Egészséges munkavállaló, működő vállalat. Mi ez, ha nem win-win?
Újabb jelentős lépéshez ért a nemzetközi piacra készülő magyar startup, a Fitpuli: a cég integrálja digitális egészségprogramjával a hagyományos üzemorvosi ellátást. Az alapítók nem titkolt célja megújítani a hazai foglalkozás-egészségügyet, továbbá egyesíteni a digitális és a személyesen nyújtott orvosi szolgáltatások előnyeit a népbetegségek hatékonyabb prevenciója érdekében.
Elmegyek az orvoshoz. Hónapok óta nem voltam, de szerencsére nincs szükség a „néha kicsit fáj a fejem, időnként szédülök, de lehet, hogy csak a front”-féle panaszok okainak tippelgetésére, az egészség-applikációm adataiból a doktor pontosan látja, hogy magas a vérnyomásom, keveset mozgok, mindezt pedig dohányzással súlyosbítom, hiába voltam épp leszokóban a legutolsó vizit idején. Sci-fi? A háziorvoslásban még igen, de a Fitpulival ez nem is a távoli jövő.
Vállalati egészség
A Fitpuli igazi magyar start-up sikersztori. 2017-es indulása óta szerepelt már a hírekben 340 milliós tőkebevonással, jelentős piaci szereplővel kötött stratégiai megállapodással, elnyert innovációs nagydíjjal és most már a MagyarBrands-díjjal kapcsolatban is. A szolgáltatás digitális vállalati egészségprogramként érhető el: nagyobb munkáltatók tudják megvásárolni, és a dolgozóiknak juttatásként biztosítani.
Salátát mindenki evett már, de a többség nem úgy állt fel utána az asztaltól, hogy legközelebb is csak ezt választaná. Egy jogász külföldön érzett rá az egészségeséletmód-trendre, aztán Szegeden elindította türelmes forradalmát.
Ismeritek a Palánta Salátabárt? – kérdezem szegedi ismerőseimet. „Hallottunk róla, de annyira húsevők vagyunk, hogy sajnos már a nevéből adódóan sem üti meg az ingerküszöböt a családunkban” – kapom a választ, amin megértően nevetek. Akkor viszont meglepődöm, amikor már a helyszínen a kínálatot böngészve Borsos Szabolcs elárulja: a Palánta Salátabár alap-összeállításaiban szinte kivétel nélkül találni húst, ráadásul laktató tésztaféléket, magvakat vagy gabonaféléket is.
Ő így igyekszik a köztudatba juttatni üzenetét: a saláta nemcsak köretnek jó, nem unalmas, nem kizárólag diéta idejére való, és egy jó kombináció után éhes sem marad az ember.
A vajdasági származású, Szegeden felnővő, Budapesten jogász végzettséget szerző Szabolcsot és hasonló utat bejáró feleségét bő öt évvel ezelőtt, egy egyéves svédországi szakképzés során szippantotta be az egészséges és iskola-, illetve munkahelybarát saláták univerzuma. Első saját kreálmányát a malmői egyetem melletti salátabárban állította össze a fiú, haza már úgy jött, hogy tudta: ha végképp motivációját veszti eredeti pályáján, vállalkozó lesz, és salátabárt nyit. Elég hamar el is dobta az ügyvédi talárt, 2016 áprilisában már reszelte a répát a szegedi zsinagóga utcájában kibérelt kis helyiségben. Egy szakács barátjával állt be a pultba – amit a szüleitől kapott budapesti lakásának eladásából vett –, de másnap már további segítségre is szüksége volt, akkora lett a forgalom.
„Az elején rengeteg kétségem volt: nekem ízlenek a salátáink, a feleségemnek, barátoknak is, de másoknak is fognak? Másfél év után múlt el az izgalom.”
Szabolcs a kezdeti hibákból tanult – például, hogy nem érdemes a konyhai eszközökön spórolni, ahogy a csapatlétszámon sem –, és ma már felesége, Bányai Dorottya is hatékonyan támogatja marketingtudásával. Velük együtt összesen 11 fős a fiatalokból álló csapat, többen az indulás óta stabil bástyák, ütemesen lapátolják a színeket a lebomló, átlátszó ételhordó dobozkákba.
Saláta, durumtészta, koktélparadicsom, kisteleki krémfehérsajt, kukorica, dió és frissen sütött csirkemell – ez az első, és azóta is legnépszerűbb, 1690 forintos Abba nevű salátájuk receptje. 15-16 tartalmas összeállításuk mellett szendvicseket és leveseket is kínálnak, de a saját verzióját is bárki elkészítheti a tavaly a Szentháromság utcába költözött és kétszer akkorára nőtt, modernizált üzletben.
Az egyetemekkel, iskolákkal, kórházakkal és rendelőkkel behálózott környéken állandó a jövés-menés, és hiába van még jó pár hasonló hely a közelben, ottjártamkor szakadatlan a forgalom a pult előtt. Igaz, a tanév már bőven tart, de azért érzeni, hogy néhány helyen csak online, hiszen most napi 80–100 vendég az átlag, tavaly ilyenkor 150 volt. Bár világmegváltásban Szabolcs türelmes típus, azért a sikerélményeket elkönyveli. „Volt, hogy láttuk, hogy a csajok elhozták a pasijaikat, ők meg a szokásos fenntartásaikkal jöttek. Azóta már a srácok maguk is visszajárnak.”
Fresh Foodie Hungary Kft. Tulajdonos: Dr. Borsos Szabolcs Alapítva: 2016. Pénzügyi adatok Árbevétel: (millió forint) 2018 59,9 2019 69,2 Adózott eredmény: (millió forint) 2018 0,03 2019 6,7
Nem szimplán ebédet adnak a gyerekeknek az AKG Kiscelli utcai épületében, de környezettudatosságra, egészséges életmódra is nevelik őket, sőt megmutatják nekik más országok étkezési szokásait is. Vagyis komplett szemléletformálást is magára vállalt a Meznának hívott iskolai menzát üzemeltető csapat, élén egy egykori AKG-s gimnazistával, Bajor Zsófival.
Az egykor valóban így nevezett betegségnek nem csak egy fajtája van, kialakulásában pedig sokszor rossz tapasztalatok játszanak főszerepet. A megfelelő kommunikáció viszont sokat segít!
Mosószódás húslevesbe áztatott film, vörösborral előhívott kép, száz évnél idősebb fényképezőgép, amit sikerül megjavítani – Váczi Kristóf és Kaposvári Anett fényképezőgépboltjában ez mind előfordul.