Kicsiben gondolkodtak, hirtelen lettek nagyok. A Játéknetet alapító két házaspárnak elég volt nyolc-kilenc húzós karácsonyi szezon, elfáradtak. Egyik beszállítójuk, a modellvasutakkal és makettekkel, valamint a Thomas gőzmozdonnyal berobbanó Modell & Hobby Kft. négy éve vette meg a céget, tavaly év végén pedig megszüntette. Magát a játéknet.hu piacvezető webáruházat persze nem – és szerencséjére a karantén ideje alatt az pont kompenzálta a nagykereskedelem zuhanását.
Németh Kinga és Hankó Tamás nyár közepére várták első gyermeküket, így valamikor 2006 tavaszán lelkesen nekiláttak, hogy Lovag utcai, első közös lakásukban habos-babos kislányszobává varázsolják a konyhából nyíló apró helyiséget. Egyik este a konyhában ücsörögve éppen azon mérgelődtek, mennyire nehéz igazán jó gyerekjátékokat vásárolni. Tamás testvére gyermekeinek próbáltak időnként ajándékot venni, és a csillámpónik és G.I. Joe-k világában teljesen járatlan fiatal házaspár azt tapasztalta, hiába kérdezősködnek a hipermarketek játékosztályain a korosztályos ajánlásról, nem kapnak megbízható információt. Belegondoltak, mi lesz majd, ha az ő gyermeküknek kell jobbfajta játékok után szaladgálniuk – és megegyeztek abban, hogy semmi kedvük a gyér áruházi kínálatból válogatni.
Tamás akkoriban hajkozmetikai termékekkel ügynökösködött, volt kereskedelmi háttere, zavarta, ha nem működik jól egy piac. „Miért nem indítunk játékwebáruházat?” – bökte ki még aznap este Kingának, miután villámgyorsan feltérképezte a netes játékpiaci viszonyokat. Akkoriban az online kereskedelem még csíráiban létezett csak, a játékfelhozatalban egy érdemi online szereplő volt, a tulli.hu, így a fellelkesült Tamás azonnal felhívta barátját, Bognár Ákost, hogy közölje vele: megtalálta a piaci rést.
Ákos korábban IT-s újságíró volt, egy időben a PC World főszerkesztője, 2006 tájékán pedig éppen a Szoftver.net nevű webáruházon ügyködött feleségével, Krisztinával. A két harmincas évei elején járó házaspár a nyár végére össze is dobta a játéknet.hu webáruházat. Tamásék Lovag utcai babaszobájából iroda lett, majd pár hét múlva már itt sorakoztak a Gulliver nagykereskedésből beszerzett játékok. „Először csak egy polcot ürítettünk ki a spájzban, hogy elférjenek, aztán kettőt, majd lassan az egész lakást ellepték a csomagok” – mondja Tamás, aki a legelső rendelést személyesen szállította ki 2006 szeptemberében, „valahova az agglomerációba”. Egy Thomas-figurás puzzle volt.
Sokszor a rugalmasság és az egyszerű megoldások jelentik a kulcsot a nem várt kihívások megugrásában. A Pappas Auto példája jól mutatja, hogyan lehet válságban fejlődni, miközben végig az ügyfelek kényelme és biztonsága marad az első.
Erős háttérrel vágott neki 2020-nak a Pappas Auto Magyarország. Az év fókuszában az ünneplés és a fejlesztés áll, hiszen az osztrák tulajdonú vállalat idén ünnepli megalapításának 30. évfordulóját. Ezt a harminc évet töretlen fejlődés kísérte mind üzleti oldalon, mind márkaportfólió tekintetében. A Mercedestől a Kián keresztül a Fiatig értékesítenek járműveket – szervizük ezen márkák mellett Daf és Iveco teherautókat is fogad –, éves forgalmuk rendszeresen átlépi a százmilliárd forintot, értékesítés terén pedig legalább tízezer eladott járművet céloznak meg, miközben figyelemmel kísérik a piac trendjeit. „Kereskedői oldalon is megfelelő választ kell adnunk az autóipari kihívásokra, legyen szó az autótulajdonlással kapcsolatos attitűdök változásáról vagy az elektromobilitásról. Utóbbi téren például a gépjármű-eladásokon túl biztosítanunk kell a töltéshez szükséges hátteret, és szeretnénk támogatni az ügyfeleket a tudatos autóhasználat elsajátításában is” – magyarázza Pais József ügyvezető igazgató. Bizonyos fejlesztések viszont egyáltalán nem, vagy csak később szerepeltek a terveikben – a koronavírus-járvány azonban új megoldásokat kényszerített ki a Pappas Auto életében is.
A Pappasnál biztonságban
Előbb indult be például a szervizelést megkönnyítő hozom-viszem szolgáltatás. Márciustól a javítások nagy részénél már a Pappas kollégái mentek házhoz az autóért, csereautót biztosítottak, majd a szervizmunka végeztével haza is vitték a járművet. Bevezették a rendszeres gépjárműfertőtlenítést is, a tesztvezetések visszaesése miatt kevésbé használt autóikat pedig a járvány elleni küzdelemben is bevetették. Ételszállításban segítettek a Kiosk étterem szervezésében megvalósuló Kiosk angyal élelmezési program partnereként, emellett pedig több önkormányzat számára biztosítottak szállításra alkalmas transzportereket járványügyi aktivitásokhoz.
Sem az értékesítés, sem a szervizszolgáltatás nem állt meg teljesen a megfelelő óvintézkedések betartása mellett. Az irodai kollégák többsége otthonról végezhette munkáját, míg a szerviz munkatársait megfelelő védőfelszereléssel látták el. Ugyan a visszaesés a Pappas Auto-t sem kerülte el, sok ügyfélnek most volt elég ideje átgondolni, milyen autót szeretne, így a prémium kategóriás járművek vásárlásához nélkülözhetetlenek maradtak a Pappas értékesítői – akik ezúttal a biztonság je-gyében Skype-on és online végezték munkájukat, az átadás pedig okostelefonon történt. „A vevő érintkezésmentesen átveszi az autóját, a munkatársunk pedig egy ugyanolyan autóban tartózkodik a szalonban, és telefonon keresztül mutatja be neki a gépkocsit” – írja le a folyamatot az ügyvezető igazgató. Sokan 10-20 éve vásárolnak és szervizeltetnek náluk, így a Pappas számos család életét végigkíséri. Az élő kapcsolat hiánya ugyanakkor nemhogy gyengítette volna a baráti viszonyt az ügyfelekkel – épp ellenkezőleg. A cég erőfeszítéseit igen pozitívan fogadták, és kifejezetten türelmesen álltak a helyzet okozta kihívásokhoz, a változások ugyanakkor előrevetítették az eladások alternatív módját is. Olyan jól beváltak az új gyakorlatok, hogy már számos hűséges ügyfél jelezte: a jövőben is szívesen intézné így autóval kapcsolatos ügyeit.
Pais József szerint ez az időszak felértékelte a rugalmasság jelentőségét. Így amellett, hogy a maszkviselésre vagy távolságtartásra vonatkozó előírásokat betartják, kiemelten fontosnak tartják, hogy maximálisan alkalmazkodjanak az ügyfelek átalakuló igényeihez. A járványhelyzetre reagáló fejlesztések megmutatták azt, hogy az egyszerű megoldások is lehetnek célravezetőek – korábban például elképzelhetetlen volt az autóértékesítés home office-ból a létező technikai háttér ellenére, most már azonban tudatosan keresik, mikor szükséges a személyes találkozás és mikor mellőzhető. „Ezek olyan falak, amiket tradícióból és megszokásból adódóan sohasem bontottunk volna le, ha nincs egy ilyen szituáció. Az elmúlt három hónap az autóiparban mindenkiből kihozta azokat a rejtett tartalékokat, amelyek a vállalatban szunnyadtak. Sok ötletet szeretnénk alaposabban kidolgozni a jövőben” – mutat rá az ügyvezető igazgató. A változások a papírmunkán is meglátszanak: az autóvétellel kapcsolatos adminisztrációs teendők 30, a szervizmunkákkal kapcsolatosak közel 50 százalékkal csökkentek.
Új irányok
A Pappas Auto-nál a tavaszi hónapok miatt éves szinten 10 százalékos visszaesésre számítanak. Fontos tanulság, hogy amíg nincs teljes megnyugvás a vírust illetően, addig viszonylag alacsony készletszinttel érdemes dolgozni, emellett nem engedik el a használtautó üzletágat, hiszen ügyfeleik 90 százaléka valamilyen járművet lead ahhoz, hogy újat tudjon vásárolni. Bár a járvány bizonyos változásokat felgyorsított és új utakat is kijelölt, a Pappas nem téveszti szem elől a korábbi terveit sem, így továbbra is hangsúlyosak maradnak az elektromobilitás vagy autómegosztás kérdései. Emellett a második félévtől dinamikusan fejlesztik a szervizszolgáltatás kapacitását és sebességét, valamint felkészülnek arra is, hogy a zöld autók javításának kihívásai elsősorban a márkaszervizekre fognak csapódni. Izgalmas téma az is, milyen lesz a jövő autószalonja, hiszen az autógyártásban zajló forradalom az értékesítés területén szintén megjelenik. „Míg 10-20 évvel ezelőtt könnyű volt eldönteni, hogy milyen típusú szalonra van szükség, ma korántsem ilyen egyszerű a helyzet, hiszen fel kell készülni többek között az elektromos autók speciális szervizigényére vagy arra, hogy a közösségi autókat az utcán bérlik ki a felhasználók, nem egy esztétikus helyiségben. Mi azt várjuk, hogy a következő években a vásárlók javarésze még szeretne szalonba járni, ahol megtapinthatja az autót, megnézheti a színét és élő kapcsolata van az értékesítővel” – prognosztizálja Pais József.
Nincs szombat, amikor ne állna hosszú sor a pultja előtt, és amikor a koronavírus-járvány miatt hirtelen a nyakán maradt 250 kiló mozzarella, egyetlen Facebook-poszt hatására pikpakk gazdára talált az egész készlet. Gódor András 31 éve dolgozik a Fény utcai piacon, és ma már mindenki – ha budai, biztosan – úgy ismeri, hogy A Sonkás vagy esetleg A Sajtos.
Néha jólesik egy nyugalmas erdőbe menekülni, kicsit lefáradni és végül a túrát egy leves-sör menüvel zárni. Egy könnyen megközelíthető, de mégsem túl forgalmas távot jártam végig, ahol az út változatos, néha sűrű erdőben, máskor hegyi legelőkön át vezetett, és még az egyik legszebb kilátót is útba ejtettem a Dunakanyarban.
Szabó József három évtizeddel ezelőtt kezdte fölépíteni halgazdaságát, ami mára az ország egyik legkorszerűbbjévé vált. Az itteni tavakban úszkáló akasztói szikipontyok ott vannak a magyar top éttermek étlapján, és az Aranyszalag után hamarosan megkaphatják az európai eredetvédelmi megjelölést is.