Amikor a 90-es évek elején kirúgták a munkahelyéről, Nagy László hazafele betért egy kerékpárüzletbe, és jelentkezett az ott – egyébként nőknek – meghirdetett állásajánlatra. Nem sokkal később már üzletet alapított fiával, Andrással. Volt, hogy minden kerékpárt elloptak az óbudai Berguson pincehelyiségéből, de a Nagy családot semmi sem állította meg, és lassan háromszintes épületüket is kezdik kinőni. A pénz helyett inkább álmokat hajszolnak, de ez a hozzáállás hozza magával az üzleti sikereket is.
„Hogy állsz a lépcsőkkel?” – kérdezi tőlem Nagy András a Berguson emeleti raktárához vezető, meredeksége és szűkössége miatt már inkább létrába, mint lépcsőbe kapaszkodva. „Tériszonyom van” – válaszolom őszintén, de leküzdöm, és megyek utána. A padlástérben levő dobozok mögül felbukkan egy ajtó, mögötte intézi három kolléga az online rendeléseket.
Miközben az ügyvezető körbevezet a honlapjukon csak kerékpárháznak nevezett épület három szintjének irodáin, eladóhelyiségein és szervizén – ahol egy eredeti bakelitborítóról mosolygó Korda György felügyeli a munkálatokat –, szabadkozik. Elégedetlen az első ránézésre katonás rendbe állított kerékpárok elrendezésével. A Cube-tól a Meridán át a Kelly’sig sorakoznak a márkák, és András külön nehezményezi, hogy az egyik kampón nincs új kerékpár (nem bicikli: a család minden tagja ragaszkodik a kerékpár szóhasználathoz).
„Nem szeretem az ilyet. Még a végén azt gondolja a vevő, hogy nincs elég áru.” Andrásnak ez a mondata csak az interjú alatt nyert igazán értelmet. „Nem szeretjük, ha a bankszámlán áll a pénz. A pénz legyen áruban” – vázolja fel azt az alapelvüket, aminek megvalósulását egy Budakalászon bérelt, ötszáz négyzetméteres raktáruk segíti.
Anyu ötlete „»Fiatal eladónőt, szakmai gyakorlattal, német nyelvtudással fölveszek« – állt egy hirdetés hazafele egy kerékpárbolton. Hát mondom, ez nekem szól” – mondja pókerarccal Nagy László, András édesapja, szenvtelenséggel adva nyomatékot a poénnak. Pedig az a napja finoman szólva sem indult jól. A rendszerváltás után nem sokkal, 1993-ban járunk, László a Bartók Béla úton működő Számalk munkatársa volt, és itt lett a rendszerváltás utáni leépítések áldozata. A 11. kerületből azért indult haza gyalog Óbudára, hogy át tudja gondolni, miként közli majd családjával munkanélkülivé válását. De félúton, a Várban meglátott hirdetésnek köszönhetően már új munkahely hírével ért haza.
A szervizben egy eredeti bakelitborítóról mosolygó Korda György felügyeli a munkálatokat.
Pár éve még ragaszkodott volna a fekete ceruzaszoknyához és a tűsarkúhoz, de Veres Rita, az Edisonplatform vezetője munkahelyváltása óta sokkal szabadabban áll ahhoz, hogyan is öltözhet egy vezető.
Karrier „Nem szerencsés, ha egyenlőségjelet teszünk nevek és pozíciók közé – indokolja Veres Rita, miért nem szereti a címkézést. – Egy ember identitása és élete sokkal több a titulusánál.” Ő például pozíciójánál – a Bridge Budapest által életre hívott Edisonplatform vezetője – és korábbi sikereinél – öt évig volt az AON Hewitt magyarországi ügyvezetője, és 2014-ben az Év Női Menedzsere Díjat is elnyerte – meghatározóbbnak tartja azt a hitvallást, ami mentén dolgozik. Arra törekszik, hogy a képességeivel egy kicsit jobb hellyé tegye a világot, és az általános iskolás gyerekeknek és szüleiknek létrehozott jövőkritikus tudásra és kompetenciákra fókuszáló platform egyik vezetőjeként erre valóban van lehetősége.
Stílus Ritának a három évvel ezelőtti karrierváltás nemcsak új munkát hozott, hanem teljesen új életet is, és ez idővel az öltözködésén is kezdett látszani. „Korábbi nagyon nett, ceruzaszoknyás-magassarkús megjelenésem finomodni kezdett: egy sokkal lazább, lágyabb és talán sportosabb énemet ismertem meg.” Pár évvel ezelőtti énje egész biztosan nem engedte volna meg magának, hogy a fotózás napján sportcipőt húzzon, de a Bridge Budapest és vezetője, Pistyur Veronika – akivel rendszeresen kikérik egymás véleményét ruhaügyben is, és aki korábban már szerepelt a rovatban (Forbes, 2019/06) – egy sokkal szabadabb irányba tereli. Vera mellett egy másik nő is meghatározó volt stílusára: Császári Zita stylist, akitől egy ponton útmutatást kért. „Amikor elindult a karrierem, azt gondoltam, a nőiességemet nem szabad hangsúlyoznom, mert akkor automatikusan azt gondolják majd, hogy eszközként akarom használni. Sok év munkája volt, mire kibékültem a nőiesség kérdésével, és ebben a stylist is segített.”
Minimalizmus, színek, Medve
Rita a színek és sziluettek terén is olyan útmutatást kapott, ami megkönnyíti a vásárlást. Ma már pontosan tudja, mit keres: egyszerű, letisztult fazonokat egy kis csavarral és pasztellszínű kiegészítőket, mert azok pezsdítően hatnak a neutrális darabokkal párosítva. A színválasztás fontos: talpig feketét már egyáltalán nem hord (legsötétebb ruhadarabja egy sötétkék bőrkabát), ruhatárában a fehér mellett leginkább a cukorkaszínek, a lime-zöld, a citromsárga és a korallpiros kapnak teret.
A környezettudatosság jegyében keveset vásárol. Sosem cserél le valamit csak azért, mert kijött egy új változata: Fitbit karkötőjét nem váltaná Apple Watchra, a telefonja legalább hároméves, és ruhákat, kiegészítőket is hosszú távra választ. Nincs szüksége húsz táskára és ugyanannyi cipőre, csak négy-öt olyanra, ami igazán közel áll a szívéhez. „Abszolút tudatos vásárló vagyok: mérlegelek, mielőtt megveszek valamit, és ha rájövök, hogy igazából nincs is rá szükségem, lemondok róla. Ezért kevés holmim van, de azt a keveset igazán szeretem.”
Relax A covid alatti bezártság hatására leginkább a befelé fordulás pihenteti. „A munkám megkövetel egyfajta extrovertáltságot, ami meg is van bennem, de a szabadidőmben inkább az introvertált énemnek engedek teret” – mondja. Reggeli rituáléja a feltöltődésről szól: ébredés után egy órát a Duna-parton tölt kutyájával, Medvével, lenémított telefonnal.
2010-ben Barcelonába utazott, hogy festeni tanuljon, azóta az alkotás a szenvedélye. Ha ecsetet ragad, színekben gondolkodik: képein legtöbbször a ruhatárára is jellemző színvilág köszön vissza.
Veres Rita KEDVENCEI:1. Nyakörv: Sixfeet Dogwear. A reggeli séták elengedhetetlen kelléke. 2. Telefontok: Pela Case. Környezettudatos, komposztálható. 3. Nyaklánc: LIKO Jewellery. Kifinomult, mindenhez passzol. 4. Rúzs: MAC. A Relentlessly Red az egyik kedvenc árnyalata. 5. Festék és ecset: Winsor & Newton és Munkácsy. A festés teljesen kikapcsolja. 6. Fitbit: Segít, hogy odafigyeljen az egészségére. 7. Napszemüveg: Kreuzbergkinder. A karakteres szemüvegkeretek híve. 8. Kitűző: Csilirajongó, a csípős ízt is a pezsdítő jellege miatt szereti. A teljes Scoville-skála ott lapul a konyhaszekrényében. 9. Táska: Steve Madden. Extravagáns kiegészítő, de Ritánál inkább alapdarab: szinte az összes ruhájához passzol.
Kulcsszerepet játszik a kockázati tőkebefektetések hazai fejlődésében a Hiventures, amely fennállása óta a legígéretesebb hazai startupok sikereihez járult hozzá az ötletfázistól a nemzetközi terjeszkedésig.
Sokféle sikeres csapat létezik, az Erste Vállalati üzletágánál mindenesetre az őszinteségben, az önállóságban és a személyes példamutatásban hisznek. És az sem baj, ha az egyébként hajtós, harapós játékosok azért tudnak magukon és egymáson is nevetni, és jól érzik magukat a bőrükben. Ide eljutni persze nem volt könnyű, ahogy a formát tartani sem az, de a biztos alapok eddig minden nehézségen átsegítették a csapatot.
Apa-gyerek kalandokkal és többkönyvnyi saját élmény megosztásával szeretnék becsatornázni az apaságot a férfias értékek közé. Herczeg Zsolt, Kertész András, Nagygyörgy Miklós és Szél Dávid mesélnek, mit jelent nekik az apaság, és miért tartják fontosnak, hogy össztársadalmi szinten változtassunk poros mintáinkon.
Saját szájíze szerint mutatja be az eleve ismeretlen és izgalmas tajvani konyhát a Széll Kálmán téri 101 Bistro, több olyan fogással, amikért mostantól időnként vissza kell térni.