Ezt is elintézte a nyargaló infláció: feltámadtak poraikból a pénzpiaci és a kötvényalapok. Mitől és mennyire lehetnek nyerők a 15 százalék feletti lakossági állampapírkamatok mellett?
Miközben az inflációs várakozásokban októberben már nem volt érdemi változás, a befektetési helyzetképet újra átrajzolta, hogy megugrottak a rövid állampapírok hozamai, a lakosságnak szánt kötvények feltételeit pedig megédesítette a kibocsátó. Utóbbira bizonyára legalább részben azért kényszerült az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK), mert a befektetői pénzek egyre erősebben kezdtek áramlani a befektetési alapok felé, az állampapírok irányából is. Minden mindennel összefügg, de hogyan? Miért kaptak rá a befektetők újra az évekig hanyagolt pénzpiaci és kötvényalapokra? Kinek érdemes ezeken elgondolkodni? Mit hozhatnak az állampapírokkal összevetve? Vegyük végig.
Jöhet a visszavágó A kiindulópont, hogy nagyon fontos pillanatban vagyunk, érdemes jól átgondolni a befektetési döntést. A minimális kockázatú termékkörben mozgó befektetők már kénytelenek voltak zsebre tenni az idei brutális negatív reálhozamot, ami abból fakad, hogy az infláció minden várakozást felülíróan pörgött fel, ettől pedig az elért hozamok messze-messze lemaradtak. Most viszont jöhet a visszavágó, a következő években remélhetőleg újra lesz lehetőség tisztességes reálhozamra. Repkednek a szemünk előtt a 12–16 százalékos potenciális kockázatmentes kamatok, amiket akár még tovább növelhetünk.
Először az állampapírokról. Előző számunk lapzártájakor még csak azt tudtuk, hogy jönnek a tizenegy százalékos kamatok, és visszatér a kínálatba a diszkontkincstárjegy-hozamhoz kötött kamatozású Bónusz. Azóta nemcsak a részletek jelentek meg, hanem az új papírok kibocsátása is lezajlott. Röviden összefoglalva: a Bónusz kapásból 11,32 százalékos kamattal indít, az inflációkövető, tehát változó kamatozású Prémium papírok pedig kaptak egy 11,75 százalékos fix kamatozású bevezető időszakot. Erre azért volt szükség, mert a korrekt inflációkövetéshez meg kell várni, hogy kiderüljön, mekkora is pontosan az éves átlagos infláció. Ezt viszont értelemszerűen mindig csak a tárgyév végeztével lehet megállapítani, így mindenképp van egy késés az infláció lekövetésében.
A klasszikus repülőtéri autókölcsönzésen túl az utóbbi években a cégeknek is fontos mobilitási partnerévé vált a Sixt Magyarországon. A céget közel 20 éve vezető Dévai Gáborral az AutoWallis Csoporthoz tartozó autókölcsönző megváltozott működéséről, az örök értékekről és a néhány hónapos bérlés számos előnyéről beszélgettünk.
A klasszikus repülőtéri autókölcsönzésen túl az utóbbi években a cégeknek is fontos mobilitási partnerévé vált a Sixt Magyarországon. A céget közel 20 éve vezető Dévai Gáborral az AutoWallis Csoporthoz tartozó autókölcsönző megváltozott működéséről, az örök értékekről és a néhány hónapos bérlés számos előnyéről beszélgettünk.
„Ma már nem igazán rent-a-car, sokkal inkább mobilitás-szolgáltatásról beszélünk” – világítja meg az autókölcsönző-világ paradigmaváltását Dévai Gábor, a Sixt magyarországi ügyvezetője. Maga a márka egy nemzetközi, franchise rendszerben működő autókölcsönző vállalat, amit hazánkban a magyar tőzsdén jegyzett AutoWallis Csoport birtokol.
A Sixt neve a legtöbbeknek a repülőterekről lehet ismerős, nem véletlenül. „A forgalmi viszonyaink erősen együtt mozognak a turizmussal” – mondja Dévai Gábor, aki közel 20 éve felel a hazai vállalat működéséért. A Covid ugyanakkor azt is megmutatta, hogy egy autókölcsönző mennyire ki van szolgáltatva a légiközlekedésnek és a vendégforgalomnak, a Sixtnél pedig ebből levonták a megfelelő konzekvenciákat. Ennek egyik következménye az utóbbi időszakban látványosan megerősödött vállalati üzletáguk. Ez nem lízing vagy tartósbérlet, hanem egy kifejezetten rugalmas, egytől tizenkét hónapig tartó szolgáltatás, amikor a bérlőnek átmeneti jelleggel szüksége van bérautóra, vagy akár egy több autóból álló flottára. Ez az igény felmerülhet olyan vállalatoknál is, akik rendelkeznek már saját gépjárművekkel, de például egy új kolléga érkezése vagy egy céges esemény miatt átmenetileg szükségük van további autóra, adott esetben a szokásostól eltérő kategóriában, de olyan, jellemzően kis- és középvállalkozásoknál is, akiknek nem rentábilis fix flottát fenntartani. Ugyanakkor azt is tapasztalható, hogy az új autók gyártási és szállítási ideje drasztikusan megemelkedett, bizonyos típusokra akár egy évet is várnia kell a megrendelőnek, és ez a jelenség is növelte az azonnal elérhető bérautók iránti keresletet. Amennyiben a bérlő igénye vagy élethelyzete változik, úgy bármikor átülhet egy másik modellbe, legyen szó személygépkocsiról, kisbuszról vagy akár kistehergépjárműről. A bérlési időtartamot a bérlő egyedi igényeihez igazítják, a bérleti díjat ennek megfelelően fizeti az autó használója. Ez a típusú bérleti konstrukció ugyanakkor nem újdonság a Sixt életében: a bérautó-flotta jelentős részét korábban is vállalati partnerek kötötték le hosszabb-rövidebb időszakokra, a jelenleg világszerte tapasztalható autógyártási nehézségek és a folyamatos csúszások miatt egyre inkább fokozódik a kereslet a bérautók iránt. Jól mutatja a Sixt vállalati üzletágának dinamikus növekedését, hogy amíg a Covid idején 150 autójuk volt hosszú távon kiadva, ma már ez a szám 400 fölött van.
A Sixt jelenleg több mint ezer autóval rendelkezik Magyarországon, így bármikor bármilyen helyzetre tudnak biztosítani megfelelő kategóriában autót. Az ügyfelek több mint 30 kategória közül tudnak választani, így egészen biztosan megtalálják az igényüknek megfelelő modellt. „A németországi franchise tulajdonos a rugalmas megállapodásban hisz. A jelenlegi helyzetben három vagy öt évre leszerződni nagy kockázat, ellentétben az 1-12 hónapos szerződésekkel. A bérleti díj ráadásul végig fix összegű, ami a jelenlegi inflációs válságban szintén fontos versenyelőny lehet” – teszi hozzá az ügyvezető. A B2B ügyfelek tájékoztatása érdekében idén júniusban egy nekik dedikált weboldalt is elindítottak www.sixtbusiness.hu néven, ahol bővebb információ áll rendelkezésre az üzleti bérlési konstrukciókról, a Sixt mindenkor elérhető flottájáról, fotókkal, videókkal, felszereltségi listákkal és számos hasznos információval bővítve, ezzel is segítve a számukra tökéletes gépjármű kiválasztását.
És hogy miért pont a Sixt? „Azon túl, hogy a flottánkban több mint 30 kategóriában kínálunk közel 40 különböző modellt, a gépjárművek zöme egyedülálló módon 2022-es beszerzésű, magas felszereltségű darab – mondja Dévai Gábor. Ez a szolgáltatási színvonal, rugalmasság és ügyfélközpontúság jelenik meg valamennyi ajánlatunkban, ezért bízunk benne, hogy minél többeknek tudunk mobilitási partnerei lenni rövid- és akár hosszú távon is. Mindez együttesen a Sixt és a 110 éves múlt sajátja.” (X)
Azt a Magyar Bankholding vállalati üzletágánál sem tudják ígérni, hogy a most következő időszak nem lesz nehéz sok cég számára. Azt viszont igen, hogy az MKB Bankból és a Takarékbankból álló bankcsoport ekkor is ott fog állni az ügyfelek mellett, és a lehető legrugalmasabban, egyedi elbírálás alapján segíti őket hozzájutni a most akár életmentő jelentőségű forrásokhoz.
Jártamban-keltemben és a munkahelyen mostanában mintha egyre gyakrabban hallanám azt a kérdést, hogy „van valakinek egy töltője?”. Mintha az elővárosi vonaton is többen dugnák be útközben a konnektorba a telót. Persze lehet, hogy csak beképzelem, hiszen a szerkesztőségben eddig is töltöttünk laptopot és telefont, mert mindkettő fontos munkaeszköz, meg a vonaton is nyilván azért van a konnektor, hogy használjuk. Az viszont biztos, hogy […]
A Xiaomi októberben, Münchenben mutatta be legújabb csúcskategóriás telefonját, a Xiaomi 12T Prót. A felhasználók nagy örömére ma már óriási a verseny, és ezáltal az innováció az okostelefonok piacán: garantálható, hogy a gyártók félévente egyre jobb dolgokkal, egyre több újdonsággal jönnek. Erre a trendre még egy lapáttal rátesz a Xiaomi a T-szériával, ahol kifejezetten az a cél, hogy a legújabb technológiákat pakolják bele az új modellekbe.
Idén is elkészítette amerikai anyalapunk a The Forbes 400 listát, benne az Egyesült Államok négyszáz leggazdagabb milliárdosával. A tanulság: gazdagból is lehet szegény. A listatagok összes vagyona tavalyhoz képest ötszázmilliárd dollárral kevesebb (most négybillió dollár), ebből 315 milliárdot a tech milliárdosok vesztettek el. Utóbbiakkal így is tele a top tíz. És soha ennyire nem volt még jó Elon Musknak lenni. Mármint anyagilag.