Egy adag Amazon, némi Emag, meg az Extreme Digitalos tapasztalat, a jól bevált hibrid modell kiterjesztése a piactérre: online biznisz boltokkal. Mindenből a legjobbat összegyúrva várja a nagy játékosok érkezését a szinte törvényszerűen egymás karjaiba omló Emag–Extreme Digital-duó a vezérállásban Várkonyi Balázzsal, aki hét év után másodszor szerepel a Forbes címlapján. A járvány felrobbantotta az e-kereskedelmet, a vásárlók a régi, stabil nevek felé mozdultak, de mégse fenékig tejfel a frissen fuzionált piacvezető cég helyzete. A „mindent azonnal és kényelmesen” ügyféligény kielégítéséhez hatalmas logisztikai feladatoknak kell megfelelniük a következő években.
Van némi perverzió abban, hogy a covid alatt az online céget offline bővíted – állapítja meg üzleti modelljéről nagy mosollyal az arcán Várkonyi Balázs, miközben már vagy egy órája, hogy az Emag–Extreme Digital elmúlt időszakáról és jelenlegi terveiről beszélgetünk. Az biztos, hogy a járvány által kiváltott félelem és bezárkózás világszerte adott egy lórúgást az online értékesítéseknek, és inkább az jellemző, hogy az offline cégek is apait-anyait beleadnak az online lábuk erősítésébe.
Amit azonban Várkonyi Balázs a cégében látott, amit az Extreme Digitallal közel húsz év alatt megtapasztalt, más irányt jelöl ki, és ezen a pandémia sem változtat. A milliódolláros kérdés az, hogy sikeres lehet-e a hibrid modell az Emaggal egyesült cégnél is, miközben a régiós és globális versenytársak bármikor bezúdulhatnak a magyar e-kereskedelmi piacra.
A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora 2020-ban: 1. Emag–Extreme Digital 2. MediaMarkt 3. Alza.hu 4. Tesco 5. Telekom 6. Euronics 7. 220Volt 8. Aqua 9. Ipon 10. Libri-Bookline
Forrás: GKI Digital
A magyar Forbes első száma 2013 novemberében jelent meg, Váradi József (Wizz Air), Csányi Sándor és Wáberer György után a 30 sikeres fiatal 30 alatt összeállításunk került a címlapra, majd jött Várkonyi Balázs 2014 márciusában. Akkor az Extreme Digital felemelkedésének történetén volt a hangsúly: hogyan tűnt ki a tömegből, az Akácfa utca kis számítástechnikai üzleteinek sorából, hogyan lett a cég a legnagyobb hazai e-kereskedők egyike? A legjobb termék, a digitális fényképezőgép megtalálása a legjobb pillanatban, a költségek agresszív letörése, az online értékesítési láb korai elindítása mind fontos része annak, hogy az Extreme Digital gyorsan nőtt nagyra.
Finanszírozási oldalról igen fontos része a történetnek, hogy a termékek forgási sebességének növelésével a szállítók pénzén tudtak növekedni, ami pedig az árversenyt illeti, a legjobb, ha magát Várkonyi Balázst idézzük a cikkből. „Direkt törtük le az árakat, fogtuk a piacot, nem engedtük, hogy más is pénzt keressen. Az árletörés azonban nem azt jelenti, hogy ész nélkül mindent leviszel. Csak a státuszterméket kell megmozgatni, hogy felhívd magadra a figyelmet.”
2014-re az Extreme Digital számára egyértelművé vált, hogy a hibrid modell a nyerő. A magyar vevőnek kell a bolt, ahol nézelődhet, ahol megtapizhatja a terméket, kérdezhet, érdeklődhet, vagy épp reklamálhat, garanciát érvényesíthet függetlenül attól, hogy online vásárol-e. Vagyis szükség van a boltokra is, nem elég kizárólag online értékesíteni. De hat és fél évvel ezelőtti címlapsztorink úgy ér véget, hogy Várkonyi Balázs elmondja, stratégiai partnert keresnek a további növekedéshez, a „következő dimenzióugráshoz”. „Olyasvalakit keresünk, akitől tanulhatunk is.”
Pál mindig vállalkozó volt, kerülte a kötöttségeket. Gyakorlott üzletember, és sokáig nem szerette, hogy munkája és felesége miatt sok rajta a reflektorfény. Nóra kezdettől alkalmazott volt, de korábban is kikacsintott a vállalkozói létbe, és a jövőre nézve is ilyen tervei vannak. Tizenkilenc éves kora óta rutinosan mozog a nyilvánosság előtt, itthon az ő arcával adják el a legtöbb terméket. Közös márkájuknál most összeadódik az eddigi tudás.
Ha meztelen nőket fotózol, az már széles körben beszédtéma
„Világéletében vállalkozó volt, abból volt pénze, hogy fotózott. Mikor a kisbolt vagy a vlog miatt háttérbe szorulnak a fotós munkái, az nyilván okoz neki egy bizonytalanságérzést. Pedig a Voiceforce (a közös cég – a szerk.) ugyanígy az övé, még ha sokszor nem is érzi a magáénak. Ha nem tud fotózni, és a Lime fotón nincs bejövő pénz, az néha okoz egy kis feszültséget” – mondja Nóra. Mindkettőjüknek fontos, legyenek külön sikereik is.
Az értelmiségi családból származó Nánási Pál gyerekkorában került kapcsolatba a fényképezéssel, belsőépítész édesapja gyakran fotózta munkáit. Hétévesen kapta meg első fényképezőgépét, egy orosz Ljubitelt. 1993-ban szülei támogatásával öt évre Angliába költözött, és két fotósiskolát is elvégzett. „Inspiráló volt a nemzetközi szcéna, jó tanárok és irdatlan eszközök voltak” – mondja. A szakmai gyakorlat után egy helyi kulturális programmagazinnál kötött ki, a második hónapban már ő felelt minden fotóanyagért. Már akkor is az emberközpontú, teremtett fotósvilág érdekelte. Egy amerikai tanulmányúton alkalmazott lett egy helyi fotóstúdiónál, de egy nap után rájött, neki az önállóság való.
Mikor hazatért Magyarországra, senkit sem ismert a hazai piacon, és őt sem ismerte senki. Mégis mindenhova elsőre felvették. Az angol iskolákban nemcsak a szakmára, hanem a márkaépítés alapjaira is megtanították. „Az angliai fotósvilág kőkemény, készen kell állnod, ha el akarsz indulni.” Alapkövetelmény volt, hogy a frissen végzett fényképésznek legyen webszájtja, portfólió-CD-je, logója és névjegykártyája is. Ez akkoriban itthon még szokatlan volt, és meggyőzte a magyar megrendelőket.
A rengeteg munka miatt végleg hazaköltözött Angliából. Palitól a Playboy akkori főszerkesztője, Pósa Árpád kérdezte meg, nincs-e kedve kipróbálnia magát az aktfotózásban is. Előtte leginkább divatanyagokat fotózott, de a nagy durranás mindenképp a Playboy volt.
„Ha pénzben nem is, de ismertségben biztosan. Ha készítesz egy divatanyagot, azt a szakma egy része számontartja, de ha meztelen nőket fotózol, az már széles körben is beszédtéma.”
Belsőépítész apja szakmailag is segítette, stúdiójában saját díszleteket építettek, ami csalogató kombináció volt a piacon. Idővel workshopokat is tartott, a háromnapos kezdő tanfolyam ára ma 180 ezer forint. 2018-ban videókurzust készített a Mesterakadémia oktatószájtra, ami a magyar Forbes tulajdonosainak márkája.
Rengeteg reklám- és aktfotózást vállalt, de mindig külsős munkatárs maradt. A fotózásból megkeresett pénzét az utolsó garasig a stábra vagy a stúdióra költötte. Összesen hét műterme volt, a mostanit az utolsónak véli. Az egykor lepattant Duna-parti épületet mai értékéhez képest nevetséges áron vették, az ikerépület fele ma már 150 millió forintot ér.
Palit a Playboy után kereskedelmi csatornákba is hívták szerepelni, a celebstátuszt mégis a Nórával való kapcsolata után akasztották rá. A fotózás most kisebb lángon ég, jelenleg a kisbolt körüli dolgok és a Nánásiék márka az első, de a hangsúlyok mindig változnak. Újraindul a blogja, és tervben van a Big Shot fotós valóságshow második évada is. A YouTube-on futó tehetségkutatóban ugyan Nóra is felbukkant, de a műsor arca egyértelműen Pál volt.
Az első nagy reklámszerződéssel azután keresték meg, hogy megkapta első topligás show-ját, és ő lett a Szombat esti láz műsorvezetője. A Coca-Cola akkoriban vezette be Magyarországra az Enviga nevű új márkáját, és a feladatra az akkor huszonnégy éves Nórát kérték fel. „Nagyon sok pénzt kaptam, és még New Yorkba is kireptettek egy egynapos fotózásra.” A termék nem lett sikeres, a magyar piac nem állt készen az anyagcserét gyorsító italra, mindenki a legrosszabbra asszociált…
Lendülete azonban nem csökkent, sorra jöttek a gigamegbízások, ő lett az Avon kozmetikai márka magyar nagykövete is. „Csak akkor szoktam valamire igent mondani, ha én is használom, kipróbáltam, és bevált” – mondta 2012-ben az Avon egyik werkfilmjében. Így volt ez a Sparnál is. Nóra tíz évig volt az élelmiszerlánc hazai arca és háziasszonya, és állítása szerint végig lojális maradt, más boltba be sem tette a lábát. A Sparral ma már sokkal lazább szerződésben állnak, leginkább eseményekre hívják. „Régebben jellemzőbbek voltak a nagy éves dílek, ezekkel tudtunk szintet lépni, és elindítani mondjuk egy hitelt” – mondja Nóra. Sokan támadták, amiért beállt az Ooops márka mögé, de álszentségnek tartja, hogy egy vécépapírreklám ennyire kiborítson bárkit is. „Nem akartam ennyire komolyan venni magamat, de ez a reklám egyébként sem a vécépapírról szólt.”
Tavalyelőtt azt érezte, hogy kicsit már túl sok belőle. „Szerintem én voltam az egyetlen az országban, akinek az arcával három tévéreklám is futott egyszerre. Az egyik márka ráadásul még a YouTube-on is megjelent, és tényleg mindenhol Ördög Nórák ugrottak fel. Ott azt éreztem, ez akár vissza is üthet.” Nagy dílekből ma már kevés van, a Nánásiék márkának most csak a Samsunggal van mindent átfogó keretszerződése. Többnyire már maguk gyártják a tartalmakat a közös csatornákon, ami jóval melósabb, mint a régi szép időkben. Akkoriban hónapokig pörgették az egy-két nap alatt felvett reklámokat. A közönség sem veszi mindig jól, hogy a klasszikus reklámfelületek mellett már a közösségi csatornákon is hirdetnek. „Sokszor szétkapnak minket, ha mondjuk az Instagramon reklámozunk valamit, de hát most ez a bizniszmodell.”
Nem csak a reklámozásból és a műsorvezetésből akart megélni. Első vállalkozását legjobb barátnője és közös beszélgetéseik ihlették. Törköly Erikával, aki egyben menedzsere is, 2001-ben alapították meg az Angels’ Army nevű céget. Az Angyalműhely önsegítő klubban szakértők segítették a nőket az önmegvalósításban, később még egy könyvet is kiadtak. A coacholás akkor még ismeretlen műfaj volt itthon, sokan nem tudták értelmezni a koncepciót, és a vállalkozás nem lett pénzügyi siker. Akinek valóban szüksége lett volna a szakértői tanácsokra, az nem volt fizetőképes, akik pedig meg tudták fizetni, sokszor úri hóbortból mentek el.
A kudarc ellenére még egy befektetői csoport is érdeklődött, ám Nóra váratlanul terhes lett második gyermekével, és kiszállt a cégből. Ugyan részleteket nem árulhat el, még az idén közös márkát és céget alapít a Helia-D-vel. A Nóra Beauty sminktermékekkel a kozmetikai iparban is kipróbálja magát.
Kocsisné Gál Csilla 2012-ben kapta meg a diagnózist, hogy három és fél éves kislánya 1-es típusú cukorbeteg. Az első sokk után azzal is meg kellett küzdenie, hogy gyermekét nem akarták visszafogadni az óvodába. A Szurikáta Alapítvánnyal ma már ő segít a hasonló cipőben járó szülőknek a lelki feldolgozásban, és hogy tisztában legyenek jogaikkal. A pedagógusoknak pedig abban, hogy magabiztosan merjék fogadni a diabéteszes gyerekeket.
Világszerte elismert matematikus, a Yale-en vagy a Princetonon is tárt karokkal várnák, mégis főként Budapesten kutat és tanít. A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöki székét is megjáró Lovász László már kamaszkorában csodagyereknek számított, pályafutása során pedig az összes rangos díjat megkapta, nemrég például a matematikai Nobel-díjnak tekintett Abel-díjat. A 73 éves kutató a számítógép-tudománnyal összekapcsolva a „futottak még” matematikai irányzatok közül a fősodorba emelte a gráfelméletet.
Kívül pamut, belül vízhatlan, tépőzárral rögzíthető, és ami a legfontosabb: többször használatos. A Cibi újraszalvéta Czibolya Katalin hulladékmentesítő ötletéből született, de a termékből Szemenyei Rella épített márkát.