„Ott volt az a felismerés, hogy bár nem vagyunk gazdagok, mégis azok vagyunk, mert van, aki semennyi pénzért sem tud hozzájutni olyan dolgokhoz, amik nekem természetesek” – futott át Kövesdi Gábor agyán valamikor a 2010-es évek közepén, amikor akkori kollégái sorra fordultak be a budapesti irodaház tárgyalójába a falujából, Hartáról származó kolbász illatára. Aztán diplomatikusan, mosolyogva körülírja: sokszor semmi sem maradt abból, amivel otthon a szülei felpakolták. Sőt, később előfordult, hogy száz pár házi kolbászt hozott a munkahelyére csak a közvetlen kollégáknak. A MyFarm Harta indulása szempontjából meghatározó volt ez az élmény: a nagyon jó minőség Hartán természetes, a fővárosban pedig van rá a kereslet.
A termelést minden kertben figyelemmel lehet kísérni webkamerával, a tagok beleszólhatnak, hogy mit termeljenek.
A másik fontos momentum, ami további gondolkodásra késztette, az volt, amikor 2018-ban őstermelő édesapja kétszáz meggyfáján nagyon sok termés lett. Kilóját azonban mindössze 100–150 forintért tudták eladni. „Nagyon frusztrált engem is, meg őket is. Láttam, mennyit dolgoznak vele, hogy szép a termés”, de kénytelenek voltak áron alul kínálni, mert egyébként megromlott volna. Gábor másnap a budai Flórián téri piacon átsétálva látta, hogy 900 forintért adják ugyanazt a meggyet.
Tényleg beszél a meggyfákhoz
Kövesdi Gábor gyermekkorától látta, hogy az önkormányzatnál alkalmazásban álló édesapja mellékállásban, őstermelőként mennyit dolgozik a földeken. Iskola után öccsével ők is mentek ki a paprikába, hagymába kapálni, meggyet szedni, állatot is mindig tartottak.
Az egyetemmel – a Budapesti Corvinus Egyetem marketing- és sportmenedzser szakán végzett – elkerült otthonról, majd az FHB Banknál kezdett dolgozni, ahol 2013-ban az Otthontérkép projektvezetője lett. 2014-ben alapította, majd három évig irányította a több ingatlanportált tulajdonló Mapsolutions Zrt-t. Gábor most a koltozzbe.hu-t és az újépítésű ingatlanhirdetések terén piacvezető ujotthon.hu-t üzemeltető Költözzbe.hu Kft., illetve egy üzleti és digitális tanácsadócég, a Reggant Consulting Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Továbbra is ezek igazgatása a főállása. „Ez tudta megteremteni azt a biztonságot, hogy a szívemhez közel álló dologokkal tudjak foglalkozni.”
Gáboré és barátaié a kolbasztoltok.hu is, amivel csapatépítő hartai kolbásztöltéseket szerveztek cégeknek, a pandémia előtt egyre többen jöttek hozzájuk. A kolbász irodai népszerűségén felbuzdulva megcsinálta a parasztreggeli.hu-t is: cégekhez visznek reggelit, itt is tekintélyes ügyfeleik vannak.
Az igazi nagy dobáshoz a MyFarm Hartához az első néhány ezer dolláros kezdőtőkét közösségi finanszírozásban, az Indiegogón gyűjtötték össze, ismerősi körükből pedig gyorsan összejött az első ötven bérlő. Ebben a modellben a bérlők előre, az egész, májustól novemberig tartó szezonra befizetik a kosárközösségi díjat (amihez díjtól függően havi vagy heti szállítás kapcsolódik, de van egyszeri alkalmas próbakosaruk is).
A befizetett díj fejében a gazdák megtermelik a vegyszermentes terményeket, majd leszállítják a bérlőnek. A heti kosárra előfizetők 20–24 zöldségkosarat kapnak a szezonban, ennek ára a hartai kertnél 129–179 ezer forint, extráktól (például tojás) függően. A termelést minden kertben figyelemmel lehet kísérni webkamerával, a tagok beleszólhatnak, hogy mit termeljenek. Facebookon aktív közösséget építettek a MyFarm köré.
Amikor az első szezonban biztosítva lett a stabil finanszírozás, édesapja, Sándor gazda is feladta önkormányzati munkáját, és azóta teljes állásban a MyFarmnál dolgozik. „Ezt úgy kell elképzelni, hogy ő tényleg beszél a meggyfákhoz. Több is lesz rajtuk szinte minden évben, mint bárhol a környéken” – mondja édesapja lelkesedéséről. Gábor testvére, Gergő is a csapat része, félállásban csinálja a teljes logisztikát.
Kezdettől fontos volt, hogy „ne akkor jótékonykodjunk, amikor sok pénzünk van, hanem ha van étel az asztalunkon, akkor miért ne segítsünk a rászorulókon”. A megtermelt termények tíz százaléka automatikusan a rászorulóknak megy, a hartai kert terményeivel a fővárosi Zirzen Janka Gyermekotthont, illetve az Oltalom Karitatív Egyesület Dankó utcai központját segítik. 2019-ben bő egy tonna adomány termett, tavaly ennél is több.
Hatszorozódás
Tavaly termékkínálatot bővítettek helyi termelők bevonásával – kapirgálós tojással, mézzel, őrölt paprikával és háztáji füstölt árukkal –, és megduplázták az előfizetőszámot. A helyek azelőtt beteltek, hogy belekezdtek volna a marketingkampányba.
Épphogy elkezdődött tavasszal a termelés, jött a Covid, és Gábor naponta kapta a telefonokat, hogy még több földet szeretnének az emberek. Így aztán elkezdték kidolgozni a franchise-rendszert, amiben oroszlánrésze volt Bárdkai Lászlónak, Gábor egyik barátjának. Víziójuk egybevágott, az üzleti növekedés helyett az értékteremtés mellett tették le a voksukat. „Sokkal jobban motivált, hogy minél nagyobb hatása legyen, hogy újabb családoknak tudjunk megélhetést biztosítani.” Végül öt családdal bővült a MyFarm, Harta mellett Ópusztaszer, Nagybajom, Demjén, Nagyréde és Hajdúhadház azok a települések, ahonnan a friss termények indulnak az idei szezon közel 800 vásárlójához.
A kiválasztásnál a szakmaiságon túl fontos szempont volt a környezettudatosság és a vegyszermentesség, és az, hogy az újaknak is természetes legyen, hogy a termés tizedét jótékonyságra fordítják. A hat kert különböző szállítási területeket fed le, a fővárosba például a budai oldalra Hartáról, a pestire Nagyrédéről szállítanak.
Tevékenységük két szervezetben zajlik, a MyFarm Gazda Alapítványban és a MyFarm Kft.-ben. A kosárközösség által befizetett pénz a vállalkozáshoz fut be, ebből fedezik a közös kiadásokat (marketing, a web költségei, biogazdálkodási szaktanácsadás, hálózat üzemeltetése), a gazdák az ezen felüli részt teljes egészében megkapják ötmillió forintos bevételig gazdaságonként. Az ezeken a költségeken és a gazdák munkadíján túl keletkező profit kilencven százalékát az alapítvány kapja, annak vállalkozássegítő, környezetvédő és jótékonysági céljait támogatják.