A túrázók, kirándulók gyakran szembesülnek azzal, hogy kedvelt útvonalaikon egyik évről a másikra eltűnik az erdő, már csak letarolt területeket látnak. Valójában ilyenkor a csemeték már ott vannak a földben, és ha kell is hozzá néhány évtized, de újra nagy tölgyesek, bükkösök lesznek. A magyar erdőgazdálkodásban a közjóléti és természetvédelmi funkciók egyre fontosabbá válnak. Ugyanakkor továbbra sem hanyagolható el a gazdasági szempont sem – és egy erdészeti léptékben viszonylag új, az elmúlt évtizedben gyorsan terjedő módszerrel ezek az érdekek összhangba hozhatók. Az örökerdő-gazdálkodásban ugyanis sosem „tűnik el” az erdő.
Írta: Gribek Dániel // Illusztráció: Kiss Annamária
„Fontos, hogy az örökerdő-gazdálkodás során nincsen véghasználat. A fákat különböző időpontokban, egyesével veszik ki a területről. Mivel ezáltal minden fának egyedi vágáskora van, az erdőkép gyakorlatilag nem változik” – magyarázza az ország egyre több térségében alkalmazott módszer lényegét Csépányi Péter, a Pilisi Parkerdő Zrt. termelési és természetvédelmi főmérnöke.
Az 1920-as évekből származó koncepció alapján az erdészeknek az örökerdő-gazdálkodásban öt fő szabályt kell szem előtt tartaniuk.
Állandóan változó jogi környezetben kell az ügyfelek egyedi szükségleteinek megfelelő, a szerződéskötést egyszerűsítő megoldásokat nyújtania napjaink jogászainak. A CMS előremutató, innovatív válaszokat mutat a terület kihívásaira.
Változatos, akár egymásnak ellentmondó igényekkel szembesülnek a nagy vállalati ügyfelekkel dolgozó nemzetközi ügyvédi irodák: lehetőleg digitalizált, egyszerű folyamatokat és standardizált szerződéseket várnak tőlük, ugyanakkor a személyre szabott, egyedi tanácsadáshoz is ragaszkodnak. „Kicsit az orvosokra hasonlítunk, hiszen komoly bizalmon alapuló munkát végzünk és maximális gondoskodást várnak tőlünk. Nem működhetünk sémák szerint, mert nincs két egyforma ügy” – mutat rá dr. Papp Erika, a CMS nemzetközi ügyvédi iroda vezető partnere, valamint a pénzügyi csoportok vezetője Magyarországon és a CMS regionális irodáiban.
A CMS egyedülálló módon több globális nagyvállalat akár 50 országon átívelő szerződésírási igényét szolgálja ki dedikált teamekben, számos jogterület lefedésével – többek között kínai, amerikai, német jogra szakosodott ügyvédekkel. „Igazodunk az egyedi elvárásokhoz, az adott projekten belül azonban egységes a tanácsadási folyamat, kiszámítható költségekkel. Mivel évi 600–700 szerződésről beszélünk, egy innovatív digitális platformot használunk az ügyfelekkel, így a kommunikáció, a tanácsadás és a pénzügyi elszámolás mind egy helyen történik” – ismerteti az előnyöket az ügyvédi iroda vezetője.
Másban is kitűnik a CMS csapata: azon kevés iroda közé tartoznak, ahol a kezdő jogászok beletanulhatnak a szektorspecifikus ismeretekbe, miután megkapták az alaptréninget. „Az ügyfelek egyre inkább elvárják, hogy a jogon túl a számukra releváns iparághoz, technológiához is értsünk. Emiatt nálunk nem csupán társasági vagy éppen munkajogra szakosodott kollégák dolgoznak, hanem speciális területek működését mélyen átlátó jogászok, legyen szó autóiparról vagy fintechről” – magyarázza dr. Papp Erika. Természetesen folyamatosan követik a magyar és uniós jog változásait is, előrejelzéseket adnak, és akár a jogszabályalkotásban is részt vesznek külső konzultánsként.
Amellett, hogy a CMS felkészülten reagál a kihívásokra, arra is odafigyelnek, hogy fenntartható és diverz munkakörnyezetet biztosítsanak. Ennek jegyében követik az ENSZ fenntartható fejlődési céljait, csatlakoztak a dolgozók jól-létét támogató gyakorlatokat ajánló Mindful Business Charterhez és szorosan együttműködnek a Nyitottak vagyunk kezdeményezéssel. Kiemelt figyelmet fordítanak a nemek közti egyenlőség kérdéseire és a munkába visszatérő kismamák karrierjének támogatására, például rugalmas munkarenddel segítik az anyukákat. Dr. Papp Erika az iroda vezetőjeként fontosnak tartja, hogy a munkatársakhoz is a szakmára jellemző jó beleérző képességgel közelítsen. „A közös nevező az empátia: egy jó ügyvéd még azelőtt megérti az ügyfél kéréseit, hogy kimondaná, és ugyanezek a készségek segítenek a vállalatvezetésben is” – vallja. (X) Változatos, akár egymásnak ellentmondó igényekkel szembesülnek a nagy vállalati ügyfelekkel dolgozó nemzetközi ügyvédi irodák: lehetőleg digitalizált, egyszerű folyamatokat és standardizált szerződéseket várnak tőlük, ugyanakkor a személyre szabott, egyedi tanácsadáshoz is ragaszkodnak. „Kicsit az orvosokra hasonlítunk, hiszen komoly bizalmon alapuló munkát végzünk és maximális gondoskodást várnak tőlünk. Nem működhetünk sémák szerint, mert nincs két egyforma ügy” – mutat rá dr. Papp Erika, a CMS nemzetközi ügyvédi iroda vezető partnere, valamint a pénzügyi csoportok vezetője Magyarországon és a CMS regionális irodáiban.
A CMS egyedülálló módon több globális nagyvállalat akár 50 országon átívelő szerződésírási igényét szolgálja ki dedikált teamekben, számos jogterület lefedésével – többek között kínai, amerikai, német jogra szakosodott ügyvédekkel. „Igazodunk az egyedi elvárásokhoz, az adott projekten belül azonban egységes a tanácsadási folyamat, kiszámítható költségekkel. Mivel évi 600–700 szerződésről beszélünk, egy innovatív digitális platformot használunk az ügyfelekkel, így a kommunikáció, a tanácsadás és a pénzügyi elszámolás mind egy helyen történik” – ismerteti az előnyöket az ügyvédi iroda vezetője.
Másban is kitűnik a CMS csapata: azon kevés iroda közé tartoznak, ahol a kezdő jogászok beletanulhatnak a szektorspecifikus ismeretekbe, miután megkapták az alaptréninget. „Az ügyfelek egyre inkább elvárják, hogy a jogon túl a számukra releváns iparághoz, technológiához is értsünk. Emiatt nálunk nem csupán társasági vagy éppen munkajogra szakosodott kollégák dolgoznak, hanem speciális területek működését mélyen átlátó jogászok, legyen szó autóiparról vagy fintechről” – magyarázza dr. Papp Erika. Természetesen folyamatosan követik a magyar és uniós jog változásait is, előrejelzéseket adnak, és akár a jogszabályalkotásban is részt vesznek külső konzultánsként.
Amellett, hogy a CMS felkészülten reagál a kihívásokra, arra is odafigyelnek, hogy fenntartható és diverz munkakörnyezetet biztosítsanak. Ennek jegyében követik az ENSZ fenntartható fejlődési céljait, csatlakoztak a dolgozók jól-létét támogató gyakorlatokat ajánló Mindful Business Charterhez és szorosan együttműködnek a Nyitottak vagyunk kezdeményezéssel. Kiemelt figyelmet fordítanak a nemek közti egyenlőség kérdéseire és a munkába visszatérő kismamák karrierjének támogatására, például rugalmas munkarenddel segítik az anyukákat. Dr. Papp Erika az iroda vezetőjeként fontosnak tartja, hogy a munkatársakhoz is a szakmára jellemző jó beleérző képességgel közelítsen. „A közös nevező az empátia: egy jó ügyvéd még azelőtt megérti az ügyfél kéréseit, hogy kimondaná, és ugyanezek a készségek segítenek a vállalatvezetésben is” – vallja.
Személyes ügyüknek tekintik a szállítmányozást, az ügyfeleikkel való kapcsolattartást és mindig jó időben lépnek jó irányba – ebben látja a sikerei titkát az 1983-ban alakult, és 1993 óta magyar irodával is működő cargo-partner szállítmányozó vállalat. A magyar cargo-partner 2020-as éve mozgalmas volt, de a legjobb értelemben: elismerést kapott mint kiváló munkahely és mint kiemelt pénzügyi stabilitású cég, új logisztikai központot és irodát avatott a repülőtéren, kétszámjegyű növekedést produkált, és újabb lehetőségeket hozó kihívásként tudja kezelni a koronavírus gazdasági következményeit.
Világmegváltó ötlettel, kockázati tőkéből, gyors növekedéssel exitig – nagyjából ez a definíció állna a startup szócikk mellett egy enciklopédiában. Pedig van más út is, ezt az Innonic startupstúdió azzal bizonyítaná be, hogy megmutatja, hogyan néz ki a Szilícium-völgy Debrecenben. Magyarnak magyar, de se nem sárga, se nem savanyú, legfeljebb egy kicsit lassabb.