Csonka Tivadar a 80-as években lett vállalkozó, amit nem nézett jó szemmel az akkori országvezetés. Családi vállalkozása túlélte a vegzálásokat, később megvett egy német üveggyártó céget, és ma már ők készítik a specialty kávék kedvelőinek egyik kedvenc kávékészítő eszközét. Az apa örökségét ma felesége és két fia viszi tovább, a vasfüggöny leomlása után harminc évvel a világ legmagasabb épületében is Csonkáék poharaiba töltenek.
Amerikai útjuk utolsó állomásainak egyikéhez ért a Csonka család 2019-ben. Csonka László mesél, és közben lázasan lapozza a mobilján a New York-i Modern Művészeti Múzeum (Museum of Modern Art, MoMA) dizájnboltjáról készült fotót. Mindjárt megtalálja, mondja halkan, balra húz a telefon képernyőjén még kettőt, megvan. Ránagyít a fotóra: a múzeum roskadozó polcain több termékük is vevőre vár. Elegáns üveg vízforraló, kiöntők – és az ikonikus Chemex. Nem kérkednek vele gyakran, de a specialty kávék rajongói által magasztalt, darázsderekú eszköz is a Csonka és Fiai Kft. soproni üzemében készül. Sőt a világcég mögött álló család Lászlóék jó barátja, többször is meglátogatták egymást, hol az Egyesült Államokban, hol Magyarországon.
Emmanuel Plat, a MoMA Design Store értékesítési igazgatója 2016-ban, egy frankfurti kiállításon látta meg az üvegedényt. Már abban az évben része lett a bolt állandó kínálatának, sőt ez az egyik bestseller termékük. Két lépésben válogatják össze a szortimentet, először nyolc formatervezési ismérv alapján szűrnek, majd mindegyik terméket a MoMA kurátori osztálya is értékeli. Plat azt mondja, őt kifejezetten az eszköz letisztultsága és jó hőtartása győzte meg.
Lászlóék sok helyen megfordulnak, de az erőszakos marketingben nem hisznek. Úgy látják, aki minőségi, tartós üvegre vágyik, úgyis megtalálja őket, mert szerintük minden út előbb-utóbb a Trendglas márkájukhoz vezet. Akadnak is neves megrendelőik. Több mint ötven országba szállítanak üvegtermékeket, referencialistájukon ott van a Starbucks által alapított, ma már Unilever-leány Tazo Tea és a kaliforniai Williams Sonoma nevű konyhaieszköz-kereskedő is. Csonkáék üvegpoharai jelenleg a Burdzs Kalifa nyolcadik emeletét elfoglaló Armani Hotel Dubai szortimentjében is megtalálhatók.
Valamiért fizetni önmagában nem öröm, de ha nem sikerül, az még nagyobb bosszúság. Az OTP Mobilnál már tíz éve dolgoznak azon, hogy ez a folyamat mindkét irányból a legegyszerűbben működjön, eszköztől és helytől függetlenül. És persze sok máson, hiszen a cég legnagyobb ereje nem az egyes szolgáltatásokban, hanem azok összekötésében rejlik. Sok felhasználónak már nem […]
Valamiért fizetni önmagában nem öröm, de ha nem sikerül, az még nagyobb bosszúság. Az OTP Mobilnál már tíz éve dolgoznak azon, hogy ez a folyamat mindkét irányból a legegyszerűbben működjön, eszköztől és helytől függetlenül. És persze sok máson, hiszen a cég legnagyobb ereje nem az egyes szolgáltatásokban, hanem azok összekötésében rejlik.
Sok felhasználónak már nem lesz újdonság, hogy megújult az OTP Mobil egyik zászlóshajója, a Simple alkalmazás. Benyó Péter, az OTP Mobil Kft. ügyvezetője szerint megéri váltani az új appra. „Nagyon sokrétűvé vált az alkalmazás, elértük, hogy ne csak sok nagyszerű dolog legyen egy helyen, hanem egyszerűbb is legyen ezeket elérni az új irányítópulton keresztül. Így egy helyre kerültek az összetartozó dolgok.”
De vannak új funkciók is, például egy hazai partnerrel együttműködésben visszatért a közvetlen ételrendelés lehetősége, illetve a SuperShoppal, a legnagyobb múltú hűségprogrammal is együttműködést építettek ki.
Amit csak közvetetten látnak a felhasználók, az az, hogy még biztonságosabbá, gördülékenyebbé vált az alkalmazás működése. A rendszer gond nélkül bírja a több millió felhasználó jelentette terhelést, illetve a további fejlesztéseknek köszönhetően egy esetleges Magyarországon kívüli megjelenés is elérhetővé válhat.
Úttörő modell
Az új app megjelenése nem véletlenül lett az OTP Mobil alapításának tízéves évfordulójára időzítve, de persze csak része a folyamatos innovációnak és fejlődésnek, ami a céget eddig is jellemezte. Visszatekintve úgy tűnhet, hogy Magyarország legnagyobb bankjának támogatásával a cég sikerre volt ítélve, de ez egyáltalán nem ilyen egyszerű, ráadásul helyt kellett állni a piac egyik legdinamikusabban változó szegmensében.
„Amikor 2013-ban megalakult a cég, féltem, mi lesz másnap. Se irodánk, se levelezőprogramunk nem volt, nem ültünk bele a készbe. Mindent a nulláról építettünk fel, mert hittem abban, hogy ez a sztori akkor lehet sikeres, ha önazonosak tudunk maradni – meséli a kezdetekről Benyó Péter, aki kiemeli azt is, hogy az OTP Bank jelentette háttér és a függetlenség különleges kombinációt alkotott. – Mi mindig startupként gondoltunk magunkra, de adott egy feszességet, hogy kezdetektől bankárok ültek a cég felügyelőbizottságában. Nagy súlyt helyeztünk arra, hogy valóban jövedelmező, önfenntartó legyen a vállalat. Csak ez tudta garantálni, hogy valóban legyen tíz év ebben a történetben.”
Minden kezdet nehéz, az OTP Mobilnak is meg kellett küzdenie számtalan kihívással. A tulajdonos (a bank) azonban türelmesnek bizonyult, és az OTP Mobil stabilitását és sikereit látva más OTP Csoporttag esetében is hasonló működési modell bevezetése mellett döntött.
Piacvezető távlatok
Ma már nem kérdéses az OTP Mobil jövedelmezősége és piaci helyzete. „Felsorolni is nehéz, mennyi tekintetben lett piacvezető, és milyen komoly nyereséget termel a cég. Az egyik oldalon ott van a közel 2,9 millió Simple felhasználó, a másik oldalon a kártyaelfogadásban piacvezető SimplePay. A SimpleBusiness révén pedig már a fizikai térbe is kiléptünk, a sima POS-nál jóval több lehetőséget biztosító megoldásunkkal” – foglalja össze a cég piaci sikereit dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil Kft. üzletfejlesztési és értékesítési vezetője, ügyvezető-helyettese.
Az igazi erejét azonban az egyes megoldásokon túl mindig is a komplex, bankfüggetlen ökoszisztéma és a szerteágazó szolgáltatások jelentették az OTP Mobilnak. „Ezt nem lehetett lemásolni, levenni a polcról, ezt mi raktuk össze, puzzledarabkáról puzzledarabkára, és ez eddig másnak nem sikerült a hazai piacon” – büszkélkedik dr. Al-Absi Gáber Seif. Mi lesz a következő tíz évben? Az ügyvezető-helyettes az utalás alapú fizetéseknek jósol nagy jövőt, ami már most is része a SimpleBusiness-nek, de a további innovációkban is az élen kívánnak járni. Benyó Péter a nagyobb képet nézi. „A kezdetektől az volt az egyik fő célunk, hogy egyszerűsítsük az emberek életét, megszüntessük a mindennapi bosszúságokat, amikor mondjuk fizetnénk, de nem tudunk. A további készpénzmentesítés az ország érdeke is, mi pedig abban találhatjuk meg magunkat, hogy az alakuló szabályozások között is ügyfélélményt adjunk. – Nem öröm fizetni valamiért, de ne legyen kellemetlenség se, ne ébresszen bizonytalanságot – fogalmaz az ügyvezető. Jó kihívás a következő tíz évre az is, hogy a két ügyfélkörünk – a több millió felhasználó és a több tízezer kereskedő – számára egy olyan központi térré váljunk, ahol nem csak megtalálhatják egymást, hanem oda-vissza is tudnak hatni egymásra.”
Az amerikai Sentilink mesterséges intelligenciával veszi fel a harcot a szintetikus személyiséglopás és más hasonló, új keletű banki csalási módszerek ellen. Az igazi fegyvere azonban az emberi megérzés.
Versengés és versengés között óriási különbségek lehetnek: bizonyos helyzetek motiválnak és fejlesztenek, mások pusztítanak. Milyen munkahelyi konfliktusokat okozhat a versengés, és mit tehet a szülő, hogy a gyereke megállja a helyét? Fülöp Márta pszichológus-pszichoterapeuta, a Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos tanácsadója, a Károli Gáspár Református Egyetem tanára évtizedek óta kutatja a versengés pszichológiáját.
A reggeli olívabogyóválaszték, a csavart hegyi sajtok, a még meleg perec és a frissen facsart gránátalmalé szín- és ízorgiája egyértelműen elhelyezi a vendéget, hogy merre is jár a világban. És a reggeli isztambuli napsütésben nem is lenne sehol máshol szívesebben.