Magyarországon ritkán hallható hírességekkel, irodalmi és filmes nagyágyúkkal készített interjúival már a rendszerváltás előtt nevet és ismertséget szerzett. Később milliókat ültetett a tévé elé lazán elmélyült beszélgetős műsoraival, közben világjáró dokumentumfilmjeivel nyitottságot és toleranciát tanított. Versenyszellem és törtetés nélkül lett az ország legkedveltebb televíziósa, de ha tükörbe néz, jó tíz éve már csak az írót látja, és ettől jobban érzi magát, mint leglátványosabb sikerei csúcsán. Egy ország ismeri a hangját és a gesztusait, ötven éve kérdez, felfedez és mesél, sikerkönyvek szerzőjeként sem fogy ki a történetekből. Új könyve ősszel jelenik meg, most beszél róla először.
Kepes András valahogy úgy van vele, mint Lona néni, a néhai grófné. Egykori riportalanya a budai Várnegyed kopottas, régi tárgyakkal zsúfolt szobájában arról beszélt, hogy amikor az ember kilencven lesz, rájön, hogy a múlt nem a tárgyakban van. Kilencvenen túl Lona néni már nem tudta, mikor is volt pontosan az első bálja, hogy hívták a táncosát, de tisztán emlékezett a férfi illatára, az első csókra, és bőrén érezte férje simogatását. Nem tudta felidézni az ávós nevét, aki átadta családjának a kitelepítési határozatot, de a mozdulatát kísérő lenéző grimaszát igen. Törlődtek nevek, dátumok, helyszínek, megmaradt a lényeg.
Ahogy Lona néni memóriájának szitáján az illatok, a gesztusok és az érintések akadtak fenn, úgy Kepes András életét fiatalkora óta a fontos mondatok rendszerezik. „A világot anekdotákban, viccekben és szikrázó mondatokban látom. Ezeket szüleimtől vagy mástól hallottam, én mondtam a gyerekeimnek, olyat is, amit megbántam, vagy olvastam valahol, és mélyen bevésődtek. Mindenkinek az életében vannak ilyen mondatok, legfeljebb nem tudatosítja magában. Értékrendet szabnak, és irányítanak.”
Az egyik fontos mondatot anyjától raktározta el. A bölcs és szigorú erkölcsű asszony morális kérdésekben nem ismert tréfát – „olyan elvei voltak, hogy egy jezsuita kolostorban is dobtak voltak tőle egy hátast”. Intelme András kamasz agyába sült bele: „Kisfiam, amikor lányokkal kezdesz járni, mindig arra gondolj, hogy örülnél-e neki, ha mások úgy viselkednének a nővéreddel, mint ahogy épp te.” És ezzel bizony nem könnyítette meg az életét a lányok dolgában. „Egy időre teljesen szétcseszte a szexuális fejlődésemet – mondja, ma már inkább kuncogva. – Mire rájöttem, hogy minek örülne a nővérem, már két házasságon túlvoltam.”
A romantikus álmok és a hiányzó profit konfliktusával jellemezte nemrégen Kovács Károly előadóként a Tokaji borvidéket egy országos borkonferencán. És valóban, minél több a romantikus állom Tokajban a világ legjobb furmintjáról, amely megveri a nagy burgundi fehéreket, meg a milliókat érő aszúkról, amelyekért királyok és milliárdosok állnak sorba, annál több az elhagyott, elvadult szőlőterület és a veszteséges birtok.
Pedig Tokaj adottságai fantasztikusak, hagyományai lenyűgözőek! Csak eddig hiányzott az az üzleti modell, amely támogatja a hagyományokat, a minőséget, de nyereséges üzlet is egyben. A kiválasztottak helyett a lehető legtöbb termelőnek ad sikert, megélhetést. Kovács Károly, a MAD Wine Kft. többségi tulajdonosa pedig ezt képviseli. Saját tévedései vitték el annak felismeréséhez, hogy a bor ugyanolyan kereskedelmi cikk, mint bármi más, amit a piacon adunk el, s a borról sem a lelkes borász, hanem a piac mondja ki az utolsó szót. Legfőképpen pedig megértette, hogy az a legjobb bor, ami a fogyasztónak annyira ízlik, hogy fizetni is hajlandó érte!
Pontos számításokkal felépítette a MAD Wine Kft. termékpiramisát, melynek középpontjában a MAD Furmint és a MAD Hárslevelű áll. Ez a két száraz bor mára a világ 25 országában kapható, és több százezer palackos mennyiségben fogy. Ezeknél följebb a cég dűlőszelektált száraz borai állnak, még magasabban a szamorodnik, a fényes aszúk és a palackonként 300 ezer forintért elkelő esszenciák.
A masszív közép a jó minőségű, hétköznapi száraz és édes borokra, a Dry by Tokaj és a Sweet by Tokaj boraira támaszkodik. Itt áll legfrissebb termékük is, a MAD fröccs, mely az első adatok szerint az idei nyár piaci kedvence lesz.
Kovács Károly többségi tulajdonos és a MAD Wine Kft. szakemberei szerint a legősibb hagyományokon álló borvidéken sem maradhat abba egy percre sem az innováció. A MAD Wine Kft. egyszerre járja az ősi tradíciók útját és a merész újítások meredekebb ösvényeit. Az eredményről ezúttal is a fogyasztó dönt!
Hidegen cool!
Feldobott, jeges borzongás a kánikulában – ilyen minden találkozás a minőségi furmintból és hárslevelűből készült, fémdobozos MAD fröccsel! Erőteljes szénsavasság, lehengerlő frissesség, virágos illat, finom, de a korty végig egyenletesen jelenlévő savasság, belső egyensúly és átható gyümölcsösség jellemzi ezt az italt a borszakértő szerint. Ám ehhez az italhoz nem kell borszakértő! Elég annyi, hogy a MAD Wine Kft. borászai pontosan tudják, hogy jó fröccsöt csak nagyon jó borból lehet készíteni. Ez pedig nagyon jó bor! Feldúsítva a friss és kristálytiszta vízzel, megbolondítva a buborékok millióival, maga a sugárzó nyár! Fiatalos, trendi, és nagyon jó inni, ha jól be van hűtve! A buli előtt feldob, a buliban magával ragad, a buli után pedig megnyugtat. Ilyen egy nagyon jó fröccs! Korszerű csomagolása, az igényes vásárlók kényes ízlését is kielégítő grafika és a kiemelkedően jó minőségű fröccs együttesen mondatták az olasz vendéglők országos szaklapjának újságírójával, hogy ez a termék maga a jövő! Pedig nincs igaza, mert a MAD fröccs nem a jövő, a MAD Wine Kft. minden vásárlója számára ez maga a jelen!
A hűvös borzongás, az önfeledt bulizás, a kánikula és a jó kaják itala a MAD fröccs, ami hidegen tényleg nagyon cool! De ne állj le itt! Hozd össze egy kis Aperollal, készíts belőle ízlésed szerinti koktélt, és megőrülsz! Egy új világ buborékjai röpítenek magukkal! Csak arra vigyázz, hogy hideg legyen, mert Hidegen cool!
Amikor vége lesz a járványnak, ott lesznek a legnagyobbak között, ígéri. Erdélyi Barna látta a vállalat fénykorát és mélypontját is, most ő teszi rendbe a magyar logisztika csúcscégét, miután egy iparági nagyágyúnak beletört a bicskája. A Waberer’s International új vezérigazgatója a Forbesnak beszél először terveiről.
Egy kutyára nem jellemző, hogy tárgyakat azonosítson, Whisky, a Norvégiában élő border collie azonban spontán képes volt több tucat játék nevét megjegyezni, sőt kategorizálja is őket. Az ELTE „kutyás” etológusainak munkáját a járványhelyzet sem állította meg: a négylábú alanyokkal Skype-on tartják a kapcsolatot szerte a világban, és közben tovább kutatnak Whiskyhez hasonló képességű kutyák után.
A vállalkozó-rendezvényszervező Gerendai Károly úgy gyűjtött össze több száz műtárgyat az elmúlt huszonöt évben, hogy mindig csak olyan képet vásárolt meg, amivel együtt is akart élni. Érzelmi alapon választ, kerüli a feszengős kiállításmegnyitókat, a Szigetre, az éttermeibe és a Lupára is kiviszi a művészetet, és sohasem ad el semmit. Ha valamiből kiszeret, legfeljebb a nappaliból a szuterén falára költözteti.