméretig lehet napelemes rendszert telepíteni.
Ilyen mértékű támogatással 2,5–4 év közé is lecsökkenthető a befektetés megtérülése, ez így bármilyen beruházással versenyképes” – ismerteti a lehetőséget Bíró Ákos, aki ugyanakkor arra is
figyelmeztet, hogy nem érdemes várni. – „Idén szeptember közepéig lehet még támogatást igényelni. Az uniós pályázati ciklus végén vagyunk, ez után pár évig valószínűleg nem lesz ilyen lehetőség. Még akkor is érdemes pályázni, ha egy cégnek csak a középtávú terveibe fér bele egy ilyen típusú beruházás, hisz a megvalósításra közel 3 év áll rendelkezésre.”
Kis és közepes áramfogyasztó cégek áramfogyasztása akár teljes mértékben is kiváltható, a nagyobbak esetében pedig az áramigény 20–50 százaléka fedezhető napenergiából.
A Newergies Kft. teljes projektmegvalósítást biztosít a pályázati feladatok ellátásával együtt. Bíró Ákos szerint minden cégvezetőnek érdemes fontolóra vennie egy ilyen fejlesztést, és ha a beruházás mellett dönt, bizalommal fordulhat a Newergies Kft.-hez. „Mi szinte minden esetben megtaláljuk a megoldást, hogy elnyerjük a pályázati támogatást a tervezett napelemes beruházáshoz, még akkor is, ha az reménytelennek tűnik.”
Az áprilisi nagy szakadás után lassú kilábalás kezdődött májusban a világgazdaságban, és júniusban sem állt le. De a folytatás teljesen bizonytalan. Magyarország a koronaválságot is unortodox módon kezeli, az eredmény hamarosan magáért beszél majd. A Forbes negyedéves makroösszefoglalója.
Sokszor a rugalmasság és az egyszerű megoldások jelentik a kulcsot a nem várt kihívásokmegugrásában. A Pappas Auto példája jól mutatja, hogyan lehet válságban fejlődni, miközben végig az ügyfelek kényelme és biztonsága marad az első.
Mázli és jó időzítés – a Banga házaspár szemfülesen először webáruházat indított, majd hosszú tárgyalások után megszerezte a világ egyik legnagyobb kozmetikai franchise-ának magyarországi jogait, és 2012-ben megnyitotta első The Body Shop feliratú, sötétzöld portálos boltját Budapesten. A hirtelen jött gyors növekedés és a koronavírus-járvány ugyan megtépázta cégüket, de a megnégyszereződött netes forgalom segített a túlélésben.
Amikor a videókazetta volt a menő, mindenki tőle vett, a DVD-forradalom elsöpörte, de a videójátékokra jókor érzett rá. Ma már drónokkal is üzletel. Nagy György üzleti karrierje az R-Go-tól Fenyő Jánoson át a Jóistenig.