Ebben a családban mindenki alfa. Kelényi Kolos foglalja össze ezekkel a szavakkal frappánsan, hogy miért vált ismét szét két ágra a Szamos család generációkon átívelően sikeres cukrászati vállalkozása. A főszereplők elmondása alapján több évig érlelődött a változás, aminek a részleteiben már a koronaválság rendkívüli kihívásai közepette egyeztek meg a felek.
Lassan kilencven éve, hogy Szamos Mátyás cukrászmester megalapította az ország egyik legismertebb családi cégét, három gyermeke közül aztán az elsőszülött Miklóstól teljesen független lett a kisebbek, Gabriella és László által vitt vállalkozás. Gabriella férjével, Kelényi Gyulával együtt ők hárman képviselik a második Szamos-generációt, nagyon leegyszerűsítve ők kezdték felépíteni a népszerű cukrászdahálózatot. (Forbes, 2016/09.) Aztán ahogy Gabriella és Gyula fiai, Kolos és Ádám felnőttek, ők is bekapcsolódtak a vezetésbe. A harmadik generáció is háromfősre bővült, miután Kolos feleségül vette Kovács Zsuzsannát, aki közgazdászként hozott létre cukrászüzemet Fertőszentmiklóson, és lett a Szamos alvállalkozója, még mielőtt ők ketten a magánéletben is egymásra találtak.
Együtt volt mind a négy generáció a Forbes-címlapon
A munkamegosztás évekig az volt, hogy Kolos vitte a kereskedelmi ügyeket és ő felelt az exportért, Ádám tárgyalta le a hálózatépítést, ő a gazdasági és HR-vezető. A második generáció átadta a fiúknak az operatív irányítást, de kedvelt részterületein Gabriella hetven felett is aktív maradt. Persze az a kulcsfontosságú kérdés, hogy a stratégiai ügyekben közös nevezőt talál-e a vezetésben részt vevő két generáció hat alfa tagja. Ádám és Kolos is azt mondja, hogy ez egyre nehezebben ment, felismerték, hogy ha a teljesen más habitusú, értékrendű embereknek gyakran ellentétesek az elképzeléseik, és a parttalan viták, a széthúzás veszélyezteti a Szamos csoport sikeres működését. Egymástól függetlenül mindketten azt állítják, nehezebb és lassabb volt eljutni a felismerésig, hogy külön kell válni, mint utána megegyezni ennek a részleteiről.
A kimatekolásban a cégcsoport elemeit fel kellett értékelni, amiben külső szakértők segítettek. Az eredmény az lett, hogy készpénzmozgás nélkül sikerült kiemelni a csoportból Kolos korábbi 22,5 százalékos részesedését. Ebbe tartozik Zsuzsanna fertőszentmiklósi üzeme, valamint a szezonális exportfigurákat és tortadíszeket előállító karcagi Szamos-gyár. A két ág cégei közötti kapcsolatot aprólékosan szabályozták. Kolos szavaival: „Ez egy patikamérlegen kimért rendszer.” A karcagi gyár eddig száz százalékban a Szamosnak termelt, de Kolosék terveznek neki önálló utakat is. Emellett tárgyalnak arról, hogy átveszik egy bizonyos „kézműves díszítettségű termék” gyártását is. Fertőszentmiklós eddig is csak negyven százalékban szállított a Szamosnak, főleg kávéházi termékeket, teasüteményeket, itt is nagy terveik vannak az export bővítésére.
88 százalék mínusz
Amikor Ádámmal leülünk beszélgetni, feltűnő, hogy sokkal jobb kedvű, mint amikor legutóbb, ősszel találkoztunk. Kiderül, hogy valóban október körül volt a legsúlyosabb a helyzet, azóta sokkal jobb lett. Akkor már bejött a második hullám, de nem lehetett tudni, meddig fut fel. Óriási volt a bizonytalanság, hogy be kell-e zárniuk újra az üzleteknek, és a bankok is behúzták a féket a finanszírozásnál. Ez teljesen más jellegű válságkezelést kívánt, mint tavasszal.
Márciusban hirtelen eltűntek a vásárlók, úgy kellett menedzselni a termelés leállítását, hogy senkinek fogalma sem volt, meddig tart a szünet, hány emberre lehet szükség a következő hónapokban. Áprilisban jött a következő csapás, bezártak a cukrászdák, az ottani dolgozókra sem volt már szükség. Próbálták állásidőre irányítani a kollektívát, a diákoktól és próbaidősöktől váltak meg. A mélyponton négy budapesti és két vidéki üzletet tartottak csak nyitva elviteles tortarendelésekre. Az áprilisi forgalom 88 százalékkal lett alacsonyabb az előző évinél.
Kelényi Ádám
Májusban csökkent a félelem az emberekben, a szupermarketekben és benzinkutakon visszaépült a forgalom, bő egy hónap állás után takaréklángon újraindult a cukrászüzem is. Ekkor már jól látszott, hogy turisták hiányában Budapestet üti meg legjobban a járvány – a szállodai, üdülőhajós, airbnb-s ajánlások kiestek a Szamosnál is. A nyári nyitással a hazai vásárlók által generált forgalom már kezdte közelíteni a korábbit, mínusz 25 százalékra sikerült csökkenteni az előző évhez mért visszaesés mértékét.
A két ág cégei közötti kapcsolatot aprólékosan szabályozták, ez egy patikamérlegen kimért rendszer.
Noha még nem volt komoly korlátozás, októberre 40 százalékosra nőtt a mínusz – a turisták felszívódtak, és a home office terjedése miatt nem ugrottak be sütiért hazafelé az emberek. A novemberben életbe lépett szigorítással a kávézni-sütizni beülők is kiestek, így már 45 százalék körül volt a forgalom visszaesése. Decemberben legalább az ünnepekre bevásároltak az emberek, ha már a korábbi hónapokat kihagyták.
Szamos-idegen
Ádám szerint a hitelezésben nem igazán működött gördülékenyen az állami garancia, küzdeni kellett a gyors likviditási hitelekért, a bértámogatás viszont komoly segítséget jelentett a legnehezebb időszakok átvészeléséhez. Egészen konkrétan a novemberben újra bevezetett bértámogatásnak köszönhető, hogy a Szamosnak ősszel nem kellett embereket elküldenie.
Ezzel most stabil a működés. Ádám úgy érzi, a szakmában szinte mindenki egyre optimistább, mert a vakcina előbb-utóbb lenyomja a vírust, csoportszinten ezt az évet már ki tudja hozni a Szamos is pozitív EBITDA-ra. De akkor a leglelkesebb, amikor a termékfejlesztések kerülnek szóba. Ez nem állt le a legrosszabb időszakban sem, az új termékek sikere segítheti, hogy erősebben jöhessen ki a cég a válságból, mint ahogy beleszaladt. Az már látszik, hogy a prémium árazású, tavaly behozott táblás csokik jól mennek, a pár hete érkezett manduladrazsék után is vannak újdonságok a csőben.
Kolos is akkor a pörög fel legjobban, amikor az újdonságok felé kanyarodunk. Német nyelvterületen lát nagy potenciált, oda praliné minőségű prémium teasüteményeket szán. A hazai piacra viszont a válságálló portfólió kiszélesítésén is dolgozik, ennek érdekes eleme az elsőre igencsak Szamos-idegennek tűnő, Covid-kompatibilis kiszerelésben forgalmazott, felső kategóriás zsemle és kifli. Hamarosan landol a boltokban.