Azonnali leállás, pontos helymeghatározás, kármentés, pillanatok alatt új fejlesztések, versenyfutás az idővel, miközben mindenkinek irány haza távmunkára – nagyon kemény, egyben igen izgalmas két hónapon vannak túl a magyar vállalkozások. Négy olyan cég vezetője mesélt friss élményeiről, akinek a sztoriját az elmúlt években megírtuk a Forbesban.
Szállás.hu
Szigetvári József, a Szállás.hu Csoport vezérigazgatója. Fotó: Orbital Strangers
Szigetvári József
Szigetvári József vonzza a válságot. Vagy a válság őt, ráadásul mindig a legjobban megütött iparágban találja magát. Az ezredfordulón, amikor a tech lufi kipukkadt, a technológiai magazinokra specializálódott IDG Lapkiadót kellett kirángatnia a gödörből és új irányba fordítania. A nagy 2008-as válságban a Profession.hu-t krízismenedzselte, most pedig a Szállás.hu csoport vezérigazgatójaként nézhette végig, ahogy egyik pillanatról a másikra eltűnik a piac, szinte teljesen leállnak a foglalások.
Csak azért nem mondhatja, hogy a semmiből jött mindez, mert a Szállás.hu-nak van cseh érdekeltsége, és ők két héttel megelőzték a magyar piacot. Ezzel együtt állítja, hogy a mostani beszakadás gyorsasága és mértéke példa nélküli. Pedig számított visszaesésre, már másfél éve ő volt az ügyeletes vészmadár. Fogadást is kötött egy konferencián, hogy egy éven belül beüt egy válság. Elbukta, úgy kellett lefutnia egy szigetkört, hogy közben folyamatosan sorolja az összes turisztikai adatot. Ez tavaly novemberben volt.
Ahogy vegetáriánus szülei étrendjükkel valószínűleg újítónak számítottak a 80-as évek Magyarországán, úgy később Tihanyi Tamás a vegán táplálékkiegészítők piacán lett trendformáló. Elsők között kezdett saját márkanév alatt növényi alapú fehérjeport árulni. A Naturize kezdettől nyereséges.
Az inspirációról
Tihanyi Tamás tizenkét évesen elhagyta étrendjéből a húst – ahogy szüleinél látta, a 90-es évek elején itthon még igencsak rendhagyó módon. „Amikor felnőttként árulni kezdtem itthon a barnarizs-fehérjét, már fel voltam készülve minden ehhez kapcsolódó szokásos kritikára: hogy a növényi az nem fehérje, hogy aki nem eszik húst, annak hiánybetegségei lesznek, és a többi.”
Vállalkozásról és profitról
„Becsülöm azokat, akik évekig kitartanak egy olyan vállalkozás mellett, ami nem hoz profitot, de én nem ilyen vagyok. Nekünk egy-két hónap alatt megtérült minden befektetett összeg – bár nyilván kicsiben kezdtük –, szinte az elejétől profitábilisan működünk.”
A konkurenciáról
A fontosabb konkurenciának a Biotech USA-t és a Scitecet tartja, de tisztában van vele, hogy nincsenek egy súlycsoportban. „Nem mi leszünk, aki a nagy gyártókat leelőzi, ez nem is cél. A cél az, hogy olyan termékeink legyenek, amiket mi izgalmasnak találunk, amikkel az elveinket és a minőséget tartani tudjuk – nem vagyunk magunk ellenségei, de csupán a pénzért nem lesz egyetlen új termékünk sem.”
A NATURIZE KFT. SZÁMOKBAN
Mekkora bevétele van?
2017: 64 millió forint
2018: 77 millió forint
2019: 65 millió forint (cégközlés)
Miért csökkent a bevétel?
A csomagolás kiszervezésével egyidejűleg bezárták a személyes átvételi pontot, ez 15–20 százalékos visszaesést okozott a forgalomban.
Mennyi rizst használ?
Egy évben több mint 9000 kiló alapanyagot rendel.
Mennyibe kerül?
Kis kiszerelés (15 adag, 454 g): 4590 forint. Egy doboz (26 adag, 620 g) 7490 forintról indul.
Mekkora befektetéssel indult?
1–2 millió forinttal kezdte.
Miért barna rizs?
A rizst alapvetően szénhidrátforrásnak gondoljuk, pedig tíz százaléka fehérje. A barna rizs bizonyos tulajdonságaiban pedig felülmúlja a tejsavót is.
Idén sem volt könnyű dolga az MVM Edison startupverseny győzteseiről döntő zsűrinek. Amegmérettetés azonban nemcsak az ötleteket mérte össze egymással, hanem képzési programja révén segített azok fejlesztésében is, az ezután kezdődő közös munka során pedig új lehetőségeket is megnyit a nyertesek számára.
Amikor vége lesz a járványnak, ott lesznek a legnagyobbak között, ígéri. Erdélyi Barna látta a vállalat fénykorát és mélypontját is, most ő teszi rendbe a magyar logisztika csúcscégét, miután egy iparági nagyágyúnak beletört a bicskája. A Waberer’s International új vezérigazgatója a Forbesnak beszél először terveiről.