„Nemcsak a ruha nem teszi az embert, hanem az iroda sem” – mondja Lakatos István. A Bravogroup Holding ügyvezetője, a Cápák között tévéműsor új cápája puritán irodából irányítja a 11,9 milliárd forint értékűre becsült cégcsoportot. 2001 óta dolgozik a zuglói székházban, a berendezés sem igen változott. „Széles Gábor titkárnője döntötte el az új irodába költözéskor, milyen bútorom legyen. Azóta ez van.”
Becenév Az RTL Klub Cápák között műsorának új évadában ő lesz Fehér Gyula helyett az ötödik cápa. Miután szereplése publikus lett, ismerőse ajánlotta neki a Becoming Warren Buffett című dokumentumfilmet. István több hasonlóságot is felfedezett magában és az amerikai üzletemberben, például mindketten szeretik a csendet, a bezárkózást és az összpontosítást. Mikor Bill Gates édesapja találkozott Buffett-tel, megkérte őt és fiát, hogy írjanak le egyetlen szót, ami szerintük mindkettőjüket jellemzi. „Kitalálod, mi volt az? Nekem is van hozzá közöm – kérdezi tőlem István. – Focus.” Cégtársa, Lakatos Péter már a gimnáziumi időkben is ismerte, ott ragadt rá a Focus becenév, azóta szinte mindenki így szólítja.
Nosztalgia „Önmagamat adom, nem szoktam szerepet játszani” – mondja Lakatos István. Teljes természetességgel kapja fel élete első rádiótelefonját is, és könnyedén pózol a kamerának a súlyos készülékkel. „316-266, még a száma is megvan. Nagyon menő dolognak számított akkoriban, mindig vittem magammal, és mindenki jól megnézte.” István régi laptopja is a relikviák között van, a vaskos darab a maga korában a legvékonyabb típusnak számított. (Egyébként még működik.)
Rangos díjjal ismerték el idén is a JTI Hungary kiemelkedően jó, munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatait, amelynek hatásai a cég eredményeiben is megmutatkoznak. A cégnél azonban nem ülnek a babérjaikon, hanem idén is további jelentős lépéseket terveznek egy még befogadóbb, sokszínűbb és nyíltabb munkahelyi környezet kialakítására.
A JTI vezető nemzetközi cigaretta, e-cigaretta és hevített dohánytermék gyártó cég, több mint 130 országban működik, és több mint 44 000 embert foglalkoztat. 2021-ben sorban a hetedik alkalommal szerezte meg a Globális Top Employer díjat. A JTI Hungary Zrt. 2008-as megalakulása óta a leggyorsabban növekvő dohányipari cég volt Magyarországon, és a tavalyi, különösen nagy kihívásokat hozó évben is mind piaci részesedés, mind volumen tekintetében növekedni tudott.
A 21. századra egyértelműen kiderült, hogy azok a vállalatok lehetnek igazán sikeresek hosszú távon, amelyeknél szeretnek is dolgozni a munkavállalók. A pénzügyi és egyéb eredményességi mutatók hosszabb távon hajlamosak együtt mozogni a cégen belül uralkodó légkör, a munkavállalók közérzetének és jóllétének valamivel nehezebben mérhető alakulásával.
ELSŐ HELYEN
Már ez alapján is feltételezhetnénk, hogy az itthon 90 munkavállalót foglalkoztató JTI Hungary Zrt.-nél a cég értékeivel azonosulni tudó, megbecsült kollégákból álló csapat dolgozik. Nem kell azonban feltételezésekbe bocsátkozni, hiszen a JTI Hungary 2021-ben immár a hetedik egymást követő évben szerzett Top Employer tanúsítványt a világ legelismertebb, a munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatokat minősítő szervezetétől, a Top Employers Institute-tól. Idén ráadásul a különböző szempontokat összegző mutatók alapján mindhárom országban az első helyre rangsorolta a független vizsgálat a céget.
Azért is fontos eredmény ez, mert a Top Employers Institute nem egyszerűen egy tanúsítványt ad a programban részt vevő cégeknek, hanem részletesen is értékeli gyakorlataikat, és ezzel a további fejlődés irányait is kijelöli. „Nagy örömünkre szolgál, hogy Magyarországon, Európában és globálisan is kiérdemeltük a nagy presztízsű Top Employer tanúsítványt, de ez sokkal többről szól, mint magáról az elismerésről. Az üzleti és piaci körülmények nagyon gyorsan változnak, és átalakul az is, ahogyan dolgozunk. A tanúsítvány tükrözi a változásokhoz való sikeres alkalmazkodásunkat, megmutatja HR gyakorlataink erejét, felhívja a figyelmet azokra a területekre, ahol elmaradunk a növekvő elvárásoktól, és segít bennünket abban, hogy a jövőben szükséges további fejlesztésekre koncentráljunk” – mondta el Yelena Yugova, a JTI Csehországot, Magyarországot és Szlovákiát magába foglaló klaszter People & Culture igazgatója.
Miroslav Gordic, a JTI Hungary Zrt. country managere az elmúlt év kihívásairól és a JTI eredményeiről beszélt. „2020-ban a világ körülöttünk korábban soha nem tapasztalt módon változott meg. Az élet jelentős és széles körű átrendeződése a fogyasztói szokásokat is befolyásolta: a turizmus gyakorlatilag megszűnt, a közösségi együttélés terei bezárultak vagy szűkültek. Alkalmazkodnunk kellett ehhez a megváltozott világhoz, ami kollégáink és üzleti partnereink együttműködésének köszönhetően sikeres volt. Erre a jelentős csapatmunkára építve a JTI kivételes sikert aratott mind a klaszter szintjén, mind Magyarországon; a csökkenő teljes piacon mind piaci részesedésünk, mind volumenünk alapján növekedni tudtunk. Mindez megerősíti, hogy a Top Employer gyakorlatunk eredménye egy kiváló csapat és a legkiválóbb üzleti teljesítmény” – mondta.
EGYENLŐSÉG MINDEN TÉREN
Ennek jegyében a cég idén is tovább halad azon az úton, hogy még inkább befogadó és sokszínű munkahellyé váljon. Például 2021. január elsejétől a JTI munkavállalói nemüktől és szexuális irányultságuktól függetlenül 20 hetes fizetett szabadságra jogosultak gyermek születése vagy örökbefogadása esetén, de a társaság további külön figyelmet fog fordítani a vezetői pozíciókban dolgozó nők arányának növelésére is.
Tovább dolgoznak azon is, hogy a cég minden szintjén szélesebb döntési jogköröket biztosítsanak a munkavállalók számára. A korábbi, merevebb irányítási struktúrák és korlátok lebontásával olyan környezetet igyekeznek létrehozni, amelyben a munkavállalók bátran megnyilvánulhatnak, tanulhatnak hibáikból, és a kölcsönös bizalom és tisztelet jegyében vállalhatják fel önmagukat. Egy ilyen környezet különösen nagy értéket képviselhet egy mostanihoz hasonló, váratlan és nehéz helyzethez való gyors és hatékony alkalmazkodás során, és a JTI korábbi, ilyen irányú erőfeszítései már most is megmutatkoznak a cég tavaly elért kiemelkedő eredményeiben is.
ÖNZETLEN SEGÍTSÉG
A JTI vállalati kultúrájának az is természetes része, hogy nemcsak saját munkavállalóik jólétét tartják szem előtt, hanem tágabb környezetükben is igyekeznek pozitív változásokat elérni. 2020-ban, a Covid-19-járvány kitörésének idején a JTI pénzügyi támogatás és személyes védőeszközök formájában nyújtott azonnali segítséget azoknak az egészségügyi intézményeknek, amelyeket a cég közösségi partnerei működtetnek.
A cég több, a szegényebb sorsú családoknak segítő programban is részt vesz a Habitat for Humanity Hungary-vel való együttműködésben. A Második Esély program keretében felújított önkormányzati bérlakásokba költöztettek be két kisgyermekes családot a Családok Átmeneti Otthonából, a Támasz a családoknak programban pedig négy család lakhatási körülményeit javították különféle felújítási munkák finanszírozásával. A Berda Józsefről elnevezett újpesti, három pillérből álló lakhatási támogatási projekt keretén belül pedig többféle rendszeres és eseti adománnyal segítették 130 család mindennapi megélhetését, lakókörülményeinek javítását.
A vállalat tavaly decemberben egy speciális, a négylábú munkatársak igényeit maximálisan kielégítő kisbuszt adományozott a NAV Kutyakiképző Központjának.
Biztosak lehetünk abban, hogy a JTI Hungary idén is tovább halad majd a megkezdett úton, elkötelezett marad egy nyílt, befogadó és a munkavállalókat kizárólag az elvégzett munka minősége alapján értékelő kultúra mellett, ahogy abban is, hogy arra is továbbra is figyelni fognak, hogy a kiváló működés eredményéiből a leginkább elesettek is részesülhessenek a cégen kívül.
A Brick Visual fiatal csapatának egy évtized sem kellett, hogy felépítsék a világ egyik legkeresettebb építészeti látványtervező cégét. Klasszikus startupsztori: egy budapesti bérház előszobájából indultak, árbevételük ma már milliárdos, filmeket készítenek, szoftvert fejlesztenek, és olyan világsztárokkal dolgoznak, mint a Zaha Hadid Architects vagy a japán Kengo Kuma. Ha kell, egy jó képért akár pincérnek is beöltöznek.
Személyes ügyüknek tekintik a szállítmányozást, az ügyfeleikkel való kapcsolattartást és mindig jó időben lépnek jó irányba – ebben látja a sikerei titkát az 1983-ban alakult, és 1993 óta magyar irodával is működő cargo-partner szállítmányozó vállalat. A magyar cargo-partner 2020-as éve mozgalmas volt, de a legjobb értelemben: elismerést kapott mint kiváló munkahely és mint kiemelt pénzügyi stabilitású cég, új logisztikai központot és irodát avatott a repülőtéren, kétszámjegyű növekedést produkált, és újabb lehetőségeket hozó kihívásként tudja kezelni a koronavírus gazdasági következményeit.
Pataki Zita és férje több sikertelen lombikeljárást csinált végig, amikor a dühön, gyászon és elkeseredésen túljutva úgy döntöttek, hogy orvosokkal és szakemberekkel összefogva segítenek a hozzájuk hasonló helyzetben lévő pároknak. Az RTL Klub időjósa a tizedik és egyben utolsó, 2019-ben zárult lombik után, meg nem született kislányukról elnevezve hozta létre a Réka Alapítványt.