Nyolc, egymással összekapcsolt, diszkosz alakú korongot kell tekergetni, hogy a belőlük álló gömb minden oldala azonos színű legyen. Egy csavar is van a játékban: az oldalakat egyetlen gombnyomással meg lehet cserélni a fonákjukkal. Talán az új Rubik-kocka lesz Szabolcs János új mechanikus logikaijáték-találmánya.
Mindig is kísérletező típus voltam, világ életemben iskolából iskolába menekültem, nem igazán tudtam, mi legyek – kezdi messziről Szabolcs János, a nemzetközi szabadalmaztatás előtt álló LavosBall ötletgazdája, hogy miként jutott eszébe egy különleges, háromdimenziós logikai játék ötlete. János építészként végzett, majd ő volt az első diák, aki egyetemi tanrenddel egyszerre járt a Képzőművészeti és az akkori Iparművészeti Főiskolára: előbbin jelmez- és díszlettervezést, utóbbin belsőépítészetet és bútortervezést tanult. Később olyan világhírű produkciókban működött közre díszlettervezőként, mint például Az oroszlán télen című film, amelyért Emmy-díjra is jelölték, illetve ő volt Steven Spielberg art directora a Münchenben.
Az utóbbi tíz évben már inkább a digitális tervezés érdekelte. Cége, a Jurányi Közösségi Produkciós Inkubátorházban helyet kapott E8 Lab Kft. többek között interaktív installációkkal foglalkozik. János mindig szerette a logikai eszközöket, a Rubik-kocka 2 × 2-es változata számára maga a varázslat volt. „Filozofikus eszköz, az ember minden egyes mozdulattal elmozdítja a tárgy univerzumának felét.” Szerinte ma már csak azért is fontosak az efféle játékok, mert igencsak kézkényszeresek lettünk. Ő eredetileg egy, az origamiban is népszerű hexa-flexagonnal kezdett el bíbelődni, aztán továbbgondolta: hogyan tudna abból egy többféleképpen elforgatható, izgalmas játékot kreálni? Amikor 2017 nyarán az első prototípust megmutatta néhány ismerősének, leginkább egy bűvésztrükkhöz hasonlították azt, amit János művelt a fura labdával. „A részletek azóta sokat változtak, egyszer például egy kolléga leejtette a labdát, és eltört, ebből jöttem rá, hogy nem az a megfelelő anyag.”
A LavosBall különlegessége, hogy nem a Descartes-, hanem a Leonardo-féle koordinátarendszer alapjaira épül, ugyanis nem három, egymásra merőleges tengelyre felépített korong alkotja, hanem négy, egymással 120 fokos szöget bezáró tengelyre lettek felfűzve. Ezeket önmagukban is el lehet forgatni, de ha megnyomjuk az oldalak közepét, az egész kifordul, és a színek helyet cserélnek. „Segíti a térlátást, fejleszti a logikus gondolkodást és a finommotorikát, egyesek szerint pedig egyszerűen jó fogdosni a gömb forma miatt.”
Kicsiben gondolkodtak, hirtelen lettek nagyok. A Játéknetet alapító két házaspárnak elég volt nyolc-kilenc húzós karácsonyi szezon, elfáradtak. Egyik beszállítójuk, a modellvasutakkal és makettekkel, valamint a Thomas gőzmozdonnyal berobbanó Modell & Hobby Kft. négy éve vette meg a céget, tavaly év végén pedig megszüntette. Magát a játéknet.hu piacvezető webáruházat persze nem – és szerencséjére a karantén ideje alatt az pont kompenzálta a nagykereskedelem zuhanását.
Németh Kinga és Hankó Tamás nyár közepére várták első gyermeküket, így valamikor 2006 tavaszán lelkesen nekiláttak, hogy Lovag utcai, első közös lakásukban habos-babos kislányszobává varázsolják a konyhából nyíló apró helyiséget. Egyik este a konyhában ücsörögve éppen azon mérgelődtek, mennyire nehéz igazán jó gyerekjátékokat vásárolni. Tamás testvére gyermekeinek próbáltak időnként ajándékot venni, és a csillámpónik és G.I. Joe-k világában teljesen járatlan fiatal házaspár azt tapasztalta, hiába kérdezősködnek a hipermarketek játékosztályain a korosztályos ajánlásról, nem kapnak megbízható információt. Belegondoltak, mi lesz majd, ha az ő gyermeküknek kell jobbfajta játékok után szaladgálniuk – és megegyeztek abban, hogy semmi kedvük a gyér áruházi kínálatból válogatni.
Tamás akkoriban hajkozmetikai termékekkel ügynökösködött, volt kereskedelmi háttere, zavarta, ha nem működik jól egy piac. „Miért nem indítunk játékwebáruházat?” – bökte ki még aznap este Kingának, miután villámgyorsan feltérképezte a netes játékpiaci viszonyokat. Akkoriban az online kereskedelem még csíráiban létezett csak, a játékfelhozatalban egy érdemi online szereplő volt, a tulli.hu, így a fellelkesült Tamás azonnal felhívta barátját, Bognár Ákost, hogy közölje vele: megtalálta a piaci rést.
Ákos korábban IT-s újságíró volt, egy időben a PC World főszerkesztője, 2006 tájékán pedig éppen a Szoftver.net nevű webáruházon ügyködött feleségével, Krisztinával. A két harmincas évei elején járó házaspár a nyár végére össze is dobta a játéknet.hu webáruházat. Tamásék Lovag utcai babaszobájából iroda lett, majd pár hét múlva már itt sorakoztak a Gulliver nagykereskedésből beszerzett játékok. „Először csak egy polcot ürítettünk ki a spájzban, hogy elférjenek, aztán kettőt, majd lassan az egész lakást ellepték a csomagok” – mondja Tamás, aki a legelső rendelést személyesen szállította ki 2006 szeptemberében, „valahova az agglomerációba”. Egy Thomas-figurás puzzle volt.
Az első játéknetes tranzakcióval egy időben, egy kerülettel odébb egy másik játékoscég életében is Thomas, a gőzmozdony volt éppen a főszereplő. Az akkor már tizenkét éve működő Modell & Hobby Váci úti aprócska üzletében modellvasutak, távirányítású modellek, makettek és fémautók sorakoztak a vitrinekben, a hátsó, irodai traktusban viszont egy kis műanyag gőzmozdony sorsáról folyt a vita. A sorsdöntő kérdés az volt, hogy hány darab Thomas találna ifjú gazdára karácsonyig a magyarországi játékboltokban, hipermarketekben és netes játékáruházakban.
A Modell & Hobby ugyanis ekkor már egy ideje mint játékimportőr más üzleteket is kiszolgált, és ebben az évben szerezte meg a Thomas játékok magyarországi forgalmazási jogát a japán hátterű RC2-től. (Csak 2010-ben került a Mattelhez a gyártás és a licenc.) A cég beszerzéssel és értékesítéssel foglalkozó kollégái osztottak, szoroztak, és egy nyári napon azzal álltak a főnök, Végh Tamás íróasztala elé: karácsonyig megreszkíroznának egy hatvanezer dollár értékű rendelést a kis kék mozdonyokból. Tamás elsápadt, majd önuralmát megőrizve azt javasolta, azért vagy húsz százalékot vegyenek vissza az orbitális számból ezen a parányi magyar piacon.
„Hétfőn indult a Minimaxon a sorozat, kedden már verték az ajtót a kereskedők, hogy mikor kapják meg az árut. Karácsonyig, három hónap alatt pont a tízszeresét adtuk el annak a mennyiségnek, amit a kollégák bedobtak. Előfordult, hogy a beérkező kamionon lévő áru már nem fért be a raktárunkba, így azonnal felhívtunk három nagykereskedőt: ha Thomast szeretnének, küldjenek egy autót most! A raktár udvarán komissióztunk, majd a három cég fel is pakolta az aznap beérkezett árut a teherautóira, így nem kellett a holdvilág alatt éjszakáznia Thomasnak és barátainak. Ami csak kék volt az országban, mindent kerestek a vevők, annyira népszerű lett a Thomas színe” – nevet Tamás.
Ezek után nem csoda, hogy a két céget aztán egy évvel később éppen a Thomas hozta össze először. A legenda szerint Hankó Tamás már pakolta le a kis kék mozdonyokat a Gulliver polcairól, amikor megcsörrent a telefonja: végre visszahívta Végh Tamás a Modell & Hobbytól. Ott azonnal megegyeztek, hogy ezután közvetlenül kereskednek egymással. Tamás azonnal vissza is pakolt mindent, pedig az azóta becsődölt Gulliverrel az első években olyan jó volt az együttműködésük, hogy külön sarkot tartottak fenn nekik a nagykerben, ahol lefotózhatják a játékokat, hogy a képeket feltöltsék a játéknet.hu-ra. „Megmaradt a jó kapcsolat, hiszen tőlük is vásároltunk továbbra is” – mondja Tamás. Mások szerint azonban a Játéknet – vagy talán inkább az e-kereskedelem bővülése – is vert néhány szöget a Gulliver koporsójába. A Modell & Hobby a Játéknet egyik legnagyobb beszállítója lett, a két Tamás pedig egyre többet beszélgetett. Barátságuk azóta is tart, bár az üzleti kapcsolat megszűnt köztük.
A helikopter volt a nagy álmom Buy like nobody’s watching – ez a felirat virít a két cég ma már közös, Lurdy házbeli szentélyében. „Igazából viccnek szántuk saját magunkkal szemben, merthogy az eredeti tervünkhöz képest mindig többet rendelünk“– magyarázza nevetve Őri Gergely, az egyik ügyvezető. Az amúgy puritán irodarészbe egy közepes méretű játékboltnak megfelelő bemutatótermen keresztül vezet az út, ahol plüssállatok, társasjátékok és matchboxok foglalták el a korábban kizárólag műanyag maketteknek és modellvasutaknak fenntartott polcokat, miután a Modell & Hobby 2016-ban megvásárolta Hankó Tamáséktól a Játéknetet, 2019 decemberében pedig utóbbi cég beolvadással meg is szűnt – a tulajdonosok szerint egyszerűsítési, adminisztrációs okok miatt. Természetesen a játéknet.hu webáruház neve megmaradt, ám közös cégnévnek azért tartották észszerűnek a Modell & Hobbyét megtartani, mert az nyilvánvalóan könnyebben érthető külföldön is, ahonnan a játékok nagy részét beszerzik.
Míg a harmincas évei végén járó Őri Gergely világoskék inges profi menedzser, a mellette ülő, tíz évvel idősebb Végh Tamást higgadtsága alapján könnyen elképzelem megszállott modellépítőnek, amint türelmesen, órákig bíbelődik az apró műanyag alkatrészekkel. „Nekem a modellhelikopter volt a nagy álmom, még általánosban modellezőszakkörben kezdtem, az MHSZ-ben, az unokaöcsém szívéhez pedig (ő is a cégalapítók közt volt – a szerk.) az autómodellezés állt közel. Talán ezért is tudtunk előrelépni a 90-es évek elején, hiszen ismertünk lényegében mindenkit, aki ezzel foglalkozott”– mondja. Akkoriban egy játéknagykerben ügynökösködött iskola után, majd még egy barátját is magával rántotta a modellbizniszbe. A Modell & Hobbyt egy húsz négyzetméteres angyalföldi üzlethelyiségben, kétmilliós alaptőkével alapították hárman – de ebben az összegben benne volt egy autó és egy fax is mint apport.
Az első évben több mint tízmilliós forgalmat hoztak össze, és néhány év alatt öt boltra bővítették a hálózatukat, de nagyjából 2000-ig jól elvoltak a modell-modellvasút-makett műfajban. „Meg fogsz lepődni: a megvásárolt modellvasutak legalább nyolcvan százaléka egész életében nem fut összesen húsz métert sínen, vagy nem is látott terepasztalt, csak gyűjteménybe veszik őket” – mondja Tamás, amivel nekem, vasutasgyereknek komoly csalódást okoz. Majd kérdésemre elárulja, hogy a legdrágább modell, amit valaha eladott, az egy közel kétmillió forintos sugármeghajtású helikoptermodell volt. „Abból az összegből akkoriban egy rendes használt autót is vehetett volna” – nevet.
Nagyjából havonta egyszer, hétfőn elindultak egy kis furgonnal Ausztriába és Németországba, hogy összeszedjék az árut, és legkésőbb péntekre haza is értek, felpakolva távirányítású kisautókból és műanyag makettekből. „A magyar piac nemzetközi szemmel azért mindig is pici és jelentéktelen volt. Valamikor az ezredforduló környékén bementünk az egyik osztrák beszállítónkhoz, a Roco modellvasútgyártóhoz, és büszkén elkezdtük ott bizonygatni az ügyvezetőnek: mi most már annyira nagyra nőttünk Magyarországon, hogy sokkal többet is tudnánk értékesíteni. Kiböktünk egy számunkra nagyon nagynak tűnő összeget, amiért vásárolnánk, úgy emlékszem, pár százezer schillinget. Először nem is reagált, aztán amikor elismételtük az ajánlatot, annyit mondott: rendben, akkor egyik reggel bemegy fél órával korábban, és legyártja nekünk ezt a mennyiséget” – meséli Végh Tamás.
A bolt annyira jól ment, hogy 2000-ben aztán gondoltak egyet: ha már a karácsonyi időszakban a hipermarketeknek is adnak el modellvasutakat, miért ne szállíthatnának be más játékokat is az áruházaknak, esetleg nem csak a főszezonban? Húsz éve még sokkal nagyobb, bőven ötven százalék fölötti volt a hiperek részesedése a játékpiaci forgalomból, az online pár százalék, lényegében elenyésző volt. Utóbbi ma már stabilan két számjegyű, és a hipermarketek negyven százaléknál kevesebbet hasítanak – a koronavírus pedig biztosan elbillentette az e-kereskedelem irányába a forgalmat. „Felgyorsította azt a növekedést, ami amúgy is várható volt. Nagy kérdés, mennyire ragadnak a vevők az online vásárlásban” – mondja Őri Gergely, aki igazi e-kereskedelem-szakértő: ő építette fel la 2010-es évek elején a Tesco netes üzletágát, a magyar piacon jelen lévő hiperek közt elsőként.
A Modell & Hobby kétségkívül 2006-ban aratta legnagyobb sikerét: megállapodott a Minimaxszal arról, hogy támogatják a Thomas, a gőzmozdony sorozat műsorra tűzését a gyerekcsatornán. Ezzel pedig Thomas és barátai berobbantak a magyar köztudatba. Így szép lassan a játéküzletág kinőtte magát, és nagyobb lett a modellüzletágnál. A környező országokba is adtak el játékokat, „próbáltunk mindig olyat vásárolni, amit magunk is megvennénk. A Thomast egyetlen cég sem hozta úgy be, hogy egy időben sorozat is legyen hozzá a tévében. Mi is egy évig udvaroltunk egymásnak a beszállítóval” – mondja Végh Tamás. Gergő szerint Tamás túl szerény: ő úgy látja, a Modell & Hobby azért nőhetett akkorára, mert profi marketinget tett a márkák mögé, amiben nagy fantáziát látott. A mai napig évi több százmillió forintot költenek tévéreklámra. „Picit irányítani kell a piacot, és a kisebbeket még mindig a tévében lehet megcélozni” – magyarázza Végh Tamás. Szerinte például az utóbbi évek nagy sikere, a Slimy nevű, takonyszerű gyurma is rengeteg tévéreklámot kapott a gyerekcsatornákon.
A megvásárolt modellvasutak legalább nyolcvan százaléka egész életében nem fut összesen húsz métert sínen, vagy nem is látott terepasztalt, csak gyűjteménybe veszik őket.
Nyakunkon a karácsony Gergőt még az előző Játéknet-tulajdonos, Bognár Ákos találta a cég élére: együtt dolgoztak a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért elnökségében. A Játéknet tíz év alatt akkorát nőtt, hogy már nem bírták az alapítók a munkát. „Ha eltöltesz velünk egy karácsonyt, te is exitelni akarsz” – nevetnek. Valóban hamar januári mondássá alakult ugyanis a Játéknetnél az eleinte csak augusztus-szeptember környékén használt Nyakunkon a karácsony szlogen.
„Már a 2007-es karácsony előtti időszak izzasztó volt, az összes tulajdonos éjjel-nappal csomagolt” – emlékszik vissza Hankó Tamás. Igaz, meg is nehezítették a saját dolgukat: már egy év után azzal próbálták lenyomni az összes online áruházat, hogy másnapi kiszállítást ígértek – ezt amúgy ma is tartják a délután négy óra előtt beérkező rendeléseknél (sőt: ha valaki személyes átvételt választ, egy óra múlva mehet a termékért a raktárba). Teszteltem, és így van.
Talán 2009-ben történhetett, amikor egy péntek délután Tamás kivételesen kettőkor haza akart menni a családjához az irodából (ekkorra már kiköltözött a cég a Lovag utcai lakásunkból), hogy szinte sírva telefonált egy vevőjük: a két rendeléséből csak az egyik érkezett meg, és másnap lesz a kislánya szülinapja. „Csekkoltam, tényleg a mi hibánk volt, úgyhogy megígértem neki, majd én házhoz szállítom a játékot. Csak utána derült ki: valahol a határ mentén, kétszáz kilométerre lakott a család – amikor becsöngettem a csomaggal, először nem hitték el, hogy én vagyok a tulaj. Meg is kínáltak kávéval” – meséli Tamás.
És ilyen eset Bognár Ákos szerint is rengeteg volt, ő például december 24-én is szállított ki személyesen játékokat, pedig már milliárdos forgalmú volt a cége. „Mindig arra gondoltunk, hogy csillogó gyerekszemeket varázsolunk a dobozainkkal, így nem fért bele, hogy csalódást okozzunk” – mondja Ákos. Arra is figyeltek, hogy jókor érkezzen a futár a termékkel, nehogy elrontsa a meglepetést, ezért minden egyes vásárlót felhívtak, hogy mikor alkalmas a szállítás.
A cég az első időkben évről évre megduplázta a bevételét, aztán 2013-ban a Deloitte Fast 50 első tíz cége közé is bekerült, egyetlen magyarként, mint az egyik leggyorsabban növő technológiai vállalat. (2011-ről 2012-re például 547 millió forintról egymilliárdra ugrott az árbevétel.) Jó húzásnak bizonyult, hogy szinte azonnal elkezdtek raktárkészletről árulni. Mindehhez persze az kellett, hogy viszonylag jól be tudják lőni, mekkora lesz a kereslet egy-egy játékra.
„Az első saját importunk egy nyolcezer forintba kerülő repülő tündér volt, abból kapásból berendeltünk néhány ezer darabot, és szerencsére el is fogyott” – mondja Hankó Tamás, aki a kereskedelmet és az ügyfélszolgálatot vitte a cégben. Amikor még főként a Regio és a Gulliver nagykeréből szerezték be a termékeket, a hagyományos kereskedőket megillető kedvezménnyel, a beszerzési árra jellemzően tíz–harminc százalékot tettek – szemben az offline boltok átlagos ötven százalékával. „Mivel nekik alapvetően sokkal alacsonyabbak voltak a működési költségeik, beérték kisebb árréssel, így sokszor a mi listaáraink alatt árusítottak” – mondja Gyaraki József, a piacvezető Regio Játék tulajdonosa.
„Ezen a piacon a szereplők egymásra vannak utalva, van, aki egy importterméke reklámjára sokat költ, de ugyanazt a játékot minden cég forgalmazza, kölcsönös a haszon” – teszi hozzá. Ezzel együtt azt is elismeri, hogy ugyan a Regio webáruháza jóval előbb indult, mint a Játékneté, de utóbbi pillanatok alatt elhúzott mellettük, mert „Bognár Ákos informatikai szemszögből közelítette meg a játékkereskedelmet”.
A két Tomi megtalálta a közös hangot A Játéknet 2011-ben a legnagyobb versenytársát, a tulli.hu-t (leánykori nevén: játékcity.hu) is bekebelezte. A tulli.hu a Házipatika Kft.-vel együtt a HuniCare Kft. tulajdona volt, és miután a Házipatikát eladták a Sanomának, a játékwebáruházat egyesítették a Játéknettel, úgy, hogy a tulajok résztulajdonosok maradtak. Így a Játéknet-tulajdonosok száma egyszer csak hétre nőtt, sőt Hankó Tamás mellé új ügyvezetők is társultak. Ennyi embert már egyszerre asztalhoz ültetni is nehéz. Ráadásul az, hogy a forgalom kétharmada a karácsony előtti három hónapra esett, megviselte a tulajdonosokat. Volt egy év, amikor december közepén ki kellett írniuk a weboldalra, hogy nem tudnak több rendelést felvenni – ami lényegében harakiri egy online áruháznál. Persze ehhez nagyban hozzájárult egy játékpiaci összeállítás a Blikkben, ami után összedőlt a cég informatikai rendszere.
„Az őszi hónapokban alig tudtunk megmozdulni a raktárunkban, míg január 2-án üres, porcicákkal teli polcokat láttunk ott. Ekkora hektikusság pedig megterhelő egy szervezetnek, épp elég volt nyolcszor-kilencszer megélni” – mondja Bognár Ákos, aki alapvetően a marketingért, az IT-ért és a logisztikáért felelt a Játéknetben.
A webáruházas tempó még úgy is feszítettnek bizonyult, hogy a közös cég alapítása után egy-két évvel mindketten kiszálltak a többi munkájukból: Hankó Tamás abbahagyta az ügynökösködést, és Ákos is nyugdíjazta magát az újságírásból és a szoftverbizniszből. (A játéknetes exit óta Tamás egyelőre keresi a helyét újabb befektetésekkel, Ákos pedig létrehozta a Hyp-R.hu nevű Youtube-csatornát, kifejezetten pasiknak, autókról, technológiáról, számítógépes játékokról. Aztán a József körúton Hyp-R Zone néven nyitott szórakozóhelyet szabadulószobával, szimulátor- és VR-teremmel. A járványidőszak nem kedvezett az üzletnek, június elején nyitotta újra.)
A Játéknetben 2015-ben, csaknem tíz évnyi karácsonyi roham után jött a képbe először egy független ügyvezető, Őri Gergely személyében, aki, mint mondja, a nyolc év multis tapasztalat után arra vágyott: milyen jó lenne, ha nem egy nagy szervezeten belül irányíthatna egy pici üzletágat, hanem a pici üzletág lenne maga a cég. „Azért jegyeiben már fel lehet fedezni a nagyvállalatot, annyira megnőttünk azóta” – mondja, amikor felvetem, hogy a fúzióval most megint egy kisebb részleg élén találhatta magát. Hiszen azt mondják, azért látták észszerűnek az összebútorozást, mert a Játéknet a netes kereskedelemben és az online marketingben, a Modell & Hobby pedig főleg az importban, a nagykereskedelemben és a tévés-rádiós reklámban volt erős.
„A két Tomi jól megtalálta a közös hangot, sokat beszélgettek” – Bognár Ákos szerint ebből lett a felvásárlás. A 2016-os találkozásnál lényegében két hasonló méretű cég állt egymással szemben, és végül a 2,3 milliárd forint árbevételű Modell & Hobby vette meg a kétmilliárdos Játéknetet. A két cég árbevétele együtt már hatmilliárd fölötti lehet, így a 13 milliárd forint forgalmú Regio mögött a második legnagyobb piaci szereplővé avanzsáltak együtt. „A piacon mindenkit meglepett, hogy a Modell & Hobby lett a vevő” – mondja Gyaraki József, aki úgy látta, hogy a Játéknet profittermelő képessége nem volt elég jó. A Játéknet nagyjából kétmilliárdos árbevételéhez valóban csak néhány tízmillió forintos profit társult, igaz, az első pillanattól. Az alapítók nem engedhették meg maguknak a veszteséget, viszont amit megkerestek, annak a jelentős részét rendre visszaforgatták fejlesztésbe. „Mi is gondolkodtunk rajta, hogy megvegyük a Játéknetet, de úgy éreztük, a miénktől két utcányira lévő raktárukra kár költeni” – mondja Gyaraki.
A koronavírus-járvány idején viszont az derült ki: a Modell & Hobbytól okos húzás volt a webáruházával taroló Játéknet felvásárlása. A karanténban ugyanis jól megugrottak a webáruházi rendelések, Őri Gergely szerint nagyjából a duplájára, ami legalább tudta kompenzálni a nagykereskedelmi kiesését.
Egyrészt az olyan játékok mentek jól, amikkel le lehet kötni a gyerekeket, vagyis a társasok és a kreatív szettek, foglalkoztatók, másrészt a kültéri játékok. „Most a költségek miatt aggódunk egy picit, hiszen dollárban vagy euróban vásárunk, és abban kalkulálják nekünk a raktár- és irodabérleti díjat is. Jó sok matekpélda kiszámolni, mi lesz év végéig, mennyire lehet a 15–20 százalékos költségnövekedést beárazni a karácsonyi játékokba.”
„Koronavírus nélkül is jól ellettünk volna” – mondja Gergő, aki még nem tulajdonos, de a tervek szerint hamarosan neki is jár majd egy kisebb részvénypakett. Mostanában épp azon dolgoznak, hogy a két cég raktárát egyesítsék, mondván, így a webáruház profittermelő képessége is javulhat. „A fehérgalléros csapatokkal kezdtük, a pénzügy, a marketing és a kereskedelem már egyben van, most a logisztikát észszerűsítjük, vagyis végre tényleg egymás mellé kerül a sokezer raklapnyi áru közt a Barbie és a Hot Wheels autó. A logisztika az egyik legnagyobb kihívás a játékcégeknek a karácsonyi szezonban megtízszereződő forgalom miatt. „Próbáljuk mikroszezonokkal ellensúlyozni” – mondja Gergő. Vagyis nagy kampányt csapnak például farsang, húsvét, gyereknap és iskolakezdés előtt, aztán nyár végén ráfordulnak a célegyenesre, hogy három hónap alatt az évből addig eltelt kilenc hónap forgalmának a dupláját berántsák.
Játéknet Webáruház Kft.* Alapítás: 2006 Alapítók: Hankó Tamás, Németh Kinga, Bognár Ákos, Bognár Krisztina Tulajdonos: 2016 óta közvetetten a Modell & Hobby Kft.
Modell & Hobby Kft. Alapítás: 1994 Tulajdonosok: Végh Tamás (49 százalék), Kocsis Árpád (25 százalék), Rudolf Antal (25 százalék), Fagyal István (1 százalék)
A karantén alatt a webáruházban legjobban menő társasjátékok
Az áprilisi nagy szakadás után lassú kilábalás kezdődött májusban a világgazdaságban, és júniusban sem állt le. De a folytatás teljesen bizonytalan. Magyarország a koronaválságot is unortodox módon kezeli, az eredmény hamarosan magáért beszél majd. A Forbes negyedéves makroösszefoglalója.
Kutasi Tamás tizenkét éves kora óta saját mézét eszi. A Brunner Méhészet 48 éves alapítója a Duna-Ipoly Nemzeti Park területén vezeti bioméhészetét. Speciális technológiát fejlesztett ki, segítségével kis mennyiségben gyűjthető fajtamézeket is elő tud állítani. A koronavírus-járvány miatt egyre többen keresik a hagyományos, immunerősítő, természetes élelmiszereket, ugyanakkor a kínálat a tavalyinál szűkebb lesz a kedvezőtlen időjárás miatt.
Egy kis észak-magyarországi falu melletti dombokon gyógynövények illata keveredik a juhokéval. Itt, a Keleméri Farmon gazdálkodik Balogh-Nagy Erzsébet, akinek Île-de-France fajtájú bárányaiért sorban állnak a csúcséttermek és a külföldi vásárlók.
Napjainkban kiváló befektetési forma lehet az ipari fogyasztók számára, ha beruháznak egynapelemes rendszerre, és azzal váltják ki áramfogyasztásukat. Egy még néhány hónapig futó pályázati lehetőséggel pedig meg is felezhető a megtérülési idő. A Newergies Kft.-hez azért érdemes fordulni, mert teljeskörűen biztosítja megbízóinak a napelemes kiserőművek megvalósítását a pályázati feladatok ellátásától a kivitelezésen át egészen a fenntartási időszak alatti üzemeltetésig.