Augusztus 19. és 27. között rendezik meg Budapesten a világ harmadik legnagyobb sporteseményét, a szabadtéri Atlétikai Világbajnokságot. Tíz fontos, érdekes adat.
1. 49 versenyszám A 24 férfi és női versenyszám mellett lesz egy 4 × 400 méteres vegyes váltó is. A csapatoknak két férfiból és két nőből kell állniuk.
2. 2000 atléta A 147 éremért küzdő sportolók majd kétszáz országból jönnek. Oroszország és Fehéroroszország nem küldhet versenyzőket az atlétikai világszövetség eseményére.
3. 25 magyar induló 18 versenyszámban. A legjobb kvalifikációs helyet a kalapácsvető Halász Bence szerezte meg 80,92 méteres dobásával. Ez elmarad Annus Adrián országos rekordjától, de az előző vébén bronzérmet ért volna (Halász akkor ötödik lett).
Ki a legismertebb? Ki a legprofibb? Ki tudja (sok) pénzzé tenni sztárságát? Kire kíváncsiak legtöbben? Kitől vennének meg bármit, mert annyira hiteles? A sztárstátusz sok összetevős, a látszatnál komplexebb és képlékenyebb jellemző, nem is képes mindenki tartósan reflektorfényben maradni. Azért van néhány állócsillag, vannak visszatérők, és mindig jönnek friss és gyorsan emelkedő ünnepeltek. Forbes-celeblista és Forbes-Celebindex – minden eddiginél hosszabb és teljesebb formában.
Intelmek
Szenzációhajhász bulvárt etető profi celeb és sztárallűröket nélkülöző, Instagram-tagadó sztár is jól megfér egymás mellett. Sokféle út vezet az élvonalba, három általános igazságot azonban mégis érdemes megfontolni, ha az A ligás celebek és milliós szponzorgázsijaik lebegnek a szemed előtt.
1.A televízió hatalma az első Hiába szeretjük tartalomfogyasztási trendekkel alátámasztva felértékelni a streaming hatalmát, és ezzel arra jutni, hogy a tévé domináns szerepe háttérbe szorul, be kell látnunk, hogy ez valójában könnyen kipukkasztható véleménybuborék. Ismertséget és láthatóságot Magyarországon még mindig a lineáris műsorszórás ad.
A listán végigfutva lesz csak igazán nyilvánvaló, mekkora előnyre tesz szert, aki maszk mögé bújva kornyikál az Álarcos énekesben vagy teljesen véletlenszerű argentin telenovellasztárok előtt riszálja magát a Dancing with the Starsban. Sokszor a zenészeknek is csak másodkarrier a zene, egy műsorvezetői szerep kifizetődőbb, mint egy telt házas show a Budapest Parkban.
2. A bulvár kontraproduktív Hova tűnt Schobert Norbi, és hogy a fenébe előzte meg G.w.M.-et Zséda? Ha hiányérzeted van a lista olvasása közben, vagy felszaladt a szemöldököd a sorrendnél, ebben a mondatban keresd a megoldást: a bulvár óriási ismertséget és láthatóságot ad, de a felfokozott figyelem érzete nem egyenlő azzal, hogy ki mekkora üzleti értéket tud teremteni. Márpedig ez listánk vezérelve.
A bulvársztárok legtöbbje megosztó, és ha a nagyvállalatok nem tartják profinak, és a közönség nagy része kifejezetten nem kedveli, megéri az adott szereplővel reklámozni a márkát? A napi- és hetilapok szalagcímei között óvatosan kell lavírozni, és sokszor jobban jár, akiről egyáltalán nem írnak, mint akiről heti két címlapanyag születik.
3. Az influenszerek jobban csinálják Ugyan a televízió hatalma miatt ismertségük sokáig nem lesz a „valódi” celebekhez mérhető, elképesztő a különbség a februárban kutatott influenszerek és a celebek közösségi médiában tanúsított hatékonysága között. A követőszám elértéktelenedésével (idén mi is kisebb súllyal vettük figyelembe) és az influenszerkampányok térnyerésével óriási a digitális tartalomgyártók előnye az engagement rate és a reach világában (vagyis abban, hogy ki hány embert bír elérni és aktívan mozgatni). Aki nem szeretne lemaradni – és a szponzorációs büdzsékből előbb-utóbb kimaradni –, az jobban teszi, ha tanul tőlük. A csalást (követők vásárlását) és a sumákolást (a lájkok elrejtését) ugyanakkor könnyű kiszimatolni: előbbire már ugranak az algoritmusok és a sajtó is, utóbbi pedig a jelentéktelenség érzetét is közvetítheti a márkák és a közönség felé.
1.Majka – 8,84 pont Legjobb helyezés: 1. (2022, 2023)
Az énmárkáját tavaly csúcsra pörgető énekes-műsorvezető a tavaly februári Forbes címlapsztorijában lengette be: kicsit visszavesz, ősszel négy-öt hónapra Las Vegasba költözik családjával. Kíváncsian vártuk, a szünet hogyan befolyásolja ranglistás szereplését. Majd őszből tavasz, négy-ötből egy hónap lett, és mivel így a magyar közönségnek nem kellett huzamosabb ideig hiányolnia, Majka címvédő maradt, az ózdi rapper listánk történetében másodszor végez a dobogó élén.
Nem csoda, hogy a TV2 rendszeresen bombázza főműsoridős lehetőségekkel (a Sztárban sztár leszek! zsűrifeladatai mellett egy régi-új klasszikust, a Zsákbamacskát támaszthatta fel Pápai Jocival). A bulvár előszeretettel ír róla (úgy tűnik, a Curtis-sztoriban van még pár kör). És koncertjei is jól zenélnek – ahogy illik, most épp egy Budapest Park-os nagy showra készül. Megosztó karakter, de őt imádja legjobban a közösségi média, és erre a sikerhullámra csatlakoznak rá szponzorai is. Mások mellett a Pappas, a Xixo és a Carrera hirdet nála.
2. Sebestyén Balázs – 8,77 pont Legjobb helyezés: 1. (2017, 2021)
Ahogy tavaly, idén is fej-fej mellett folyt a küzdelem a dobogó felső fokáért. A szintén kétszeres aranyérmes Balázs ismét a címlapok, sajtóemlítések és online mutatók terén maradt alul. A Celeb vagyok, ments ki innen! kisebb botránya sem tett jót a műsorvezető márkaegészségének (az egyik adásban Vadon Jani egy tízéves kolumbiai kisfiúval beszélgetett meglehetősen gúnyosan például a testalkatán élcelődve). A SentiOne által mért mutató nagyobb ütést kapott, így a Balázsról szóló negatív töltetű tartalmak már majdnem túlsúlyba kerültek a pozitívakhoz képest. Ennek ellenére töretlen kedveltségét a reprezentatív kutatás is alátámasztja. Abszolút listánkon Sebestyén ugyan második, de évek óta ő a legismertebb magyar celeb: az NRC országos, reprezentatív kutatása alapján a 18–59 éves korosztályban százból alig hat ember nem ismeri a nevét; és ha a nőket nézzük, csak két százalék nem hallott róla. (Címlapsztorink a 20. oldalon.)
3. Rúzsa Magdi – 8,67 pont Legjobb helyezés: 3. (2022, 2023)
Ugyan a fiatalabb Spotify-közönséget még le kell kenyereznie, a magyar rádiós slágerlisták koronázatlan királynőjének nincs oka panaszra. Rúzsa Magdi alighanem minden lélegzetvételére elkel minden jegy (legutóbb februárban, a Budapest Arénában adott dupla koncertet – ez tőle nem szokatlan, de a magyar könnyűzenei előadók körében ritka), és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatása szerint a tehetségkutatókból induló magyar énekesek között ő a legsikeresebb.
Nem hiába kérik fel a napi, heti bulvárlapok mellett a magazinok is címlapsztárnak: stabilan az egyik legkedveltebb hazai sztár, ebben csak Borbás Marcsi előzi meg. Zeneipari sikerei mellett hármas ikreire koncentrál, ez szponzorszerződésein is meglátszik. Hipp, Pampers, Brendon, Vitaminshop – minden, ami a szuperanyu-imidzshez kell.
4. Ördög Nóra – 8,60 pont Legjobb helyezés: 1. (2016)
Ha az elmúlt évek celeblistás teljesítményeit összesítenénk, kétségkívül Ördög Nóra lenne a jubileumi győztes. A műsorvezető nemcsak a listánkra minden évben feljutó sztárok exkluzív klubjának tagja (rajta kívül csak Majkának, Balázsnak és Istenes Bencének jött össze tíz szereplés), de celeblistánk indulása óta az élbolyban is bérelt helye van. Egyszer sem került a hatodik helynél (2014) hátrébb, zsinórban hat dobogós helyezésétől pedig a tavaly bevezetett cizellált módszertanunk sem tolta sokkal lejjebb.
A számokkal nem lehet vitatkozni: tized százalékokkal előzve Rúzsát ő a legismertebb celeb a nők mezőnyében, a szakmai zsűri legjobb pontjait kapta, és majdnem minden kategóriában jeleskedik. Pénzteremtő képességét szponzorált tartalmak mellett balatoni boltjaival és a nyugati celebpiac legnépszerűbb trendjének számító skincare-együttműködéssel, a Nora Beautyval kamatoztatja. Egyedül Instagram-mutatói és online elérése mondhatók inkább átlagosnak – ha ezen és sajtómegjelenésein javít, jövőre könnyen összejöhet az újabb dobogó.
5. Istenes Bence – 8,34 pont Legjobb helyezés: 5. (2020, 2023)
A kérészéletű Tippelj és vidd el! után ősszel a The Voice műsorvezetőjeként visszatérő Istenes Bence valódi új generációs celeb. Tévés szerepkörén messze túlmutató karriert és közönséget épített online műsorával. Mint a magyar Youtube-szféra egyik legsikeresebb arca, profizmusával és énmárkájának tudatos fejlesztésével nála sokkal ismertebb sztárokat is képes lekörözni. Ráadás, hogy az IstenEsthez könnyebb behúznia hosszú távú szponzorszerződéseket (huzamosabb ideje a Samsung és Rossmann van reflektorfényben), így nem kell attól félnie, hogy a celebvilág rossz gyakorlata – a sok alkalmi posztból felgyülemlő harminc-valahány márkaegyüttműködés – rontana az összképen.
6. Hosszú Katinka – 8,30 pont Legjobb helyezés: 1. (2018, 2019, 2020)
Versenysportolóból versenyceleb vagy a reflektorfénytől visszahúzódó atléta? Tavaly nagy kérdés volt, merre billen a háromszoros celeblista-vezető (és háromszoros olimpiai bajnok) renoméja. A válasz: ismertsége nőtt, énmárkájának egészsége javult. A bulvármédiát két örökzöld témával – esküvőjével és várandósságával – tüzelte, így egyel közelebb lépett a dobogóhoz.
Hosszú egyértelműen azon dolgozik, hogy hírnevéből üzleti sikert kovácsoljon, és élsportolói dicsőségét a pálya mellől is kamatoztassa. Előbbi jól megy (bár a Bónusz Magyar Állampapír-promót az év egyik legfurább, de minimum leginkább testidegen celebszponzorációjának is nevezhetnénk), utóbbinál még akadnak gondok. Úgy tűnik, öt év tervezés után mégsem valósul meg a vaslady nevével fémjelzett Nemzeti Úszóakadémia.
7. Liptai Claudia – 8,22 pont Legjobb helyezés: 5. (2014)
Ismertségben szorosan követi Ördög Nórát és Rúzsa Magdit, évek óta a bulvárcímlapok topligása, és a celeblistánkról is csak egyszer maradt le. Liptai brandje stabilan erős és egészséges, amit öt évvel ezelőtt talán nem gondoltunk volna: magánéletére hivatkozva ekkor hagyta el két évtizedes TV2-s karrierjét. A konkurenciánál visszatérve azóta vezette a Mestercukrászt, játszott A tanárban, két rádiós műsort indított a Sláger FM-en, szeptembertől pedig a Szingli vagy svindli társkereső realityt vezeti majd a Viasat3-on.
8. Borbás Marcsi – 7,98 pont Legjobb helyezés: 8. (2023)
Hiába ismerik kevesebben a nevét (az NRC hatvanfős kutatásában a negyvenkettedik), évről évre a legkedveltebb és leghitelesebb celebnek szavazza meg a közönség. Kiemelkedő pénzteremtő képességéhez nagyban hozzájárul, hogy idén is az általa ajánlott termékeket vásárolnák meg a legtöbben. Ezt a gasztroangyal is igyekszik kamatoztatni: áprilisban a Youtube-on népszerű Kertem videósorozatáról elnevezett natúrkozmetikumokat dobott a piacra, így a Bosch, a Koronás Cukor, a Volkswagen és a Metro mellett már a saját termékét is reklámozza.
9. Csobot Adél – 7,97 pont Legjobb helyezés: 9. (2023)
A 2022-es, húszas mezőnyünket záró Csobot márkaegészségével csodát művelt a Dancing with the Stars: ismertségének növekedése mellett a róla szóló, a tavalyihoz képest nagyobb eléréssel futó online tartalmak és kommentek az elmúlt egy évben már túlnyomórészt pozitívak. Úgy látszik, jobban áll neki a versenyzés, mint a zsűrizés (az X-Faktor mentorpultjától tavaly köszönt el). Párjával, Istenes Bencével (5. hely) együtt a bulvárlapokban is többször találkozhattunk vele, de szólóban is nagyot megy. A Glamour után a Marie Claire magyar kiadása – itthon újdonságként – generatív mesterséges intelligencia segítségével készített róla címlapfotót.
10. Till Attila – 7,96 pont Legjobb helyezés: 3. (2016)
Huszonéves tévés karrierjének köszönhetően ismertségben dobogós, a bulvárban viszont egyáltalán nem szerepel. Kedveltségét és hitelességét nézve ez nem is feltétlenül baj, de Tillát kevés sajtóemlítése visszafogja az élmezőnytől – ahogy az online jelenléte is. Utóbbin tavalyhoz képest sokat javítva előrébb szökkent, így hetedszer van ott a top 10-ben.
11. Lékai-Kiss Ramóna – 7,91 pont Legjobb helyezés: 10. (2020)
Tizenhat évig játszotta a Barátok közt Zsófiját, majd az X-Faktor és a Reggeli műsorvezetői szerepköre után a TV2 igazolta le. Ismertségét itt a Dancing with the Stars mellett a Sztárban sztár és novembertől A nagy Ő is turbózza. Lékai-Kiss az Instagramon is aktív, ahol visszatérő szponzora többek közt a BiotechUSA és az Auchan Korzó.
12. Palvin Barbi – 7,90 pont Legjobb helyezés: 8. (2016)
Ha nem csak a magyar piacot nézzük, abszolút ismertségben senki sem képes megelőzni a sztárvilág globális kifutóján mozgó, a Vogue és a Harper’s Bazaar címlapjain pózoló Palvint. A hazai közönség előtt alig látható szupermodell celebstátusa viszont épp idehaza biceg kicsit, évek óta a top 10 peremén ácsorog. Most egyet előre lép, mivel itthon is futótűzként terjedt a hír, hogy Dylan Sprouse amerikai színész jegyese lett – Magyarországon július közepén tartott esküvőjük a bulvár egyik legnagyobb cikkdömpingjét gerjeszti.
13. Valmar– 7,88 pont
Valkusz Milán és Marics Peti duója, a 2018-ban alapított Valmar óriásit robbant az elmúlt évben. Szikora Robival készített, a Youtube-on 38 milliós megtekintéssel futó daluk, az Úristen az összes magyar slágerlista élére került. Megkapták az év felfedezettjének járó Fonogram-díjat. Hamburgerükkel nyomulnak a Burger Kingben. 2022-ben 27,4 milliószor, összesen 1,1 millió órányi dalt streameltek tőlük a Spotifyon. Emellett Marics élvonalbeli bulvársztár lett, kapcsolata Tóth Andival (20. hely) az egyik legforróbb téma volt a napilapok címoldalán.
14. Fördős Zé – 7,85 pont Legjobb helyezés: 4. (2021)
Konyhafőnökös szereplése, Street Kitchen-birodalma és kedveltsége okán Fördős évek óta a celeblista élmezőnye körül mozog, csökkenő sajtóemlítései és online elérése idén kissé hátrébb sorolják. Kedvelt és hiteles sztár, instagramos hirdetései is jól teljesítenek – túrás tartalmaira a Mountex csípett rá, ezen kívül sok a támogatott kajás kontent. A pljeskavicára Mizo grillsajtot, a tejbe Bonduelle müzlit, a kalácsmáglyarakásra Nutellát, a csirkefalatkákra jägermeisteres barbecue-szószt pakol. Ilyen az élet gourmet sztárként.
15. Rácz Jenő – 7,83 pont Legjobb helyezés: 15. (2023)
Esküvője és gyermeke megszületése után a bulvár érdeklődése ugyan kicsit lanyhult, szakmai sikerekből viszont bőven jutott Rácz Jenőnek. A Michelin Guide novemberben két éttermét, a Costest és a Rumourt is csillaggal ismerte el, ez hitelességének, profizmusának megítélését is feljebb pumpálta. A Michelinhez természetesen prémium szponzorkontent is dukál: a kocsi Mercedes, a karóra Hublot.
16. Kasza Tibi – 7,82 pont Legjobb helyezés: 5. (2022)
A Challenge étrendkiegészítővel Kasza bankot robbantott: a márkát, valamint felesége arcápolóit is gyártó-forgalmazó Manker Beauty Kft. tavalyelőtti, majd kétmilliárdos bevétele 2022-ben 4,6 milliárdra ugrott, adózott eredménye 783 millióról 1,3 milliárd forintra nőtt. A pénzteremtő képesség így nem kérdés, a hitelesség azonban igen: a Gazdasági Versenyhivatal tavaly júniusban indított vizsgálatot Kaszáék cége ellen, mert valószínűleg megtévesztően népszerűsítették a termékcsaládot egyebek mellett betegségek megelőzéséről és kezeléséről szóló ígéretekkel. Az ügyben még nem született döntés, de a műsorvezető márkaegészség-indexe kicsit esett, ahogy a róla szóló online tartalmak elérése is. Listás helyezése is nagyobb ütést kapott.
17. Kajdi Csaba Cyla – 7,80 pont
A celeb és influenszer határmezsgyéjén mozgó Cyla nem véletlenül az online metrikában a legerősebb, tartalmai több platformon is jól futnak, és közönségét is remekül tudja aktivizálni. A Visage Modellügynökség vezetője a tavaly őszi Cosmopolitan lentikuláris címlapján szerepelt, zsűrizett már a TV2 műsoraiban, és a bulvár is szereti. Nevét online tartalmai mellett így a „hagyományos” média pörgeti – emiatt billen inkább a celeb kategóriába.
18. Rubint Réka – 7,70 pont Legjobb helyezés: 8. (2022)
Az eddig amúgy is szép ismertséggel és az egyik legnagyobb online bázissal rendelkező Rubint Instagram-oldala idén áprilisban kapott negatív sajtóvisszhangot. Húsvét alatt kétszázezer követőt szerzett, amivel részletesen foglalkozott a hazai média. Ekkora növekedést ugyanis nem indokolna tulajdonképpen semmi, hacsak nincs egy-egy lényegi ugrás mögött különösebb médiafelhajtás (ilyet listánk összeállításakor két esetben is láttunk, közeli hozzátartozó halálesete után áradó szimpátiakövetések formájában), így gyanítható, hogy vásárolt interakciókról van szó – ahogy ezt a HypeAuditor elemzése is jelezte. Azt nem tudni, hogy a valószínűsíthető vásárlás mögött ki áll. Az alanyi jogon ismert Rubintnak valójában nincs oka követőket venni, így még az is lehet, hogy jól célzott külső támadás tapintott rá a sajtószenzáció lehetőségére, hátsó szándékkal vásárolva rajongókat.
Esete mindenesetre jól példázza, miért káros a követővásárlás az influenszermarketingben: az algoritmusok hamar kiszagolják, ha valami nem stimmel, a hirdetőknek fontos engagement rate és reach (a követők aktivizálása és a posztok elérése) pedig jelentősen romlik a közönség felhígulásával. Rubintnál ráadásul az online teljesítmény kiemelkedően fontos, hiszen eddig ezzel kompenzálta rosszabb kedveltségi és hitelességi mutatóit. Az NRC kutatása alapján ugyanis férjével együtt a legmegosztóbb celebek közé tartoznak.
19. D. Tóth Kriszta – 7,62 pont Legjobb helyezés: 3. (2017)
Celeblistánk Tóthjai véletlenül kerültek pont egymás mellé – sorukat a márciusban megjelent A legbefolyásosabb magyar nők Forbes-lista média kategóriájának hatodik helyezettje, D. Tóth Kriszta nyitja. Az újságíró sztárallűrök nélkül, a bulvártól távol maradva kerül fel évről évre celeblistánkra, profizmusát és tartalmi igényességét a zsűri mindig a legjobbnak szavazza. De nem marad el a közönség támogatása sem, a reprezentatív felmérés szerint a magyar lakosság kétharmada tartja hitelesnek. (Borbás Marcsi idén is hangyányival előzte meg.)
20. Tóth Andi – 7,59 pont
A fekete öves, megosztó bulvársztárt láthatóságban csak Majka, címlapos szereplésekben csak Berki Mazsi tudta megelőzni. A Marics–Tóth love saga mellett napokig visszavonulásáról zengett a média: márciusban harmincperces videóüzenetében jelentette be, hogy besokallt, ezért abbahagyja az éneklést, majd Spotifyra töltötte a szimplán csak Last albumnak nevezett, tizenöt dalos utolsó lemezét.
21. Tóth Gabi – 7,52 pont Legjobb helyezés: 9. (2016)
Online sajtóemlítésekben versenytársai alig tudnak nála többet felmutatni, a róla szóló tartalmak elérése is kiemelkedő, az eddig is megosztó Tóth Gabiról viszont már több a negatív töltetű tartalom, mint tavaly. Alaposan bele is állt a médiába: szerinte klasszikus „karaktergyilkosság” zajlik ellene, mivel nem tudnak az értékrendjével azonosulni. Kedveltsége csökkent, a szakmai zsűri tartalmi igényességét, profizmusát pontozta lejjebb, de ismertségével és online jelenlétével kompenzálja a kilengéseket.
22. Tóth Vera – 7,50 pont
Módszertanunk nemcsak a Tóthokat, hanem a Tóth testvérpárt is egymás mellé sorolta, így még feltűnőbb a különbség Vera és Gabi között. A nővér mutatói majdhogynem a húga inverzét mutatják: kevésbé látható, és online aktivitása is kisebb, de a közönség kedveli, és hiteles sztárnak tartják. (A Best egyik szeptemberi címlapja is „Egyiket szeretik, a másikat gyűlölik” felirattal futott az újságosnál.) Az ellentét itt megáll, igazi nagytesóként többször is Gabi védelmére kelt.
23. Azahriah – 7,46 pont
Az ominózus Szolnoki Palacsintafesztivál (Azahriah koncert utáni szexbotránya) és utórengései ugyan már nem tartoztak a tavaly júliustól idén júliusig tartó kutatási periódusunkba, Azahriah az elmúlt egy év óriási szakmai és közönségsikerei után enélkül is simán a középmezőnyben landol. Instagram-követőinek aktivitását csak Tóth Andié körözi le, telt házas Budapest Aréna-koncertje után Deshsel közös Budapest parkos koncertjükre hamarabb elkapkodták a jegyeket, mint Taylor Swift bécsi fellépéseire. Igaz, utóbbi 170 ezer belépőt dobott a piacra, de a tizenöt perc alatt tizenkétezer jegy itthon ritkán látott teljesítmény.
24. Nádai Anikó – 7,45 pont
A Való Világ negyedik szériája után a műsorvezetői posztba is belekóstolt, 2020 óta a Reggelit vezeti, és a bulvár is előszeretettel ír róla. Ismertsége így stabilan növekszik, közönsége kedveli, és hitelesnek is tartja. Mindebből többek között a L’Oréal, a Hipp és a Pampers is profitál – Nádai is a Rúzsa-vonalat követi.
25. ByeAlex – 7,44 pont
ByeAlex már tavalyi mérésünk szerint is a megosztóbb celebek közé tartozott, idén viszont ezt sikerült növekvő ismertségével és online jelenlétével ellensúlyoznia. Utóbbinál a Valmaron kívül talán az egyetlen celeb, aki igazán ráérzett a TikTokra is, de követői az Instagramon és a Facebookon is aktívak. A róla szóló internetes tartalmak elérésében abszolút győztes, még Majkát is lekörözte.
26. Alföldi Róbert – 7,42 pont Legjobb helyezés: 1. (2014, 2015)
Celeblistánk története Alföldi győzelmével indult, de éllovas már valószínűleg nem lesz. Leginkább azért nem, mert karakteréhez illően feltűnően tesz a celebségre. Ennek is megvannak az előnyei: az ország egyik vezető színész-rendezője ismert, kedvelt és hitelesnek tartott sztár.
27. Zséda – 7,41 pont
A „kifinomult díva” imidzsére hajtó Zsédenyi Adrienn az utóbbi években egyre kevésbé volt beszédtéma (ezt mutatja szerény láthatósága is), de ismertségével (19. a hatvanból), kedveltségével (10.) és hitelességével (10.) ellensúlyozza hátrányát. Negatív tartalom alig kapcsolódik a nevéhez, így énmárkájának egészsége is kiemelkedő.
28. Puskás-Dallos Peti – 7,39 pont Legjobb helyezés: 15. (2021)
A The Biebers frontembere is a főműsoridős lehetőségekkel növeli ismertségét. Kutatásunk szerint a magyarok több mint négyötöde ismeri a nevét. A szakmai zsűri profinak tartja a tartalmait, a közönség hitelesnek – ebben az is segít, hogy látszólag nem bombázza agyon követőit hirdetésekkel.
29. Stohl András – 7,38 pont Legjobb helyezés: 20. (2016)
„A szavazást lezárom.” A modern magyar televíziózás egyik emlékezetes mozzanata, ahogy Stohl András az RTL-en, a Való Világ-őrület csúcsán drámaian egy döntött T betűt formált kezével és mappájával. A tévés az általa okozott 2010-es baleset után, a börtönt és a PR-purgatóriumot is megjárva a TV2-höz igazolt, az elmúlt öt évben fél tucat tévéműsort vezetett, és még legalább ennyinek szereplője vagy zsűritagja. Ismertségben majdnem dobogós, a nevét említő internetes tartalmak elérése pedig jelentősen feljavítja kisebb követőtáborának aktivitását.
30. Varga Izabella – 7,37 pont
Ugyan a Barátok közt vége után láthatósága, sajtóemlítései csökkentek (negyvenes listánkon ebben a mutatóban csak Zséda gyengébb), kedvelt és hitelesnek tartott színész, jól tudja aktivizálni kisebb online közösségét. Erre a lehetőségre csap le a Triumph, a Honda és az Armani is.
31. Puskás-Dallos Bogi – 7,32 pont Legjobb helyezés: 11. (2020)
A tavalyi ritkább sajtóemlítéseken babája érkezése javíthat: ez az egyik legkelendőbb téma a magazinok címlapjain. A közösségi média és a szponzorok is imádják a cuki kontentet. Ha tippelnünk kéne, kik jönnek a Dallost eddig is támogató Vöslauer, Sloggi vagy a Garnier mellé, akkor Rúzsa Magdi Instagram-fiókjára vetnénk egy pillantást.
32. Kulcsár Edina – 7,31 pont
Kevés nála láthatóbb bulvársztár képes ennyire megragadni a napi- és hetilapok figyelmét. A Blikk, Story ötször, a Blikk Nők, Hot! és Kiskegyed négyszer tette címlapra, de leginkább a Bors imádta a csutis (Kulcsár Edina volt férjével kapcsolatos) tartalmakat, a G.w.M-es (Kulcsár jelenlegi párját, civilben Varga Márk rappert érintő) híreket, és a kisbabás történéseket. Tíz alkalomból hétszer vezető anyag volt Kulcsár válása, szerelmi élete vagy várandóssága. A médiafigyelemből természetesen párja is profitált, de kettejük közül csak Edina tudta behozni a kedveltségére és hitelességére kapott kevesebb pont okozta hátrányt.
33. Szabó Zsófi – 7,30 pont Legjobb helyezés: 14. (2022)
A Shane Tusup-saga végeztével Szabó Zsófi még mindig szép számmal kapja a címlapos említéseket, de már messze nem olyan hévvel cikkeznek róla, mint az úszóedzővel való viharos románca alatt. Láthatósága így visszaesett, de amivel igazán sokat veszít tavalyi pozíciójából, az a róla szóló online tartalmak elérése és a márkaegészsége (már majdnem túlsúlyba kerültek a negatív töltetű kommentek és cikkek).
34. Curtis – 7,29 pont
Curtis megbicsaklásának majd talpraállásának sztorija is a bulvár egyik kedvence volt az elmúlt évben – ezt a majkás adok-kapok is tüzelte. A róla szóló online tartalmak kiemelkedő eléréssel futottak, követőit jól aktivizálja, és ez már elég ahhoz, hogy ellensúlyozza a zsűri szigorúságát vagy kissé egészségtelen márkáját (a cikkek, hozzászólások és blogposztok 42 százaléka negatív töltetű).
35. Marsalkó Dávid – 7,28 pont Legjobb helyezés: 20. (2020)
A Halott Pénz sokak szemében még mindig egy és ugyanaz Marsalkó Dáviddal, pedig egy évtizede hétfős formációról van szó. Marsalkó a jól felismerhető, egyértelmű arc, az Instagram-profil is inkább az övé, mint a bandáé.
36. Sárközi Ákos – 7,27 pont Legjobb helyezés: 14. (2021)
Rácz Jenő és Fördős Zé mellett végre teljes a listán a Konyhafőnök-csapat! A Michelin-csillagos Borkonyha és a kalauz által ajánlott Textúra séfje a közösségi médiában vagy a sajtóban nem megy akkorát, mint két társa, de Sárközit a kedveltség és a hitelesség kárpótolja. Másodszor jutott a listára, 2021-ben a 14. helyet csípte meg.
37. Dobó Kata – 7,26 pont Legjobb helyezés: 18. (2019)
Minden nagy márkának álma, hogy olyan legendás reklámszpotot gyártson, mint a Pepsi Dobó Katával a 90-es években. A „Szia, Kata vagyok” sikerét két évtizeddel később az üdítőmárka is megpróbálta megismételni – több-kevesebb sikerrel. Instagramján – inspirációs tartalmai mellett – azóta a Garniert nyomja, és mint a hajfesték-termékcsoport arca, manapság többet láthatjuk a dobozokon, mint a címlapokon.
38. Lilu – 7,23 pont Legjobb helyezés: 12. (2016)
Ismert, hiteles, de manapság kevésbé látható, és követőinek online aktivitása is ranglistánk második felébe sorolja. Tévés szerepléseiből visszavéve – a 2010-es évek elejével szemben már csak a Cápákat vezeti – DTK-hoz hasonlóan a maga útját járja. Sikeres Makeup/Down Youtube-műsort gyárt, amit a Rossmann támogat, és beautywebáruházat is nyitott Liluland néven.
39. Epres Panni – 7,18 pont
Jóval kevesebben ismerik nevét, mint a többi toplistásét – de aki ismeri, nagyon hitelesnek tartja, és a válaszadók fele azt is megfontolná, hogy az általa ajánlott termékeket megvegye. (Ebben csak Borbás Marcsi előzi meg.) A modell potenciálja így a niche piacokon kiemelkedő. Erre a Furla és a Lancôme is ráérzett, de hirdet nála a Mol, az Intimissimi és a Calzedonia is.
40. Horváth Tamás – 7,17 pont
Keveset cikkeznek róla, de az énekest online bázisa és kiemelkedő márkaegészség-indexe (a róla szóló tartalmak csupán négy százaléka negatív töltetű) juttatják a top 40-be. Horváth a projektjein – most éppen egy Aréna-koncerten – kívül keveset hirdet, láthatóan ragaszkodik esztétikusan összerakott képkockamozaikjához.
A legnagyobb címlapsztárok Berki Mazsi új szerelme, Kulcsár Edina és G.w.M. babája, Tóth Andi és Marics Peti (Valmar) kapcsolata – ezek voltak a legforróbb bulvártémák az elmúlt évben. A legnagyobb hazai magazinok címlapszemléjén kiderült, hogy hiába ad ismertséget és láthatóságot egy-egy megjelenés, a kedveltségi és hitelességi mutatók épp ellentétesen arányosak a bulvársztárok körében. Mazsi, Edina és G.w.M. is a reprezentatív kutatás listájának alján végzett ebben a két kategóriában, és ezt a hátrányt csak Kulcsár tudta leküzdeni.
A márkaegészség szempontjából hálásabb a magazinok címlapfelkérése, ebben Rúzsa Magdi az első – őt a bulvár már nem olyan hévvel, de azért előszeretettel követi. A szűkített, hatvanfős listánkra felkerülő celebeken kívül címlappásztázás közben Galambos Lajcsi börtöndrámájával találkoztunk a legtöbbször, posztumusz „díjat” pedig Zámbó Jimmy és Diana walesi hercegné kaphatna. Róluk – haláluk után huszonhat, illetve huszonkét évvel – töretlenül cikkeznek.
Módszertan Kétszáz fős gyűjtésünket a szereplők magazinos címlapmegjelenései, egyéb sajtótalálatai, közösségi médiás aktivitása és követőszámai alapján szűkítettük hatvan főre. Módszertanunk visszatérő eleme az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív kutatása a 18–59 éves magyar lakosság körében. A celebek ismertségét, kedveltségét, hitelességét, a „hagyományos” (magazinos, tévés) és közösségi médiás követését mérték, valamint rákérdeztek arra is, hogy a válaszadók megfontolnák-e az adott celeb által ajánlott termékek, szolgáltatások megvásárlását.
A SentiOne online médiafigyelő platform is segítette a hazai sztárok teljesítményének értékelését. A SentiOne az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiafelületeken és értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett, egy-egy celebről szóló összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét is figyelembe vette. Brand Health Index mutatójuk a vizsgált szereplőkről szóló tartalmak pozitív-negatív töltetének arányát – azaz énmárkájuk egészségét, kedveltségét – számolta ki. Egyedi algoritmusukkal pedig az egy-egy celebről szóló összes említés elérését, valamint facebookos-instagramos követőtáboruk interakcióinak arányát vizsgálták.
Kutatásunkhoz összegyűjtöttük a nyomtatott sajtós, rádiós és tévés megjelenéseket, valamint pontoztuk a címlapszerepléseket a hazai médiapiac legkelendőbb magazinjaiban. A celebek Instagramját idén is megállás nélkül pörgettük: influenszerlistánkhoz hasonlóan a HypeAuditor segítségével mértük közönségük minőségét, valódiságát, növekedési trendjeit, és pontoztuk a követőtábor aktivitásának mutatóit (lájkok átlagos száma és tartalmak közötti eloszlása; hozzászólások átlagos száma, valódisága; a posztok potenciális elérése és megtekintése). Vizsgáltuk, hogyan teljesítenek a szponzorált tartalmak a személyes posztokkal szemben, továbbá a SentiOne mérte a fizetett tartalmak arányát is. A túl ritka vagy túl gyakori reklámtevékenység csökkentette az adott celeb üzleti sikerességét vagy hitelességét.
Végül a médiapiac képviselőiből, a hazai top márkák marketing- és kommunikációs igazgatóiból, reklámügynökségek vezetőiből álló húszfős zsűri és a Forbes szerkesztősége is pontozta a sztárok pénzteremtő képességét, láthatóságát, tartalmi profizmusát és hitelességét. A szakmai zsűri pontozásánál szűrtük a korábbi, vagy jelenleg is aktív szerződéses viszonyból adódó torzító hatásokat.
Forbes-celebindex A celebek részeredményeit hat szempont – ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénzteremtő képesség és online jelenlét – szerint, egytől tízig terjedő skálán osztályoztuk. Ezek átlaga az énmárkájuk értékét mutató Forbes-Celebindex (FCI).
Vállalatok Horváth Bence marketingigazgató, Mercedes-Benz Lángi Dorottya marketingmenedzer, Triumph International Varga-Nagy Eszter kommunikációs igazgató, Heineken Veres Katinka kommunikációs menedzser, Paramount CEE Vida Annamária szenior marketingmenedzser, The Coca-Cola Company
Reklámügynökségek Balatoni Zsófia alapító ügyvezető, Uniomedia Communications Borókai Fanni alapító-tulajdonos, Florence Lifestyle Agency Forgács Mariann alapító-tulajdonos, BeSocial Hajagos Rita (és csapata) tulajdonos, Red Lemon Media Hadacs Bálint közösségimédia- és tartalommenedzser, Mito
Média Akovács Éva főszerkesztő, Nők Lapja Farkas Anikó, Szabó Zsófia kommunikációs specialisták, SentiOne Hermann Irén főszerkesztő, Kreatív Kende-Hofherr Krisztina alapító-tulajdonos, TMC Management Kolosi Péter programigazgató, vezérigazgató-helyettes, RTL Pácsonyi Daniella digitális lapigazgató, Central Médiacsoport Szalay Dániel alapító-főszerkesztő, Media1.hu Takács Gabriella főszerkesztő, Story, Best, Meglepetés Várhelyi Zoltán Sztárvilág-rovatvezető, Blikk Vida Ferenc főszerkesztő-helyettes, Elle Bánáti Anna vezető szerkesztő, Forbes-listák Fekete Emese vezető szerkesztő, Forbes magazin Gólya Ági újságíró, Forbes Kis Judit újságíró, Forbes Knittel Martin újságíró, Forbes Madzin Emília újságíró, Forbes Nagy Nikolett közösségimédia-szerkesztő, Forbes Tiefenthaler Eszter vezető szerkesztő, Forbes Life Vaszkó Iván szerkesztő, Forbes.hu Zsiborás Gergő vezető szerkesztő, Forbes.hu
Ön tudja, mitől lesz egy autó dörzsölés nélkül tiszta? Vagy hogy pusztán hőszivattyúval fel lehet fűteni a vizet akár 85 fokra? És hogy melyik helyszínen milyen forgalomra lehet számítani? A Kvantnál tudják, és érdemes tőlük megkérdezni, ha valaki egy egyedi befektetési lehetőséget keres. A jelenlegi bizonytalan gazdasági környezetben sokan keresnek alternatív, értékálló befektetési formákat. „Egy […]
Van a Földközi-tenger partján egy város, amelyről minden látogató egy kicsit más élményt visz haza: van, aki a múzeumok végtelen kínálatában merül el, másokat az éjszakai élet sokszínűsége és a homokos tengerpart ragad magával, megint mások a gasztronómiát és piacok különleges hangulatát emelik ki beszámolóik során. Egy biztos: Tel-Aviv mindenki számára tartalmas időtöltést kínál. Az […]
Csonka Tivadar a 80-as években lett vállalkozó, amit nem nézett jó szemmel az akkori országvezetés. Családi vállalkozása túlélte a vegzálásokat, később megvett egy német üveggyártó céget, és ma már ők készítik a specialty kávék kedvelőinek egyik kedvenc kávékészítő eszközét. Az apa örökségét ma felesége és két fia viszi tovább, a vasfüggöny leomlása után harminc évvel a világ legmagasabb épületében is Csonkáék poharaiba töltenek.