A budaörsi Icon legtöbb ázsiai ihletésű fogása magától is megszólal, de ettől még lehetne sztorit pakolni melléjük.
gazából Icon Budaörs lenne az Icon Buda, de 250 méterre van Nagy-Budapest jelenlegi határától. Lehet, hogy ők már tudnak valamit a budapesti városvezetés expanziós terveiről, amit mi még nem, úgyhogy a név ezen felén kár volna lovagolni, a másik fele meg már ki van próbálva: viseli egy nívós debreceni állócsillag is, igaz, hajdúsági nyelvjárásban K-val írják.
A Buda-széli Icon másfél éve nyílt meg, bele a tutiba: a korlátozásokat a budaörsi Wolt-kínálatot feldobó szusikiszállítással és terasszal is igyekeztek átvészelni. Ketten viszik, Botos Tamás séf és a szervizért is felelős tulajdonos, Szigeti Kristóf. A parányi, nyolcszékes, látványkonyhás vendégtérben meghatározó a jelenlétük.
Hiába koptatták meg rendesen ezt a szót a 2010-es évek, az Icon fúziós konyhát visz, olyannyira, hogy sokkal inkább Magyarországon megvalósított ázsiait főzés ez, mintsem ázsiai csavarok egy magyar menüben. Az előételben marinált körte, szójaalapú tare szósz és japáncitrom találkoznak egy bébipolip-tempura alatt a lassan, füstön krémesre készült zeller kivájt belsejével. Az utóbbi gazdag íze képes szalonnás asszociációkat ébreszteni, de mire eszünkbe juthatna, hogy egy íz-ellentétpárokkal ilyen biztos kézzel dolgozó konyha vega alapokon is megállna, érkezik egy vagjúrámen. A magyar ihletésűnek mondott lé a mizó miatt fanyarabb annál, a marhahússzeletek a frissen kitöltött levesben készülnek el. Ötfogásos, fix vacsoramenük vannak, így ez a rámen is egy tálkányi, nem pedig egy tál, de stratégiai szerepe van abban, hogy a végére jóllakjon az ember.
Krémesre thermomixelt paradicsomos káposztaalapon következik egy darált mangalicával töltött gjóza (batyu). Ropogós malacfül kerül a kelkáposzta és kimcsi, azaz fermentált káposzta tetejére. Minden működik, és szerintem utóbbi, a kétféle káposzta keveréke a legnagyobb vívmány, amit abból az elfogult pozícióból mondok, hogy egy öt évvel ezelőtti koreai túrán úgy tűnt, egy életre túladagoltam a kimcsit. A friss növénnyel szelídítve és ésszel fermentálva most visszajött az életembe, másoknak is jó belépő lehet.
Kulcsszerepet játszik a kockázati tőkebefektetések hazai fejlődésében a Hiventures, amely fennállása óta a legígéretesebb hazai startupok sikereihez járult hozzá az ötletfázistól a nemzetközi terjeszkedésig.
Pont jókor lépett be 2017- es indulásakor a Hiventures a piacra, ahol akkoriban komoly finanszírozási űr tátongott. „Óriási hiányosság volt a kockázati tőkebefektetések iparágában, és a startupok fejlődésében komoly korlátot jelentett, hogy a korai fázisban nem fértek hozzá megfelelő forrásokhoz” – idézi fel Katona Bence vezérigazgató. Az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures működési modelljének sikerét és az állami szerepvállalás jelentőségét a finanszírozási rés betöltésében jól tükrözik a számok. 2017 és 2020 között 470 millió euró kockázati tőkebefektetés történt Magyarországon és 100 millió euróval növekedett a befektetések összértéke a korábbiakhoz képest, ráadásul megduplázódott a befektetések száma: a 2017 előtti 355 befektetéshez képest 745 valósult meg, és a Hiventures eszközölte a folyósítások felét. Szerepvállalásuk felpezsdítette az induló hazai startup ökoszisztémát, új szereplőket vonzott be és eljuttatta a piacot oda, hogy mostanra éves szinten a korai fázisban közel 100 befektetés történik. A kockázati tőkealap-kezelő indulása óta havonta közel 1 milliárd forintot folyósított, és a tranzakciók számát tekintve első helyen áll a régióban. Majd eredeti küldetését kibővítve 2019-ben elrajtoltatta a KKVPRO üzletágát, illetve 2020-ban a nagyvállalatokat célzó InvestPRO-t is, így ma már startupoktól nagyvállalatokig a teljes vállalkozói szektornak nyújtanak tőkefinanszírozást, a kkv-k esetében kiemelt figyelmet fordítva a generációváltással járó kihívásokra.
FOKOZATOS FEJLŐDÉS
Korai fázisú startupokra fókuszáló piaci befektetők ma sincsenek Magyarországon, ezért a Hiventures tevékenysége továbbra is nélkülözhetetlen. „A kockázati tőkének kulcsszerepe van abban, hogy a nagy potenciállal rendelkező vállalkozásokat átvezesse a kezdeti nehézségeken egy érettebb életszakaszba és katalizálja a fejlődésüket. Ezek a startupok gyorsabban tudják az innovációs tevékenységüket megvalósítani, nagyobb növekedésre képesek és gyorsabban érik el a céljaikat” – sorolja Katona Bence. Emellett a megváltozott körülményekre is kedvezően reagálnak, és számos startup akár krízisben is nagyot növekedhet, hiszen a nagyvállalatokkal szemben gyorsan képesek új szolgáltatásokat bevezetni a piacon. A Hiventures többlépcsős, egymásra épülő finanszírozást kínál minden vállalkozói életszakaszban, az ötletfázistól egészen a nemzetközi terjeszkedésig. „Egy növekedő vállalkozásnak nem kell azon törnie a fejét, hogy honnan fog forráshoz hozzájutni, hanem az üzletépítésre fókuszálhat. Mi pedig a kockázatainkat mérsékeljük azzal, hogy minden esetben mérföldkövekhez kötjük az újabb körös finanszírozás lehetőségét” – vázolja a modell előnyeit az igazgató. Ma a Hiventuresnél a 15 millió forintos kezdőbefektetéstől egészen egymilliárd forintig tud egy startup finanszírozást igényelni, ha teljesíti a közösen kijelölt célokat, és már 37 vállalkozásnak sikerült feljebb lépnie a keretrendszerben. „A modell működésére és eredményességére a ViddL az egyik legjobb példa: a hazai fejlesztésű rendszerrel működő futárszolgálat webáruházakat és csomagküldő depókat köt össze egyéni futárokkal csomagküldés céljából, és 2017 óta már négy befektetési körön vannak túl. A pandémia alatt két-háromszorosára növelték a forgalmukat, és ma már olyan nagy szolgáltatókkal dolgoznak együtt, mint a Magyar Posta vagy a DPD, de sorban állnak náluk további érdeklődő piaci szereplők is, hogy fejlődésükből profitáljanak, emellett az ország határainak átlépését tervezik szolgáltatásukkal” – mondja Katona Bence.
AZ EXITEN TÚL
A Hiventures tapasztalatai azt mutatják, hogy a magyarhoz hasonló kis piacokon a korai fázisú finanszírozások esetében egy komoly exit 7–10 év között reális, ám nem ez a siker egyetlen fokmérője. Egy befektető munkáját egy sikeres felvásárlás mellett az igazolja leginkább, ha egy másik befektető is fantáziát lát az adott vállalkozásban, és hajlandó is komoly összeget invesztálni abba. Erre jó példa a Neticle, amely 2012-ben egy egyetemi TDK szakdolgozatból indult, mára pedig több milliárd forintot érő céggé fejlődött, online médiafigyelő és -elemző szoftverük pedig 17 nyelven érhető el. Először 2017-ben 250 millió forinttal finanszírozta a Hiventures az akkor már növekedési fázisban lévő céget, megtámogatva ezzel a külföldi terjeszkedést, majd 2019-ben a Lead Ventures is beszállt társbefektetőként. „A Hiventures indulása óta 77 esetben összesen 6,5 milliárd forintot invesztált már társbefektető valamelyik startupunkba, ami extra validáció a cégek kilátásaira vonatkozóan. A befektetőnek előnyös, hiszen kockázatot osztunk meg, a vállalkozás pedig friss tőkével és szaktudással gazdagodik” – számol be a tapasztalatokról Katona Bence. A végső visszaigazolást azonban természetesen a piac pozitív válasza jelenti, ahogy az a Yaw VR esetében is történt. A vállalkozás VR-élményt teljessé tevő mozgásszimulátorát a Hiventures két körben finanszírozta már, összesen 410 millió forint értékben. Idén év elején a Yaw VR egyedi termékével minden idők legsikeresebb VR kiegészítője lett a Kickstarteren, miután a végső prototípus elkészítése után közösségi finanszírozási kampányt indítottak, majd mindössze 45 nap alatt az eredetileg kitűzött 100 ezer dollár helyett több mint 2,7 millió dollárt gyűjtöttek össze.
VONZÓ LEHETŐSÉG
„Korszakalkotó cégek épültek fel mára startupjaink között, akik közül sokan egy ötlettel érkeztek hozzánk, hamarosan pedig milliárdos árbevétellel bírnak. Növekedésük finanszírozása az elsődleges célunk, amiben számítunk a piaccal és társbefektetőkkel való együttműködésre. Így megkezdtük egy prémium portfólió összeállítását többek között az említett vállalkozásokból és azokból a további cégeinkből, akik a jövő magyar startup generációjának komoly nemzetközi potenciállal bíró csillagai lehetnek. A kezdeti kockázatot továbbra is átvállaljuk, a későbbi szakaszokban pedig ezúttal egy különleges módon is biztosítjuk a részvételi lehetőséget. Hosszabb távon azt reméljük, hogy a Hiventures hatására több és aktívabb finanszírozó jelenik meg a startup ökoszisztémában, hiszen a cél az, hogy a piac egyre önjáróbb legyen” – foglalja össze a célkitűzéseket a vezérigazgató. Azokon a területeken azonban továbbra is aktívan jelen lesz az állami tőkebefektető, ahol hiány tapasztalható a piaci finanszírozásban. Ezért a fókusz a startupok mellett azon van, hogy egyre markánsabban köztudatban legyenek a kkv-k és a nagyvállalatok körében is, tőkefinanszírozással segítve a magyar tulajdonú cégeket a fejlesztések végrehajtásában, a piacbővítésben, a felvásárlásokban, vagy akár egy esetleges nehéz helyzetből való kilábalásban, hosszú távon növekedési pályára állítva őket.
Egyszerű ruhákban jár, nincs autója, az ember könyvtárosnak nézné, de amióta tizenhét évvel ezelőtt egymilliárd forintot keresett a budapesti tőzsderészvények eladásán, már magát is vagyonosnak tartja. Korányi G. Tamás neve legendás tőzsdesztorikkal forrt össze, és bár volt időszak, amikor vagyona nyílegyenesen tartott a nulla felé, a történésznek induló tőzsdei újságíró, majd laptulajdonos az ország elmúlt harminc évének egyik legismertebb és legsikeresebb kisbefektetője. Sziporkázó társasági ember, akinek a kötvények és részvények iránti gazdaságtörténeti lelkesedésénél talán csak térképgyűjtő szenvedélye nagyobb. És akinek a tőzsdézés mindig egy nagy társasjáték marad, amire nem lehet ráunni.
A Blue Colibri egy olyan problémára fejlesztett megoldást, amire korábban nem igazán volt megfelelő platform: azonnal elérni egy cég olyan munkavállalóit is, akiknek nincs céges laptopjuk vagy telefonjuk. Már hat külföldi országban vannak jelen, platformjukat ötvenezer munkavállaló használja.