Ötvennégy évesen nevezett el először magáról galériát, pedig előtte már több mint harminc éve foglalkozott műkereskedelemmel – mindig valaki mással együtt. Einspach Gábor egyetlen év alatt bejuttatta az Einspach Fine Art & Photographyt a legrangosabb képzőművészeti vásárra, a londoni Frieze Mastersre. Főként a kortárs magyar művészetet és a háború után, a vasfüggöny mögött készült progresszív alkotásokat mutatja meg a világnak, és a Red Hot Chili Peppers zenészei is hozzá sétálnak be, ha Budapesten járnak.
Egy szál gitárral a kézben, fényes nappal vonult be a Millenáris B csarnokába Víg Mihály és Menyhárt Jenő, a 90-as évek két meghatározó underground figurája, aztán rákezdtek a Balaton és az Európa Kiadó legendás slágereire. 2019-et írtunk, a helyszín az Art Market Budapest képzőművészeti vásár egyik standja volt – a látogatók és a többi kiállító szerencsére díjazták a szokatlan performanszt. Az ötletgazda Einspach Gábor akkor még az Art+Text Budapest Galériát vezette, és különösen kötődött fiatalkora kultikus művészfiguráihoz, így fontosnak gondolta, hogy ne csak a képzőművészetből legyen élő szövete a galériájának, de például az avantgárd zenéből vagy a kortárs színház- és filmművészetből is.
„Hajdu Szabolcsék rendszeresen előadták nálunk az Ernelláék Farkaséknál és a Kálmán-nap című darabjukat, most pedig vetítéssorozatot rendezünk Kovásznai György különleges életművéből” – mondja Gábor. Csak a helyszín változott: 2019 májusában bezárta a Honvéd utcai szecessziós stílusú Bedő-házban működő Art+Textet, és két évvel később, tavaly nyáron megnyílt az Einspach Fine Art & Photography egy utcával odébb, a Batthyány-örökmécses szomszédságában.
„Költözéskor kézben hoztuk át a nagy festményeket, amik nem fértek el a teherautóban” – meséli Gábor, miközben kávéval kínál az impozáns galéria Børge Mogensen kanapéján. A háromszáz négyzetméteres, csaknem hat méter belmagasságú, hatalmas ablakaival a térre néző műemléki ingatlan vagy harminc évig kihasználatlanul állt, tavaly nyárra viszont olyan igénnyel újították fel, hogy még a villanykapcsolók és a biztonsági kamerák dizájnjára is felfigyel az ember. A belső íves ajtóval szemben Kozma Lajos 1930-as években készült, rejtélyes szimbólumokkal díszített csontszínű szekrénye, előtte Jean Prouvé íróasztala, körben a modern világ alkotásai, egy falba vájt fülkében pedig egy Burgundiából származó, 14. századi, gótikus Madonna bújik meg.
Nick Knight korunk egyik legnagyobb hatású és legvizionáriusabb fotóművészeként következetesen feszegeti műfaja határait. Nem véletlen, hogy az új BMW i7 bevezetése során őt kérte fel a BMW Group arra, hogy a Forwardizmus koncepcióját közvetítve olyan képeket készítsen, melyeken tükröződik az öröm, hogy láthatjuk és megtapasztalhatjuk a jövőt, még mielőtt az valóra válna. Knight úr, egyszer […]
Nick Knight korunk egyik legnagyobb hatású és legvizionáriusabb fotóművészeként következetesen feszegeti műfaja határait. Nem véletlen, hogy az új BMW i7 bevezetése során őt kérte fel a BMW Group arra, hogy a Forwardizmus koncepcióját közvetítve olyan képeket készítsen, melyeken tükröződik az öröm, hogy láthatjuk és megtapasztalhatjuk a jövőt, még mielőtt az valóra válna.
Nick Knigt munkában
Knight úr, egyszer azt mondta, hogy a fotográfia félreértett műfaj: az emberek azt hiszik, az igazságot örökíti meg, amit a szemünkkel látunk. Ön szerint azonban épp az a lényege, hogy azt mutatja, amit nem látunk, a művész érzékelésének tükörképét. Hogyan lehetséges ez?
A fénykép egy kontextusból kiragadott pillanat. Egy kis részletet mutat meg valamiből, ami vágyainkat tükrözi. Nem tényszerű felvétele annak, ami előttünk van. A fényképeim arról szólnak, amit látni akarok, amire vágyom és ami meglep.
A divatfilmről azt mondta, hogy a narratíva a bemutatott tárgyból fakad. Mit jelent ez a BMW i7 esetén?
Az autó és alkotóelemei egy sor értéket, meghozott döntést képviselnek. Ezek közvetítéséhez előbb meg kell értenünk őket. Erre a ’80-as évek közepén jöttem rá, amikor Yohji Yamamoto japán tervezőnek dolgoztam. A ruhái merőben különböztek mindentől, amit addig bárki látott. (…) A divat arról szól, hogy elvetjük a mostanit, és valami újjal helyettesítjük. Yamamoto pontosan ezt tette akkoriban, és úgy érzem, a BMW ugyanezt teszi a BMW i7-tel.
Meséljen még az autóból fakadó narratíváról!
Amikor beszálltam a BMW i7-be, éreztem, hogy ez egy biztonságos és izgalmas tér, amelynek része a luxus, és amelyben a stressz elolvad. Olyan, mintha kifejezetten neked készült volna, testre szabottan; ez szintén a luxus alkotóeleme. Felismertem benne egyfajta elkötelezettséget is a jövő iránt: máris része egy új világnak, amely most tárul fel előttünk.
Jövőbe mutató vizuális világ
Az új BMW i7 a Forwardizmus jegyében született, egy új korszak kezdetét jelzi. Mit jelent ez Önnek?
Azt, hogy nem kell félni az eljövendő kortól, a társadalomban zajló változásoktól. Művészként feladatom tükrözni, hogy kik vagyunk, és olyan világot teremteni, amelyben élni szeretnénk, teli gyönyörű dolgokkal, amelyek érzelmileg megérintenek. (…)
Szeretnék egy humanista Forwardizmust megtapasztalni. A technológia lehetővé teheti számunkra, hogy jobb emberek legyünk; csak meg kell találnunk a módját, hogy miként használjuk anélkül, hogy elidegenednénk mindattól, ami emberi mivoltunk szempontjából fontos.
Miként tükröződik a Forwardizmus koncepciója a BMW i7-es képeiben?
Szeretem az elképzelést, hogy a Forwardizmus a jövőbe tart, ahelyett, hogy a múltra utalna vissza. Ezért fordítottam meg a színeket, hogy egy olyan színtérben dolgozzak, amely azt üzeni: „Ez új. Ez olyasmi, amit még nem láttál.” Ez volt a kiindulópontom, amikor olyan képi anyagokat alkottam, amelyek elgondolkodtatják az embereket valami újról és a jövőről.
A legtöbben még fel sem fogtuk a metaverzum mibenlétét, míg Ön már a divatvilágban betöltött szerepét kutatja. Mit tartogat Önnek a közeljövő?
A metaverzum megismerése izgat leginkább. A rengeteg elérhető tudás, az emberekkel való kommunikáció új módjai lenyűgözőek. (…) A jövő új válaszokat igényel arra, hogy kik vagyunk, hogyan akarunk viselkedni, és szerintem a virtuális világ segíthet ebben.
A teljes interjú a BMW Group weboldalán, a bmw.com-on jelent meg. Szerző: Jelena Pecic; fotó: Nick Knight, Britt Lloyd; művészeti vezető: Madita O’Sullivan.
A Xiaomi októberben, Münchenben mutatta be legújabb csúcskategóriás telefonját, a Xiaomi 12T Prót. A felhasználók nagy örömére ma már óriási a verseny, és ezáltal az innováció az okostelefonok piacán: garantálható, hogy a gyártók félévente egyre jobb dolgokkal, egyre több újdonsággal jönnek. Erre a trendre még egy lapáttal rátesz a Xiaomi a T-szériával, ahol kifejezetten az a cél, hogy a legújabb technológiákat pakolják bele az új modellekbe.
Egész nap játszotok, és ezért még pénzt is kaptok? – ha mered, szegezd csak nekik a kérdést. Fábián István és Komzsik János Debrecenből, párját ritkító környezetben építik a TheVR-t, ami ma már nemcsak videójátékokat, de kisebbfajta médiabirodalmat takar. Több százezren követik őket, ők pedig éjt nappallá téve tökéletesítik a céget, amihez hasonló nincs nagyon az országban. Már öt éve is ismerte őket az egész magyar internet. De az igazi munka csak akkor kezdődött.
Jártamban-keltemben és a munkahelyen mostanában mintha egyre gyakrabban hallanám azt a kérdést, hogy „van valakinek egy töltője?”. Mintha az elővárosi vonaton is többen dugnák be útközben a konnektorba a telót. Persze lehet, hogy csak beképzelem, hiszen a szerkesztőségben eddig is töltöttünk laptopot és telefont, mert mindkettő fontos munkaeszköz, meg a vonaton is nyilván azért van a konnektor, hogy használjuk. Az viszont biztos, hogy […]
Hányszor edzünk egy héten? A legtöbben a heti minimum 3 edzést tartják ökölszabálynak. Igen ám, de kinek van manapság ideje naponta, vagy akár kétnaponta 2-3 órát egy edzőteremben tölteni? A jó hír, hogy hála egy magyar innovációnak, már azok is bele tudnak szorítani egy hatékony edzést a hétköznapjaikba, akik eddig ezt időszűkében nem biztos, hogy […]