Jóllehet Magyarország nem számít hajóépítő-nagyhatalomnak, sportos hajók terén mégis az élvonalba tartozik. Az egyik legelismertebb gyártó a Déry Attila és Mezey Zoltán által alapított etyeki–paloznaki Flaar. Az űrtechnológiát is felhasználó, áramvonalas karbonhajóik szépek, gyorsak, és tele vannak innovációkkal – nem véletlenül úsznak már német, svéd vagy épp olasz vizeken is. A legjobban persze a Balatonon érzik magukat, ott több rekordot is tartanak.
„Hetedikben osztálykiránduláson álltunk a siófoki móló végén, és néztem a ki- és behajózó vitorlásokat” – meséli Mezey Zoltán, ahogy épp ülünk a tihanyi mólón, és ugyanezt csináljuk. Az általános iskolás nyaralás messze szállt, elmúlt csaknem harminc év, a Tihanyi Hajós Egylet kikötőbakjain pedig több olyan hajó is ring, amit a cégük épített. Ehhez kellett egy műanyagokról írt egyetemi doktori dolgozat, valamint egy ragasztástechnikai előadás is, ahol találkozott a szakma által zseniközelinek tartott Déry Attilával.
Azon kaptam magam, hogy azt se tudom, milyen órán ülök, de telerajzoltam a füzetemet az ötleteimmel.
Na, meg az, hogy egri fiú létére teljesen elvarázsolja a hajózás. Ezért tanult vitorlázni kamaszkorában a Velencei-tavon, és ezért specializálódott a kompozitokra a Budapesti Műszaki Egyetemen. „Tudtam, hogy akkor lehetek hajók közelében, ha hivatásszerűen foglalkozom velük.” Attila némileg más utat járt be. A család szinte minden férfi tagja a mérnökpályát választotta. Édesapja egyetemen tanító, könyveket író építész, a 96 éves nagypapa az üvegipari kemencék fejlesztésének egyik úttörője volt, hiszen már a 70-es években is számítógéppel tervezett, mellesleg a tervei szerint több komplett gyárat is felépítettek a „béketáborban” – a béke jegyében ezért persze egy forintot sem kapott. Az ő apja pedig a sajószentpéteri üveggyár igazgatója volt 1936-tól a háború végéig.
„Itt töltöttem az összes gyerekkori nyaramat. A természet és a hajók is megfogtak” – meséli Attila, aki két testvérével és három unokatestvérével a vakáció ó betűjének felkarcolásától szeptember elsejéig a család tihanyi nyaralójában álmodozott a hajókról. Egyszer, már a rendszerváltás után egy évente visszatérő, a kikötőből ismerős holland pár megbeszélte a nagybátyjával, hogy nem cipelik haza a jolléjukat, leparkolják a kertben, és ők cserébe használhatják. A külföldi pár elköszönt – azóta sem látták őket, és mivel sem a nevüket, sem a címüket nem tudják, a hajó ma is ott áll a kertben. „Öcsém vezetett hajónaplót, gyakorlatilag minden nap vitorláztunk.”
Pál mindig vállalkozó volt, kerülte a kötöttségeket. Gyakorlott üzletember, és sokáig nem szerette, hogy munkája és felesége miatt sok rajta a reflektorfény. Nóra kezdettől alkalmazott volt, de korábban is kikacsintott a vállalkozói létbe, és a jövőre nézve is ilyen tervei vannak. Tizenkilenc éves kora óta rutinosan mozog a nyilvánosság előtt, itthon az ő arcával adják el a legtöbb terméket. Közös márkájuknál most összeadódik az eddigi tudás.
Ha meztelen nőket fotózol, az már széles körben beszédtéma
„Világéletében vállalkozó volt, abból volt pénze, hogy fotózott. Mikor a kisbolt vagy a vlog miatt háttérbe szorulnak a fotós munkái, az nyilván okoz neki egy bizonytalanságérzést. Pedig a Voiceforce (a közös cég – a szerk.) ugyanígy az övé, még ha sokszor nem is érzi a magáénak. Ha nem tud fotózni, és a Lime fotón nincs bejövő pénz, az néha okoz egy kis feszültséget” – mondja Nóra. Mindkettőjüknek fontos, legyenek külön sikereik is.
Az értelmiségi családból származó Nánási Pál gyerekkorában került kapcsolatba a fényképezéssel, belsőépítész édesapja gyakran fotózta munkáit. Hétévesen kapta meg első fényképezőgépét, egy orosz Ljubitelt. 1993-ban szülei támogatásával öt évre Angliába költözött, és két fotósiskolát is elvégzett. „Inspiráló volt a nemzetközi szcéna, jó tanárok és irdatlan eszközök voltak” – mondja. A szakmai gyakorlat után egy helyi kulturális programmagazinnál kötött ki, a második hónapban már ő felelt minden fotóanyagért. Már akkor is az emberközpontú, teremtett fotósvilág érdekelte. Egy amerikai tanulmányúton alkalmazott lett egy helyi fotóstúdiónál, de egy nap után rájött, neki az önállóság való.
Mikor hazatért Magyarországra, senkit sem ismert a hazai piacon, és őt sem ismerte senki. Mégis mindenhova elsőre felvették. Az angol iskolákban nemcsak a szakmára, hanem a márkaépítés alapjaira is megtanították. „Az angliai fotósvilág kőkemény, készen kell állnod, ha el akarsz indulni.” Alapkövetelmény volt, hogy a frissen végzett fényképésznek legyen webszájtja, portfólió-CD-je, logója és névjegykártyája is. Ez akkoriban itthon még szokatlan volt, és meggyőzte a magyar megrendelőket.
A rengeteg munka miatt végleg hazaköltözött Angliából. Palitól a Playboy akkori főszerkesztője, Pósa Árpád kérdezte meg, nincs-e kedve kipróbálnia magát az aktfotózásban is. Előtte leginkább divatanyagokat fotózott, de a nagy durranás mindenképp a Playboy volt.
„Ha pénzben nem is, de ismertségben biztosan. Ha készítesz egy divatanyagot, azt a szakma egy része számontartja, de ha meztelen nőket fotózol, az már széles körben is beszédtéma.”
Belsőépítész apja szakmailag is segítette, stúdiójában saját díszleteket építettek, ami csalogató kombináció volt a piacon. Idővel workshopokat is tartott, a háromnapos kezdő tanfolyam ára ma 180 ezer forint. 2018-ban videókurzust készített a Mesterakadémia oktatószájtra, ami a magyar Forbes tulajdonosainak márkája.
Rengeteg reklám- és aktfotózást vállalt, de mindig külsős munkatárs maradt. A fotózásból megkeresett pénzét az utolsó garasig a stábra vagy a stúdióra költötte. Összesen hét műterme volt, a mostanit az utolsónak véli. Az egykor lepattant Duna-parti épületet mai értékéhez képest nevetséges áron vették, az ikerépület fele ma már 150 millió forintot ér.
Palit a Playboy után kereskedelmi csatornákba is hívták szerepelni, a celebstátuszt mégis a Nórával való kapcsolata után akasztották rá. A fotózás most kisebb lángon ég, jelenleg a kisbolt körüli dolgok és a Nánásiék márka az első, de a hangsúlyok mindig változnak. Újraindul a blogja, és tervben van a Big Shot fotós valóságshow második évada is. A YouTube-on futó tehetségkutatóban ugyan Nóra is felbukkant, de a műsor arca egyértelműen Pál volt.
Az első nagy reklámszerződéssel azután keresték meg, hogy megkapta első topligás show-ját, és ő lett a Szombat esti láz műsorvezetője. A Coca-Cola akkoriban vezette be Magyarországra az Enviga nevű új márkáját, és a feladatra az akkor huszonnégy éves Nórát kérték fel. „Nagyon sok pénzt kaptam, és még New Yorkba is kireptettek egy egynapos fotózásra.” A termék nem lett sikeres, a magyar piac nem állt készen az anyagcserét gyorsító italra, mindenki a legrosszabbra asszociált…
Lendülete azonban nem csökkent, sorra jöttek a gigamegbízások, ő lett az Avon kozmetikai márka magyar nagykövete is. „Csak akkor szoktam valamire igent mondani, ha én is használom, kipróbáltam, és bevált” – mondta 2012-ben az Avon egyik werkfilmjében. Így volt ez a Sparnál is. Nóra tíz évig volt az élelmiszerlánc hazai arca és háziasszonya, és állítása szerint végig lojális maradt, más boltba be sem tette a lábát. A Sparral ma már sokkal lazább szerződésben állnak, leginkább eseményekre hívják. „Régebben jellemzőbbek voltak a nagy éves dílek, ezekkel tudtunk szintet lépni, és elindítani mondjuk egy hitelt” – mondja Nóra. Sokan támadták, amiért beállt az Ooops márka mögé, de álszentségnek tartja, hogy egy vécépapírreklám ennyire kiborítson bárkit is. „Nem akartam ennyire komolyan venni magamat, de ez a reklám egyébként sem a vécépapírról szólt.”
Tavalyelőtt azt érezte, hogy kicsit már túl sok belőle. „Szerintem én voltam az egyetlen az országban, akinek az arcával három tévéreklám is futott egyszerre. Az egyik márka ráadásul még a YouTube-on is megjelent, és tényleg mindenhol Ördög Nórák ugrottak fel. Ott azt éreztem, ez akár vissza is üthet.” Nagy dílekből ma már kevés van, a Nánásiék márkának most csak a Samsunggal van mindent átfogó keretszerződése. Többnyire már maguk gyártják a tartalmakat a közös csatornákon, ami jóval melósabb, mint a régi szép időkben. Akkoriban hónapokig pörgették az egy-két nap alatt felvett reklámokat. A közönség sem veszi mindig jól, hogy a klasszikus reklámfelületek mellett már a közösségi csatornákon is hirdetnek. „Sokszor szétkapnak minket, ha mondjuk az Instagramon reklámozunk valamit, de hát most ez a bizniszmodell.”
Nem csak a reklámozásból és a műsorvezetésből akart megélni. Első vállalkozását legjobb barátnője és közös beszélgetéseik ihlették. Törköly Erikával, aki egyben menedzsere is, 2001-ben alapították meg az Angels’ Army nevű céget. Az Angyalműhely önsegítő klubban szakértők segítették a nőket az önmegvalósításban, később még egy könyvet is kiadtak. A coacholás akkor még ismeretlen műfaj volt itthon, sokan nem tudták értelmezni a koncepciót, és a vállalkozás nem lett pénzügyi siker. Akinek valóban szüksége lett volna a szakértői tanácsokra, az nem volt fizetőképes, akik pedig meg tudták fizetni, sokszor úri hóbortból mentek el.
A kudarc ellenére még egy befektetői csoport is érdeklődött, ám Nóra váratlanul terhes lett második gyermekével, és kiszállt a cégből. Ugyan részleteket nem árulhat el, még az idén közös márkát és céget alapít a Helia-D-vel. A Nóra Beauty sminktermékekkel a kozmetikai iparban is kipróbálja magát.
Az első magyar orvosnő, a pragmatikus finnek és egy itthon betiltott képzés is meghatározza a létét. Bár egész életében író és újságíró volt, a covid alatt kitanulta a szakácsmesterséget is. A nők szempontjából vizsgálja a történelmet, de a kultúrtörténet mellett került már ki a kezéből családregény, történeti szatíra, irodalmi paródia, mese és rémhistória is.
A társasjáték-közösség nemzetközi élvonalában jegyzett Mindclash Games nevét Magyarországon – a többórás, kemény stratégiai játékok rajongótáborán kívül – kevesen ismerik. Pedig a Kickstarter magyar bajnokai több mint három és fél millió dollárt gyűjtöttek négy játékukhoz közösségi finanszírozásból, és kritikai sikereknek sincsenek híján. Sítábori unaloműző ötletnek indult, ma már többezres rajongótábor várja következő dobásukat.