Milliódolláros magyar üzletekben gazdag volt a világjárvány jellemezte elmúlt év a magyar startuppiacon. Az állami forrásbőség mellett egyre erősebben érezteti hatását, hogy az eddigi piaci sikerek letéteményesei komoly tudást és tőkét forgatnak vissza oda, ahonnan ők is elindultak. A Startup Hungary kiterjedt kutatása arra is rámutat, hogyan találkoznak a magabiztos alapítók a piaci realitásokkal, és mifélék lehetnek az ezekre adható legjobb reakciók.
Összeállította: Zsiborás Gergő · Közreműködött: Knittel Martin
Egy év távlatából elmondhatjuk, hogy a világ startup-ökoszisztémáit nem igazán rázta meg a koronavírus-járvány. A világban tapasztalt általános likviditásbőség és az alacsony kamatok továbbra is hajtják a jegybankok által – a válságkezelésre is – nyomtatott pénzeket a kockázatosabb befektetések, így a startupok irányába. A legjobban teljesítő magyar startupok gond nélkül tudtak tőkét bevonni külföldről.
A magyar ökoszisztéma fölé sajátos védőburkot emelt az állam és az általa biztosított tőke. Az Európai Bizottság (EB) már a járvány első hulláma előtt jelezte, hogy a laza költségvetési politikát ezekben a rendkívüli időkben nem fogja egyetlen tagállami kormánynak sem felróni, vagyis egy pillanatig sem forgott veszélyben, hogy az állam a legkockázatosabb eszközosztályban, a startupfinanszírozásban a hiány elszállásától tartva behúzza a féket.
Darwin óta tudjuk, hogy a túlélés feltétele az alkalmazkodás. Nincs ez másként a gazdasági életben sem. 2020. március 11-én hirdették ki az országos veszélyhelyzetet. Az intézkedéssorozat, amely e bejelentést követte, komolyan hatott a hazai vállalkozásokra. A tavasszal sokkot kapott gazdaságnak a koronavírus újabb hullámai miatt további megpróbáltatásokkal kellett megküzdenie. A nehéz helyzetben azonban a túlélésért küzdő vállalkozások folyamatosan új lehetőségeket is keresnek.
Nemzetgazdasági szinten nézve Magyarország teljesítményét, kevés bíztató adatot találhatunk az elmúlt egy évre vetítve. A GDP 5,1 százalékkal esett 2020-ban, a külkereskedelmi mérlegünk pedig több mint 10 éves mélypontra került, de teljesítményben természetesen komoly szórások vannak szektoronként, vagy éppen vállalkozásonként is.
A sokkhatás – szektoroktól függetlenül – újfajta piaci versenyt generált, amelyből azok a vállalkozások tudtak sikeresen kikerülni, amelyek a legjobban alkalmazkodtak lehetőségeikhez és legjobban használták ki a rendelkezésre álló eszközöket.
Bár a cégmegszűnési adatokon még nem igazán látszik, a felszámolások számának növekedése várható a közeljövőben, ugyanis a cégek egyre többet késnek számláik kifizetésével. A növekedés ugrásszerű lehet azt követően, hogy a hitelmoratórium és a gazdaságvédelmi akcióterv egyes egyéb intézkedései kifutnak. Ez az év második felére és jövő év első felére okozhatja a legnagyobb csődhullámot.
Jónéhány szektorban kínálkozott megoldásként a kiesett beszállítók pótlására a határon túli – régiós – partnerek felkutatása. Ugyanez a lehetőség máshol az elveszett ügyfelek kompenzálását is lehetővé tette. A határok áruforgalom előtti nyitvatartása és a gazdasági kommunikáció online térbe költözése gyors és kézenfekvő lehetőséget adott az export/import stratégiák átgondolására. A forint gyengülése és ennek az inflációra gyakorolt hatása is szerepet játszott az újratervezésben.
A koronavírus árnyékában azonban egy új vállalkozói réteg is bontogatni kezdte szárnyait. „Z” generációs (1995 és 2009 között született) fiatalok tömegei alapítottak új vállalkozásokat a koronavírus járvány különböző hullámai alatt. Az új vállalkozások 8 százaléka már a Z generációsokhoz köthető. Ez a generáció információ-fogyasztási szempontból igen nagy étvágyú és otthonosan mozog az informatikai megoldások között is.
Már a 2008/2009-es világválság is megmutatta, hogy a felkészült vállalkozók virágozni tudnak nehéz körülmények között is. Jelenleg több mint 700 olyan vállalkozás működik az országban egymilliárd forint feletti árbevétellel, amelyet az előző válságidőszakban alapítottak.
A partnerek felkutatása és minősítése (akár válságállósági vonatkozásban) olyan működési alapfolyamat, amit sokan még nem használnak megfelelően. Az OPTEN abban bízik, hogy a hazai és nemzetközi céginformációs szolgáltatások egyre jobban beépülnek a vállalkozások mindennapi döntési mechanizmusába.
Nem sok olyan növény létezik a világon, amiről Magyarországon a nagymamánk karácsonyi bejglijére, külföldön az ópiumfüggőségre asszociálnak. A mák ilyen. Kocsis Bertold biogazda Hajdúböszörményből látja el vele a fővárost.
Báró Gelsey Vilmos, vagy ahogy a világban sok helyen ismerték, William de Gelsey az utolsó napokig dolgozott londoni otthonában, az elmúlt hónapokban az emlékiratait rendszerezte. Nem volt olyan ajtó a nemzetközi pénzvilágban, ami ne nyílt volna meg előtte, a huszadik század már rég tankönyvekbe került nagy alakjait pedig csak úgy emlegette, „persze, hogy ismertem, édes pofa volt”. Február 26-án, életének századik évében meghalt – páratlanul gazdag és színes életére néhány rövid epizóddal emlékezünk.
Pataki Zita és férje több sikertelen lombikeljárást csinált végig, amikor a dühön, gyászon és elkeseredésen túljutva úgy döntöttek, hogy orvosokkal és szakemberekkel összefogva segítenek a hozzájuk hasonló helyzetben lévő pároknak. Az RTL Klub időjósa a tizedik és egyben utolsó, 2019-ben zárult lombik után, meg nem született kislányukról elnevezve hozta létre a Réka Alapítványt.