Legalább százhúsz, de lehet, hogy inkább száznegyven. Ennyiszer vesznek kézbe egy lábbelit egy-egy műveletre Csengeren, a Szamos Cipő manufaktúrájában, onnan, hogy az alapanyag megérkezik a gyártósorra, addig, míg a cipő a készáruraktárba kerül. A Szamos sokáig a német Josef Seibel fő beszállítója volt, aztán válságos szakítás következett – szerencse, hogy közben épp átálltak a sajátmárkás gyerekcipőkre. Juhász János tulajdonos most három évet adott magának, hogy a járvány után sínre tegye a cégét, aztán békésen, nyugodtan átadhassa a következő generációnak.
„Szamos Jánost keresem” – lépek be határozottan a Csenger szélén álló, 80-as évekbeli klasszikus kocka gyárépület irodarészlegébe egy nyári nap közepén, rekkenő hőségben. „Nem inkább Juhász Jánost?” – kérdezi diplomatikus, visszafogott mosollyal a titkárnő, mire zavarba jövök: nem ezt a nevet mondtam? A közvetlenül a román határ mellett, a nagyjából ötezres lélekszámú Szamos-parti kisvárosban olyan jól sikerült kitáblázni a legnagyobb helyi munkaadó nevét, hogy mire a gyárhoz ér az ember, már a cégvezetőt is ösztönösen a cég nevén szólítja. „Ne aggódjon, más is járt már így, lehet, hogy lassan nevet kellene változtatnom” – mondja kedélyesen Juhász János, amikor szabadkozva belépek az irodájába, miközben a hátam mögött már mindenki kacag (szerencsére elnézően). János kávéval kínál, majd azt javasolja, nézzük meg előbb a gyárat, ahol ma is rengeteg kézi munkával készülnek a lábbelik.
Ha a négy szalagon 1400 pár megvan egy nap, az jó, ha 1200, az elfogadható, ha kevesebb, az nem jó – hangzik a pofonegyszerű üzleti terv.
Azért nem állom meg, hogy kávézás közben előbb rá ne kérdezzek az irodájában leledző néhány különleges relikviára. Az íróasztala mellett egy kétszáz éves, kézi működtetésű, karos tűzőgép áll, teljesen felújított állapotban, akár lehetne is használni. „Egy régi kollégámtól kaptam ajándékba, és amikor nálunk jártak a cseh Minerva tűzőgépgyár vezetői, ők is megcsodálták” – mondja, aztán mutat egy szintén antik, fél lábbal hajtható Singert is, és máris jön a nosztalgia: amikor az első években még kézzel varrott modelleket is beszállítottak a Josef Seibel cipőgyárnak, gyakran maga is hazavitte a munkát, és cégvezető létére otthon öltögette a lábbeliket.
Meghódította az okosórák piacát a Garmin. Míg a sportórák között régóta az övék a vezető szerep, mára a mindennapi használatra tervezett okosórák, illetve az okos-multisport órák mezőnyében is erősödött a szerepe, olyannyira, hogy jelenleg ezen a piacon is a második legnagyobb a részesedése. Nem véletlen, hiszen a márkalojalitást az egész Garmin-ökoszisztéma és számos tevékenységspecifikus applikáció támogatja. Selmeczi Dániel ügyvezetőnél jártunk a bemutatóteremben, ahol a Garmin jelenlegi piaci helyzetéről is beszélgettünk.
SPORTÓRÁKTÓL AZ OKOSÓRÁK FELÉ
Aki hordott már okosórát, az tisztában van annak előnyeivel. A csuklóról vezérelhető világ óriási kényelmet jelent, az egészségfigyelés, és egy jókor jött figyelmeztető üzenet, pedig kulcsfontosságú azoknak, akik hajlamosak belefeledkezni munkájukba. A Garmin húsz éve fejleszt sportórákat. Korábban a sportolók speciális igényeit tartották szem előtt, azaz egy-egy tevékenységhez illeszkedtek az órák funkciói, nem mindennapos használatra szánták őket. Mára viszont hozzászoktunk, hogy okoseszközeink nemcsak a sportolás, hanem mindennapi és szabadidős tevékenységeink során is rögzítik az adatainkat, így komplexen tudják ez után elemezni azokat. A Garmin részéről így logikus lépés volt, hogy olyan órák fejlesztésébe fogjanak, amelyek a két világot egyesítik: tartják a tempót a sportolókkal, és közben tökéletesen működnek multifunkcionális fitneszóraként is, ha a felhasználó csak hobbiként végez testmozgást.
ERŐSÖDŐ EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG
„A koronavírus-járvány miatt megváltozott világ tovább erősítette az emberekben az egészségtudatosságot, így nem csoda, hogy a Garmin 2020-ban megduplázta bevételeit, és erre az évre is hasonló eredményt várunk. A márka erőssége a versenytársainkhoz képest az órákat kiegészítő teljes termékpaletta. Nemcsak az órákra koncentrálunk, hanem az azokhoz kapcsolódó eszközök rendszerére is” – fogalmaz Selmeczi Dániel. Egy ökoszisztémában a különböző szenzorok összekapcsolódnak, és egy központi rendszerben az adatok együtt, kielemezve is láthatók, így tesznek minden általuk követett vagy vezérelt tevékenységet igazi 21. századi élménnyé.
EGYEDI IGÉNYRE EGYEDI VÁLASZOK
A Garmin saját fejlesztésű applikációi tovább segítik az eszközök személyre szabhatóságát. A hajósok számára kifejlesztett alkalmazás például lehetővé teszi, hogy az órán keresztül navigáljon a kapitány, kommunikáljon a chartplotterrel, szélre vagy irányra tartson, vezérelje a multimédiás eszközöket, pontokat jelöljön meg a navigációs térképen, vagy ha horgászni támadna kedve, képet kapjon az alatta elvonuló halakról. A lehetőségek körét bármeddig lehet tágítani, ez csak a rendszerbe illesztett érzékelők mennyiségének kérdése. Természetesen nemcsak a hajót, de a biciklit is fel lehet szerelni különböző érzékelőkkel, sőt, a lakásból sem kell kilépni, hogy Toscanában kerekezzünk, létezik golfütőbe szerelhető szenzor vagy éppen kutyanyakörvre illeszthető érzékelő is. „Ha mindez nem lenne elég ahhoz, hogy a használó rákattanjon a Garmin-életérzésre, akkor már biztos függővé fog válni, ha belép a márka közösségébe, ahol a felhasználók nyilvánossá tehetik eredményeiket, kihívásokat küldhetnek egymásnak, vagy éppen tapasztalatot cserélhetnek. Összefoglalva, akinek lesz egyszer egy Garminja, annak onnantól csak Garminja lesz” – mondja az ügyvezető. A bemutatóteremből tesztre mi is elhoztunk egy készüléket, és már pár nap használat után is csak helyeselni tudunk: a Garmin okosóra instant szerelem. Kompakt, gyorsan tanulható a használata, és illeszkedik az aktív életmód minden igényéhez.
Bemutatóterem: 1133 Bp., Hegedűs Gyula u. 89/A, www.garmin.hu
Nagyon ritka, hogy egy üzlet bő száz éve szinte ugyanazon a helyen működjön. A Központi Antikváriummal pont ez a helyzet, 1891 óta a Múzeum körúton működik – a tulajdonosi kör többször változott, a hangulata viszont semmit: áthatja a történelem és a régiségek szeretete. A mai tulajnak nincs rá annyi ideje, mint szeretné, de az üzlet szakmai vezetése igazi fanatikusok kezében van.
A kiabálós műsorvezető, aki álmából felkeltve is levezet egy show-t, és a fotós, aki a meztelen nőket fényképezi – Ördög Nóra és Nánási Pál sokak fejében így él, pedig már régóta több lábon állnak. Szakmájukban még mindig a legsikeresebbek, de most inkább közös márkájukat építik. A Nánásiék ma már külön brand a piacon, amibe a Nekem A termékcsalád és kisboltjai, valamint a közösségimédia-portfólió is beletartozik. A házaspár igazi mézesbödön a szponzoroknak, a márka pedig egyelőre van annyira erős, hogy két balatoni kisboltot is fenntartson.