Új világrend születőben, NER-esedő könyvpiac és Provence pár kilométerre. Ez (is) volt júliusban a Forbes.hu-n.
A feltevéseinket mindig stressz alá kell vonni, mert a hozam a tét A Wall Street magyar csillaga a Credit Suisse igazgatói székéből szállt ki májusban, majd július elején bejelentette, hogy új, már saját céget indít. A befektetési szakma rocksztárja mindig azt nézi, amit más nem, olyan jóslatai váltak be, hogy nevéből hashtag lett a Twitteren. Most szétválást lát a világban, olyat, aminek komoly következményei lesznek. A jelzők csak jelzők, a lényeg a hozam. Interjú Pozsár Zoltánnal, az Ex Uno Plures befektetési cég alapítójával. Kérdezett: Zsiborás Gergő
Mondjam azt, hogy ne árulják a Libriben a könyveimet? „Most kicsit a katasztrófaturista figyelmével nézem, mit csinálnak a könyvpiaccal” – mondja Krusovszky Dénes József Attila-díjas költő. Szerinte nem olyan könnyű átállítani az olvasókat mondjuk Wass Albertre vagy bárki másra. Levelek nélkül című új regényében főként a bizonytalanságérzet, a kibeszéletlenség, az elfojtás témája érdekelte, és felvillantja a diáktüntetéseket is. Utóbbiakról azt mondja, ha nincs is közvetlen hatásuk, arra jók, hogy generációkat tanítanak meg: igenis lehet és érdemes pimasznak lenni a hatalommal szemben. Kérdezett: G. Tóth Ilda
A Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) létrehozásának köszönhetően már nem csak a fővárosban, hanem vidéken is elérhető magas színvonalú angol tannyelvű oktatás. Ehhez nemrég megérkezett a nemzetközi elismerés: működésének negyedik évében az iskola megszerezte az International Baccalaureate (IB), azaz a Nemzetközi Érettségi rendszerű tanterv mindhárom – Primary Years Programme (alsó tagozat), Middle Years Programme (felsőtagozat) és […]
A Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) létrehozásának köszönhetően már nem csak a fővárosban, hanem vidéken is elérhető magas színvonalú angol tannyelvű oktatás. Ehhez nemrég megérkezett a nemzetközi elismerés: működésének negyedik évében az iskola megszerezte az International Baccalaureate (IB), azaz a Nemzetközi Érettségi rendszerű tanterv mindhárom – Primary Years Programme (alsó tagozat), Middle Years Programme (felsőtagozat) és Diploma Programme (érettségi előtti utolsó két év) – akkreditációját. Tom McLean, az intézmény igazgatója elmondta: végig az volt a cél, hogy az óvodától az érettségiig tartó, nemzetközi oktatást hozzanak létre Debrecenben.
A ma még nem létező munkahelyek betöltésére készítenek fel
„Az iskola alapításánál döntő szerepet játszott Debrecen gazdasági fellendítésének terve, mert egy ilyen intézmény nélkül a nemzetközi munkaerő gyerekei nem tudnák fenntartani az oktatás folyamatosságát” – utalt a városba települt nagyvállalatok (például CATL, BMW) kollektíváira Tom McLean.. Az igazgató szerint egy olyan család, amelyik akár Mexikóból, Németországból vagy Kínából érkezik ide, IB rendszerben szeretné elhelyezni a gyermekét, hiszen a magyar oktatásból nehéz lenne másra visszaállni, ráadásul az ISD nagyon fejlett szemlélettel tanít.
„Az oktatásban a hangsúly a fogalmi megértésre, nem pedig a tényszerű információk megjegyzésére helyeződik. A fogalmi megértés átültethető különböző kontextusokba, és egy sokkal összetettebb gondolkodást eredményez” – magyarázta Tom McLean. Úgy véli, lényeges különbség a hagyományos oktatáshoz képest az, hogy az ISD – és az IB tanterv mindenhol a világban – olyan készségekre összpontosít, mint a kommunikáció, az együttműködés, a kutatás és az önmenedzselés.
Ha a jövő munkaerejét olyan környezetben képzeljük el, ami egyre automatizáltabb és tele van mesterséges intelligenciával, akkor a készségeket e-állások betöltésére kell felkészíteni – vallja az intézmény. Fontos a másokkal való együttműködés, a hatékony kommunikáció és a kreatív problémamegoldás, mivel a diákoknak később tudniuk kell globális szinten együtt dolgozni másokkal, annak ellenére, hogy eltérő a kulturális hátterük és az anyanyelvük.
Erős etikai keretek egy szebb jövőért
„Az IB fő küldetése az, hogy a világot jobb hellyé tegyük” – fogalmazott az igazgató. A tanárok tanulóközpontúak, együttműködőek és a növekedésre törekednek – éppen ezért kooperatív, kutatásvezérelt módszertan segítségével tanítanak, ahelyett, hogy bemagoltatnák az anyagot. „A tanulóknak etikus, kritikus gondolkodókká kell válniuk, hogy saját döntéseket tudjanak hozni és inkább egy közösség részei legyenek, mint elszigetelt egyének. Mi megtanítjuk őket arra, hogy kreatívan hozzanak létre új és számottevő felismeréseket.” Az IB oktatási rendszerről köztudott, hogy az egyik legjobb felkészítő az egyetemi képzésre – erősítette meg Tom McLean. A titok az, hogy a gyerekek nem azért tanulnak, mert azt mondták nekik, hanem azért, mert belső motivációt fejlesztenek ki a tanuláshoz. Ez óriási különbség, hiszen képessé válnak arra, hogy később tudatosan irányítsák az életüket. Az intézményvezető nem kevesebbet vár el a szintén IB rendszerben tanuló fiaitól: „szeretném, ha önálló gondolkodókká válnának, így fontos, hogy nagyon erős etikai kereteket kapjanak, illetve pozitív hatást gyakoroljanak a közösségre, amiben élnek, mert hiszem, hogy ez teremt jó alapokat társadalmi szinten is”.
Van a Földközi-tenger partján egy város, amelyről minden látogató egy kicsit más élményt visz haza: van, aki a múzeumok végtelen kínálatában merül el, másokat az éjszakai élet sokszínűsége és a homokos tengerpart ragad magával, megint mások a gasztronómiát és piacok különleges hangulatát emelik ki beszámolóik során. Egy biztos: Tel-Aviv mindenki számára tartalmas időtöltést kínál. Az […]
Miközben a Porsche család gyarapodása már a 30-as évektől formálta Európa technikai fejlődését, a Stuttgart címerével fémjelzett autómárka 1948 óta számítja évfordulóit. Idén nemzetközi programsorozat ünnepli a hetvenötödik születésnapot, a következő hetvenöt év pedig tele van
olyan kihívásokkal, amelyekre még képlékenyek a válaszok.
A reggeli olívabogyóválaszték, a csavart hegyi sajtok, a még meleg perec és a frissen facsart gránátalmalé szín- és ízorgiája egyértelműen elhelyezi a vendéget, hogy merre is jár a világban. És a reggeli isztambuli napsütésben nem is lenne sehol máshol szívesebben.