Lassan hatvanöt éves az Ilcsi márka. A magyar magáncégek között már-már hihetetlen korúnak tűnő családi cég szakadatlanul fejleszt, és külföldön is egyre ismertebb. Húsz hektár bioültetvény, százötféle növény, természetes illatok.
Az Ilcsi története 1958-ben, a masszív hiánygazdaság éveiben indult. Azokban az években, amikor nyugati krémekről álmodni sem lehetett, és aki parfümmel színezte volna a napját, a kámforral csábító Pitralon és a bántóan émelyítő Krasznaja Moszkva közül választhatott. Így volt ez gyakorlatilag minden kozmetikai termékekkel, import szóba sem kerülhetett, jóllehet, a minőségre meglett volna az igény.
Katona Ilona ekkor főzte meg és adta el az első, természetes alapanyagokból, saját recept szerint készülő krémjeit. Szerette a természetet, felmenői között falusi javasasszonyok és csontkovácsok is voltak. De talán ennél is fontosabb, hogy négy nyelven beszélt, mindig bújta a külföldi szakirodalmat, konferenciákra járt, képezte magát. A krémeknek hamar hírük ment, Ilcsi néni pedig ügyesen fejlesztette a családi vállalkozást. Fia, az eredetileg fotós végzettségű Molnár Ferenc eleinte a sofőr szerepét vállalta magára, újonnan vásárolt Trabantjával szállította édesanyját mezőről mezőre, erdőről erdőre. „Bár volt jogosítványa, az egész emberiség jobban járt, hogy nem vezetett.”
Az amúgy is szoros anya-fia kapcsolatot ezek az utak tovább erősítették, és Ferenc alaposan kiképezte magát gyógynövényekből. Mint mondja, édesanyja „nyakig volt a krémekben”, ő pedig vitte a cég ügyeit. Idővel egyre nagyobb szerepet vállalt a termékfejlesztésben, aztán édesanyja halála után teljesen a vállára vette. „Édesanyám a boszorkánykonyhában kitalálta a dolgokat, én meg szép formába öntöttem. Ő alkotott, én meg piacképessé tettem mind a céget, mind a készítményt.”
A vagyon Varga Zoltán számára két dolgot jelent: a siker mérőszámát, és ami – különböző szinteken – minőségi életet biztosít a család számára. Hogy a vagyonnal terhek is járnak, azt most kezdi tapasztalni, amikor gyermekei felnőttkorba érnek. Maga dolgozott meg a vagyonért, erős benne az érdem alapú megközelítés, ezért a vagyonát nem tekinti közös családi vagyonnak. Ez nem jelenti azt, hogy a család többi tagja nem részesedhet belőle, de nem azonos mértékben. A gyermekek gyakran erőfeszítéstől függetlenül sajátjuknak érzik az alapító által létrehozott vagyont, ő ezzel nem ért egyet.
A vagyon Varga Zoltán számára két dolgot jelent: a siker mérőszámát, és ami – különböző szinteken – minőségi életet biztosít a család számára. Hogy a vagyonnal terhek is járnak, azt most kezdi tapasztalni, amikor gyermekei felnőttkorba érnek. Maga dolgozott meg a vagyonért, erős benne az érdem alapú megközelítés, ezért a vagyonát nem tekinti közös családi vagyonnak. Ez nem jelenti azt, hogy a család többi tagja nem részesedhet belőle, de nem azonos mértékben. A gyermekek gyakran erőfeszítéstől függetlenül sajátjuknak érzik az alapító által létrehozott vagyont, ő ezzel nem ért egyet.
Első generációs értelmiségiként nem voltak a vagyonos létre vonatkozó saját mintái, ezeket a környezetétől tanulta – leginkább Nyugat-Európában. Mivel eredeti vagyona tőke- és devizapiaci tranzakciókból jött össze és nem jelent meg fizikai eszközökben, nem is érezte igazi vagyonnak. Traderi időszakában kétszer is tönkrement, ebből úgy állt fel, hogy mindig érzett egyfajta küldetéstudatot: tennivalója van a vagyonával a világban. A tradektől a cégfelvásárlások felé fordult, mert a vágyott hatást csak így tudta elérni, hiszen a tradingjövedelem csak bitek egymás mellett, nem hordoz értéket.
Nevezték már a multik után takarító befektetőnek, ő inkább úgy fogalmaz: célja a multik után jobban csinálni. Példaként említi a Central Médiát, amelyet nagyobbra és szertegágazóbbra fejlesztett nyomdai beruházás és külföldi terjeszkedés révén. Vagyoni szerkezetében továbbra is az operatív cégek csoportja a legnagyobb elem, jelenleg 2500 körüli dolgozói létszámmal és 400-500 millió eurós összárbevétellel. Jelen van a média, energetika, könyvkiadás és disztribúció területén, sőt saját Wizzairben szerzett tapasztalata miatt a low cost légiközlekedésben Dél-Amerikában.
Traderi vénája a vagyonelemek egymáshoz való súlyának folyamatos változtatásában is tetten érhető, egy ideje folyamatosan száll ki az ipari ingatlanokból és jelenleg már csak leginkább saját használatúakat tart többfelé: háromlaki életet él. A mostani válságot így jelentős cash tartalékokkal várta, ami befektetési filozófiájának központi eleme. A napi kereskedést nem adta fel, úgy véli, ez tartja jól informáltan és élesen. Komoly műtárgygyűjteménnyel is rendelkezik, ami inkább esztétikai, mint befektetési célú. Vagyona strukturálásának első lépéseként létrehozott egy saját family office-t, ennek jelentősége azonban szerinte majd akkor jön el, ha már nem saját maga foglalkozik a vagyon kezelésével.
A környezetétől való tanulás továbbra is kiemelt fontosságú, vagyonának részeként tekint azokra a közép-európai networkökre, amelyeket saját maga épített ki vagy amelyekhez csatlakozott, ilyen például a Globesec. Pénzt, időt és energiát nem kímélve aktívan részt vesz a network-eseményeken, leginkább Szlovákiában és Lengyelországban. Mindez indentitásának része, közép-európai polgárnak tartja magát.
Három gyermekének vagyonhoz való viszonyát példamutatással igyekszik fejleszteni: messze a lehetőségei alatt költekezik és sokat beszél velük arról, hogyan is keletkezett ez a jelentős vagyon, mik voltak a buktatók és a sikerek. A family office vezetője és legidősebb gyermeke már részt vett egy többgenerációs vagyonkezeléssel foglalkozó kurzuson. Warren Buffett példáját követve letétbe helyezett egy-egy összeget a gyermekeknek, amelyhez azok 23 éves korukban férhetnek hozzá. Most már nem biztos abban, hogy helyesen járt el, az az érzése, hogy ezek az összegek – bár biztonságérzetet adnak – a fiatalokat elkényelmesíthetik és kiölhetik belőlük a vállalkozókat jellemző belső drive-ot.
A vagyonával egyrészt a cégcsoportokon keresztül kíván hatást elérni a foglalkoztatás, független médiatartalmak és könyvkiadás révén, de közvetlenül is jótékonykodik. Mivel tanáraitól sokat kapott, felkarolta a természettudományos oktatást, főleg a matematika területén. Meggyőződése, hogy a minőségi kultúra fennmaradását és fejlődését a régióban a magánszférának is támogatnia kell, és hasonlóan gondolkodik a nehezebb sorsú gyermekek életkörülményeinek javításáról is. (X)
Megcsináltad a Ustreamet és vele az egyik legnagyobb startupsztorit, amikor eladtad az IBM-nek, tudásod és tőkéd azóta befektetőcéged, az Oktogon Ventures révén a hazai startup-ökoszisztémába tetted. Többet hívnak a portfóliócégek most, hogy válság közeleg?Nem, egy startupnál mindig helyzet van, ez a normális menet, de a makrokörnyezet kihívásait érezni, van, ahol már látjuk a lassulást. Elég öreg vagyok, 2008-at volt szerencsém […]
A klasszikus repülőtéri autókölcsönzésen túl az utóbbi években a cégeknek is fontos mobilitási partnerévé vált a Sixt Magyarországon. A céget közel 20 éve vezető Dévai Gáborral az AutoWallis Csoporthoz tartozó autókölcsönző megváltozott működéséről, az örök értékekről és a néhány hónapos bérlés számos előnyéről beszélgettünk.
Van, aki itt kezdi az újságot, és van, aki a hátsó oldalon. Az utolsó oldali konkurencia most erős. Fehér Gyula a ritkán, de akkor jót szóló emberek közé tartozik, Rapid rovatunk passzol hozzá. Rögtön rendbe teszi, hogy mit gondoljunk a válságról, és képbe hoz mindenkit, hogy milyen ígéretes startupsztorik vannak épp a piacon. Tanár úr is van a lapban, rögtön a címlapon. […]
BMW Group Magyarország
2022 November Támogatói tartalom BMW Group Magyarország
Nick Knight korunk egyik legnagyobb hatású és legvizionáriusabb fotóművészeként következetesen feszegeti műfaja határait. Nem véletlen, hogy az új BMW i7 bevezetése során őt kérte fel a BMW Group arra, hogy a Forwardizmus koncepcióját közvetítve olyan képeket készítsen, melyeken tükröződik az öröm, hogy láthatjuk és megtapasztalhatjuk a jövőt, még mielőtt az valóra válna. Knight úr, egyszer […]