Negyed évszázada élvezi az ügyfelek töretlen bizalmát a Friedrich Wilhelm Raiffeisen. A Raiffeisen Bank privátbanki üzletága a mai napig meghatározó szerepet játszik a piac fejlődésében, alapvető sztenderdeket fektettek le, komplex termékpalettát építettek, mindenki előtt jártak. 1996 ótarengeteg tapasztalat gyűlt össze, erről Bálint Attila üzletágvezetővel beszélgettünk.
„Úgy szoktunk fogalmazni, hogy mi nem paiacra léptünk, hanem piacot teremtettünk. Mindez pár évvel a rendszerváltás után merész vállalkozásnak számított, hiszen ekkor még kevés vagyonos ügyfél volt a piacon. Első ügyfeleink a legbátrabb első vállalkozók közül kerültek ki, akik a rendszerváltás hajnalán megvalósították az ötleteiket, miután a privatizáció lehetőségét és az egyre szabadabb hitelfelvételt kihasználva a saját lábukra álltak” – mesél a kezdetekről Bálint Attila üzletágvezető. Az évtizedek során a privátbanki üzletág szellemi bölcsőjeként a Raiffeisennél alapvető sztenderdeket fektettek le, és tapasztalt szakemberekkel, megkülönböztetett figyelemmel, valamint komplex termékpalettával állnak az ügyfelek rendelkezésére.
ÚT A TUDATOS BEFEKTETÉSHEZ
Az elmúlt 25 évben megduplázódott a szakma által kezelt számlák száma, a kezelt vagyon pedig több mint tízszeresére nőtt. A magyaroknál
Egymillió eurót kapott arra a magyar Colossyan, hogy szövegből videót alakító technológiáját piaci sikerre vigye.
Hongkongban kitörtek a diáklázadások 2019 végén, néhány egyetemen barikádot is emeltek, a fiatalok mind átérezték, történelmi időket élnek át. Nemcsak a kínai államapparátus és vele annak katonai arzenálja állt az egyetemistákkal szemben – hanem az álhírekre épített propagandagépezet is.
Tulajdonképpen szövegből csinálunk videót.
Az akkor huszonkét éves Kovács Dominik hirtelen az események sűrűjében találta magát – és ez nemcsak személy szerint rá, hanem cégére is igaz volt. A Koppenhágában elindított, eredetileg Defudger névre hallgató startupja azt a missziót vállalta magára, hogy tényleg jobb hellyé teszi a világot: az interneten terjedő manipulált képek és videók detektálására fejlesztett hatékony eszközt.
Több egyértelmű technológiai áttörés után üzleti modelljüket úgy verte le a korszellem, ahogy a kínai kommunista államhatalom gyűrte maga alá a hongkongi diákok ellenállását. De ahogy Hongkongban, úgy Dominikék sem adták fel. „Hatalmas hiba volt, hogy nem azzal a kérdéssel kezdtük: Ezért fizetnétek? Van ez akkora probléma, hogy ennek a megoldásáért fizettek?” – mondja önkritikusan, miközben egy budapesti közösségi iroda tárgyalójában ülünk.
Kovács Dominik, a Colossyan társalapítója Fotók: Sebestyén László
A Defudger irányt váltott, így született meg a Colossyan. A csapat komoly tudástőkét szedett össze a hamis és manipulált videók detektálásával, oda-vissza ismerik a technológiát. Az új üzleti fókusz lényege épp az volt, hogy a deepfake videókat nem észlelni, hanem gyártani kell – de etikus célra. Ez a szintetikus média most épülő piaca. A csapat korábban is kapott már ilyen megkereséseket – és szép pénzt is egy-egy ilyen projekt után. „Tulajdonképpen szövegből csinálunk videót. Amit eddig e-mailben küldtél ki, abból célcsoportra szabott videót tudsz készíteni. Minden kutatás azt mutatja, hogy a videós üzenetek hatása erősebb, több interakciót generál. Ez a mi hozzáadott értékünk.”
A Colossyan jövőképe az, hogy öt–tíz éven belül átalakul a médiaszektor, teret nyer a ma még csak Ázsiában népszerű szintetikus média. Egy befektetői konzorcium a magyar Dayone Capital vezetésével egymillió eurót ad arra, hogy a Colossyan gyorsan skálázódó üzleti sikerre váltsa azt a technológiai tudást, amit 2018 óta felhalmozott. „Ez egy fogadás, ezt mi is látjuk, mert ez a terület nagyon új. Viszont öt–tíz éves távlatban meg kell lépni ilyen befektetéseket is. Ráadásul ez tipikusan olyan iparág, ami nagyon el tud durranni, Dominikék pedig ott vannak most az élbolyban” – mondja a befektetési döntés hátteréről Weiszbart Zsolt, a Dayone Capital partnere.
Ő amúgy optimista, szerinte három–négy év múlva a kamuvideó-detektálás mint termék is érdekes lehet a piacnak. De nem tagadja, mint minden korai fázisú befektetés, ez is egy „mindent vagy semmit” sztori. Ha az általuk várt megatrend beüt, az nemcsak a Colossyan, hanem a mi életünkre is komoly hatással lehet. A még mindig csak 23 éves Dominiknak és hasonlóan fiatal alapítótársainak pedig még van ideje megtapasztalni, hogy milyen, amikor ők diktálnak a piacnak, és nem fordítva. A teljes cikk a Forbes.hu-n.
Az alapító, Ferenc és felesége, Katalin számára a 30 éve történt indulás óta a vagyon magát a BioTechUSA céget jelenti. Mindig a cég egészsége volt az elsődleges, a nyereség is a cég fejlesztését szolgálta, azt az elmúlt évekig visszaforgatták a vállalatba. Ferenc vagyonhoz való hozzáállását is ez határozza meg, nincsenek nagy autók és yachtok – szemlélete a mai hivalkodó világban már-már puritán. Jól példázzák ezt 60 éves születésnapi rendezvényének résztvevői, akik szinte kizárólag a család, valamint gyerekkori, egyetemen és katonaságnál szerzett barátok, nem a sikeres üzlet hozta friss ismeretségek.
Jóllehet Magyarország nem számít hajóépítő-nagyhatalomnak, sportos hajók terén mégis az élvonalba tartozik. Az egyik legelismertebb gyártó a Déry Attila és Mezey Zoltán által alapított etyeki–paloznaki Flaar. Az űrtechnológiát is felhasználó, áramvonalas karbonhajóik szépek, gyorsak, és tele vannak innovációkkal – nem véletlenül úsznak már német, svéd vagy épp olasz vizeken is. A legjobban persze a Balatonon érzik magukat, ott több rekordot is tartanak.