Elképesztő módon reagál a Wizz Air a légi ipar összeomlására: lényegében egyedüliként a világon noha sok dolgozót bocsát el, nem mondja vissza géprendeléseit, hanem új gépeket hoz, növekszik, és mások tortájába harap. Váradi József vezérigazgató szerint tíz éve a válságra vártak, hogy végre megmutathassák, ki csinálja jól a bizniszt. Szerinte egy év múlva mindenkinek markánsan látszani fog, hogy a Wizz Air a válság nagy nyertese. Az utasoknak is üzen: harminc napon belül visszaadják a törölt járatok árát.
Hogyan éled meg a durva válságot? Szinte leállt a légi közlekedés, soha nem voltak még ekkorák az iparágban a veszteségek, de a Wizz Air szinte egyedül a világon előre rohan, és piacot szerez. Nem vakmerőség ez? Talán élvezed is a lehetőséget?
Ez két kérdéskör. Van egy vállalati, iparági kérdéskör, és egy egyéni, hogy én ebben hogyan működöm.
Zombori Zsolt tizenkilenc évnyi McDonald’s-menedzseri tapasztalatát fektette a családi kézműves hamburgerezőbe, de nem áll meg Nagykőrösön. Épp franchise-partnereket és befektetőket keres.
Európát is elérte a fűnyíróelv. Én voltam a legöregebb, akit akkor kirúgtak – meséli Zombori Zsolt, a ZHome Burger alapítója 2013-ról, amikor tizenkilenc év után elküldték a McDonald’stól. Zsolt operatív menedzser volt, kilenc étteremben felelt a marketingtől a büdzsé kialakításán át a beruházásokig mindenért.
A következő héten a Padthai Wokbar üzleti tanácsadója lett, de néhány hónap után úgy érezte, nem akar még egyszer ennyire elköteleződni egy cégnél. Aztán a nagykőrösi polgármesteri hivatalban helyezkedett el, a függetlenség felé vezető utat pedig a maga háza táján találta meg. Először csak hobbiszinten kísérletezett otthon kézműves hamburgerekkel, egyre több iskolai, óvodai rendezvényen jelent meg. A rengeteg pozitív visszajelzés után elkezdett hétvégenként az ismerősöknek házhoz szállítani.
2019 februárjában felesége és két egyetemista gyereke segítségével, körülbelül ötmillió forintból konyhává alakították a családi ház egyik használatlan helyiségét, hogy a főállásuk megőrzése mellett elindítsák a ZHome Burgert. Az októberi nyitás óta napi négy órában, heti öt napon működnek, kizárólag házhoz szállítással. Szerencséje volt ezzel a döntéssel: a járvány idején is nőni tudott a cég árbevétele, havonta körülbelül kilencszáz burgert visznek házhoz Nagykőrösön az egyre több törzsvendégüknek. „Például egy idős néninek, aki minden héten rendel tőlünk. Alig várja a szerdákat! Mindig elmondja: »A csudába, hogy hetvenhat évesen rászoktattatok a hamburgerre!«”
A ZHome burgereibe a Zombori család készíti a húspogácsát, a szószt, sőt a zsömlét is ők sütik hetente kétszer. „A zsömlénk egy hétig eláll úgy, hogy nincs benne tartósítószer. Amikor megpirítjuk, olyan, mintha most sült volna ki.” Zsolt szerint a titok a jó alapanyagarányokban rejlik – ehhez persze a megfelelő beszállítók is kellenek. Állandóan keresik őket, igyekeznek magyar termelőktől vásárolni.
„Felosztottuk, hogy ki mikor mit csinál. Az elején nagyon nehéz volt, hogy itt a nappaliban férj és apa vagyok, de tíz méterrel arrébb már főnök és tulajdonos” – mondja Zsolt, és közben Peter Leach családi vállalkozásokól szóló könyvét mutatja Zoomon. „Ezt mindenkinek odaadtam itthon. Most a lányom olvassa.”
Már nem sokáig maradnak négyen a vállalkozásban. Márciusban Zsolt megegyezett az első franchise-partnerével. Az üzlethelyiségek megvásárlásához, ahol beülős burgerezőket alakíthat ki, befektetőket keres. „Idén megalapítjuk a kft.-t. Később hat-hét franchise-együttműködést tervezek. Az még irányítható.”
ZOMBORI ZSOLT egyéni vállalkozó
Alapítás éve: 2019
Befektetett tőke: 4,1 millió forint
Árbevétel: (2019. október – 2020. április) 7,1 millió forint
Adózott eredmény: (2019. október – 2020. április) 2,5 millió forint
A vállalkozó-rendezvényszervező Gerendai Károly úgy gyűjtött össze több száz műtárgyat az elmúlt huszonöt évben, hogy mindig csak olyan képet vásárolt meg, amivel együtt is akart élni. Érzelmi alapon választ, kerüli a feszengős kiállításmegnyitókat, a Szigetre, az éttermeibe és a Lupára is kiviszi a művészetet, és sohasem ad el semmit. Ha valamiből kiszeret, legfeljebb a nappaliból a szuterén falára költözteti.
Magyarországon ritkán hallható hírességekkel, irodalmi és filmes nagyágyúkkal készített interjúival már a rendszerváltás előtt nevet és ismertséget szerzett. Később milliókat ültetett a tévé elé lazán elmélyült beszélgetős műsoraival, közben világjáró dokumentumfilmjeivel nyitottságot és toleranciát tanított. Versenyszellem és törtetés nélkül lett az ország legkedveltebb televíziósa, de ha tükörbe néz, jó tíz éve már csak az írót látja, és ettől jobban érzi magát, mint leglátványosabb sikerei csúcsán. Egy ország ismeri a hangját és a gesztusait, ötven éve kérdez, felfedez és mesél, sikerkönyvek szerzőjeként sem fogy ki a történetekből. Új könyve ősszel jelenik meg, most beszél róla először.
Süle Kati elmúlt ötven, öltözködésében mégis annyi kísérletezőkedv és bátorság van, ami a fiatalabbakra is ritkán jellemző. Szerinte nem ő az, aki különösebben bátor lenne, inkább a többség bátortalan.