Amikor vége lesz a járványnak, ott lesznek a legnagyobbak között, ígéri. Erdélyi Barna látta a vállalat fénykorát és mélypontját is, most ő teszi rendbe a magyar logisztika csúcscégét, miután egy iparági nagyágyúnak beletört a bicskája. A Waberer’s International új vezérigazgatója a Forbesnak beszél először terveiről.
Nem a legkönnyebb körülmények között, egy világválság küszöbén vette át a szintén nem épp a fénykorát élő Waberer’s vezetését. Milyen érzésekkel ült a vezérigazgatói székbe?
Nagyon makacs hit van bennem, hogy ennek a cégnek helye és szerepe van a magyar és az európai piacon is. Egy év múlva, tíz év múlva is. De ez nem jelenti azt, hogy ne látnám a problémáinkat. Mindenki tudja, hogy a cégcsoport az elmúlt két évben kihívásokkal küzd, de ha nem hinném, hogy ezeket meg lehet oldani, nem vállaltam volna. Biztos van könnyebb körülmény a vezetőváltásra, mint a mostani helyzet, de senki sem kényszerített puskával.
Az elődje, Robert Ziegler személyében iparági nagyágyút igazoltak a cég élére a DHL-től, mégis alig egy év után bedobta a törölközőt. Kívülről nézve ez elég hirtelen váltás volt.
Zombori Zsolt tizenkilenc évnyi McDonald’s-menedzseri tapasztalatát fektette a családi kézműves hamburgerezőbe, de nem áll meg Nagykőrösön. Épp franchise-partnereket és befektetőket keres.
Európát is elérte a fűnyíróelv. Én voltam a legöregebb, akit akkor kirúgtak – meséli Zombori Zsolt, a ZHome Burger alapítója 2013-ról, amikor tizenkilenc év után elküldték a McDonald’stól. Zsolt operatív menedzser volt, kilenc étteremben felelt a marketingtől a büdzsé kialakításán át a beruházásokig mindenért.
A következő héten a Padthai Wokbar üzleti tanácsadója lett, de néhány hónap után úgy érezte, nem akar még egyszer ennyire elköteleződni egy cégnél. Aztán a nagykőrösi polgármesteri hivatalban helyezkedett el, a függetlenség felé vezető utat pedig a maga háza táján találta meg. Először csak hobbiszinten kísérletezett otthon kézműves hamburgerekkel, egyre több iskolai, óvodai rendezvényen jelent meg. A rengeteg pozitív visszajelzés után elkezdett hétvégenként az ismerősöknek házhoz szállítani.
2019 februárjában felesége és két egyetemista gyereke segítségével, körülbelül ötmillió forintból konyhává alakították a családi ház egyik használatlan helyiségét, hogy a főállásuk megőrzése mellett elindítsák a ZHome Burgert. Az októberi nyitás óta napi négy órában, heti öt napon működnek, kizárólag házhoz szállítással. Szerencséje volt ezzel a döntéssel: a járvány idején is nőni tudott a cég árbevétele, havonta körülbelül kilencszáz burgert visznek házhoz Nagykőrösön az egyre több törzsvendégüknek. „Például egy idős néninek, aki minden héten rendel tőlünk. Alig várja a szerdákat! Mindig elmondja: »A csudába, hogy hetvenhat évesen rászoktattatok a hamburgerre!«”
A ZHome burgereibe a Zombori család készíti a húspogácsát, a szószt, sőt a zsömlét is ők sütik hetente kétszer. „A zsömlénk egy hétig eláll úgy, hogy nincs benne tartósítószer. Amikor megpirítjuk, olyan, mintha most sült volna ki.” Zsolt szerint a titok a jó alapanyagarányokban rejlik – ehhez persze a megfelelő beszállítók is kellenek. Állandóan keresik őket, igyekeznek magyar termelőktől vásárolni.
„Felosztottuk, hogy ki mikor mit csinál. Az elején nagyon nehéz volt, hogy itt a nappaliban férj és apa vagyok, de tíz méterrel arrébb már főnök és tulajdonos” – mondja Zsolt, és közben Peter Leach családi vállalkozásokól szóló könyvét mutatja Zoomon. „Ezt mindenkinek odaadtam itthon. Most a lányom olvassa.”
Már nem sokáig maradnak négyen a vállalkozásban. Márciusban Zsolt megegyezett az első franchise-partnerével. Az üzlethelyiségek megvásárlásához, ahol beülős burgerezőket alakíthat ki, befektetőket keres. „Idén megalapítjuk a kft.-t. Később hat-hét franchise-együttműködést tervezek. Az még irányítható.”
ZOMBORI ZSOLT egyéni vállalkozó
Alapítás éve: 2019
Befektetett tőke: 4,1 millió forint
Árbevétel: (2019. október – 2020. április) 7,1 millió forint
Adózott eredmény: (2019. október – 2020. április) 2,5 millió forint
Kicsiben gondolkodtak, hirtelen lettek nagyok. A Játéknetet alapító két házaspárnak elég volt nyolc-kilenc húzós karácsonyi szezon, elfáradtak. Egyik beszállítójuk, a modellvasutakkal és makettekkel, valamint a Thomas gőzmozdonnyal berobbanó Modell & Hobby Kft. négy éve vette meg a céget, tavaly év végén pedig megszüntette. Magát a játéknet.hu piacvezető webáruházat persze nem – és szerencséjére a karantén ideje alatt az pont kompenzálta a nagykereskedelem zuhanását.
Hosszú a „nálunk világhíres” magyar emberek listája. Máté Bencetermészetfotós nincs rajta. Szakmájában a csúcsra ért, sokszorosan díjazott képeit még azok is ismerik, akiket csak mérsékelten érdekel az uráli baglyok vagy épp a leveleket cipelő erdei hangyák élete. Szüntelenül újít, trükkjeit mindig megosztja másokkal, de a fanatizmust nem lehet tanítani. A semmiből indult, mégis szívesen ad. Antiüzletember, aki jól bánik a pénzzel. Egyetemszökevény, aki ma már gyerekeket oktat. Egy szabad ember, aki tényleg csak azt csinálja, amit szeret.
Mázli és jó időzítés – a Banga házaspár szemfülesen először webáruházat indított, majd hosszú tárgyalások után megszerezte a világ egyik legnagyobb kozmetikai franchise-ának magyarországi jogait, és 2012-ben megnyitotta első The Body Shop feliratú, sötétzöld portálos boltját Budapesten. A hirtelen jött gyors növekedés és a koronavírus-járvány ugyan megtépázta cégüket, de a megnégyszereződött netes forgalom segített a túlélésben.