Ha jól megy, azért mondjátok el, hogyan csináltátok!

Fűszerillatok szűrődnek be a szomszédos raktárból Mészáros Miklós Papkesziben levő irodájába, ahol a Vegán-Manufaktúra 2016-os indulásáról beszélgetünk. „Öt éve még gyakran kellett elmagyarázni, mit jelent egyáltalán, hogy valami vegán. Mára sokat javult a helyzet” – emlékszik vissza. Egy ajtóval odébb a műszak végén járó munkatársai csomagolják az igazi gíroszhúshoz zavarba ejtően hasonló pótlékot, valamint a borsófehérjéből és búzasikérből készült burgerpogácsákat és vegliket – vagyis növényi alapú virsliket. Az élelmiszerügyi szabályozások miatt ugyanis nem lehet virslinek nevezni hús nélküli élelmiszert, így a növényi termékeket gyártók kénytelenek kreatívak lenni.

Naponta akár nyolcszáz–ezer Vegan Grill márkanevű termék készül a kétszáz négyzetméteres papkeszi üzemben, hogy aztán az Auchan mellett kisebb üzletek és bioboltok kínálatában tűnjön fel. Miklósék kiszolgálnak vegán éttermeket, sőt egy svéd cég is velük gyártatja termékét. Ez hatalmas ugrás ahhoz képest, hogy kezdetben még feleségével, Stifter Eszterrel mindent ketten, kézzel csináltak a család egyik régi éttermének nagyjából tíz négyzetméteres helyiségében, és keményen kellett küzdeniük, hogy megtalálják első biztos vásárlójukat. A piac fejlődését azonban jól mutatja, hogy öt évvel ezelőtti, másfél millió forintos árbevételük 2020-ban már a százmillió forintot közelítette, és üzemükben öt munkatárs dolgozik.


10? 20? 30?
„A húsipari szereplők közül sokan kérdőre vonnak, hogy mi ez az úri hóbort. Aztán végül megjegyzik, hogy »ha jól megy, azért mondjátok el, hogyan csináltátok!«” – mondja mosolyogva Szappanos Péter, a Pápai Hús ügyvezetője. A cég a 2000-es évek közepe óta bukdácsolt, kétszer is állt felszámolás alatt, míg 2016-ban egy hongkongi befektető 1,1 milliárd forintos felvásárlással megmentette az akkor 103 éves vállalatot. A Pápai Hús ügyvezetését 2019 márciusában átvevő Szappanos azt mondja, „a klinikai halál állapotából” sikerült talpra állítani a céget, és egyből neki kellett látniuk a korábbi stratégiák újragondolásának.

Szappanos Péter és az ő „úri hóbortja”