Évek óta karolja fel az európai lakosok egészségét fejlesztő megoldásokat az EIT Health az egészségügyi szférában működő vállalatok, kutatóintézetek, egyetemek és egészségügyi intézmények összekötésével. A koronavírus-pandémia különösen aktuálissá teszi az összefogást: a szervezet folyamatosan keresi és támogatja az innovatív projekteket, startupokat és a gyártásban vagy terjesztésben részt vállaló cégeket.
Amikor tavasszal világszerte komoly törést okozott az innovációs folyamatokban a koronavírus-válság, az EIT Health évek óta bővülő hálózata azonnal tudott reagálni a nehézségekre. Több tízmillió eurót szabadítottak fel a nehéz helyzetben lévő start-upok megsegítésére, támogatták a járvány ellen gyorsan bevethető technológiával rendelkező szereplőket, és virtuális platformon hozták össze az egyetemeket, cégeket és egészségügyi intézményeket igényeik és felajánlásaik mentén, hogy közösen vegyék fel a harcot a betegséggel szemben.
A rendhagyó helyzet jól szemléltette az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) égiszén belül működő innovációs közösség erejét. A közel 150 partnert tömörítő EIT Health-et az európai polgárok életminőségének, valamint az egészségügyi és szociális ellátórendszerek fenntarthatóságának javítására hívták életre, és ennek érdekében olyan egyetemi és vállalati együttműködéseket építenek, amelynek a tagjai közösen dolgoznak a különböző kihívásokra fókuszáló innovatív megoldásokon. „Az Európai Unió sokat költ kutatásra és fejlesztésre, az eredményeket viszont gyakran bent tartják az egyetemek falai között, és nem hasznosulnak a gyakorlatban. A mi feladatunk ezek megtalálása és felkarolása a megfelelő ökoszisztéma kiépítésével, hogy piacképes termékek és szolgáltatások szülessenek” – vázolja a szervezet fő célját Fürjes Balázs Zoltán, az EIT Health InnoStars ügyvezetője, aki 15 kelet- és dél-európai ország innovációs hálózatát vezeti Budapestről.
Bevallása szerint ruhatárában több az esetlegesség, mint a tudatosság, de legalább már kiemeli korábban hátránynak gondolt hosszú lábait, telt ajkait és kósza fürtjeit. Kemény Zsófi ezt a profiktól tanulta.
Karrier Költő, író, forgatókönyvíró, slammer, rapper – szereti, ha a felsorolás nem a slammerrel indul. „Kamaszkoromban büszkén tituláltam magam slammernek, de már szeretném, ha nem csak ez határozna meg” – mondja Kemény Zsófi. Tizenkét éves kora óta keres pénzt, akkor egy zenekar tagjaként öt–tízezer forint járt neki fellépésenként. Tizenhat évesen ugyanezt a gázsit már azért kapta, mert felolvasóestet tartott. Most, huszonöt évesen nem tud egyetlen dolgot mondani, ha a megélhetéséről kérdezik, de a pénzkeresés helyett amúgy is fontosabbnak érzi az alkotás örömét és a flow-élményt. Mostanában legtöbbet következő regényén dolgozik, de ahogy az lenni szokott: a megjelenésig többet nem mondhat róla.
A piros szín az otthonában is hangsúlyos
Stílus Azt hangsúlyozza ki magán, ami egykor frusztrálta. Így lett a frizurája, karakteres szája és hosszú lába a védjegye. „A magasságom miatt mindig kilógtam a sorból – szó szerint –, amit tiniként utáltam. Nincs olyan nadrág, ami elég hosszú lenne nekem, és a hajam is önálló életet él. Viszont mivel időnként fotóznak, a profiktól – a fotósoktól, a stylistoktól és a sminkesektől – sokszor azt a visszajelzést kapom, hogy pont ezeket kéne kihangsúlyoznom.”
Bár gardróbja tele van a szó klasszikus értelmében vett nőies darabokkal (szaténtopokkal, csipkeszegélyű blúzokkal, állatmintás darabokkal, feketével és pirossal), ő mégis inkább rejtőzködő típusnak vallja magát, ha divatról van szó. „Vannak nagyon nőies holmijaim, de valójában mindig biztosra megyek: a fekete mindenkinek jól áll, mindenkit slankít, mindig elegáns, a piros pedig mindig minden körülmények között szexi és izgalmas.” Hozzáteszi: azt még nem merte meglépni, hogy a piroson kívül más színeket is viseljen, szerinte ahhoz már komoly stílusérzék kell.
A ruhatárában ugyan több kis fekete lapul, mint farmer, de ez csak részben az ő döntése, hiszen még ma, 2020-ban sem tud itthon olyan nadrágot venni, ami elég hosszú lenne neki. „Azért az, hogy eddig kimaradt az életemből a tökéletes farmer élménye, eléggé fáj. Meg az is, hogy nem tudok tökéletes tusvonalat húzni. Nagyon irigylem azokat, akik igen.” Bár Zsófi tudatosan hangsúlyozza az ajkait rúzzsal, a sminkelés nála ki is merül ennyiben és egy kis szempillaspirálban. Előbbihez viszont ragaszkodik: egy natúr színű és egy piros rúzs mindig akad a táskájában.
A frizurájához is ugyanezzel a hanyag eleganciával viszonyul: már rég feladta, hogy loknijai úgy álljanak, ahogy ő szeretné, inkább azt a rendezetlenséget turbózza fel hajápolókkal, ami ellen olyan sokáig küzdött.
Relax A teendőlistáján mostanában napi tizenegy feladat van, se több, se kevesebb. Ha a végére ért, moziba jár, olvas, koncertre megy, fut, vagy egyszerűen csak szociális életet él: valahova beül a barátaival. Rendszeresen jár énektanárhoz és gitárórákra is, a zene abszolúte kikapcsolja. Mivel kreatív alkotómunkát végez, összefolyik nála a munka- és a szabad idő: az agya 0–24-ben pörög, és állandóan figyeli a világot, hogy inspirációt gyűjtsön a következő projektjéhez.
1. Hajformázó: L’Oréal. Indulás előtt szokta a hajára fújni, hogy ráerősítsen természetes göndörségére. 2. Rúzs és körömlakk: Maybelline és Pull & Bear. Természetesen piros. 3. Határidőnapló, hangvilla, és gitárpengető: Mindig a táskájában vannak. 4. Maszk: Mostanában a legfontosabb kiegészítője. 5. Nyaklánc: Ritkán hordja, de nagyon fontos darab, az édesanyjától kapta.
Az egykor valóban így nevezett betegségnek nem csak egy fajtája van, kialakulásában pedig sokszor rossz tapasztalatok játszanak főszerepet. A megfelelő kommunikáció viszont sokat segít!
A Forbes Flow-t még a koronavírus sem állíthatta meg. Közel 300 résztvevő maszkban a helyszínen, 400 pedig online, otthonról követte a programot. Váradi József arról beszélt, hogy miért várták a Wizz Airnél a válságot és hogyan terjeszkednek Olaszországban, Grecsó Krisztián pedig arról, miért nem engedhető meg a sértettség luxusa. Ott volt még Nagy Ervin, Kapitány István, Kiss Ulrich atya és sokan mások.