Kutasi Tamás tizenkét éves kora óta saját mézét eszi. A Brunner Méhészet 48 éves alapítója a Duna-Ipoly Nemzeti Park területén vezeti bioméhészetét. Speciális technológiát fejlesztett ki, segítségével kis mennyiségben gyűjthető fajtamézeket is elő tud állítani. A koronavírus-járvány miatt egyre többen keresik a hagyományos, immunerősítő, természetes élelmiszereket, ugyanakkor a kínálat a tavalyinál szűkebb lesz a kedvezőtlen időjárás miatt.
Salon étterem, Séf Asztala, Salt, Biarritz, illetve „én vagyok a Four Seasons egyik fő mézbeszállítója” – sorolja kifejezetten szerényen Kutasi Tamás azokat a budapesti éttermeket, ahol Brunner mézeket használnak. Pilisszántón, a méhek telelőhelyén, 250 méhcsalád társaságában készül az interjú – először még februárban beszélgettünk, a járvány előtt. A termosz gőzölgő teával és a szivargyújtós telefontöltő alap, látszik, hogy vérbeli méhész lévén sok időt tölt úton. „Akit egyszer megszúrnak a méhek, örök életében méhészkedni akar” – mondja arról, hogy már tizenévesen beszippantotta ez a világ. Tamás első generációs méhész, de a méhészet elnevezésével korábbra nyúlt vissza: eredeti családnevük Lehenstein von Brunner, atyai nagyapja a második világháború után magyarosított Kutasira.
Kutya helyett egy méhcsaládot kért Tamás Pesthidegkúton, természetközeli környezetben nőtt fel négy testvérével, és – nemcsak képletesen, hanem a valóságban is – már akkor ott zümmögtek körülötte a méhek. Tőlük pár utcányira lakott a család barátja, Nikovitz Antal, a több méhészeti szakkönyv szerzőjeként is ismert méhész. Gyakran jártak át hozzá, Tamás tőle kapta ajándékba első igazi kaptárát tizenegy éves korában. A nagy utazóláda méretű, több mint húsz kilogrammos monstrumot gyalog cipelték haza testvérével.
Amikor a gyerekek elkezdik háziállatért, mondjuk egy kutyáért győzködni a szüleiket, Tamás egy méhcsaládot kért, annyira megtetszett neki a méhek világa. 1984-ben, tizenkét évesen már saját mézet tudott pörgetni. Első méze tavaszi virágméz volt, és innen datálja a Brunner méhészet történetét is. Bátyja is máig hobbiméhészkedik. „Amikor beszélünk, nincs olyan, hogy a méhek ne kerülnének szóba. Ugyanazokról a dolgokról beszélgetünk sokszor, mint régen, olyan, mintha kitolódott volna a gyerekkor.”
Idén sem volt könnyű dolga az MVM Edison startupverseny győzteseiről döntő zsűrinek. A megmérettetés azonban nemcsak az ötleteket mérte össze egymással, hanem képzési programja révén segített azok fejlesztésében is, az ezután kezdődő közös munka során pedig új lehetőségeket is megnyit a nyertesek számára.
Rekordszámú nevezőből választották ki az idén negyedik alkalommal megrendezett MVM Edison startupverseny nyerteseit. A zsűri dolgát azonban nem csak a pályázók száma nehezítette, ugyanis a korábbi évektől eltérően a jövő energetikáját meghatározó innovációk mellett a jövő otthonaira, városaira, a digitális infrastruktúrára vonatkozó ötletekkel, illetve fintech megoldásokkal is nevezhettek a kreatív fejlesztők. A váltás mögött ugyanaz a megfontolás húzódik, amely a versenyt lebonyolító, a hozzá tartozó képzési programot kidolgozó, de egyébként problémamegoldó- és ötletversenyeket is szervező, valamint a cégcsoporton belüli és azon kívüli innovációt is elősegítő Smart Future Lab Zrt., az első magyarországi, kifejezetten energetikai fókuszú inkubátorház 2016-os felállítása mögött is.
„Azt látjuk, hogy elmosódnak a határok az egyes iparágak között – mondja Márton István, a Smart Future Lab vezérigazgatója. – Új szereplők, új üzleti modellek jelennek meg az energetika világában is. Az ügyfelek egyszerűbb, kényelmesebb, az igényeiket messzemenőkig figyelembe vevő szolgáltatásokra vágynak. Mint MVM Csoport, mi is készek vagyunk végrehajtani ezeket a változtatásokat. Ehhez nyitottnak kell lennünk, és követni, bizonyos esetekben diktálni kell a trendet.”
Más megközelítések
A sokszínűség az első három helyen végzett ötletben, illetve csapatban is tetten érhető. A győztes Rollin Technologies az egyre népszerűbb közösségi e-roller szolgáltatók számára tervez olyan okos, indukciós töltőállomásokat, amelyekre egy mozdulattal csatlakoztathatók a rollerek, hogy aztán a következő felhasználó ugyanilyen egyszerűen, immár feltöltve vehesse le róluk a járművet. Ez rengeteg pénzt és időt takarítana meg a szolgáltatóknak, de a felhasználók életét is megkönnyítené.
A másodiknak rangsorolt PiggyBanx rögtön élt is a lehetőséggel, hogy fintech cégként is lehetett nevezni a versenyre, a cég ugyanis a mindenki számára gyerekkorából ismerős malacpersely digitalizálását tűzte ki célul. A közösségi élménnyel kiegészített, illetve tudatos energiafelhasználásra, valamint pénzügyi tudatosságra is játékos formában nevelő applikáció a szülők és gyerekekegyüttműködésére építve segítene abban, hogy a fiatalok összegyűjthessék az álmaik megvalósításához szükséges összeget.
A harmadik helyet megszerző Solar DAO egy blockchain alapú, feltörhetetlen platform biztosításával segítené a fenntartható energiaközösségek létrehozását és működtetését. A decentralizált autonóm organizáció, azaz a DAO biztonságos és demokratikus módon biztosítaná, hogy mondjuk egy kistelepülés közösségbe szerveződött energiatermelői és -fogyasztói finanszírozhassák a megújuló energiatermelést, illetve dönthessenek olyan kérdésekről, mint például a megtermelt többletenergia felhasználása.
De nemcsak az ötletek, hanem azok készültségi foka is nagyon eltérő a három nyertesnél. A Rollin Technologies komoly technológiai akadályok leküzdése után most készült el ígéretes prototípusával, de rengeteg tesztelés áll még előttük. A PiggyBanx applikációja tulajdonképpen készen van, de bankokkal és kiskereskedelmi áruházakkal kellene megegyezniük a piacra lépés előtt. A Solar DAO szinte csak egy ötlettel érkezett a versenyre, a célzott programozás megkezdéséhez szükségük lenne egy olyan közösségre, amely használná a platformjukat, hogy felmérhessék a valós igényeket.
Folyamatos fejlődés
Vannak azonban közös pontok is. Mindhárom csapat vezetője kiemelte, mennyire értékes tudást és tapasztalatokat szereztek a versenyhez kapcsolódó többhetes képzés során. Ez nem véletlen. „Elsősorban a képzési program emeli ki az MVM Edison-t a többi ilyen esemény közül – mutat rá Gerencsér Dorka, a Smart Future Lab innovációs és startup szakértője. – A többhetes képzési program gerincét a design thinking módszertan adja, azaz az ügyfélközpontú gondolkodás. Ez alapvető eleme az oktatásunknak, ahogy az igények felmérése is, ezért azt is vizsgáltuk, milyen erőfeszítéseket tettek a csapatok azért, hogy megismerjék, milyen elvárásaik vannak potenciális ügyfeleiknek. A képzési program során a csapatok munkáját az MVM Csoporthoz tartozó szakértő mentorok támogatták, és a csapatok szert tettek olyan tudásra is, mely segíti őket az üzleti életben való helytállásban.”
Déri Huba, a Rollin Technologies társalapítója elsősorban ez utóbbit emelte ki. „Nagyon sok segítséget kaptunk MVM-es szakmai mentorunktól, fontos meglátásai voltak. Jogi, üzletfejlesztési, pénzügyi és üzleti tervezés területén fejlődtünk sokat a kiválasztott csapatoknak biztosított képzés folyamán, de az ötletünk tálalását is sokat gyakoroltuk.” Kovács János, a PiggyBanx cégvezetője számára a nagyjából kész termék tesztelésében segített sokat a program. „Számunkra a felhasználói tesztek voltak rendkívül hasznosak. A szakértők segítettek abban, mire figyeljünk oda, számos mélyinterjút is készítettünk.” Lénárd Adriánnak, a Solar DAO ötletgazdájának igazából a képzés során állt össze, hogyan is lehetne piacképes termékké formálni elképzeléseit. „A program segített letisztítani az ötletet, előálltunk egy olyan üzleti modellel, ami már működőképes lehet.”
Pontosan ez, a csapatoknak a program során nyújtott teljesítménye volt az egyik szempont, amely segített a zsűrinek a döntésben. „Nagyon fontos szempont ez egy startup esetében, hogy tudjanak változtatni, reagálni, amikor az a visszajelzések alapján szükséges” – szögezi le Márton István, a Smart Future Lab vezérigazgatója, aki egy másik, döntő tényezőt is kiemel. „Egy ötlet akkor tud megvalósulni, ha egy jó csapat áll mögötte. Bármennyire is jó volt az eredeti ötlet, ha nincs meg mögötte az elköteleződés, akkor nem lehet továbbhaladni, hiszen egy startupot felépíteni nagyon komoly munka.”
Határok nélkül
Az MVM Edison képzeletbeli dobogójára tehát mindhárom csapat kemény munka eredményeképpen állhatott fel. De ha a piacon is kiemelkedő eredményeket szeretnének elérni, most legalább ugyanannyira keményen kell tovább dolgozniuk. Ebben is számíthatnak a Smart Future Lab, illetve az MVM Csoport segítségére.
Ez a siker persze már önmagában is nagy lökést adhat az előrelépéshez. A három-, két-, illetve egymilliós díjazás sokat jelenthet a fejlesztés korai szakaszában, a nyeremény részeként kapott professzionális Linkedin előfizetés, valamint a 2020-as Web Summit konferencián való részvétel pedig a további, akár határokon átnyúló kapcsolatépítésre ad lehetőséget.
Erre szüksége is lesz a három nyertesnek, hiszen nem is annyira távoli terveik között szerepel az európai piacra való sikeres kilépés. A PiggyBanx és a Solar DAO könnyen gyűjthetne felhasználókat azok lakhelyétől függetlenül, de a Rollin Technologies sem tervez megállni a határoknál. „Három-négy év múlva megkerülhetetlen töltőállomás-fejlesztő és -gyártó céggé szeretnénk válni Európában – mondja el Déri Huba, aki biztos benne, hogy mindhárom díjazott csapatnak segít majd céljaik elérésében az MVM Edison jelentette elismerés. – Cégként, de magánemberként is segít majd nekünk előbbre jutni.”
Néha jólesik egy nyugalmas erdőbe menekülni, kicsit lefáradni és végül a túrát egy leves-sör menüvel zárni. Egy könnyen megközelíthető, de mégsem túl forgalmas távot jártam végig, ahol az út változatos, néha sűrű erdőben, máskor hegyi legelőkön át vezetett, és még az egyik legszebb kilátót is útba ejtettem a Dunakanyarban.
Süle Kati elmúlt ötven, öltözködésében mégis annyi kísérletezőkedv és bátorság van, ami a fiatalabbakra is ritkán jellemző. Szerinte nem ő az, aki különösebben bátor lenne, inkább a többség bátortalan.
Az employer branding szárnyalásának lehettünk tanúi az elmúlt négy-öt évben, mintha az lenne mindenre a megoldás. Pedig tudjuk jól, hogy jól működő vállalatot létrehozni, fenntartani: csapatmunka. Egyik terület sem fontosabb a másiknál, mindenkire szükség van, a marketing hiába jó, ha a HR nem, vagy a középvezetők alatt magas a fluktuáció. Pár évig másról sem szóltak a hírek, mint hogy a HR és a hozzá […]
Az UNIQA Biztosító Zrt. támogatásával létrejött innovatív online biztosítási platform, a magyar ötletből Magyarországon kifejlesztett CHERRISK május elejétől Németországban is nyitva áll az ügyfelek előtt. Az, hogy ez a jelen helyzetben megtörténhetett, pontosan azt a rugalmasságot, újításokra való nyitottságot mutatja, amely abban is kulcsszerepet játszott, hogy az egyik legnagyobb múltú nemzetközi biztosítótársaság hajlandó volt egy teljesen újragondolt modellt kipróbálni.