„Nemcsak a ruha nem teszi az embert, hanem az iroda sem” – mondja Lakatos István. A Bravogroup Holding ügyvezetője, a Cápák között tévéműsor új cápája puritán irodából irányítja a 11,9 milliárd forint értékűre becsült cégcsoportot. 2001 óta dolgozik a zuglói székházban, a berendezés sem igen változott. „Széles Gábor titkárnője döntötte el az új irodába költözéskor, milyen bútorom legyen. Azóta ez van.”
Becenév Az RTL Klub Cápák között műsorának új évadában ő lesz Fehér Gyula helyett az ötödik cápa. Miután szereplése publikus lett, ismerőse ajánlotta neki a Becoming Warren Buffett című dokumentumfilmet. István több hasonlóságot is felfedezett magában és az amerikai üzletemberben, például mindketten szeretik a csendet, a bezárkózást és az összpontosítást. Mikor Bill Gates édesapja találkozott Buffett-tel, megkérte őt és fiát, hogy írjanak le egyetlen szót, ami szerintük mindkettőjüket jellemzi. „Kitalálod, mi volt az? Nekem is van hozzá közöm – kérdezi tőlem István. – Focus.” Cégtársa, Lakatos Péter már a gimnáziumi időkben is ismerte, ott ragadt rá a Focus becenév, azóta szinte mindenki így szólítja.
Nosztalgia „Önmagamat adom, nem szoktam szerepet játszani” – mondja Lakatos István. Teljes természetességgel kapja fel élete első rádiótelefonját is, és könnyedén pózol a kamerának a súlyos készülékkel. „316-266, még a száma is megvan. Nagyon menő dolognak számított akkoriban, mindig vittem magammal, és mindenki jól megnézte.” István régi laptopja is a relikviák között van, a vaskos darab a maga korában a legvékonyabb típusnak számított. (Egyébként még működik.)
Darwin óta tudjuk, hogy a túlélés feltétele az alkalmazkodás. Nincs ez másként a gazdasági életben sem. 2020. március 11-én hirdették ki az országos veszélyhelyzetet. Az intézkedéssorozat, amely e bejelentést követte, komolyan hatott a hazai vállalkozásokra. A tavasszal sokkot kapott gazdaságnak a koronavírus újabb hullámai miatt további megpróbáltatásokkal kellett megküzdenie. A nehéz helyzetben azonban a túlélésért küzdő vállalkozások folyamatosan új lehetőségeket is keresnek.
Nemzetgazdasági szinten nézve Magyarország teljesítményét, kevés bíztató adatot találhatunk az elmúlt egy évre vetítve. A GDP 5,1 százalékkal esett 2020-ban, a külkereskedelmi mérlegünk pedig több mint 10 éves mélypontra került, de teljesítményben természetesen komoly szórások vannak szektoronként, vagy éppen vállalkozásonként is.
A sokkhatás – szektoroktól függetlenül – újfajta piaci versenyt generált, amelyből azok a vállalkozások tudtak sikeresen kikerülni, amelyek a legjobban alkalmazkodtak lehetőségeikhez és legjobban használták ki a rendelkezésre álló eszközöket.
Bár a cégmegszűnési adatokon még nem igazán látszik, a felszámolások számának növekedése várható a közeljövőben, ugyanis a cégek egyre többet késnek számláik kifizetésével. A növekedés ugrásszerű lehet azt követően, hogy a hitelmoratórium és a gazdaságvédelmi akcióterv egyes egyéb intézkedései kifutnak. Ez az év második felére és jövő év első felére okozhatja a legnagyobb csődhullámot.
Jónéhány szektorban kínálkozott megoldásként a kiesett beszállítók pótlására a határon túli – régiós – partnerek felkutatása. Ugyanez a lehetőség máshol az elveszett ügyfelek kompenzálását is lehetővé tette. A határok áruforgalom előtti nyitvatartása és a gazdasági kommunikáció online térbe költözése gyors és kézenfekvő lehetőséget adott az export/import stratégiák átgondolására. A forint gyengülése és ennek az inflációra gyakorolt hatása is szerepet játszott az újratervezésben.
A koronavírus árnyékában azonban egy új vállalkozói réteg is bontogatni kezdte szárnyait. „Z” generációs (1995 és 2009 között született) fiatalok tömegei alapítottak új vállalkozásokat a koronavírus járvány különböző hullámai alatt. Az új vállalkozások 8 százaléka már a Z generációsokhoz köthető. Ez a generáció információ-fogyasztási szempontból igen nagy étvágyú és otthonosan mozog az informatikai megoldások között is.
Már a 2008/2009-es világválság is megmutatta, hogy a felkészült vállalkozók virágozni tudnak nehéz körülmények között is. Jelenleg több mint 700 olyan vállalkozás működik az országban egymilliárd forint feletti árbevétellel, amelyet az előző válságidőszakban alapítottak.
A partnerek felkutatása és minősítése (akár válságállósági vonatkozásban) olyan működési alapfolyamat, amit sokan még nem használnak megfelelően. Az OPTEN abban bízik, hogy a hazai és nemzetközi céginformációs szolgáltatások egyre jobban beépülnek a vállalkozások mindennapi döntési mechanizmusába.
Állandóan változó jogi környezetben kell az ügyfelek egyedi szükségleteinek megfelelő, a szerződéskötést egyszerűsítő megoldásokat nyújtania napjaink jogászainak. A CMS előremutató, innovatív válaszokat mutat a terület kihívásaira.
Személyes ügyüknek tekintik a szállítmányozást, az ügyfeleikkel való kapcsolattartást és mindig jó időben lépnek jó irányba – ebben látja a sikerei titkát az 1983-ban alakult, és 1993 óta magyar irodával is működő cargo-partner szállítmányozó vállalat. A magyar cargo-partner 2020-as éve mozgalmas volt, de a legjobb értelemben: elismerést kapott mint kiváló munkahely és mint kiemelt pénzügyi stabilitású cég, új logisztikai központot és irodát avatott a repülőtéren, kétszámjegyű növekedést produkált, és újabb lehetőségeket hozó kihívásként tudja kezelni a koronavírus gazdasági következményeit.
Nem sok olyan növény létezik a világon, amiről Magyarországon a nagymamánk karácsonyi bejglijére, külföldön az ópiumfüggőségre asszociálnak. A mák ilyen. Kocsis Bertold biogazda Hajdúböszörményből látja el vele a fővárost.