Csonka Tivadar a 80-as években lett vállalkozó, amit nem nézett jó szemmel az akkori országvezetés. Családi vállalkozása túlélte a vegzálásokat, később megvett egy német üveggyártó céget, és ma már ők készítik a specialty kávék kedvelőinek egyik kedvenc kávékészítő eszközét. Az apa örökségét ma felesége és két fia viszi tovább, a vasfüggöny leomlása után harminc évvel a világ legmagasabb épületében is Csonkáék poharaiba töltenek.
Amerikai útjuk utolsó állomásainak egyikéhez ért a Csonka család 2019-ben. Csonka László mesél, és közben lázasan lapozza a mobilján a New York-i Modern Művészeti Múzeum (Museum of Modern Art, MoMA) dizájnboltjáról készült fotót. Mindjárt megtalálja, mondja halkan, balra húz a telefon képernyőjén még kettőt, megvan. Ránagyít a fotóra: a múzeum roskadozó polcain több termékük is vevőre vár. Elegáns üveg vízforraló, kiöntők – és az ikonikus Chemex. Nem kérkednek vele gyakran, de a specialty kávék rajongói által magasztalt, darázsderekú eszköz is a Csonka és Fiai Kft. soproni üzemében készül. Sőt a világcég mögött álló család Lászlóék jó barátja, többször is meglátogatták egymást, hol az Egyesült Államokban, hol Magyarországon.
Emmanuel Plat, a MoMA Design Store értékesítési igazgatója 2016-ban, egy frankfurti kiállításon látta meg az üvegedényt. Már abban az évben része lett a bolt állandó kínálatának, sőt ez az egyik bestseller termékük. Két lépésben válogatják össze a szortimentet, először nyolc formatervezési ismérv alapján szűrnek, majd mindegyik terméket a MoMA kurátori osztálya is értékeli. Plat azt mondja, őt kifejezetten az eszköz letisztultsága és jó hőtartása győzte meg.
Lászlóék sok helyen megfordulnak, de az erőszakos marketingben nem hisznek. Úgy látják, aki minőségi, tartós üvegre vágyik, úgyis megtalálja őket, mert szerintük minden út előbb-utóbb a Trendglas márkájukhoz vezet. Akadnak is neves megrendelőik. Több mint ötven országba szállítanak üvegtermékeket, referencialistájukon ott van a Starbucks által alapított, ma már Unilever-leány Tazo Tea és a kaliforniai Williams Sonoma nevű konyhaieszköz-kereskedő is. Csonkáék üvegpoharai jelenleg a Burdzs Kalifa nyolcadik emeletét elfoglaló Armani Hotel Dubai szortimentjében is megtalálhatók.
Írta: Justin Birnbaum // Fordította: Gólya Ági Toto Wolff a Mercedes–AMG Petronas főhadiszállásán, az angliai Brackley-ben egy tágas szobában nézelődik, és szeme megakad egy ezüstszínű autó hátsó tengelyén. A jobb kerék eltört, és ez zavarja. Ha tehetné, azonnal megjavíttataná, de most nem a gyárban van, és az ezüst kocsi nem egy nyolcmillió dolláros Forma–1-es autó. Csak egy klasszikus […]
Írta: Justin Birnbaum // Fordította: Gólya Ági
Toto Wolff a Mercedes–AMG Petronas főhadiszállásán, az angliai Brackley-ben egy tágas szobában nézelődik, és szeme megakad egy ezüstszínű autó hátsó tengelyén. A jobb kerék eltört, és ez zavarja. Ha tehetné, azonnal megjavíttataná, de most nem a gyárban van, és az ezüst kocsi nem egy nyolcmillió dolláros Forma–1-es autó. Csak egy klasszikus Mercedes arasznyi makettje. „Egyszerűen szúrja a szemem – magyarázza. – Mindenkit bosszantok vele a környezetemben, de nem tudom megállni, hogy ne próbáljak meg eltüntetni minden tökéletlenséget.”
A tökéletesség megszállott hajszolása Wolff csapatát a dobogón tartja a Forma–1-ben, ahol a siker a tizedmásodperc töredékén múlik. Az elmúlt évtizedben az ötvenegy éves osztrák csapatfőnök nyolc konstruktőri világbajnoki címet, hét egyéni bajnoki címet és száztizenöt nagydíjgyőzelmet sepert be hibátlan autóival és a Mercedes sztárpilótájával, Lewis Hamiltonnal. Ez példátlan az autóversenyzés világában.
Csakhogy a Mercedes már nem nyer. A csapat tavaly a harmadik helyig kaparta magát, és mindössze egy nagydíjon csípte el a kockás zászlót. Nem valószínű, hogy 2023-ban visszatérnek az első helyre, a Red Bull vasmarokkal tartja magát az élen. Az F1 szabályainak 2021-es pénzügyi felülvizsgálata minden csapatra érvényes költségplafon bevezetését hozta, és ez ellehetetlenítette Wolff maximalista hozzáállását. Így már nem olyan könnyű új erőt meríteni a hibákból.
Míg a költségplafon képezte a legnagyobb feladatot a rajtrácson, a pályán kívül feltűnően pozitív volt a hatása. 2021-ben, az utolsó évben, amikor a Mercedes megnyerte a konstruktőri bajnoki címet, a csapat minden idők legjobb pénzügyi eredményét érte el 529 millió dollár bevétellel és 128 millió dolláros EBITDA-val. Bár a szervezet még nem hozta nyilvánosságra a 2022-es adatokat, az amerikai Forbes becslése szerint az árbevétel nagyjából tíz százalékkal, az EBITDA harminc százalékkal nőhetett.
A turbóra kapcsolt bevétel azonnal megmutatkozott a csapatértékelésben. A 2019-ben egymilliárd dollárra becsült Mercedes-csapat értéke azóta legalább megduplázódott. Wolff a csapat 33 százalékának tulajdonosa, nagy részét 2013-ban vásárolta ötvenmillió dollárért. Ez az üzletrész ma is sarokköve egymilliárd dolláros vagyonának. Miközben meggazdagodott, olyan sportmárkát épített, ami a versenyzésben tapasztalt nehézségek ellenére a világ egyik legértékesebbje maradt. Őt mégis más motiválja. „Minden pénzem odaadnám a győzelemért – mondja. – Ha a pénzügyi siker és a sportsiker között kell választanom, minden év minden napjának minden percében a sportsikert választom.”
SZÁZMILLIÓ DOLLÁROS KITÉRŐ Ez a rögeszmés győzni vágyás bele van kódolva Wolffba. Bécsben született, gyerekkora óta autóversenyző akart lenni. Ebben nem remekelt – részben mert 196 centijével túl magas a versenyzéshez –, így inkább az üzleti életre váltott. 1998-ban megalapította Marchfifteen nevű tech inkubátorát, és naphosszat potenciális befektetőket hívogatott, hogy pénzt szerezzen. Két évvel később, huszonnyolc évesen már legalább harmincmillió dollárt keresett az UCP nevű üzenetküldő alkalmazás és a JoWooD videójáték-kiadó eladásával. Gyorsan fel is számolta a céget, visszatért első szerelméhez, az autóversenyzéshez, és junior versenyzőket kezdett menedzselni. Innen ahhoz a motorgyártó HWA AG-hoz vezetett az útja, amelyik a Mercedes alacsonyabb szintű versenycsapatait látta el alkatrészekkel. 2006-ban megvette a HWA 49 százalékát, majd a 175 millió dolláros tőzsdei bevezetésig egyengette az útját. Az IPO-val újabb 85 millió dollár ütötte Wolff markát.
Pár évvel később befektetett a Williams Forma–1-es versenycsapatába, és a Spanyol Nagydíj 2012-es győzelméig segítette. Ugyanebben az évben a szintlépéssel küszködő Mercedes elhívta Wolffot Stuttgartba, hogy kipróbálják szakértelmét. Ő kertelés nélkül megmondta, hogy jócskán alulfinanszírozzák a csapatot, mire a Mercedes válaszul felajánlotta neki a főnöki állást. Wolff vállalta, de csak azzal a feltétellel, hogy tulajdonrészt vásárolhat a csapatban. 2013-ban távozott a Williamstől, és az amerikai Forbes becslése szerint 165 millió dolláros értékelésen harmincszázalékos tulajdonrészt szerzett a Mercedesben.
Netflix-hatás Az időzítés jól jött ki a cégnek is. Ekkor engedélyezték a hibrid motorok használatát az F1-ben, és a Mercedes több mint százmillió dollárt költött a fejlesztésre. A siker nem maradt el, 2014-ben a konstruktőri és az egyéni bajnoki címet is behúzták – utána még nyolc évig zsinórban mindig. „Ez volt a tökéletes lépés a Mercedes részéről ebben a szakaszban – mondja Frédéric Vasseur, a Scuderia Ferrari csapatfőnöke. – A motorral valódi előnyre tettek szert.”
Ez a fajta stratégiai költekezés most megnehezült. A 2023-as költségplafon értelmében a csapatok nagyjából százötvenmillió dollárt költhetnek a felszerelésre, a mérnöki és a szerelői munkára. A versenyzői fizetések fölé egyelőre nem húztak plafont, így Hamilton évi ötvenötmillió dollárját sem érintik a szigorítások.
Eddig az olyan nagy költségvetésű csapatok, mint a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull évente százmilliókat költöttek globális marketing címszó alatt, míg az alsóbb kategóriájú csapatok a csőd szélén egyensúlyozva próbáltak lépést tartani az elittel. A Liberty Media Corporation – ami 2017-ben 4,7 milliárd dollár készpénzért és részvényért vásárolta meg a Forma–1-et – és a Nemzetközi Automobil-szövetség kezdeményezése nagyobb egyenlőséget teremtett a csapatok között.
Az F1 is óriási lendületben van, különösen Amerikában, ahol a Netflix dokumentumfilm-sorozata, a Hajsza a túlélésért hatására kilőtt a sportág népszerűsége. A 2019-es sorozat megnyerte a fiatalabb közönséget, és új internetsztárokat is kitermelt – köztük a karizmatikus Wolffot a militarista metaforáival, lángoló versenyszellemével és sajátos reggelijével. (Sonka, tojás, egy kis bacon és két szelet rozskenyér annyira megpirítva, hogy eltörjön.)
A Forma–1 idén csak még nagyobb lesz. Novemberben Austin és Miami után egy harmadik amerikai nagydíjat is rendeznek Las Vegasban. „A sportág növekszik – mondja Wolff –, de ezt nem szabad természetesnek venni.” Nem veszi félvállról a Mercedes szerencséjét sem, a jövő világbajnoki cím nélkül is fényesnek és gazdagnak tűnik. A szponzoráció továbbra is a legfontosabb bevételi forrás, a Mercedes partnerei között ott van a Ritz-Carlton, a Monster energiaitalok és az IWC óramárka is. De ez nem azt jelenti, hogy Wolff lassítani fog a győzelemért folytatott harcában. „Egészen addig, amíg az élen versenyzünk, esélyünk van a győzelemre, és a legjobb csapatok között vagyunk – mondja. – De senki sem várhatja el tőlünk, hogy minden évben nyerjünk.”
Versenymúlt A mai Forma–1-es autók a legmodernebb, ezer lóerős motoroknak köszönhetően több mint 320 kilométer per órával száguldoznak. De azt is jó felidézni, hogyan versenyeztek az emberek A és B pont között az elmúlt évszázadokban. Kr. e. 776: Az ókori olimpiák eleinte egyetlen versenyszáma az egy sztadionnyi – 192 méteres – sprint volt. Az első olümpiai bajnok egy Koroibosz nevű pék volt Élisz városából. Kr. e. 46: Julius Caesar korában a kocsiverseny a legnépszerűbb sport. A rómaiak a Circus Maximus stadionba nézhetik meg évente hatvan versenynapon a két- és négylovas fogatok küzdelmét. 1700-as évek: A telivérversenyek meghódítják Angliát, miután három gyors arab mént hoznak be a Közel-Keletről, és angol kancákkal tenyésztik tovább őket. Az 1800-as évek végére Amerikában is terjedni kezd háromderbivel, a Kentucky Derbyvel, a Preakness-szel és a Belmont Stakesszel. 1920-as évek: Az alkoholtilalom idején a déli szeszcsempészek felturbózzák autóikat, hogy elkerüljék az ellenőröket, és hamarosan versenyezni kezdenek egymással. 1947: Egy Bill France nevű sofőr a floridai Daytona Beachen összehívja a menő autósokat, és megalapítja a National Association for Stock Car Racing nevű szövetséget. Ez lesz a Nascar.
A reggeli olívabogyóválaszték, a csavart hegyi sajtok, a még meleg perec és a frissen facsart gránátalmalé szín- és ízorgiája egyértelműen elhelyezi a vendéget, hogy merre is jár a világban. És a reggeli isztambuli napsütésben nem is lenne sehol máshol szívesebben.
A GKID által nemrég a 2022-es év legnagyobb forgalmú online FMCG kereskedőjének kikiáltott Kifli.hu négy különböző területének vezetője fejti ki, hogy szerinte miben különbözik a Kifli a versenytársaktól. Gabriel Makki – ügyvezető:A Kiflinél szenvedélyes emberek dolgoznak, akik hisznek a küldetésünkben, miszerint a jó minőségű élelmiszerekhez való könnyű hozzáférés javítja az életminőséget, és mi ezt biztosítjuk […]
1,3 millió négyzetkilométer a területe (tizennégy Magyarország), esőerdőtől tengerparton át magas hegységekig mindent megtalálunk itt, nem is kérdés, hogy csak az ország legfőbb értékeinek felfedezéséhez is hetekre van szükség. Én három napra mentem. De micsoda három napra!