Ha az embernek tizenhét évesen rajzolgatni támad kedve, nem feltétlenül úgy lát munkához, hogy évtizedekre szólót alkosson. Marék Veronika meséje mégis így alakult. Első könyve, a Boribon, a játékmackó annyira jól sikerült, hogy a Móra Kiadóban el sem hitték, hogy egy gimnazista ceruzája alól került ki. Később összerajzolt még jónéhány figurát, az egyik legismertebb, a Kockásfülű nyúl a világ kilencven országába propellerezett el. Veronikának most is ugyanannyi ötlete van, mint tizenhét éves korában, és biztos benne, hogy amíg él, írni fog.
„Kopogtatásunkra alig 29 éves japán fiatalember nyit ajtót. Kölcsönös mély hajlongások közepette bemutatkozunk. Leülünk az egyszerű diákszoba két karosszékébe, és beszélgetni kezdünk – magyarul. Tokunaga ugyanis kitűnően beszéli nyelvünket.”
1941 márciusában megjelent egy interjú a Pesti Hírlapban, amihez foghatót a pestiek akkoriban nemigen olvashattak. Az újság egyik munkatársa a japán császári követségen keresztül kiderítette, hogy Magyarországon mindössze egyetlen japán férfi él, Tokunaga Yasumoto, aki cserediákként és tanárként érkezett az országba egy évvel korábban. A keleti nyelvekkel és néprajzzal foglalkozó Tokunaga lelkesen, szinte tökéletes magyarsággal válaszolt az újságíró kérdéseire. Mesélt arról, hogy az egyetemen tíz hallgatója is van (ráadásul mind a tízen eljárnak az előadásokra), és hosszasan méltatta az alföldi tavaszt: „Ilyen szépségre nem voltam elkészülve. Azóta is a hatása alatt állok. Ami nálunk a cseresznyevirágzás, az itt, az Alföldön, az akácvirágzás.”
Boribonról egy bölcsődét, Kippkoppról két óvodát neveztek el, Kockásfülű Nyúl oviscsoportból pedig több is van az országban
Ugyanennek a Tokunaga Yasumotónak hazatérése után húsz évvel, 1964-ben egy nagy japán könyvkiadó munkatársa a kezébe nyomott egy magyar nyelvű mesekönyvet, amit a frankfurti könyvvásáron szerzett be. Az illető egy szót sem értett magyarul, de megakadt a szeme a Laci és az oroszlán fekete borítóján, ami a mai napig különlegességszámba megy a gyerekkönyvek között – tetszett neki, hát megvette. Tokunaga lefordította a könyvet, és az a következő évben óriásit szólt a japán piacon. Azóta minden évben kiadják az országban, az elmúlt ötvenöt évben több mint hatszázezer példány fogyott belőle. A szerzőnek, Marék Veronikának azóta harminc könyve jelent meg Japánban, 2005-ben pedig nagyszabású életműkiállítást rendeztek a tiszteletére a harmadik legnépesebb városban, Oszakában.
Dr. Petrohai Ágnes, az Álomarc klinika alapító orvosa szerint a minimál invazív, szikementes orvosesztétikai kezelések legfontosabb irányelve, hogy ne legyenek feltűnőek. „A lényeg, hogy a páciens önmagához képest fittebbnek, frissebbnek tűnjön, mintha csak egy hosszabb nyaralásról jött volna vissza” – mondja a szakember. Az általa használt orvosi minőségű hialuronsav kezelések természetes, hosszan tartó hatást biztosítanak, szike nélkül.
Petrohai Ágnes 12 éve Londonból hozta haza az orvosesztétikai tapasztalatot. Azt mondja, itthon akkor még nem voltak bevettek ezek a kezelések, kezdetben, a klinika alapításakor edukáló teadélutánokat szerveztek. Meséltek a hialuronsavról, akkoriban – ahogy mondja – inkább celebek, hírességek jártak orvosesztétikai kezelésekre. „Fordult a világ, ma már egyre többen választják ezeket a megoldásokat, megfizethető, mindenki számára elérhető és elfogadottabb kezelés lett. Egy 40–50–60 éves nő lehet bombázó, egy férfi pedig egy jó pasi, nem is beszélve arról, hogy ennyi idősen is talpon kell maradni, helyt kell állni a munkaerőpiacon. A lelkünk pedig nem öregszik!” – mondja mosolyogva a szakember. Hát lehet ezt nem elhinni?
Tapasztalata szerint a férfiakat nehezebb rávenni a szikementes beavatkozásokra is, legtöbbször a feleségük viszi el őket, praxisában 80 százalék a női páciensek aránya, de egyértelműen egyre több a külsejére igényes férfi is a rendelőben. „Igaz, manapság Dr. Google rendel, minden megtalálható a neten és beszédtémák a kezelések, sokan konkrét igénnyel jönnek hozzám, én mégis azt mondom, az első a diagnosztika. Nincs általános megoldás. Mindenkinek más az arcszerkezete, mindenkinek másra van szüksége. Nem idealizált arcokat szeretnék, hanem a páciens fiatalkori énjét szeretném visszaadni” – mondja.
„Hozz egy fiatalkori képet”
Az első konzultáción gyakran előkerül fiatalkori kép, ez segíthet, mi az, ami nem idegen a vendég kinézetétől. „Két fontos dolog van: a szakmai irányelv és a genetika” – mondja a doktornő. Az ő pozíciója igazi bizalmi szakma, azt meséli, a vendégek szívesen kérnek tőle tanácsot, bíznak szakértelmében. „Évente több tízezren választják ma már a hialuronsavas kezeléseket hazánkban is. A lényeg a fokozatos építkezés, hogy együtt alakítsuk ki a kezelési tervet, megismerve a páciens igényeit” – mondja. Ezek az egyszerű, gyors, „lunchtime” kezelések választ adnak az olyan gyakori problémákra, amikkel idővel mindannyian szembenézünk, csak általában érzelmi alapon azonosítjuk őket. Holott a fáradt, karikás, szomorú szem, lógó arc, mély barázdák, mérges tekintet fiziológiai elváltozások, amelyek – időben felismerve – orvosolhatók. „Ha következetesen, évi kétszer becsekkol hozzám a páciens, az általában bőven elég, hogy elérjük a célunkat, hogy haladjunk a korával” – fogalmaz.
Ágnes számára fontos, hogy megbízható, ismert márkával dolgozzon, olyannal, amelyik az egyik vezető a hialuronsav-tartalmú töltőanyagok piacán, és eredményei akár 9–24 hónapig is fennmaradhatnak. „Az én szűk szakterületem az arckezelés, de ebben piacvezető szeretnék lenni, ezért csak a legjobb minőségű anyagokkal dolgozom. Tévhit, hogy a hialuronsav a krémekkel és a kapszulákkal megfelelő helyre juttatható a bőrben. Látványos eredményt akkor tudunk elérni, ha a mélybe juttatjuk a hatóanyagot, így visszapótolva a bőr elvesztett hialuronsav százalékát, kontúrosabb hatást érhetünk el. A végeredmény pedig, hogy egy üdébb és elégedett arc néz vissza ránk” – mondja.
Készült az Allergan Aesthetics an AbbVie Company támogatásával.
Otthagyta németországi szobrászéletét, égi jelre vett házat Magyarországon, Zorán CD-ről tanult magyart, aztán szerelemből lett ecetkészítő. Susanne Daucher termékeit ma már országszerte dicsérik.
Nem kell teljesen múzeum nélkül maradni akkor sem, ha bezárt az egész világ. Néhány – vállaltan szubjektíven szelektált – megoldás karanténban is megadja a kiállításélményt, és olyan is van, ami hosszabb távon is velünk maradhat.
Tehetség, tervezés, tudatosság áll a társadalmi vállalkozások termékeinek hátterében. Amikor a dizájnos, ajándéknak is kiváló tárgyakat, élelmiszereket megvásároljuk tőlük, fogyatékkal élők vagy évekig kilátástalan munkahelyzetben tengődők fejlesztését, terápiáit, megélhetését is támogatjuk.