93 évnyi bölcsességével, hozott eleganciájával és egy hatvanéves fittségével ül le a webkamera elé, de nem hajlandó egyszerűen interjúalannyá válni: ő beszélgetni, hallgatni, és legfőképpen segíteni szeretne. Dr. Edith Eva Eger mindennap azzal a céllal kel fel, hogy adjon, hogy megváltoztassa a világot és soha többé ne kelljen senkinek átélnie, amit neki át kellett.
Hogy van? Úgy tudom, tele van a naptárja.
Jól, jól. Épp egy anyával beszélgettem arról, hogy a férje hogyan szabotálta a lányaik nevelését, amikor azok tinédzserek voltak. A férj minden szabadságot megadott a lányoknak, a nő több tiszteletet szeretett volna kivívni magának, és ez még mindig kísérti, nem tud túllépni rajta. De nem tudjuk megváltoztatni a múltat, ez az egyik, amin nem tudunk változtatni. Meg kell bocsátanunk magunknak, akkor is, ha ma már tudjuk, hogy másként kellett volna csinálnunk valamit. Szóval ne élj a múltban, és ne harcolj ellene!
Tehetség, tervezés, tudatosság áll a társadalmi vállalkozások termékeinek hátterében. Amikor a dizájnos, ajándéknak is kiváló tárgyakat, élelmiszereket megvásároljuk tőlük, fogyatékkal élők vagy évekig kilátástalan munkahelyzetben tengődők fejlesztését, terápiáit, megélhetését is támogatjuk.
Autistic Art Bevétel (2019):78,7 millió forint Segít nyitva tartani az ablakot a világra, aki az Autistic Arttól vásárol. Nemcsak az alapítvány által támogatott tizenegy autistaotthon lakóinak, hanem azoknak is, akik megismerhetik a rendkívüli vizuális kifejezőeszközzel rendelkező fiatalok grafikai tehetségét.
A terápiát és a tehetséggondozást adó művészeti foglalkozást Tarr Hajnalka képzőművész indította 2010-ben. Az Autistic Art négy évvel később a legkiválóbb alkotásokat kezdte el használni saját márkás termékein – notesztől sálig, boros címkéktől kávécsomagolásig. Nincs önálló műhelyük, ahány tárgy, annyi kooperáló partnerrel keresik együttműködésük grafikáit. Friss termékük a Kivibaggel közös, újrahasználható uzsonnástasak, és jön karácsonyra mintás póló, a Medence Csoport táskái, új csomagolás borítja majd a kávét, és egy új Konyári bor is bekerül a kínálatba.
Az alapítvány másik bevételi forrása a jótékonysági aukció, amelyen eredeti rajzokat vagy az általuk ihletett, hazai művészek által készített dizájntárgyakat árvereznek el. A tavalyi esemény bevétele 35 millió forint volt. A járvány miatt az idén ezt online rendezik meg – kétszer is. Tavasszal 13 millió forint jött be, ebből 7,5 millió maradt náluk, mert támogatták a bajba jutott kortárs galériákat és alkotókat. A december 3. és 10. közötti második aukció 88 tétele már böngészhető a honlapjuk katalógusában.
Szuno Bevétel (2019): 7,9 millió forint Teszünk az álmainkért – ez a szlogenje annak a társadalmi kezdeményezésnek, amelyet 2012-ben alapított a Hajdú-Bihar megyei Toldon az Igazgyöngy Alapítvány. A cigányul álmot jelentő Szuno segítő kéz a kilátástalan, képzettség és végzettség híján kevés esélyt kapó helyieknek. Ebben a vállalkozásban ugyanis az Igazgyöngy művészeti iskolájában készülő gyerekrajzokat hímezik, varrják, festik, faragják – hátizsáktól fadobozig, takarótól hőtartó táskáig, maszkoktól puzzle-ig – különféle tárgyakra.A rajzokat fali matricán és helyben főzött fűszeres céklalekvár címkéjén is árulják. A szociális webshopból befolyó összeg a programban részt vevő családokat támogatja, segély helyett valódi munkalehetőséget, büszkeséget és motivációt jelent.
Bár idén nem kedvez nekik, hogy elmaradnak a vásárok és a céges karácsonyi árusítások, a Szuno forgalma a téli ünnepkor igazán kiemelkedő, ilyenkor karácsonyi motívumos termékek, falinaptár, betlehem, rajzokkal díszített szárnyas oltár is kerül a kollekcióba. Tavaly az exkluzív tűzzománcékszereiről ismert osztrák Freywille száz darab igazgyöngyös rajzokkal díszített kendőt készített nekik, és a bevételt az alapítványnak adta. Idén 15 kör alakú, igazgyöngyös rajzzal díszített ajándékdobozt állítanak össze, és a velük kapcsolatban álló cégek, tervezők termekéivel töltik meg őket.
Maacraft Bevétel (2019): 12 millió forint Dizájn és szociális vállalkozás simul össze Szalkai Dániel formatervező cégében, a 2012 óta működő Maacraftban. Dani bátyja autizmussal él, ezért szülei még a 90-es években létrehozták az alkotóműhelyt működtető Miskolci Autista Alapítványt.
Terápia és munkalehetőség ez a műhely 14–16 fiatal értelmi sérült felnőttnek. Minden növényi alapanyagú termékük a kertben terem – a fiatalok ültetik, gondozzák és feldolgozzák. A terápiás kert más miatt is különleges: a körcentrikus formákból álló növényágyak az autizmussal élők szenzoros érzékenységére és viselkedési zavaraira rezonálnak, a szabadban kertészkedő fiatalok a növényszárítókat meditációs helyiségnek is használhatják, ahol a száradó növények illata növeli a gyógyító hatást. A műhelyben egyedi tervezésű, jó minőségű fa- és fonott termékeket készítenek, és nemcsak az emberekre gondolnak, hanem az állatokra is.
Például a Madzaggal (egy prémium kutyakiegészítőket tervező dizájnerrel) ágyakat készítettek azoknak az ebeknek, akik szeretik belátni a területüket, vagy jobban érzik magukat egy körülhatárolt, de átlátható vacokban. Karácsonyra meg madáretetővé alakítható fatárolókat fabrikáltak herbateáiknak. A dobozba madáreleséget és a Magyar Madártani Egyesület egy-egy madárkitűzőjét csomagolták. Őket is segíti, aki megveszi a dobozokat.
BeSweet Bevétel: A koronavírus-járvány nem kedvezett az idén induló manufaktúrának, jelenlegi megrendeléseik és becsléseik alapján az idei bevételük júliustól számítva 6,5–8 millió forint lesz. Nemcsak gondosan megtervezett csomagolású, prémium csokoládét jelentenek a szekszárdi Kék Madár Alapítvány munkatársai által idén elindított manufaktúra termékei, hanem fogyatékkal élő és megváltozott munkaképességű emberek munkáját is. Az 1997-ben létrejött alapítvány már otthonosan mozog a gasztronómiában, szekszárdi és budapesti Ízlelő éttermei szintén társadalmi vállalkozásként működnek.
A BeSweet csokimanufaktúrát és rendezvényhelyszínt főként uniós forrásból finanszírozták, és forgattak bele saját tőkét is. A manufaktúra 138 millió forintjából 116 milliót kaptak az EU-tól, a rendezvényhelyszín 94 milliójából pedig 73 millió forintot. Összesen 28 munkahelyet hoztak létre, az ott dolgozók közül huszonketten megváltozott munkaképességűek, hatan tartósan munkanélküli alkalmazottak. Amíg az ember azon töpreng, hogy a Buda fantázianevű fehér, a Pest ét- vagy a Balaton tejcsokit kóstolja meg, esetleg almaszeletet válasszon fahéjas tejcsokiban vagy áfonyás-lime-os verziót, addig a család a látogatóközpont látványműhelyében követheti a munkamenetet, vagy befizethet egy csokoládékészítő tanfolyamra. Persze nem a pandémia alatt – most inkább a webshopból lehet vásárolni mondjuk rózsaborsos fehércsokoládét földimogyoróval vagy étcsokit habanero csilivel.
Retextil Bevétel (2019): csaknem 10 millió forint Annyi minden teljesül az 1999-ben, Pécsen elindított Retextil ökodizájn- és rehabilitációs termékekben, amiért érdemes megvenni vagy a nagyobb bútorokat kibérelni. Újrahasznosított háztartási textilhulladékból fonják, szövik, hurkolják a fonalat – egy függőágyhoz 68 ruhát, egy 130 × 130-as puffhoz hasonló, úgynevezett köldökfotelhez kétszáz ruhadarabot dolgoznak fel. A fonalból pedig lakberendezési tárgyakat, divattermékeket és nem utolsósorban közösséget alkotnak megváltozott munkaképességű és fogyatékkal élő emberek.
Az alapítvány négy munkatársa nem tartja titokban a magyar találmány know-how-ját, szívesen megtanítja pedagógusoknak, magánembereknek is. Szívügyük a korai fejlesztéshez kidolgozott eszközkészlet technikája is. Sőt, olyan izgalmas projektekbe is belefognak, mint Pécs térképének közösségi horgolása.
Aki karácsonyra venne Retextilt, inkább színes poncsókban, sálakban, pelerinekben, hőpréselt táskákban, tartókban gondolkodjon. Nincs webshopjuk, ezeket az egyedi terméket pécsi boltjukban lehet megvásárolni. A lakberendezési termékekből keveset tartanak raktáron, ezeket megrendelésre készítik. Itt kézi munkáról beszélünk, így ne is számítsunk azonnali átvételre. Kivétel talán az a sok szőnyeg, amit a tavaszi karantén alatt készült vászon- és pamutnégyzetekből horgoltak. Ezeket a karácsonyi karanténtombolán vehetjük-nyerhetjük meg.
Kanálka Bevétel (2019): 27 millió forint Rozmaringos meggychutney, gourmet birsalma-hagyma lekvár, limitált kiadású szilvachutney – csak néhány a Kanálka kínálatából. Ezek a jó minőségű, tartósítószer-mentes élelmiszerek olyan manufaktúrában készülnek, ami négy helyi családnak ad munkát a hétszáz lakosú csongrádi Királyhegyesen, és tíz termelő családjának a megyében. Az oktatókertet és tankonyhát, valamint a Kanálka márkát egy ugyanilyen nevű üzemtől vette át 2016-ban a Budapesten élő, gyesen lévő testvérpár, Farkas-Molnár Ágnes és Molnár Judit.
A terméket előállító Vidékért Szociális Szövetkezet munkatársai ma már évi harminc tonna saját vagy helyi termelőktől vásárolt zöldséget és gyümölcsöt dolgoznak fel. A manufaktúra egy pályázaton bekerült az UniCredit Bank Lépj velünk! programjába is két másik vállalkozással együtt, ami az anyagi támogatás mellett pénzügyi, üzleti, kommunikációs és értékesítési tanácsokat is jelentett. A portékákat delikát boltokba szánták, de jobban fogyott a piacokon. Mostanában árulják őket drogériák, szupermarketek és webshopok is.
Szulló Szabina és Széll Tamás őszinték. Nagyon félnek attól, hogy mi fog történni a következő fél évben. Hitel a nyakukban, és az üzleti tervet nem úgy állították össze, hogy az év harmadában, felében zárva lesznek. Pánikot vagy bizonytalanságot mégsem lehet rajtuk érezni, sem a címlapfotózáson, ahol találkozunk, sem Bagi László interjújában. Profik, tudják, mit miért csinálnak, fegyelmezettségből és […]
A horgászbotok svájcibicskája – így minősítette a Magyar Formatervezési Tanács Németh Szabolcs találmányát. Kompakt és multifunkcionális, azaz mindenhol és mindenféle halhoz használható, laikus szemmel pedig egyszerűen szép.
A luxusdivatipar apokalipszisének közepén az Egyesült Államok egyik leggazdagabb self-made üzletasszonya, Tory Burch egyelőre megmentette a cégét az összeomlástól. Heroikus harcáról őszintén vallott az amerikai Forbes újságíróinak.
A külföldi cégek részesedésszerzését megnehezítő kormányrendelet és a járvány okozta bizonytalanság egyszerre okozta a száz százalékban magyar kézben lévő legnagyobb cégek leértékelődését. Persze, az is sokat elmond a válságba került magyar gazdaságról, hogy a legnagyobb növekedésre a – továbbra is felvásárlásokkal hízó – Mészáros csoport volt képes. Idén először vizsgáltuk az elnyert közbeszerzéseket is, jól látszik, hogy az államtól szakmányban kapott megbízások nem garantálják az értéknövekedést. A tudástőke ugyanakkor minden körülmények között jó befektetésnek tűnik.
A digitális transzformáció a gazdaság bármely szektorában ma már nemcsak egy trend, egy egyszeri megoldandó projekt, hanem állandó elem az adott szervezet életében, ami egyúttal a vezetés, a munkavégzés és a kommunikáció szintjén is merőben új stílust igényel. A siker egyre inkább az emberi tényezőn múlik.