Fogj egy csodás selyemszálat, fűzz rá ragyogó arany- és ezüstszínű gyöngyöket, rejts el benne egy titkos üzenetet és mindezt fűszerezed meg egy aprócska csiszolt gyémánttal – egyszerű receptnek tűnik, ám a FOURC leheletfinom ékszerei ennél sokkal összetettebbek.
A FOURC vagyis 4C jelentése – color, cut, carat, clarity, ami alapján a gyémántot a világon mindenhol meghatározzák. A gyémánt a tisztaságot és az örökkévalóságot jelképezi, amely tulajdonságok tökéletesen szimbolizálják a márka alapértékeit is.
„Hiszek benne, ha egy nő gyémántot visel, az magabiztosabbá teszi, illetve hiszek abban is, hogy egy jól végiggondolt letisztult design, több különböző stílussal is képes harmóniába kerülni, sőt kiemelni azok egyediségét és értékeit” – vallja Főzy Hanga, aki a MOME elvégzése után megvalósította álmát és létrehozta saját ékszermárkáját, hogy olyan karkötőket tervezzen, amelyeket ő maga is szívesen viselne. Kézzel készített ékszereinek célja a minőség és az elérhetőség ötvözése. A különböző kollekciók letisztult formáit alapos tervezés előzi meg, az ékszerek kizárólag nemesfémből és drágakőből készülnek, és mindegyik karkötő magában foglal egy apró, csiszolt gyémántot is.
A márka ikonikus kollekciója a SILK vonal, amely játékos, mégis visszafogott karkötőket takar. Az apró ezüst és arany gyöngyök különböző színű selyemszálakon futnak, így mindenki megtalálhatja a saját egyéniségéhez legjobban illő darabot. A kollekció megalkotásakor a márka célja a figyelmesség és az értékmegőrzés ötvözése volt, így a finom kiegészítők akár személyre is szabhatók a gyöngyök számának és ritmusának váltakozásával. Elrejthetünk benne morzekóddal akár egy fontos üzenetet vagy egy nevet. Tökéletes kiegészítő a hétköznapokra, s mindegyiken ott lóg az apró 4C logó, amely egy gyönyörű, tisztán csillogó gyémántot foglal magában. Különleges és értékes, pont, mint a viselője.
Egyszerre népies és kortárs – a Berber Budapest kézzel csomózott szőnyegei az Atlasz hegység eldugott falvaiból jönnek Magyarországra. A berber szövőközösségek munkái magyar dizájnerkörökben is egyre népszerűbbek.
Körösényi Bori a vállalkozására szánt összes pénzét otthagyta abban a marokkói hegyi községben, aminek létezését is csak az sejti, aki ismerős a környéken. Remélte, hogy a hárommillió forint értékű berber szőnyegkészlet hiánytalanul eljut majd Magyarországra.
A közgazdász végzettségű Bori második gyermeke születése után új szakmai kihívásokra vágyott. Beiratkozott egy szőnyegszövő kurzusra, és ihletet keresett. A marokkói Azilal régióból származó szőnyegekre már korábban felfigyelt. Tetszett neki, hogy a natúr gyapjú alapon erős színekkel és mintákkal dolgozó szövőközösségek kortárs darabokat készítenek. „Nagy felfedezés volt, hogy az Azilalok mennyire modernek. Az arányérzék tetszett meg: a szőnyeg úgy lesz izgalmas, hogy a végeredmény mégse csiricsáré.”
Az Atlasz hegység szövőközösségei több ezer éves hagyományos technikákkal készítenek modern szöveteket, a termék nem tudatos tervezés, hanem ösztönös szövés eredménye. Ugyan maga a csomózási technika és stílusjegyek már generációk óta öröklődnek, még sincs két egyforma szőnyeg. Borit első körben az inspirációszerzés motiválta, de hamar rájött, hogy a szőnyegek hazai forgalmazásával piaci rést is betölthet. „Itthon nem nagyon láttam főprofilként hasonló kínálatot. Az orientális, mélybarna szőnyegek elérhetők, de én modern vonalat kerestem.”
Ismerősökön keresztük jutott el egy Tarik nevű marokkói fiatalemberhez, aki jelenleg is fő kapcsolattartója, és akin keresztül végül is az a bizonyos első szállítmány is hiánytalanul megérkezett Budapestre, és beindította a boltot. A berber közösségek gyakorlatilag a térképen sincsenek fent, így Tarik óriási segítség volt már a felkeresésükben is. Szerepe a karantén ideje alatt még inkább felértékelődött. Bori és férje, Pásztor Tamás a határzárak miatt csak az első alkalommal utaztak le a gyártás helyszínére, aztán online folytatták a beszerzést és a szállítást. Tarik felmegy a hegyekbe, telefonnal lefotózza például, hogy Fadma, az egyik szövőnő hogyan halad a szőnyeggel, majd a képet neten továbbítja Borinak.
A kiadások javát a szállítási költségek adják, a szőnyeg kalandos úton jut el a végcélig. A hegységből furgonnal egy marrákesi szőnyegkereskedőig viszik, onnan Casablancáig szállítják. Innen hajóval egy európai kikötővárosba kerül, Budapestre végül közúton ér el. A Berber első raktára Bori édesanyjának házában volt, a szőnyegeket azóta az Art Quarter Budapest egyik helyiségében lehet megnézni. A tavaly februártól működő vállalkozás júliusban indult be igazán, jelenleg körülbelül kétszáz szőnyegük van, az új szériát a bevételekből fedezik. Egy szőnyeg ára mérettől függően 100 és 300 ezer forint között mozog.
Tervben van a webshop is, de a közösségi oldalak már így is hozzák a vevőket. A vásárlóknak az is csalogató, hogy otthonukban kipróbálhatják a szőnyeget. A bérbeadások is nőnek, egyre több lakberendező és építészstúdió kölcsönözi ki például fotózásokra az egyedi darabokat. Külföldre már tizenöt darabot adtak el, ami jó alap arra, hogy nemzetközi szinten is erősödjenek.
Külön utakon, tulajdonosként egymástól függetlenül, de továbbra is együttműködve folytatják a Szamos család harmadik generációjának tagjai. Több mélyponton és az állandó válságkezelésen túl, egyre optimistábban.
Olaszországtól Oroszországon át Türkmenisztánig, Makótól Nyíregyházán át Szombathelyig és tovább – ahol új gyárak, raktárak vagy üzletközpontok épülnek, ott a Metál Hungária Holdingnak van munkája. Térképen a legnagyobb beruházások, amelyeken a kilencvenes évektől kezdődően az MHH végezte az oldalfalburkolást és a tetőhéjalást – a pezsgőgyáros Kreinbacher kevéssé ismert oldalát mutatjuk.