A milliókat érő egyedi műalkotások és a kommersz poszterek közti, nem kicsi piaci rést találták meg a nemzetközi Lumas Galéria német alapítói, és azóta húsz városban árulnak ötven, száz vagy százötven példányban megfizethető nagyításokat neves fotográfusoktól. Budapesten is van már egy Lumas, a tulajdonosa, Wikonkál Éva véletlenül, távolról csöppent bele a galériabizniszbe.
„Megvan az az érzés, hogy lakást keresel, és egyszer csak találsz egyet, ami teljesen olyan, mintha te rendezted volna be? Na, én 2014-ben pont így jártam, meg is vettem azonnal” – kezdi Wikonkál Éva. Már-már készülök finoman terelgetni, hogy nem a lakásvásárlása érdekel, hanem az, hogyan lett galériatulajdonos, de aztán látom az arcán, hogy épp meglepni készül a történet csattanójával.
Miután ugyanis nyélbe ütötték a lakásvételt, Éva még hosszú hónapokig, több körben visszatért az eladó házaspárhoz, mert annyira tetszett neki a bútor, a csillár meg mindenféle apróbb berendezési tárgy, hogy szép lassan megvásárolt még jó pár kiegészítőt. Aztán egyszer csak kapott tőlük egy mailt: „Galériát nem akarsz venni?”
Szent-Iványi Réka fotográfus és férje, Bacsó Bertalan, annak a bizonyos Szabadság-hegyi lakásnak az extulajdonosai már korábban eldöntötték, hogy Kanadába költöznek. Mire azonban megkapták a szükséges dokumentumokat, éppen végeztek a hosszadalmas procedúrával, hogy 2011-ben megnyílt X6 Galleryjüket franchiserendszerben Lumas Galériává alakítsák, így annak is új gazdát kerestek.
A Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) létrehozásának köszönhetően már nem csak a fővárosban, hanem vidéken is elérhető magas színvonalú angol tannyelvű oktatás. Ehhez nemrég megérkezett a nemzetközi elismerés: működésének negyedik évében az iskola megszerezte az International Baccalaureate (IB), azaz a Nemzetközi Érettségi rendszerű tanterv mindhárom – Primary Years Programme (alsó tagozat), Middle Years Programme (felsőtagozat) és […]
A Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) létrehozásának köszönhetően már nem csak a fővárosban, hanem vidéken is elérhető magas színvonalú angol tannyelvű oktatás. Ehhez nemrég megérkezett a nemzetközi elismerés: működésének negyedik évében az iskola megszerezte az International Baccalaureate (IB), azaz a Nemzetközi Érettségi rendszerű tanterv mindhárom – Primary Years Programme (alsó tagozat), Middle Years Programme (felsőtagozat) és Diploma Programme (érettségi előtti utolsó két év) – akkreditációját. Tom McLean, az intézmény igazgatója elmondta: végig az volt a cél, hogy az óvodától az érettségiig tartó, nemzetközi oktatást hozzanak létre Debrecenben.
A ma még nem létező munkahelyek betöltésére készítenek fel
„Az iskola alapításánál döntő szerepet játszott Debrecen gazdasági fellendítésének terve, mert egy ilyen intézmény nélkül a nemzetközi munkaerő gyerekei nem tudnák fenntartani az oktatás folyamatosságát” – utalt a városba települt nagyvállalatok (például CATL, BMW) kollektíváira Tom McLean.. Az igazgató szerint egy olyan család, amelyik akár Mexikóból, Németországból vagy Kínából érkezik ide, IB rendszerben szeretné elhelyezni a gyermekét, hiszen a magyar oktatásból nehéz lenne másra visszaállni, ráadásul az ISD nagyon fejlett szemlélettel tanít.
„Az oktatásban a hangsúly a fogalmi megértésre, nem pedig a tényszerű információk megjegyzésére helyeződik. A fogalmi megértés átültethető különböző kontextusokba, és egy sokkal összetettebb gondolkodást eredményez” – magyarázta Tom McLean. Úgy véli, lényeges különbség a hagyományos oktatáshoz képest az, hogy az ISD – és az IB tanterv mindenhol a világban – olyan készségekre összpontosít, mint a kommunikáció, az együttműködés, a kutatás és az önmenedzselés.
Ha a jövő munkaerejét olyan környezetben képzeljük el, ami egyre automatizáltabb és tele van mesterséges intelligenciával, akkor a készségeket e-állások betöltésére kell felkészíteni – vallja az intézmény. Fontos a másokkal való együttműködés, a hatékony kommunikáció és a kreatív problémamegoldás, mivel a diákoknak később tudniuk kell globális szinten együtt dolgozni másokkal, annak ellenére, hogy eltérő a kulturális hátterük és az anyanyelvük.
Erős etikai keretek egy szebb jövőért
„Az IB fő küldetése az, hogy a világot jobb hellyé tegyük” – fogalmazott az igazgató. A tanárok tanulóközpontúak, együttműködőek és a növekedésre törekednek – éppen ezért kooperatív, kutatásvezérelt módszertan segítségével tanítanak, ahelyett, hogy bemagoltatnák az anyagot. „A tanulóknak etikus, kritikus gondolkodókká kell válniuk, hogy saját döntéseket tudjanak hozni és inkább egy közösség részei legyenek, mint elszigetelt egyének. Mi megtanítjuk őket arra, hogy kreatívan hozzanak létre új és számottevő felismeréseket.” Az IB oktatási rendszerről köztudott, hogy az egyik legjobb felkészítő az egyetemi képzésre – erősítette meg Tom McLean. A titok az, hogy a gyerekek nem azért tanulnak, mert azt mondták nekik, hanem azért, mert belső motivációt fejlesztenek ki a tanuláshoz. Ez óriási különbség, hiszen képessé válnak arra, hogy később tudatosan irányítsák az életüket. Az intézményvezető nem kevesebbet vár el a szintén IB rendszerben tanuló fiaitól: „szeretném, ha önálló gondolkodókká válnának, így fontos, hogy nagyon erős etikai kereteket kapjanak, illetve pozitív hatást gyakoroljanak a közösségre, amiben élnek, mert hiszem, hogy ez teremt jó alapokat társadalmi szinten is”.
Szallas.hu, Seon, Tresorit, Starschema, Banzai Cloud – jó nevű cégek és szép exitek állnak a Portfolion mögött, meg persze egy nagyvállalati nagyágyú a maga stabilitásával és irigylésre méltó erőforrásaival. Molnár András és csapata már több régiós, mint magyar befektetést kezel, de legjobban azt szeretik, hogy nemcsak az üzletet, hanem az embert is elemezniük kell.
Harcsapaprikásos, haltepertős pizza Michelin-ajánlással: lehet ezt nem megnézni? És ebből nem is a kalauz a lényeg, az öntudatos tiszalöki kisvendéglő, a Horgonyzó régóta a radarunkon van.
Új rovatunk első szereplője Fördős Zé, a Street Kitchen alapítója. Arra kértük, mutasson meg pár olyan alkalmazást, ami fontos szerepet játszik a mindennapjaiban.