Ötvennégy évesen nevezett el először magáról galériát, pedig előtte már több mint harminc éve foglalkozott műkereskedelemmel – mindig valaki mással együtt. Einspach Gábor egyetlen év alatt bejuttatta az Einspach Fine Art & Photographyt a legrangosabb képzőművészeti vásárra, a londoni Frieze Mastersre. Főként a kortárs magyar művészetet és a háború után, a vasfüggöny mögött készült progresszív alkotásokat mutatja meg a világnak, és a Red Hot Chili Peppers zenészei is hozzá sétálnak be, ha Budapesten járnak.
Egy szál gitárral a kézben, fényes nappal vonult be a Millenáris B csarnokába Víg Mihály és Menyhárt Jenő, a 90-as évek két meghatározó underground figurája, aztán rákezdtek a Balaton és az Európa Kiadó legendás slágereire. 2019-et írtunk, a helyszín az Art Market Budapest képzőművészeti vásár egyik standja volt – a látogatók és a többi kiállító szerencsére díjazták a szokatlan performanszt. Az ötletgazda Einspach Gábor akkor még az Art+Text Budapest Galériát vezette, és különösen kötődött fiatalkora kultikus művészfiguráihoz, így fontosnak gondolta, hogy ne csak a képzőművészetből legyen élő szövete a galériájának, de például az avantgárd zenéből vagy a kortárs színház- és filmművészetből is.
„Hajdu Szabolcsék rendszeresen előadták nálunk az Ernelláék Farkaséknál és a Kálmán-nap című darabjukat, most pedig vetítéssorozatot rendezünk Kovásznai György különleges életművéből” – mondja Gábor. Csak a helyszín változott: 2019 májusában bezárta a Honvéd utcai szecessziós stílusú Bedő-házban működő Art+Textet, és két évvel később, tavaly nyáron megnyílt az Einspach Fine Art & Photography egy utcával odébb, a Batthyány-örökmécses szomszédságában.
„Költözéskor kézben hoztuk át a nagy festményeket, amik nem fértek el a teherautóban” – meséli Gábor, miközben kávéval kínál az impozáns galéria Børge Mogensen kanapéján. A háromszáz négyzetméteres, csaknem hat méter belmagasságú, hatalmas ablakaival a térre néző műemléki ingatlan vagy harminc évig kihasználatlanul állt, tavaly nyárra viszont olyan igénnyel újították fel, hogy még a villanykapcsolók és a biztonsági kamerák dizájnjára is felfigyel az ember. A belső íves ajtóval szemben Kozma Lajos 1930-as években készült, rejtélyes szimbólumokkal díszített csontszínű szekrénye, előtte Jean Prouvé íróasztala, körben a modern világ alkotásai, egy falba vájt fülkében pedig egy Burgundiából származó, 14. századi, gótikus Madonna bújik meg.
A vagyon Varga Zoltán számára két dolgot jelent: a siker mérőszámát, és ami – különböző szinteken – minőségi életet biztosít a család számára. Hogy a vagyonnal terhek is járnak, azt most kezdi tapasztalni, amikor gyermekei felnőttkorba érnek. Maga dolgozott meg a vagyonért, erős benne az érdem alapú megközelítés, ezért a vagyonát nem tekinti közös családi vagyonnak. Ez nem jelenti azt, hogy a család többi tagja nem részesedhet belőle, de nem azonos mértékben. A gyermekek gyakran erőfeszítéstől függetlenül sajátjuknak érzik az alapító által létrehozott vagyont, ő ezzel nem ért egyet.
A vagyon Varga Zoltán számára két dolgot jelent: a siker mérőszámát, és ami – különböző szinteken – minőségi életet biztosít a család számára. Hogy a vagyonnal terhek is járnak, azt most kezdi tapasztalni, amikor gyermekei felnőttkorba érnek. Maga dolgozott meg a vagyonért, erős benne az érdem alapú megközelítés, ezért a vagyonát nem tekinti közös családi vagyonnak. Ez nem jelenti azt, hogy a család többi tagja nem részesedhet belőle, de nem azonos mértékben. A gyermekek gyakran erőfeszítéstől függetlenül sajátjuknak érzik az alapító által létrehozott vagyont, ő ezzel nem ért egyet.
Első generációs értelmiségiként nem voltak a vagyonos létre vonatkozó saját mintái, ezeket a környezetétől tanulta – leginkább Nyugat-Európában. Mivel eredeti vagyona tőke- és devizapiaci tranzakciókból jött össze és nem jelent meg fizikai eszközökben, nem is érezte igazi vagyonnak. Traderi időszakában kétszer is tönkrement, ebből úgy állt fel, hogy mindig érzett egyfajta küldetéstudatot: tennivalója van a vagyonával a világban. A tradektől a cégfelvásárlások felé fordult, mert a vágyott hatást csak így tudta elérni, hiszen a tradingjövedelem csak bitek egymás mellett, nem hordoz értéket.
Nevezték már a multik után takarító befektetőnek, ő inkább úgy fogalmaz: célja a multik után jobban csinálni. Példaként említi a Central Médiát, amelyet nagyobbra és szertegágazóbbra fejlesztett nyomdai beruházás és külföldi terjeszkedés révén. Vagyoni szerkezetében továbbra is az operatív cégek csoportja a legnagyobb elem, jelenleg 2500 körüli dolgozói létszámmal és 400-500 millió eurós összárbevétellel. Jelen van a média, energetika, könyvkiadás és disztribúció területén, sőt saját Wizzairben szerzett tapasztalata miatt a low cost légiközlekedésben Dél-Amerikában.
Traderi vénája a vagyonelemek egymáshoz való súlyának folyamatos változtatásában is tetten érhető, egy ideje folyamatosan száll ki az ipari ingatlanokból és jelenleg már csak leginkább saját használatúakat tart többfelé: háromlaki életet él. A mostani válságot így jelentős cash tartalékokkal várta, ami befektetési filozófiájának központi eleme. A napi kereskedést nem adta fel, úgy véli, ez tartja jól informáltan és élesen. Komoly műtárgygyűjteménnyel is rendelkezik, ami inkább esztétikai, mint befektetési célú. Vagyona strukturálásának első lépéseként létrehozott egy saját family office-t, ennek jelentősége azonban szerinte majd akkor jön el, ha már nem saját maga foglalkozik a vagyon kezelésével.
A környezetétől való tanulás továbbra is kiemelt fontosságú, vagyonának részeként tekint azokra a közép-európai networkökre, amelyeket saját maga épített ki vagy amelyekhez csatlakozott, ilyen például a Globesec. Pénzt, időt és energiát nem kímélve aktívan részt vesz a network-eseményeken, leginkább Szlovákiában és Lengyelországban. Mindez indentitásának része, közép-európai polgárnak tartja magát.
Három gyermekének vagyonhoz való viszonyát példamutatással igyekszik fejleszteni: messze a lehetőségei alatt költekezik és sokat beszél velük arról, hogyan is keletkezett ez a jelentős vagyon, mik voltak a buktatók és a sikerek. A family office vezetője és legidősebb gyermeke már részt vett egy többgenerációs vagyonkezeléssel foglalkozó kurzuson. Warren Buffett példáját követve letétbe helyezett egy-egy összeget a gyermekeknek, amelyhez azok 23 éves korukban férhetnek hozzá. Most már nem biztos abban, hogy helyesen járt el, az az érzése, hogy ezek az összegek – bár biztonságérzetet adnak – a fiatalokat elkényelmesíthetik és kiölhetik belőlük a vállalkozókat jellemző belső drive-ot.
A vagyonával egyrészt a cégcsoportokon keresztül kíván hatást elérni a foglalkoztatás, független médiatartalmak és könyvkiadás révén, de közvetlenül is jótékonykodik. Mivel tanáraitól sokat kapott, felkarolta a természettudományos oktatást, főleg a matematika területén. Meggyőződése, hogy a minőségi kultúra fennmaradását és fejlődését a régióban a magánszférának is támogatnia kell, és hasonlóan gondolkodik a nehezebb sorsú gyermekek életkörülményeinek javításáról is. (X)
Te hol töltöd a telefonodat? Otthon vagy a munkahelyeden? Tudod, mennyit fogyaszt naponta a hűtőd és a család heti mosása? A leggyakrabban használt otthoni elektromos készülékek átlagos használat melletti villamosenergia-fogyasztását néztük meg.
Megcsináltad a Ustreamet és vele az egyik legnagyobb startupsztorit, amikor eladtad az IBM-nek, tudásod és tőkéd azóta befektetőcéged, az Oktogon Ventures révén a hazai startup-ökoszisztémába tetted. Többet hívnak a portfóliócégek most, hogy válság közeleg?Nem, egy startupnál mindig helyzet van, ez a normális menet, de a makrokörnyezet kihívásait érezni, van, ahol már látjuk a lassulást. Elég öreg vagyok, 2008-at volt szerencsém […]
Beleznay Maya a világ egyik legrangosabb egyetemén, a Massachusetts Institute of Technology-n (MIT) tanul asztrofizikát. Mint kutató, távoli galaxiscsoportokkal vizsgálja a világűr tágulását, másik projektjével pedig közelebb juthatunk a földszerű bolygók felfedezéséhez. A tudományágról, az űrkapitalizmusról, Muskról és Bezosról, valamint Magyarország lehetőségeiről kérdeztük.