Kevesen tudják, hogy a műanyag kismotor, amivel több százezer gyerek évtizedek óta repeszt az utcákon és játszótereken, magyar formaterv. Épp öt éve írtuk meg a száz százalékban magyar, családi tulajdonban lévő Motoplast sztoriját – a kismotorok piacának hazai nagyvadja a 80-as évek óta több millió műanyag gyerekmotort gyártott. Az ember azt hinné, hogy egy egyszerű, de jól bevált harmincéves játékon már nincs nagyon mit dolgozni, legfeljebb gyártani, csinosítgatni kell. Nagyobbat nem is lehetne tévedni.
„Ezen a piacon nincs megállás. Én is dolgozom még, de már csak azzal foglalkozom, amit szeretek: mérnökként részt veszek a fejlesztésben” – magyarázza Neizer László, a Motoplast alapítója. A cég már a negyedik generációs kismotornál tart, ez a mostani az előzőknél is letisztultabb, élesebb, vagányabb formavilág. Intenzív beruházási időszak áll mögöttük, reagálniuk kellett két, korábban ezen a piacon nem jellemző trendre.
A lezárások idejére a családok otthonra is vettek olyan motort, amit a gyerek az iskolában, óvodában szeret.
Az egyik, hogy a műanyaggal dolgozó vállalkozásoknak is át kell állniuk a környezetvédelmi szemléletre, a másik, hogy a járvány alatt szembejött a gyártók legnagyobb réme, az alapanyaghiány. „Maximálisan ki kell használnunk a műanyagot, nem lehet semmi pazarlás – magyarázza Neizer Ágnes, az alapító lánya, a cég kommunikációs vezetője. – Új gyártástechnológiára állunk át, idén a gyártásban nem lesz fúrási folyamat, így nincs hulladék sem. Rengeteg műanyagot spórolunk meg.”
Épp öt éve írtuk meg a száz százalékban magyar, családi tulajdonban lévő Motoplast sztoriját.
A beruházások elvitték a járvány előtti adózott eredmény jó részét. 2017 eleji portrénk idején 130–140 millió forint körüli volt az éves árbevétel, a forgalom ma is e körül alakul, csak azóta megbirkóztak a pandémiával. „Most az értékesítésünk kilencven százaléka export. Németországban, Ausztriában, Franciaországban nagyon erős a játszóházi kultúra, sok viszonteladónk értékesített ilyen komplexumoknak. A járvány alatt azonban hónapokra bezártak a nyugati játszóházak, nagyon visszaesett az értékesítés.” A pandémia első hónapjaiban idehaza a lakossági online eladások ugrottak meg, Ágnes úgy magyarázza, a lezárások idejére a családok otthonra is vettek olyan motort, amit a gyerek az iskolában, óvodában megszeretett.
László korábban is tervezetten készült a generációváltásra, ma már két gyermeke, Ágnes és Máté viszik a céget. Lánya a kommunikációs főnök, fiáé a műszaki vezetés. László úgy élte meg, hogy rendezetten zajlott le a váltás, nem voltak komoly viták és családi drámák a háttérben. „Én még kicsit régimódi vagyok, inkább a gyerekekre hagyom ezt a mai világot – mondja. – Szép lassan átvették a céget. Én családiasabban vezettem, minden alkalmazottal szinte családi kapcsolatot ápoltam. Gyermekeim ezt már máshogy csinálják, de meg tudom érteni.”
Külön kiemeli a céges kommunikációt és marketinget, óriási változás volt az ő idejéhez képest. „Én még nem reklámoztam, még csak azt sem mondtam senkinek, hogy vegyen kismotort” – meséli nevetve. Ez a szemlélet alaposan megváltozott. „Már nemcsak a gyerekes szülőket célozzuk, hanem azokat a felnőtteket is, akiknek még nincs gyerekük. A cél az, hogy már most a fejedbe égjen a kismotor képe. Ha egyszer majd lesz gyermeked, emlékezz rá!” – magyarázza Ágnes.
A termék mögé márkát építettek MotoKidZ néven, intenzív marketingkampányt folytatnak a közösségi felületeken. Az Instagram-fiók különösen erős, jól látszik rajta, hogy ez már nem a 90-es éves, koszos-homokos kismotorja, hanem egy tudatos, átgondolt brand, felnőtteknek szóló, dizájnos tartalom.
Öt évvel ezelőtt arról beszéltek, hogy új piacokra akarnak lépni, Észak-Afrikába, Dubajba és Vietnámba is szállítanak majd. Ebből a három piacból végül egyik sem jött össze. Észak-Afrikában és Vietnámban a szállítási költségek akkorák voltak, hogy végül nem érte meg exportálni. „Dubaj volt a nagy remény – mondja Ágnes –, aztán jött a járvány, és teljesen bezárt az ország, az ottani viszonteladó partner cégestül kivonult. De nem engedtük el, a járvány után újra megpróbáljuk.”
A másik nagy célpont Katar, nagy reményeket fűznek a közel-keleti monarchiához, ha sikerül piacra lépni. Emellett leginkább a meglévő, nyugat-európai piacaikon erősítenék meg jelenlétüket. A márka erős Nyugaton, a három év alatti gyerekeknek készülő kismotorok piacán nincs nagy konkurencia. A 2021-es futball-Európa-bajnokság alatt egy francia partner háromezer, francia nemzeti színekre festett kismotort rendelt tőlük. De a legjobb reklám, ha szájról szájra terjed a hírük. „Ha egy magyar család elutazik külföldre, és viszik magukkal a kismotort, biztos, hogy lesznek új vevőink a környékről.”
2020-ban 53 ezer motor gurult le a gyártósorról, kicsit a megelőző évek átlaga alatt, de ez volt a járvány legsúlyosabb éve, leállt a közösségi, így a játszótéri élet is. Így is büszkék a pandémia alatti teljesítményre. „Megszoktuk, hogy szinte végtelen mennyiségben van alapanyag, és bőven lehet terjeszkedni. Ennek vége. De megbirkóztunk vele, a beruházások eredménye az idén már látszódni fog, nagyon bízunk 2022-ben.”
Árbevétel
(millió forint):
2016:
146
2020:
130
Adózott eredmény
(millió forint):
2016:
51
2020:
32
Forrás: Dun & Bradstreet