Az autómodellezés olyan, mint a luxusóra-készítés. A szakemberek finom mozdulatokkal, sok alkatrésszel, néhány szerszámmal dolgoznak, munkájuk eredménye pedig drága és egyedi. Az élethű autómodellekre specializálódott, bristoli székhelyű Amalgam Models a pécsi Zsolnay-negyedből látja el a világot egyedi autómodelljeivel. Van köztük olyan, ami 4500 óra alatt készül el, és két igazi luxusautót is meg lehetne venni az árából.
A 60-as évek végén, a hippimozgalom és a flower power Londonjában, annak is egy álmos délkeleti külvárosában, Lewishamban, egy kamaszfiú bütykölt a családi ház kertjében. A ponyva alatti minimanufaktúrában sorra születtek a különös tárgyak: tükrös távcsövek, elektromos gitárok és átalakított kismotorok, amikkel aztán naphosszat rótta a köröket a kertben.
„A ház még ma is áll, időről időre megnézem a Google Street View-n” – meséli Sandy Copeman, az idén 67 éves egykori kamaszfiú, amikor arról kérdezem, mire emlékszik a kezdetekről. „Amikor visszarepülök az időben, érzem a kétüteműekbe való benzin illatát. Az is egy erős emlék, hogy az NSU-motorok fojtószelepei hajlamosak voltak túl gyorsan kinyílni, és az egyetlen módszer a leállításra a nagyfeszültségű vezeték kihúzása volt. Egyszer a kezemben maradt a gyertyapipa, és úgy megrázott az áram, hogy átrepültem a kerten. Felejthetetlen!”
Azt mondják, akkor végeztek jó munkát, ha még egy nagy felbontású fotóról sem lehet megmondani, hogy nem igazi autóról készült a kép, csak a nyolcadakkora másáról.
2,5 millió dolláros befektetést von be, és megduplázta az értékét Egri Zsolt és Veréb Viktória közös kiberbiztonsági cége, a Bitninja. A cég és a befektetők a magyar piacon egyedülálló módon betekintést engedtek a Forbesnak a befektetés és az árazás részleteibe.
A startuppiacon nem túl bevett szokás, hogy egy-egy befektetést olyan részletességgel megismerhetünk, mint azt most a Bitninja sztorijából tehetjük. A cég és a befektetők is egyetértettek abban, hogy jót tesz a transzparenciának és a piacnak is, ha odaengednek minket a tárgyalóasztalhoz, és megmutatják, hogy néz ki, amikor a nagyok üzletelnek. Íme.
Veréb Viktória és Egri Zsolt alapítók, Varga Zsolt termékmenedzser és Angalet Boglárka értékesítési vezető
A befektetők tízmillió dollárra, azaz 3,1 milliárd forintra értékelték a céget a tőkeemelés előtt, ezzel több mint megduplázták vállalkozásuk értékét szűk egy év alatt. Nagyot nőttek az előző, tavaly októberi befektetési körük óta mind a bevételt, mind a csapatot tekintve. A munkatársak száma 17-ről 36 főre, az ügyfeleké 800-ról 1100-ra nőtt, utóbbiakat továbbra is főleg a tengerentúlról keresik. A bevételük közel kétszeresére ugrott, a folyamatosan megújított előfizetésekből már 940 ezer dollár, azaz 290 millió forint folyik be. Ez utóbbi mérőszám volt az árazás alapja is, ahogy az az előfizetéses üzleti modellben működő szoftverszolgáltatóknál dívik. Ha visszaszámolunk, 10-11 körüli éves ARR-szorzó, vagyis ismétlődő, előfizetésből származó éves bevétel jön ki a Bitninja értékelésére, és húszszázalékos tulajdonrészt szereztek ebben a körben a befektetők.
A következő befektetési körben már nemzetközi tőkebevonást terveznek, az exitet 2024–25-re időzítenék.
Az értékelés összhangban van a piaci trendekkel, amik azt mutatják, hogy a szoftverszolgáltatók combos szorzószámokkal forognak a koronavírus-járvány alatt (is), de az árazást az élénk befektetői érdeklődés is alátámasztotta.
A Bitninjának ez a második befektetési köre, ebben is magyar befektetők vettek részt. Új szereplőként csatlakozott az iEurope és az Oxo Technologies Holding, a kört a Lead Ventures vezette.
A 2,5 millió dolláros tőkeemelésen így osztoznak a befektetők: Lead Ventures: 1,5 millió dollár iEurope Ventures: 500 ezer dollár Oxo Technologies Holding: 176 ezer dollár Oktogon Ventures (follow-up): 263 ezer dollár Balabit-alapítók (follow-up): 61 ezer dollár
A következő befektetési körben már nemzetközi tőkebevonást terveznek, az exitet 2024-25-re időzítenék. „Az USA-ban számos olyan cég van, amelyik potenciális vevője lehet a cégünknek” – mondta Egri Zsolt társalapító.
A Forbes Flow-t még a koronavírus sem állíthatta meg. Közel 300 résztvevő maszkban a helyszínen, 400 pedig online, otthonról követte a programot. Váradi József arról beszélt, hogy miért várták a Wizz Airnél a válságot és hogyan terjeszkednek Olaszországban, Grecsó Krisztián pedig arról, miért nem engedhető meg a sértettség luxusa. Ott volt még Nagy Ervin, Kapitány István, Kiss Ulrich atya és sokan mások.
Nem szimplán ebédet adnak a gyerekeknek az AKG Kiscelli utcai épületében, de környezettudatosságra, egészséges életmódra is nevelik őket, sőt megmutatják nekik más országok étkezési szokásait is. Vagyis komplett szemléletformálást is magára vállalt a Meznának hívott iskolai menzát üzemeltető csapat, élén egy egykori AKG-s gimnazistával, Bajor Zsófival.
Először hangoskönyveket akartak digitalizálni, majd rájöttek, hogy a gyerekeknek szánt alkalmazásokban van az igazi potenciál. Horváth Dorka és párja, Karányi Dániel végül egy interaktív mesekönyveket tömörítő alkalmazással, a Bookr Kidsszel futott be. Öt év alatt több mint 700 digitális könyvet készítettek, méghozzá nem csak a magyar gyerekeknek. Közben nagyot buktak egy vacak kínai tablettel, de angolnyelv-tanulást segítő programjukat, a Bookr Classt tankönyvvé nyilvánították. Vagyis a mesekönyvstartupból edtech cég lett, és éppen az amerikai piac meghódítására készül.