A szakmai sikerek sem kerülték el, de önmaga megtalálása két halálos betegséggel való viaskodás után talán még ennél is fontosabb a történetében. Szelei Szabolcs megbékélt magával, és így építene Európa-szerte ismert kávémárkát.
Szelei Szabolccsal beszélgetni legalább annyira spirituális utazás, mint amennyire egy fenntartható kávékereskedelemmel foglalkozó vállalkozó pályájának megismerése. Karrierje során több olyan munkahelyet és pozíciót is maga mögött hagyott, amiért mások a fél karjuk is odaadnák: részt vett a Profession.hu és a Jobmonitor.hu álláskereső portálok megalapításában, volt márkamenedzser a Procter & Gamble-nél, dolgozott a Nike és a Google magyarországi marketingigazgatójaként, és adott tanácsot a Lévai testvéreknek a Scitec újrapozicionálásához. Közben néha fogta magát, és feleségével vagy egyedül nekivágott egy hátizsákos túrának, lehetőleg egy másik földrészen. Nem is tagadja, hogy a csapongások ugyanúgy jellemzik, mint a sikerek, de a jól hangzó pozíciók váltása közben mélyebb utat is bejárt. Mialatt a nyolcadik kerületi Daisuke kávézóban ülve szürcsölgetem a Nicaraguában leszedett kávébogyókból főzött filteres kávét, egy életre megjegyeztem, hogy itthon ritka a filteres kávé, mint a fehér holló, mert „Magyarország eszpresszóalapú ország”. Szabolccsal nehéz szigorúan csak az üzletről beszélgetni. De miért is maradnánk csak annál a két súlyos betegségéből is felépülő kávékereskedővel, akinek a szakmai fejlődése mellett ugyanolyan fontos, amit magáról az évek alatt megtanult – és amit mások fedeznek fel benne.
Muhammad Ali, a filozófus Tanaka Daiszuke nagy név a kávészakmában. Volt zsűritag a Cup of Excellence nevű tekintélyes kávéversenyen, idővel az itt szerzett kapcsolatait használta arra, hogy vállalkozást építsen olyan közép-amerikai kávétermelőkkel, akik dolgozóikat tisztességes körülmények között foglalkoztatják, nem alkalmaznak gyerekeket – mi több, inkább odafigyelnek az oktatásukra, akár az ültetvények közelében, míg a szüleik dolgoznak –, miközben a lehető legjobb minőségű kávé kerül ki a kezeik közül. Daiszuke ezt nevezi fenntarthatóságnak, és a fogalmat Szabolcs is így használja, lényegében a felelősségvállalás szinonimájaként.
A legenda szerint Erzsébet királyné egyik kedvenc gödöllői helye a Pusztaszentjakabi-tó volt, melynek partján maga is rengeteget időzött. A tópart közelében ma újépítésű házak sorakoznak és babakocsis anyukák sétálgatnak körülötte, köszönhetően annak, hogy egy cég fantáziát látott a területben és tűzön-vízen át végigvitte elképzelését. A Sissy Villapark és az Active Komplex Kft. kalandos története.
Egy nappali szoba méretű erkélyen, pontosabban annak nyers betonszerkezetén állunk, ahonnan belátni szinte a teljes villaparkot. Velünk szemben modern lakóházak sorakoznak grillsütővel a teraszon és trambulinnal a kertben, a 11 hektáros terület másik felén pedig a hideg januári szélben is közel száz építőmunkás dolgozik azon, hogy több tucat családnak élhető otthont és kellemes környezetet teremtsen.
ERZSÉBET KIRÁLYNÉTÓL AZ ÜZLETI TERVIG
A Mogyoródon épülő Sissy Villapark izgalmas színfolt az agglomerációs lakóparkok közt. Antalházi György, az Active Komplex Kft. ügyvezetője először azért autózott ki erre a telekre, hogy megnézze, fel lehet-e itt építeni egy év alatt tíz házat. A hatalmas területen akkoriban még két tulajdonos osztozott, az egyikük 14, a másik 82 telekkel. György, miután első körben lebeszélte az eredeti fejlesztési tervekről az előbbieket, addig nyaggatta a másik, több telekkel bíró tulajdonosokat, amíg sikerült összehozni velük egy találkozót. „Tízperces megbeszélésnek indult, három és fél óra lett belőle. Ez alatt sikerült meggyőznöm őket arról, hogy ez a projekt csak úgy lehet sikeres, ha egy kézben van a marketing, az értékesítés és a kivitelezés. Kértek tőlem egy üzleti tervet, amit másnap reggelre 36 oldalon leadtam nekik, egy hét múlva pedig el is fogadták azt” – meséli György a kezdeteket.
A siker receptje tehát papíron megvolt, már csak be kellett bizonyítani, hogy a gyakorlatban is működik. Az első betonalap 2018 nyarán készült el, év végére pedig már kilenc szerkezetkész ház sorakozott a Pusztaszentjakabi-tó partján. 2019-ben 27 házat adtak el az összesen 96 telkes Sissy Villaparkban és beköltözhettek az első lakók, ami hagyományosan jót tesz az értékesítésnek. 2020-ban aztán jött a koronavírus, vele együtt a korlátozások és a bizonytalanságok. „Abban az évben nyolc ingatlant adtunk el, de utólag már nem bánjuk, hiszen így volt lehetőségünk medencéket és kerteket építeni, elküldeni így nem kellett senkit” – emlékszik vissza 2020-ra Dezséry Balázs, a Sissy Villapark projekt menedzsere. A prémium kategóriás villapark atyjának 2021-ben jött az ötlet, hogy a terület M3-as autópályához közelebb eső részén olcsóbb, 66 négyzetméteres, háromszobás ikerházakat építsenek, amiket 45 millió forintért kínáltak. „Egy hónap alatt az összeset eladtuk” – meséli Antalházi György, aki maga is a villaparkban lakik. „A szomszédoknak mondtam is, hogy én reggel hattól délután ötig vagyok kivitelező, a többi időben egy éppen olyan lakó vagyok itt, mint bárki más.”
EGY MINDENKIÉRT, MINDENKI EGYÉRT
Noha még vannak eladó telkek, illetve ingatlanok, a Sissy Villapark sikeréhez már ma sem férhet kétség. Ennek egyik fontos tényezője – a szerencsésen megválasztott lokáción és a minőségi kivitelezésen túl –, hogy a folyamatok egy kézben vannak. Az Active Komplex intézi a marketingmegjelenéseket, az ő munkatársa beszél elsőként az érdeklődőkkel, ők kötik meg velük a szerződést, gererálkivitelezőként pedig ők viszik végig az építkezést. További fontos vevői szempont, hogy egy telekre nem egyfajta házat lehet építtetni, hanem összesen tíz típus közül választhatnak. Ennek fényében aligha meglepő, hogy nincs egymás mellett két ugyanolyan ház, bár ha lenne, akkor sem feltétlenül tűnne fel. „Sok esetben el vannak forgatva az épületek egymáshoz képest, vagy más burkolatok vannak rajtuk, így leginkább csak mi tudjuk, hogy valójában azok ugyanolyan házak” – teszi hozzá az ügyvezető. Fontos persze, hogy a vevő ne vesszen el a lehetőségek között, az Active Komplex munkatársai pedig igyekeznek is releváns tanácsokkal ellátni őket, miközben arra is odafigyelnek, hogy a mindennapokban keresett szolgáltatások – élelmiszerbolt, pékség, szépségszalon stb. – is jelen legyenek a Villaparkon belül.
Mivel a Sissy Villapark vásárlói többségükben saját maguk új otthonát vásárolják meg, ezért nincsenek híján az egyéni igényeknek. Az Active Komplex felkészült ezek teljesítésére, legyen szó prémium burkolatokról, okosotthonról, vagy napelemek telepítéséről. Apropó, napelemek: a Sissy Villapark épületei megfelelnek az MNB Zöld hitel programjának, így azokat kimondottan kedvező, 2,5 százalékos kamatozással lehet finanszírozni.
EGYEDÜL EGY
VILLAPARKOT
A tavaly világszerte tapasztalt építőanyag-hiányt, illetve -drágulást a Sissy Villapark építése során is megérezték, de a többségnél lényegesen szerencsésebben tudták átvészelni azt. „A beszállítókkal személyes, baráti viszonyban vagyunk, így előre értesültünk a várható hiányról. Akkor persze még nem tudtuk, mennyi házat fogunk építeni, mindenesetre előre megvettem a tíz megkezdett építkezéshez szükséges összes betonvasat és téglát. Ez végül két hónapig tartott ki” – meséli nevetve
Antalházi György, hozzátéve, hogy a helyzet jelenleg sem sokkal jobb.
Mindez nem változtat azon, hogy 2023 nyarára elkészül a Sissy Villapark utolsó háza is, a szerkezetépítések pedig még az idén befejeződnek. Hátradőlni persze ezt követően sem fognak Györgyék: „Büszkék vagyunk arra, hogy a mi cégünk az egyetlen Magyarországon, amely komplexen épít villaparkot. Mire ezt befejezzük, tervezünk egy következőt csinálni, ahol már mi lennénk a beruházók is. A tudásunk eleve megvolt hozzá, az elmúlt közel négy év azonban még így is rengeteget tett hozzá.”
A műgyűjtés környezetbarát tevékenység, nemcsak neki, de a környezetének is tetszik, vallja Janikovszky János. A Móra Könyvkiadó tulajdonosa nem szokott róla beszélni, de nagyjából ötszáz darabos műgyűjteménye van. Amúgy sem felvágós típus, nem költ drága holmikra, butatelefont használ, még karórája sincs. A mindennapok egyszerűségét és finomságait megfogó, modern magyar festményekbe viszont évtizedek után is magával ragadóan réved bele.
A versenyképes kis- és középvállalkozások jelentik az EU motorját, nélkülük nincs európai és magyar fejlődés. Mivel a hazai kkv-k digitalizációja alacsony szintű, nagy feladat a szektor felzárkóztatása, melyben a szemléletformáló és tanácsadó szakmai szervezetekkel közösen a telekommunikációs ágazat is kiemelt szerepet játszik. A Modern Vállalkozások Programja és a Vodafone példaértékű együttműködése új fejlesztési lehetőségeket hozott a kkv-k számára.