Harmincöt év mesekutatás, ezer tanítvány és ötvennégy kiadott könyv van mögötte. Kutatónak indult, majd egy tragikus fordulat miatt kezdett terepmunkába, aztán végül az írásba. Az általa megalkotott meseterápiás módszert börtönökben és állami gondozott gyerekek segítésére is használják. A visszavonulás szó fel sem merül benne, amikor lehet, újra világgá megy, hogy mesék után kutasson, és írna még legalább nyolc könyvet. Lehet, hogy egy marokkói vagy üzbegisztáni karavánszerájban futunk vele össze legközelebb. Boldizsár Ildikó meseterapeuta portréja.
Dömdödöm, te miről írsz? – kérdezték az ELTE folyosóján a 80-as évek végén csoporttársai Boldizsár Ildikót, amikor azt a feladatot kapták magyar-esztétika szakon, hogy adjanak le egy esszét bármilyen, számukra kedves alkotásról. Lehet az vers, regény, szobor vagy festmény is. A többiek sorolták témáikat: Shakespeare, Dosztojevszkij, Pilinszky. Ildikót ugyanezek a csoporttársak nevezték el Lázár Ervin sohasem beszélő mesefigurájáról. A kapott becenevéhez hűen most is csak a vállát vonta meg tanácstalanul. A határidő előtti este, amikor már végképp nem tudta, miről írjon, mérgében csapott egyet, és úgy hátra vágta magát a székében, hogy a mögötte lévő könyvespolcról a fejére esett a főbérlője egyik könyve. A Micimackó. A newtoni fordulat vége az lett, hogy mivel már úgyis minden mindegy volt, olvasni kezdte a történetet ott, ahol kinyílt. A fejezetben annyi eső esik, hogy ellepi az ár az egész világot, de Malacka a végére kiügyeskedi, hogy ne fulladjon bele.
Iskolateremtők: KORÁBBAN EBBEN A SOROZATBAN: Fischer Iván, Dévény Anna, Csíkszentmihályi Mihály, Chikán Attila, Horn György, Korniss Péter, Halász Judit, Vitray Tamás, Lovasi András, Polgár Judit, Földessy Margit, Nádasdy Ádám, Vekerdy Tamás, Mikulás Ferenc, L. Ritók Nóra, Benkő Vilmos, Marék Veronika
„Akkor azt éreztem, hogy én vagyok Malacka, és elönt engem is az ár. Még nem tudtam, de ez volt az első meseterápiás élményem. Hirtelen eldöntöttem, hogy én ezt írom meg, egy szusszal el is készült. Reggel frissen, még melegen vittem az esszét Balassa Péter tanár úrnak. Azt hittem, azt fogja mondani: »Kisasszony, ez nagyon szép, de inkább fáradjon át a Kiss János altábornagy utcába, ott van az óvókőképző.«”
Nevet vált a tizedik születésnapját ünneplő Transferwise, simán Wise lesz belőle. Barna Balázst, a cég európai és észak-amerikai expanziójáért felelős vezetőt kérdeztük a terveikről.
Miért hagyja el a cég a nevéből azt az átutalást, amivel a sikerét megalapozta? Egyre nehezebb elmagyarázni az összes funkcionalitást, amit nyújtunk. Először a nemzetközi utalásokra fókuszáltunk, aztán rájöttünk, hogy a probléma kiterjed az egész nemzetközi bankolásra. Ma már tárolni, váltani, költeni is lehet velünk a pénzt, sőt hamarosan befektetni(befektetési szolgáltatás idén indul az Egyesült Királyságban, utána az unió következik.) is. Azt is láttuk, hogy az ügyfelek már csak a név miatt is az átutaláshoz kötötték a céget. Márpedig ha komoly növekedés van a portfólióban, azt a márkának is követnie kellett.
Ritka a nyereséges fintech unikornis, mi a legfontosabb a Transferwise első tíz évével kapcsolatban? Amit eddig leraktunk, azok az alapok, felépítettük a csapatot, az infrastruktúrát és a termékeket, amelyekről azt gondoljuk, hogy meghatározóak lesznek a jövőben. Az átutalásokból kinőtt egy olyan számla, amivel 55 különböző devizát tudsz a Wise-on belül váltani, erre ráépülve jött az üzleti csomag, amivel például egy befizetéssel ki tudod fizetni az ügyfeleidet, alkalmazottaidat bármilyen devizában gyorsan, középárfolyamon váltva.
A Wise platformmal pedig más alkalmazások, pénzügyi szolgáltatók is tudnak hozzánk kapcsolódni, már tíz országban vannak olyan partnerbankjaink, akik rajtunk keresztül végzik a nemzetközi átutalásaikat. Az egymilliomodik ügyfélig 2016-ra jutottunk el, azóta négy év alatt lett belőle tízmillió. Mostantól lesz igazán érdekes a növekedés.
Tavaly bevezettétek a magyar bankszámlaszámot, majd díjakat csökkentettetek. A kettő összefügg? Igen. Az egész világon megyünk ebbe az irányba, most tíz devizában tudunk ilyet adni, legutóbb a kanadai és török számlaszámot jelentettük be. Ebben például az a jó, hogy ha valakinek Magyarországon vannak ügyfelei, nem feltétlenül kell idejönnie számlát nyitni, bárhol van a világon, erre tudja fogadni a forintutalásokat, a pénzt pedig akkor váltja át, amikor akarja – középárfolyamon.
Idén folytatják a budapesti bővülést, a mostani 400 főhöz 75-öt akarnak felvenni. Egyetemistákat is várnak.
Az, hogy az MNB-integrációt megcsináltuk, és ezzel kikerültünk egy banki partnert, a bizonyíték arra, hogy a Wise-modell működik. Rögtön átadtuk ugyanis a megtakarítást az ügyfeleknek. Emellett figyelünk a profitabilitásra, 2017 óta nyereséges a cég. Úgy csökkentünk árat, hogy az fenntartható is legyen.
Már nem csak az európai, de az észak-amerikai expanzióért is felelsz. Hogyan irányítod a csapatodat? Az észak-amerikai fejlesztőcsapat New Yorkban van, az ügyfélszolgálat Floridában. A délelőttömet az európai ügyekkel töltöm, a délutánt az amerikaiakkal. Örülök, hogy már Budapesten is van az amerikai piacra fókuszáló csapat. Nálunk a fejlesztők nem egyszerű kódolók, komoly befolyásuk van a termékfejlesztésre. Időről időre beszélnek ügyfelekkel, hogy át tudják érezni az ügyfélproblémák fontosságát.
Teljesen otthonról dolgozol? Március óta alig mozdultam ki a home office-ból. Az irodába ugyan be lehet menni, de komoly szabályok mellett, maszkot kell hordani, és nem használjuk ki a teljes kapacitást.
A járvány után is maradhat home office-ban, akinek bevált? Megtartjuk az irodákat, fontos, hogy találkozzanak az emberek. De aki akar, elvonulhat a világon bárhova, és dolgozhat onnan akár három hónapon át.
Az Erste platformja helyettünk ért a pénzügyekhez. Képzeld el, hogy egy applikáció személyében egy igazi „pénzügyi asszisztenst” kapsz, aki amellett, hogy személyes tanácsokat ad, financiális tudatosságra is nevel. Az Erste csoport új internet- és mobilbankolási rendszere bepillantást nyújt abba, hogyan fog kinézni a jövő bankolása.
A szappanfőzés elvileg egyszerű, ha van kéznél megfelelő recept – Kajtár Zsoltnak a 2000-es évek elején, amikor elkészítette első szappanjait, még nem volt. A Yamuna azóta nemcsak a somogyvámosi ház konyháját nőtte ki, hanem magát Somogyvámost is. Zsolt az előre meghatározott, nagyravágyó számokban nem hisz, a csendes építkezésben és az alázatban annál inkább.
Mára egyértelmű, hogy azok a vállalkozások, melyek képesek a működésüket innovatív módon összehangolni a fenntarthatósági célokkal, napjaink véleményvezéreivé válnak. Segítenek megtanítani azt az újfajta társadalmi felelősségvállalást, ami megoldást nyújt az éghajlatváltozás problémájának kezelésében az üzleti életben. A VELUX tetőtéri ablakok gyártásában piacvezető márka CEE régiójának alelnöke, Mészáros Krisztián személyesen is motiváltnak érzi magát, hogy egy olyan mintavállalatnál dolgozhat, amely jövőbemutató, fenntartható példát mutat a régió vállalkozásainak. Tavaly szeptemberben jelentették be fenntartható fejlődés stratégiájukat, amelyben elkötelezték magukat arra, hogy 2041-ig a cégcsoport eléri a teljes élettartamára vonatkozó karbonsemlegességet – ami azt jelenti, hogy a cég nemcsak jövőbeli, hanem múltbeli szén-dioxid-kibocsátásáért is felelősséget vállal. 2030-ra pedig 100%-ban szén-dioxid-semleges működést vállaltak és azt, hogy 50%-kal csökkentik teljes ellátási és értékláncuk és termékeik szén-dioxid-kibocsátását. Mészáros Krisztiánt kérdeztük.