Kevesen vesznek igénybe energetikai szaktanácsadót Magyarországon. Az ENCO Group beszerzésben, jogi tanácsadásban, pályázati támogatásban és adókedvezményekben is tud segíteni – hogy csak pár dolgot emeljünk ki.
„Az energetikai tanácsadói területről senki, semmit nem tud. A legtöbben azt hiszik, hogy csak a nagyobb energiaszolgáltatók léteznek. Azt nem tudják, hogy vannak cégek, amelyek ismerik a termékeket, a szolgáltatások részleteit, a jogi kötelezettségeket és az iparági elvárásokat a beruházásoktól a mindennapi szolgáltatások igénybevételéig. Ismerjük a kereskedői elvárásokat és a fogyasztó érdekében alkalmazható kedvezményeket” – mondja Czöndör Gusztáv, az ENCO Europe Energetikai Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Az ENCO Group energetikai szaktanácsadással foglalkozik, lefedik az energetika teljes vertikumát: energiabeszerzéssel, beruházásokkal, üzemeltetéssel kapcsolatos szakmai kérdésekben ugyanúgy kompetensek, mint a jogi tanácsadással, adókedvezményekkel, EKR-rel, karbonmenedzsmenttel, fenntarthatósággal, ESG-vel és a törvényi kötelezettségek teljesítésével összefüggő ügyekben.

A mostani válság kezdete óta már szinte senkinek sem kell magyarázni, hogy az energetikával mindenképpen foglalkozni kell, azt viszont kevesen tudják, hogyan kellene. Ma Magyarországon 220 ezer cégnek kell a versenypiacról energiát vásárolnia, a fogyasztók nagyobb részének jól jönne a szaktanácsadás (sokaknak pedig kötelező is azt igénybe venni, gondoljunk például a nagyvállalati auditra). Ehhez a tudás megvan a magyar piacon, a szakemberek elérhetőek, csak kevesen ismerik őket.
A folytatáshoz vedd meg
a Forbes magazin aktuális számát!
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
Ajánlott cikkek

A legértékesebb magyar celebek 2023
Ki a legismertebb? Ki a legprofibb? Ki tudja (sok) pénzzé tenni sztárságát? Kire kíváncsiak legtöbben? Kitől vennének meg bármit, mert annyira hiteles? A sztárstátusz sok összetevős, a látszatnál komplexebb és képlékenyebb jellemző, nem is képes mindenki tartósan reflektorfényben maradni. Azért van néhány állócsillag, vannak visszatérők, és mindig jönnek friss és gyorsan emelkedő ünnepeltek. Forbes-celeblista és Forbes-Celebindex – minden eddiginél hosszabb és teljesebb formában.
Intelmek
Szenzációhajhász bulvárt etető profi celeb és sztárallűröket nélkülöző, Instagram-tagadó sztár is jól megfér egymás mellett. Sokféle út vezet az élvonalba, három általános igazságot azonban mégis érdemes megfontolni, ha az A ligás celebek és milliós szponzorgázsijaik lebegnek a szemed előtt.
1.A televízió hatalma az első
Hiába szeretjük tartalomfogyasztási trendekkel alátámasztva felértékelni a streaming hatalmát, és ezzel arra jutni, hogy a tévé domináns szerepe háttérbe szorul, be kell látnunk, hogy ez valójában könnyen kipukkasztható véleménybuborék. Ismertséget és láthatóságot Magyarországon még mindig a lineáris műsorszórás ad.
A listán végigfutva lesz csak igazán nyilvánvaló, mekkora előnyre tesz szert, aki maszk mögé bújva kornyikál az Álarcos énekesben vagy teljesen véletlenszerű argentin telenovellasztárok előtt riszálja magát a Dancing with the Starsban. Sokszor a zenészeknek is csak másodkarrier a zene, egy műsorvezetői szerep kifizetődőbb, mint egy telt házas show a Budapest Parkban.
2. A bulvár kontraproduktív
Hova tűnt Schobert Norbi, és hogy a fenébe előzte meg G.w.M.-et Zséda? Ha hiányérzeted van a lista olvasása közben, vagy felszaladt a szemöldököd a sorrendnél, ebben a mondatban keresd a megoldást: a bulvár óriási ismertséget és láthatóságot ad, de a felfokozott figyelem érzete nem egyenlő azzal, hogy ki mekkora üzleti értéket tud teremteni. Márpedig ez listánk vezérelve.
A bulvársztárok legtöbbje megosztó, és ha a nagyvállalatok nem tartják profinak, és a közönség nagy része kifejezetten nem kedveli, megéri az adott szereplővel reklámozni a márkát? A napi- és hetilapok szalagcímei között óvatosan kell lavírozni, és sokszor jobban jár, akiről egyáltalán nem írnak, mint akiről heti két címlapanyag születik.
3. Az influenszerek jobban csinálják
Ugyan a televízió hatalma miatt ismertségük sokáig nem lesz a „valódi” celebekhez mérhető, elképesztő a különbség a februárban kutatott influenszerek és a celebek közösségi médiában tanúsított hatékonysága között. A követőszám elértéktelenedésével (idén mi is kisebb súllyal vettük figyelembe) és az influenszerkampányok térnyerésével óriási a digitális tartalomgyártók előnye az engagement rate és a reach világában (vagyis abban, hogy ki hány embert bír elérni és aktívan mozgatni). Aki nem szeretne lemaradni – és a szponzorációs büdzsékből előbb-utóbb kimaradni –, az jobban teszi, ha tanul tőlük. A csalást (követők vásárlását) és a sumákolást (a lájkok elrejtését) ugyanakkor könnyű kiszimatolni: előbbire már ugranak az algoritmusok és a sajtó is, utóbbi pedig a jelentéktelenség érzetét is közvetítheti a márkák és a közönség felé.
1.Majka – 8,84 pont
Legjobb helyezés: 1. (2022, 2023)


Az énmárkáját tavaly csúcsra pörgető énekes-műsorvezető a tavaly februári Forbes címlapsztorijában lengette be: kicsit visszavesz, ősszel négy-öt hónapra Las Vegasba költözik családjával. Kíváncsian vártuk, a szünet hogyan befolyásolja ranglistás szereplését. Majd őszből tavasz, négy-ötből egy hónap lett, és mivel így a magyar közönségnek nem kellett huzamosabb ideig hiányolnia, Majka címvédő maradt, az ózdi rapper listánk történetében másodszor végez a dobogó élén.
Nem csoda, hogy a TV2 rendszeresen bombázza főműsoridős lehetőségekkel (a Sztárban sztár leszek! zsűrifeladatai mellett egy régi-új klasszikust, a Zsákbamacskát támaszthatta fel Pápai Jocival). A bulvár előszeretettel ír róla (úgy tűnik, a Curtis-sztoriban van még pár kör). És koncertjei is jól zenélnek – ahogy illik, most épp egy Budapest Park-os nagy showra készül. Megosztó karakter, de őt imádja legjobban a közösségi média, és erre a sikerhullámra csatlakoznak rá szponzorai is. Mások mellett a Pappas, a Xixo és a Carrera hirdet nála.
2. Sebestyén Balázs – 8,77 pont
Legjobb helyezés: 1. (2017, 2021)

Ahogy tavaly, idén is fej-fej mellett folyt a küzdelem a dobogó felső fokáért. A szintén kétszeres aranyérmes Balázs ismét a címlapok, sajtóemlítések és online mutatók terén maradt alul. A Celeb vagyok, ments ki innen! kisebb botránya sem tett jót a műsorvezető márkaegészségének (az egyik adásban Vadon Jani egy tízéves kolumbiai kisfiúval beszélgetett meglehetősen gúnyosan például a testalkatán élcelődve). A SentiOne által mért mutató nagyobb ütést kapott, így a Balázsról szóló negatív töltetű tartalmak már majdnem túlsúlyba kerültek a pozitívakhoz képest. Ennek ellenére töretlen kedveltségét a reprezentatív kutatás is alátámasztja.
Abszolút listánkon Sebestyén ugyan második, de évek óta ő a legismertebb magyar celeb: az NRC országos, reprezentatív kutatása alapján a 18–59 éves korosztályban százból alig hat ember nem ismeri a nevét; és ha a nőket nézzük, csak két százalék nem hallott róla. (Címlapsztorink a 20. oldalon.)
3. Rúzsa Magdi – 8,67 pont
Legjobb helyezés: 3. (2022, 2023)

Ugyan a fiatalabb Spotify-közönséget még le kell kenyereznie, a magyar rádiós slágerlisták koronázatlan királynőjének nincs oka panaszra. Rúzsa Magdi alighanem minden lélegzetvételére elkel minden jegy (legutóbb februárban, a Budapest Arénában adott dupla koncertet – ez tőle nem szokatlan, de a magyar könnyűzenei előadók körében ritka), és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatása szerint a tehetségkutatókból induló magyar énekesek között ő a legsikeresebb.

Nem hiába kérik fel a napi, heti bulvárlapok mellett a magazinok is címlapsztárnak: stabilan az egyik legkedveltebb hazai sztár, ebben csak Borbás Marcsi előzi meg. Zeneipari sikerei mellett hármas ikreire koncentrál, ez szponzorszerződésein is meglátszik. Hipp, Pampers, Brendon, Vitaminshop – minden, ami a szuperanyu-imidzshez kell.
4. Ördög Nóra – 8,60 pont
Legjobb helyezés: 1. (2016)

Ha az elmúlt évek celeblistás teljesítményeit összesítenénk, kétségkívül Ördög Nóra lenne a jubileumi győztes. A műsorvezető nemcsak a listánkra minden évben feljutó sztárok exkluzív klubjának tagja (rajta kívül csak Majkának, Balázsnak és Istenes Bencének jött össze tíz szereplés), de celeblistánk indulása óta az élbolyban is bérelt helye van. Egyszer sem került a hatodik helynél (2014) hátrébb, zsinórban hat dobogós helyezésétől pedig a tavaly bevezetett cizellált módszertanunk sem tolta sokkal lejjebb.
A számokkal nem lehet vitatkozni: tized százalékokkal előzve Rúzsát ő a legismertebb celeb a nők mezőnyében, a szakmai zsűri legjobb pontjait kapta, és majdnem minden kategóriában jeleskedik. Pénzteremtő képességét szponzorált tartalmak mellett balatoni boltjaival és a nyugati celebpiac legnépszerűbb trendjének számító skincare-együttműködéssel, a Nora Beautyval kamatoztatja. Egyedül Instagram-mutatói és online elérése mondhatók inkább átlagosnak – ha ezen és sajtómegjelenésein javít, jövőre könnyen összejöhet az újabb dobogó.
5. Istenes Bence – 8,34 pont
Legjobb helyezés: 5. (2020, 2023)

A kérészéletű Tippelj és vidd el! után ősszel a The Voice műsorvezetőjeként visszatérő Istenes Bence valódi új generációs celeb. Tévés szerepkörén messze túlmutató karriert és közönséget épített online műsorával. Mint a magyar Youtube-szféra egyik legsikeresebb arca, profizmusával és énmárkájának tudatos fejlesztésével nála sokkal ismertebb sztárokat is képes lekörözni. Ráadás, hogy az IstenEsthez könnyebb behúznia hosszú távú szponzorszerződéseket (huzamosabb ideje a Samsung és Rossmann van reflektorfényben), így nem kell attól félnie, hogy a celebvilág rossz gyakorlata – a sok alkalmi posztból felgyülemlő harminc-valahány márkaegyüttműködés – rontana az összképen.
6. Hosszú Katinka – 8,30 pont
Legjobb helyezés: 1. (2018, 2019, 2020)

Versenysportolóból versenyceleb vagy a reflektorfénytől visszahúzódó atléta? Tavaly nagy kérdés volt, merre billen a háromszoros celeblista-vezető (és háromszoros olimpiai bajnok) renoméja. A válasz: ismertsége nőtt, énmárkájának egészsége javult. A bulvármédiát két örökzöld témával – esküvőjével és várandósságával – tüzelte, így egyel közelebb lépett a dobogóhoz.
Hosszú egyértelműen azon dolgozik, hogy hírnevéből üzleti sikert kovácsoljon, és élsportolói dicsőségét a pálya mellől is kamatoztassa. Előbbi jól megy (bár a Bónusz Magyar Állampapír-promót az év egyik legfurább, de minimum leginkább testidegen celebszponzorációjának is nevezhetnénk), utóbbinál még akadnak gondok. Úgy tűnik, öt év tervezés után mégsem valósul meg a vaslady nevével fémjelzett Nemzeti Úszóakadémia.
7. Liptai Claudia – 8,22 pont
Legjobb helyezés: 5. (2014)

Ismertségben szorosan követi Ördög Nórát és Rúzsa Magdit, évek óta a bulvárcímlapok topligása, és a celeblistánkról is csak egyszer maradt le. Liptai brandje stabilan erős és egészséges, amit öt évvel ezelőtt talán nem gondoltunk volna: magánéletére hivatkozva ekkor hagyta el két évtizedes TV2-s karrierjét. A konkurenciánál visszatérve azóta vezette a Mestercukrászt, játszott A tanárban, két rádiós műsort indított a Sláger FM-en, szeptembertől pedig a Szingli vagy svindli társkereső realityt vezeti majd a Viasat3-on.
8. Borbás Marcsi – 7,98 pont
Legjobb helyezés: 8. (2023)

Hiába ismerik kevesebben a nevét (az NRC hatvanfős kutatásában a negyvenkettedik), évről évre a legkedveltebb és leghitelesebb celebnek szavazza meg a közönség. Kiemelkedő pénzteremtő képességéhez nagyban hozzájárul, hogy idén is az általa ajánlott termékeket vásárolnák meg a legtöbben. Ezt a gasztroangyal is igyekszik kamatoztatni: áprilisban a Youtube-on népszerű Kertem videósorozatáról elnevezett natúrkozmetikumokat dobott a piacra, így a Bosch, a Koronás Cukor, a Volkswagen és a Metro mellett már a saját termékét is reklámozza.

9. Csobot Adél – 7,97 pont
Legjobb helyezés: 9. (2023)

A 2022-es, húszas mezőnyünket záró Csobot márkaegészségével csodát művelt a Dancing with the Stars: ismertségének növekedése mellett a róla szóló, a tavalyihoz képest nagyobb eléréssel futó online tartalmak és kommentek az elmúlt egy évben már túlnyomórészt pozitívak. Úgy látszik, jobban áll neki a versenyzés, mint a zsűrizés (az X-Faktor mentorpultjától tavaly köszönt el). Párjával, Istenes Bencével (5. hely) együtt a bulvárlapokban is többször találkozhattunk vele, de szólóban is nagyot megy. A Glamour után a Marie Claire magyar kiadása – itthon újdonságként – generatív mesterséges intelligencia segítségével készített róla címlapfotót.
10. Till Attila – 7,96 pont
Legjobb helyezés: 3. (2016)

Huszonéves tévés karrierjének köszönhetően ismertségben dobogós, a bulvárban viszont egyáltalán nem szerepel. Kedveltségét és hitelességét nézve ez nem is feltétlenül baj, de Tillát kevés sajtóemlítése visszafogja az élmezőnytől – ahogy az online jelenléte is. Utóbbin tavalyhoz képest sokat javítva előrébb szökkent, így hetedszer van ott a top 10-ben.
11. Lékai-Kiss Ramóna – 7,91 pont
Legjobb helyezés: 10. (2020)

Tizenhat évig játszotta a Barátok közt Zsófiját, majd az X-Faktor és a Reggeli műsorvezetői szerepköre után a TV2 igazolta le. Ismertségét itt a Dancing with the Stars mellett a Sztárban sztár és novembertől A nagy Ő is turbózza. Lékai-Kiss az Instagramon is aktív, ahol visszatérő szponzora többek közt a BiotechUSA és az Auchan Korzó.
12. Palvin Barbi – 7,90 pont
Legjobb helyezés: 8. (2016)

Ha nem csak a magyar piacot nézzük, abszolút ismertségben senki sem képes megelőzni a sztárvilág globális kifutóján mozgó, a Vogue és a Harper’s Bazaar címlapjain pózoló Palvint. A hazai közönség előtt alig látható szupermodell celebstátusa viszont épp idehaza biceg kicsit, évek óta a top 10 peremén ácsorog. Most egyet előre lép, mivel itthon is futótűzként terjedt a hír, hogy Dylan Sprouse amerikai színész jegyese lett – Magyarországon július közepén tartott esküvőjük a bulvár egyik legnagyobb cikkdömpingjét gerjeszti.
13. Valmar – 7,88 pont

Valkusz Milán és Marics Peti duója, a 2018-ban alapított Valmar óriásit robbant az elmúlt évben. Szikora Robival készített, a Youtube-on 38 milliós megtekintéssel futó daluk, az Úristen az összes magyar slágerlista élére került. Megkapták az év felfedezettjének járó Fonogram-díjat. Hamburgerükkel nyomulnak a Burger Kingben. 2022-ben 27,4 milliószor, összesen 1,1 millió órányi dalt streameltek tőlük a Spotifyon. Emellett Marics élvonalbeli bulvársztár lett, kapcsolata Tóth Andival (20. hely) az egyik legforróbb téma volt a napilapok címoldalán.
14. Fördős Zé – 7,85 pont
Legjobb helyezés: 4. (2021)

Konyhafőnökös szereplése, Street Kitchen-birodalma és kedveltsége okán Fördős évek óta a celeblista élmezőnye körül mozog, csökkenő sajtóemlítései és online elérése idén kissé hátrébb sorolják. Kedvelt és hiteles sztár, instagramos hirdetései is jól teljesítenek – túrás tartalmaira a Mountex csípett rá, ezen kívül sok a támogatott kajás kontent. A pljeskavicára Mizo grillsajtot, a tejbe Bonduelle müzlit, a kalácsmáglyarakásra Nutellát, a csirkefalatkákra jägermeisteres barbecue-szószt pakol. Ilyen az élet gourmet sztárként.
15. Rácz Jenő – 7,83 pont
Legjobb helyezés: 15. (2023)

Esküvője és gyermeke megszületése után a bulvár érdeklődése ugyan kicsit lanyhult, szakmai sikerekből viszont bőven jutott Rácz Jenőnek. A Michelin Guide novemberben két éttermét, a Costest és a Rumourt is csillaggal ismerte el, ez hitelességének, profizmusának megítélését is feljebb pumpálta. A Michelinhez természetesen prémium szponzorkontent is dukál: a kocsi Mercedes, a karóra Hublot.

16. Kasza Tibi – 7,82 pont
Legjobb helyezés: 5. (2022)

A Challenge étrendkiegészítővel Kasza bankot robbantott: a márkát, valamint felesége arcápolóit is gyártó-forgalmazó Manker Beauty Kft. tavalyelőtti, majd kétmilliárdos bevétele 2022-ben 4,6 milliárdra ugrott, adózott eredménye 783 millióról 1,3 milliárd forintra nőtt. A pénzteremtő képesség így nem kérdés, a hitelesség azonban igen: a Gazdasági Versenyhivatal tavaly júniusban indított vizsgálatot Kaszáék cége ellen, mert valószínűleg megtévesztően népszerűsítették a termékcsaládot egyebek mellett betegségek megelőzéséről és kezeléséről szóló ígéretekkel. Az ügyben még nem született döntés, de a műsorvezető márkaegészség-indexe kicsit esett, ahogy a róla szóló online tartalmak elérése is. Listás helyezése is nagyobb ütést kapott.
17. Kajdi Csaba Cyla – 7,80 pont

A celeb és influenszer határmezsgyéjén mozgó Cyla nem véletlenül az online metrikában a legerősebb, tartalmai több platformon is jól futnak, és közönségét is remekül tudja aktivizálni. A Visage Modellügynökség vezetője a tavaly őszi Cosmopolitan lentikuláris címlapján szerepelt, zsűrizett már a TV2 műsoraiban, és a bulvár is szereti. Nevét online tartalmai mellett így a „hagyományos” média pörgeti – emiatt billen inkább a celeb kategóriába.
18. Rubint Réka – 7,70 pont
Legjobb helyezés: 8. (2022)

Az eddig amúgy is szép ismertséggel és az egyik legnagyobb online bázissal rendelkező Rubint Instagram-oldala idén áprilisban kapott negatív sajtóvisszhangot. Húsvét alatt kétszázezer követőt szerzett, amivel részletesen foglalkozott a hazai média. Ekkora növekedést ugyanis nem indokolna tulajdonképpen semmi, hacsak nincs egy-egy lényegi ugrás mögött különösebb médiafelhajtás (ilyet listánk összeállításakor két esetben is láttunk, közeli hozzátartozó halálesete után áradó szimpátiakövetések formájában), így gyanítható, hogy vásárolt interakciókról van szó – ahogy ezt a HypeAuditor elemzése is jelezte. Azt nem tudni, hogy a valószínűsíthető vásárlás mögött ki áll. Az alanyi jogon ismert Rubintnak valójában nincs oka követőket venni, így még az is lehet, hogy jól célzott külső támadás tapintott rá a sajtószenzáció lehetőségére, hátsó szándékkal vásárolva rajongókat.
Esete mindenesetre jól példázza, miért káros a követővásárlás az influenszermarketingben: az algoritmusok hamar kiszagolják, ha valami nem stimmel, a hirdetőknek fontos engagement rate és reach (a követők aktivizálása és a posztok elérése) pedig jelentősen romlik a közönség felhígulásával. Rubintnál ráadásul az online teljesítmény kiemelkedően fontos, hiszen eddig ezzel kompenzálta rosszabb kedveltségi és hitelességi mutatóit. Az NRC kutatása alapján ugyanis férjével együtt a legmegosztóbb celebek közé tartoznak.
19. D. Tóth Kriszta – 7,62 pont
Legjobb helyezés: 3. (2017)

Celeblistánk Tóthjai véletlenül kerültek pont egymás mellé – sorukat a márciusban megjelent A legbefolyásosabb magyar nők Forbes-lista média kategóriájának hatodik helyezettje, D. Tóth Kriszta nyitja. Az újságíró sztárallűrök nélkül, a bulvártól távol maradva kerül fel évről évre celeblistánkra, profizmusát és tartalmi igényességét a zsűri mindig a legjobbnak szavazza. De nem marad el a közönség támogatása sem, a reprezentatív felmérés szerint a magyar lakosság kétharmada tartja hitelesnek. (Borbás Marcsi idén is hangyányival előzte meg.)
20. Tóth Andi – 7,59 pont

A fekete öves, megosztó bulvársztárt láthatóságban csak Majka, címlapos szereplésekben csak Berki Mazsi tudta megelőzni. A Marics–Tóth love saga mellett napokig visszavonulásáról zengett a média: márciusban harmincperces videóüzenetében jelentette be, hogy besokallt, ezért abbahagyja az éneklést, majd Spotifyra töltötte a szimplán csak Last albumnak nevezett, tizenöt dalos utolsó lemezét.
21. Tóth Gabi – 7,52 pont
Legjobb helyezés: 9. (2016)

Online sajtóemlítésekben versenytársai alig tudnak nála többet felmutatni, a róla szóló tartalmak elérése is kiemelkedő, az eddig is megosztó Tóth Gabiról viszont már több a negatív töltetű tartalom, mint tavaly. Alaposan bele is állt a médiába: szerinte klasszikus „karaktergyilkosság” zajlik ellene, mivel nem tudnak az értékrendjével azonosulni. Kedveltsége csökkent, a szakmai zsűri tartalmi igényességét, profizmusát pontozta lejjebb, de ismertségével és online jelenlétével kompenzálja a kilengéseket.
22. Tóth Vera – 7,50 pont

Módszertanunk nemcsak a Tóthokat, hanem a Tóth testvérpárt is egymás mellé sorolta, így még feltűnőbb a különbség Vera és Gabi között. A nővér mutatói majdhogynem a húga inverzét mutatják: kevésbé látható, és online aktivitása is kisebb, de a közönség kedveli, és hiteles sztárnak tartják. (A Best egyik szeptemberi címlapja is „Egyiket szeretik, a másikat gyűlölik” felirattal futott az újságosnál.) Az ellentét itt megáll, igazi nagytesóként többször is Gabi védelmére kelt.
23. Azahriah – 7,46 pont

Az ominózus Szolnoki Palacsintafesztivál (Azahriah koncert utáni szexbotránya) és utórengései ugyan már nem tartoztak a tavaly júliustól idén júliusig tartó kutatási periódusunkba, Azahriah az elmúlt egy év óriási szakmai és közönségsikerei után enélkül is simán a középmezőnyben landol. Instagram-követőinek aktivitását csak Tóth Andié körözi le, telt házas Budapest Aréna-koncertje után Deshsel közös Budapest parkos koncertjükre hamarabb elkapkodták a jegyeket, mint Taylor Swift bécsi fellépéseire. Igaz, utóbbi 170 ezer belépőt dobott a piacra, de a tizenöt perc alatt tizenkétezer jegy itthon ritkán látott teljesítmény.

24. Nádai Anikó – 7,45 pont

A Való Világ negyedik szériája után a műsorvezetői posztba is belekóstolt, 2020 óta a Reggelit vezeti, és a bulvár is előszeretettel ír róla. Ismertsége így stabilan növekszik, közönsége kedveli, és hitelesnek is tartja. Mindebből többek között a L’Oréal, a Hipp és a Pampers is profitál – Nádai is a Rúzsa-vonalat követi.
25. ByeAlex – 7,44 pont

ByeAlex már tavalyi mérésünk szerint is a megosztóbb celebek közé tartozott, idén viszont ezt sikerült növekvő ismertségével és online jelenlétével ellensúlyoznia. Utóbbinál a Valmaron kívül talán az egyetlen celeb, aki igazán ráérzett a TikTokra is, de követői az Instagramon és a Facebookon is aktívak. A róla szóló internetes tartalmak elérésében abszolút győztes, még Majkát is lekörözte.
26. Alföldi Róbert – 7,42 pont
Legjobb helyezés: 1. (2014, 2015)

Celeblistánk története Alföldi győzelmével indult, de éllovas már valószínűleg nem lesz. Leginkább azért nem, mert karakteréhez illően feltűnően tesz a celebségre. Ennek is megvannak az előnyei: az ország egyik vezető színész-rendezője ismert, kedvelt és hitelesnek tartott sztár.
27. Zséda – 7,41 pont

A „kifinomult díva” imidzsére hajtó Zsédenyi Adrienn az utóbbi években egyre kevésbé volt beszédtéma (ezt mutatja szerény láthatósága is), de ismertségével (19. a hatvanból), kedveltségével (10.) és hitelességével (10.) ellensúlyozza hátrányát. Negatív tartalom alig kapcsolódik a nevéhez, így énmárkájának egészsége is kiemelkedő.
28. Puskás-Dallos Peti – 7,39 pont
Legjobb helyezés: 15. (2021)

A The Biebers frontembere is a főműsoridős lehetőségekkel növeli ismertségét. Kutatásunk szerint a magyarok több mint négyötöde ismeri a nevét. A szakmai zsűri profinak tartja a tartalmait, a közönség hitelesnek – ebben az is segít, hogy látszólag nem bombázza agyon követőit hirdetésekkel.
29. Stohl András – 7,38 pont
Legjobb helyezés: 20. (2016)

„A szavazást lezárom.” A modern magyar televíziózás egyik emlékezetes mozzanata, ahogy Stohl András az RTL-en, a Való Világ-őrület csúcsán drámaian egy döntött T betűt formált kezével és mappájával. A tévés az általa okozott 2010-es baleset után, a börtönt és a PR-purgatóriumot is megjárva a TV2-höz igazolt, az elmúlt öt évben fél tucat tévéműsort vezetett, és még legalább ennyinek szereplője vagy zsűritagja. Ismertségben majdnem dobogós, a nevét említő internetes tartalmak elérése pedig jelentősen feljavítja kisebb követőtáborának aktivitását.
30. Varga Izabella – 7,37 pont

Ugyan a Barátok közt vége után láthatósága, sajtóemlítései csökkentek (negyvenes listánkon ebben a mutatóban csak Zséda gyengébb), kedvelt és hitelesnek tartott színész, jól tudja aktivizálni kisebb online közösségét. Erre a lehetőségre csap le a Triumph, a Honda és az Armani is.
31. Puskás-Dallos Bogi – 7,32 pont
Legjobb helyezés: 11. (2020)

A tavalyi ritkább sajtóemlítéseken babája érkezése javíthat: ez az egyik legkelendőbb téma a magazinok címlapjain. A közösségi média és a szponzorok is imádják a cuki kontentet. Ha tippelnünk kéne, kik jönnek a Dallost eddig is támogató Vöslauer, Sloggi vagy a Garnier mellé, akkor Rúzsa Magdi Instagram-fiókjára vetnénk egy pillantást.
32. Kulcsár Edina – 7,31 pont

Kevés nála láthatóbb bulvársztár képes ennyire megragadni a napi- és hetilapok figyelmét. A Blikk, Story ötször, a Blikk Nők, Hot! és Kiskegyed négyszer tette címlapra, de leginkább a Bors imádta a csutis (Kulcsár Edina volt férjével kapcsolatos) tartalmakat, a G.w.M-es (Kulcsár jelenlegi párját, civilben Varga Márk rappert érintő) híreket, és a kisbabás történéseket. Tíz alkalomból hétszer vezető anyag volt Kulcsár válása, szerelmi élete vagy várandóssága. A médiafigyelemből természetesen párja is profitált, de kettejük közül csak Edina tudta behozni a kedveltségére és hitelességére kapott kevesebb pont okozta hátrányt.
33. Szabó Zsófi – 7,30 pont
Legjobb helyezés: 14. (2022)

A Shane Tusup-saga végeztével Szabó Zsófi még mindig szép számmal kapja a címlapos említéseket, de már messze nem olyan hévvel cikkeznek róla, mint az úszóedzővel való viharos románca alatt. Láthatósága így visszaesett, de amivel igazán sokat veszít tavalyi pozíciójából, az a róla szóló online tartalmak elérése és a márkaegészsége (már majdnem túlsúlyba kerültek a negatív töltetű kommentek és cikkek).
34. Curtis – 7,29 pont

Curtis megbicsaklásának majd talpraállásának sztorija is a bulvár egyik kedvence volt az elmúlt évben – ezt a majkás adok-kapok is tüzelte. A róla szóló online tartalmak kiemelkedő eléréssel futottak, követőit jól aktivizálja, és ez már elég ahhoz, hogy ellensúlyozza a zsűri szigorúságát vagy kissé egészségtelen márkáját (a cikkek, hozzászólások és blogposztok 42 százaléka negatív töltetű).
35. Marsalkó Dávid – 7,28 pont
Legjobb helyezés: 20. (2020)

A Halott Pénz sokak szemében még mindig egy és ugyanaz Marsalkó Dáviddal, pedig egy évtizede hétfős formációról van szó. Marsalkó a jól felismerhető, egyértelmű arc, az Instagram-profil is inkább az övé, mint a bandáé.
36. Sárközi Ákos – 7,27 pont
Legjobb helyezés: 14. (2021)

Rácz Jenő és Fördős Zé mellett végre teljes a listán a Konyhafőnök-csapat! A Michelin-csillagos Borkonyha és a kalauz által ajánlott Textúra séfje a közösségi médiában vagy a sajtóban nem megy akkorát, mint két társa, de Sárközit a kedveltség és a hitelesség kárpótolja. Másodszor jutott a listára, 2021-ben a 14. helyet csípte meg.
37. Dobó Kata – 7,26 pont
Legjobb helyezés: 18. (2019)

Minden nagy márkának álma, hogy olyan legendás reklámszpotot gyártson, mint a Pepsi Dobó Katával a 90-es években. A „Szia, Kata vagyok” sikerét két évtizeddel később az üdítőmárka is megpróbálta megismételni – több-kevesebb sikerrel. Instagramján – inspirációs tartalmai mellett – azóta a Garniert nyomja, és mint a hajfesték-termékcsoport arca, manapság többet láthatjuk a dobozokon, mint a címlapokon.
38. Lilu – 7,23 pont
Legjobb helyezés: 12. (2016)

Ismert, hiteles, de manapság kevésbé látható, és követőinek online aktivitása is ranglistánk második felébe sorolja. Tévés szerepléseiből visszavéve – a 2010-es évek elejével szemben már csak a Cápákat vezeti – DTK-hoz hasonlóan a maga útját járja. Sikeres Makeup/Down Youtube-műsort gyárt, amit a Rossmann támogat, és beautywebáruházat is nyitott Liluland néven.
39. Epres Panni – 7,18 pont

Jóval kevesebben ismerik nevét, mint a többi toplistásét – de aki ismeri, nagyon hitelesnek tartja, és a válaszadók fele azt is megfontolná, hogy az általa ajánlott termékeket megvegye. (Ebben csak Borbás Marcsi előzi meg.) A modell potenciálja így a niche piacokon kiemelkedő. Erre a Furla és a Lancôme is ráérzett, de hirdet nála a Mol, az Intimissimi és a Calzedonia is.
40. Horváth Tamás – 7,17 pont

Keveset cikkeznek róla, de az énekest online bázisa és kiemelkedő márkaegészség-indexe (a róla szóló tartalmak csupán négy százaléka negatív töltetű) juttatják a top 40-be. Horváth a projektjein – most éppen egy Aréna-koncerten – kívül keveset hirdet, láthatóan ragaszkodik esztétikusan összerakott képkockamozaikjához.

A legnagyobb címlapsztárok
Berki Mazsi új szerelme, Kulcsár Edina és G.w.M. babája, Tóth Andi és Marics Peti (Valmar) kapcsolata – ezek voltak a legforróbb bulvártémák az elmúlt évben. A legnagyobb hazai magazinok címlapszemléjén kiderült, hogy hiába ad ismertséget és láthatóságot egy-egy megjelenés, a kedveltségi és hitelességi mutatók épp ellentétesen arányosak a bulvársztárok körében. Mazsi, Edina és G.w.M. is a reprezentatív kutatás listájának alján végzett ebben a két kategóriában, és ezt a hátrányt csak Kulcsár tudta leküzdeni.
A márkaegészség szempontjából hálásabb a magazinok címlapfelkérése, ebben Rúzsa Magdi az első – őt a bulvár már nem olyan hévvel, de azért előszeretettel követi. A szűkített, hatvanfős listánkra felkerülő celebeken kívül címlappásztázás közben Galambos Lajcsi börtöndrámájával találkoztunk a legtöbbször, posztumusz „díjat” pedig Zámbó Jimmy és Diana walesi hercegné kaphatna. Róluk – haláluk után huszonhat, illetve huszonkét évvel – töretlenül cikkeznek.

Módszertan
Kétszáz fős gyűjtésünket a szereplők magazinos címlapmegjelenései, egyéb sajtótalálatai, közösségi médiás aktivitása és követőszámai alapján szűkítettük hatvan főre. Módszertanunk visszatérő eleme az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív kutatása a 18–59 éves magyar lakosság körében. A celebek ismertségét, kedveltségét, hitelességét, a „hagyományos” (magazinos, tévés) és közösségi médiás követését mérték, valamint rákérdeztek arra is, hogy a válaszadók megfontolnák-e az adott celeb által ajánlott termékek, szolgáltatások megvásárlását.
A SentiOne online médiafigyelő platform is segítette a hazai sztárok teljesítményének értékelését. A SentiOne az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiafelületeken és értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett, egy-egy celebről szóló összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét is figyelembe vette. Brand Health Index mutatójuk a vizsgált szereplőkről szóló tartalmak pozitív-negatív töltetének arányát – azaz énmárkájuk egészségét, kedveltségét – számolta ki. Egyedi algoritmusukkal pedig az egy-egy celebről szóló összes említés elérését, valamint facebookos-instagramos követőtáboruk interakcióinak arányát vizsgálták.
Kutatásunkhoz összegyűjtöttük a nyomtatott sajtós, rádiós és tévés megjelenéseket, valamint pontoztuk a címlapszerepléseket a hazai médiapiac legkelendőbb magazinjaiban. A celebek Instagramját idén is megállás nélkül pörgettük: influenszerlistánkhoz hasonlóan a HypeAuditor segítségével mértük közönségük minőségét, valódiságát, növekedési trendjeit, és pontoztuk a követőtábor aktivitásának mutatóit (lájkok átlagos száma és tartalmak közötti eloszlása; hozzászólások átlagos száma, valódisága; a posztok potenciális elérése és megtekintése). Vizsgáltuk, hogyan teljesítenek a szponzorált tartalmak a személyes posztokkal szemben, továbbá a SentiOne mérte a fizetett tartalmak arányát is. A túl ritka vagy túl gyakori reklámtevékenység csökkentette az adott celeb üzleti sikerességét vagy hitelességét.
Végül a médiapiac képviselőiből, a hazai top márkák marketing- és kommunikációs igazgatóiból, reklámügynökségek vezetőiből álló húszfős zsűri és a Forbes szerkesztősége is pontozta a sztárok pénzteremtő képességét, láthatóságát, tartalmi profizmusát és hitelességét. A szakmai zsűri pontozásánál szűrtük a korábbi, vagy jelenleg is aktív szerződéses viszonyból adódó torzító hatásokat.
Forbes-celebindex
A celebek részeredményeit hat szempont – ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénzteremtő képesség és online jelenlét – szerint, egytől tízig terjedő skálán osztályoztuk. Ezek átlaga az énmárkájuk értékét mutató Forbes-Celebindex (FCI).
Vállalatok
Horváth Bence marketingigazgató, Mercedes-Benz
Lángi Dorottya marketingmenedzer, Triumph International
Varga-Nagy Eszter kommunikációs igazgató, Heineken
Veres Katinka kommunikációs menedzser, Paramount CEE
Vida Annamária szenior marketingmenedzser, The Coca-Cola Company
Reklámügynökségek
Balatoni Zsófia alapító ügyvezető, Uniomedia Communications
Borókai Fanni alapító-tulajdonos, Florence Lifestyle Agency
Forgács Mariann alapító-tulajdonos, BeSocial
Hajagos Rita (és csapata) tulajdonos, Red Lemon Media
Hadacs Bálint közösségimédia- és tartalommenedzser, Mito
Média
Akovács Éva főszerkesztő, Nők Lapja
Farkas Anikó, Szabó Zsófia kommunikációs specialisták, SentiOne
Hermann Irén főszerkesztő, Kreatív
Kende-Hofherr Krisztina alapító-tulajdonos, TMC Management
Kolosi Péter programigazgató, vezérigazgató-helyettes, RTL
Pácsonyi Daniella digitális lapigazgató, Central Médiacsoport
Szalay Dániel alapító-főszerkesztő, Media1.hu
Takács Gabriella főszerkesztő, Story, Best, Meglepetés
Várhelyi Zoltán Sztárvilág-rovatvezető, Blikk
Vida Ferenc főszerkesztő-helyettes, Elle
Bánáti Anna vezető szerkesztő, Forbes-listák
Fekete Emese vezető szerkesztő, Forbes magazin
Gólya Ági újságíró, Forbes
Kis Judit újságíró, Forbes
Knittel Martin újságíró, Forbes
Madzin Emília újságíró, Forbes
Nagy Nikolett közösségimédia-szerkesztő, Forbes
Tiefenthaler Eszter vezető szerkesztő, Forbes Life
Vaszkó Iván szerkesztő, Forbes.hu
Zsiborás Gergő vezető szerkesztő, Forbes.hu

A jövő forgatókönyve
Írta: Litkai Gergely Nagyon nehéz elképzelni, milyen lesz a világ 2050-ben, amikor azt sem tudom elképzelni, hogy Magyarország ilyen 2023-ban. Mennyiben határozza meg a jövőnket, ahogy a jövőről gondolkodunk? Egyre több kutatás szerint az önmeghatározó emlékekhez (self-defining memories) hasonlóan az önmeghatározó jövőkép (self-defining future projection) is legalább annyira fontos. Az ént és az indentitást egyaránt táplálják jelentős jövőbeli eseményekkel […]
Peru, a gasztroország
1,3 millió négyzetkilométer a területe (tizennégy Magyarország), esőerdőtől tengerparton át magas hegységekig mindent megtalálunk itt, nem is kérdés, hogy csak az ország legfőbb értékeinek felfedezéséhez is hetekre van szükség. Én három napra mentem. De micsoda három napra!

Az ember, aki hadat üzen a gurigának
A Piszke Papírt megmentő Bodrogai Ferenc új alapokra helyezné az egészségügyipapír-gyártást. Rossz hír a tekercselt vécépapírnak, de jó hír a bolygónak.

Világbajnok nyár
Augusztus 19. és 27. között rendezik meg Budapesten a világ harmadik legnagyobb sporteseményét, a szabadtéri Atlétikai Világbajnokságot. Tíz fontos, érdekes adat.