Peták István és cége, az Oncompass húsz éve azon dolgozik, hogy feltérképezze a rosszindulatú daganatot okozó egyéni génmutációkat, így minél több rákbeteg jusson személyre szabott terápiához. Az Oncompass spinoffjával, az amerikai piacra csaknem hárommillió dollárnyi befektetéssel most belépő Genomate-tel ők hozhatják el a precíziós onkológia végső forradalmát. A Fehér Ház is felfigyelt rájuk.
Csaknem húsz évvel ezelőtt, amikor a Semmelweis Egyetem (SE) I. számú Patológiai és Rákkutató Intézetében laborvezető lett, mert az elődje nyugdíjba ment, Peták István nem akarta elfoglalni a korábbi laboratóriumi helyiséget. Körülnézett, és új helyet keresett, olyat, ami korábban nem létezett. Inkább beépíttette az intézet tetőterét.
„Nem kell valamit elfoglalni, újat is lehet építeni. Ez a kép is azt sugározza, hogy ebből bármi lehet – mutat István az irodájában lógó New York-i fotóra, felhőkarcoló-építők a magasban tartanak szünetet rajta. – Ez a legcsodálatosabb munka szerintem. Az építkezés. És az az érzés, hogy van tér a növekedésre.”
Az Oncompass Medicine budapesti központjában beszélgetünk, a lassan húsz évvel ezelőtti eset akkor jut a rákkutató eszébe, amikor Charles Clyde Ebbets legendás képéről kérdezem. István 2004 és 2010 között volt az SE Molekuláris Terápia Laboratóriumának vezetője, ma már amellett, hogy az Oncompass és a Genomate nevű cégeit vezeti, az egyetem Farmakológiai és Farmakoterápiás Intézetének részállású tudományos főmunkatársa, valamint a University of Illinois at Chicago (UIC) látogató professzora.
Gazdaságos utazgatás Európa legszebb helyein a nagy infláció közepén? Számos régi és új vonatjegy és -bérlet hívogat kiváló ajánlatokkal Ausztriától Svájcon át Olaszországig.
Az elmúlt évekhez képest sokkal kevesebb a turista idén a Balatonon, de az élet minden területén jól látszik, hogy csökkennek a reálbérek, az emberek kénytelenek meghúzni a nadrágszíjat, visszafogják a nem napi szükségletek kielégítésének költségeit. Előtérbe kerülnek a pénztárcabarát megoldások, de a megszokott utazásokról a legtöbben nehezen mondanak le, inkább a nyaralás hosszát vágják meg, vagy hajlandóak olcsóbb szállásokat igénybe venni. Közben az elmúlt években a klímaváltozás egyre jobban izgatja az európai lakosságot is, az államok nagy része is jobban támogatja a zöld megoldások elterjedését. Ez felértékeli a vasúti közlekedést, érdekes és látványos fejlesztéseket látni a kontinensen. De nemcsak az feltűnő, hogy új vasúttársaságok indulnak, és több évtized után visszatérnek a hosszú távú vasúti összeköttetések sok-sok újraéledő éjszakai vonattal, de a jegyrendszerekkel is próbálják az államok, illetve vasúttársaságok egyre vonzóbbá tenni a vonatozást.
A fő cél általában a helyiek átcsábítása a környezetbarát vasútra, de a turistákra is odafigyelnek. Egyre több országban vannak már olyan jegyek-bérletek, amelyekkel a magyar turisták is gyakorlatilag fillérekért látogathatnak meg fantasztikus városokat, vagy akár utazhatnak körbe igen vonzó országokat.
A rendszerek természetesen különböznek, de aki odafigyel az apróbetűkre, és betartja a szabályokat, annak ezek a részben régi, részben új jegymegoldások nagyon vonzó lehetőséget nyújtanak a világjárásra brutális infláció idején is. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a magyar turista számára legvonzóbb jegy- és bérletajánlatokról itthonról, illetve négy, vonattal kényelmesen beutazható közeli országból.
Ausztria Az osztrák napijegyet a német tartományi napijegyek mintájára hozták létre már jó pár éve, a legfontosabb tulajdonsága, hogy minimum két főre érvényes. Tehát a 36 eurós ár két főre szól, de egyedül akkor sem mehetünk vele, ha így is szívesen vállalnánk ezt az árat. Különösen előnyös családoknak, kisebb baráti társaságoknak, az öt főre 48 eurós ár fejenként 9,6 euró. Ezért például Sopronból indulva elutazhatunk Tirol túloldaláig is, de csak több átszállással. Ahogy a kedvezményes napijegyek-bérletek nagy része Európában, ez is csak a nagyjából a magyar sebesvonatnak megfelelő szintig érvényes.
Ha ilyen jeggyel utazunk, a szervezés legnagyobb nehézsége annak kikeresése, hogy melyik vonatra szállhatunk fel, és melyikre nem. Ausztriában az ökölszabály az, hogy a nemzetközi Eurocity vonatok mellett a Railjetekre nem érvényes a jegy, de vannak például D jelzéssel ellátott gyorsvonatok is, azokra se. A leggyorsabb vonattípus, amire még érvényes, a regionális expressz, ennek REX jelzését sose keverjük össze a Railjet RJX jelével.
Többnapos körutazáshoz is kiváló ez a jegy, de jobban kijöhetünk, ha csak az egyik irányba utazva fűzzük fel sorban a városokat a napijeggyel, a másikat egyben utazzuk le. De ehhez más jegytípus dukál, Salzburgba vagy Innsbruckba Budapestről is vannak fix árú elővételes jegyek, Bécsből pedig 19 euróért szoktak lenni Railjet-ajánlatok. És akkor még ott a Westbahn magánvasút, vagy a Flixbus alternatívának.
Németország A 9 eurós havijegy nagy sikert aratott tavaly az utazók körében, de komoly finanszírozási nehézséget is okozott az államnak, a tartományoknak. Hosszú tanakodás után visszahozták, állandósították, de ötszörös áron. Persze a 49 euró is aprópénz, amiért nemcsak a regionális vonatokon, de a helyi és regionális buszjáratok nagy részén is utazhatunk. Viszont nem adott naptól szól egy hónapra, hanem naptári hónapra lehet megvenni – érdemes tehát nem hónapfordulón utazni. És figyelni kell: ha nem mondjuk le, a következő hónapra automatikusan megújul, levonják a kártyánkról az árát. A hónap 11. napja után pedig csak a következő hónappal együtt lehet megvenni.
Németországban az EC-ken kívül az IC és ICE vonatokat kell kerülni, ezek biztosítják a nagyvárosok közötti nagysebességű összeköttetések javát, ezekre nem érvényes a Deutschlandticket. De 100–200 kilométeres távokon lényegében mindenhol van regionális vonatos alternatíva – a leghosszabb útvonalat az RE5-ös futja be, Rostockból Berlinen túl Elsterwerdáig jár, ez 390 kilométer.
A jegy népszerűsége érezhetően megnövelte az utasforgalmat, több vonal ezért zsúfolttá vált. A Rajna-völgy két oldalán vagy hétvégén a kirándulóhelyek felé tartó vonatoknál érdemes úgy szervezni, hogy a kiinduló állomáson szálljunk fel, és időben érjünk ki a vonathoz, hogy legyen ülőhely.
Magyarország Noha nem elsősorban a belföldi turizmus élénkítése volt vele a cél, a májusban bevezetett országbérlet hazai körutakhoz, városlátogatásokhoz is komoly segítség. Mivel az érvényessége harminc nap, ebbe az időbe érdemes belesűríteni a legtöbb célpont felkeresését. Az országbérlet a vasút mellett a helyközi buszokra is érvényes, a helyi közlekedésben viszont nem – az egyetlen kivétel egyelőre Zalaegerszeg. A júliusban életbe lépő változások értelmében már az intercity vonatokra is érvényes az országbérlet, legfeljebb a helyjegyköteles vonatokra, illetve szakaszokba ezt a bizonyos helyjegyet külön meg kell váltani a bérlet mellé.
Ehhez legalább a rendkívül bonyolult pótjegyrendszert is egyszerűsítették, végre megszűnt a teljesen kaotikusan használt gyorsvonati pótjegy is. Ami tehát lett, az kétféle helyjegy. Az egyik az IC-helyjegy, ennek az ára is fix, csak elővételben jár rá kedvezmény – aznapi indulásnál 990 forint, előtte 650. De egyes vonatokra fenn akarják tartani a helybiztosítási kötelezettséget, csak a vagonok minősége nem üti meg az IC-szintet. Ezekre a nem IC-minőségű kocsikat továbbító, de helyjegyköteles vonatokra (általában ezek futnak expressz néven) 300 forintos helyjegyet kell váltani.
Ahhoz, hogy lássuk, turistáskodva megéri-e az országbérlet, rá kell szánni az időt a matekozásra – a diákoknál ez nem kérdés, az ő 90 százalékos kedvezményes árukon ez teljesen nyilvánvaló. A felnőtt, egyéb kedvezményre nem jogosult, tehát alapból teljes árú jegyet vásárló utasnak érdemes számolnia alternatívaként az okosjegy nevezetű konstrukcióval is. Ez most már az összes intercity vonatra bizonyos kvótáig kapható.
Két lépcsőben fix áras kedvezményes jegy (azaz két kontingens jegyet árulnak, az első adagot olcsóbban, a másodikat drágábban), az ára a helyjegyet is tartalmazza. (Szegedre és Pécsre például 2399 forint az alsó lépcsőn az ára, Debrecenbe vagy Tokajba 3099.) Ha ilyennel látogatunk meg egy hónapon belül akár négy nagyvárost Budapestről, még simán olcsóbban kijöhetünk, mint az országbérlettel – de lehet, hogy ha mezei teljes árú jegyet veszünk, már az országbérlettel vagyunk beljebb.
Svájc Sok közlekedési bérlet létezik Svájcban, pár napos országjárásig általában a Saver napijeggyel járunk a legjobban. Itt nincs külön nagysebességű hálózat, a napijegy érvényes a nagyvárosok között közlekedő gyorsvonatokra is. Természetesen a hegyi vonalak szépségeit is fel lehet fedezni vele – a világhírű Gleccser-expresszre és Bernina-expresszre nem érvényes, de ezek vonalán órás ütemben közlekednek a mezei vonatok alig nagyobb menetidővel, és azokra természetesen felszállhatunk.
A buszjáratok többségére szintén érvényes a jegy, és még több hajójáratra. A hegycsúcsokra felkapaszkodó fogaskerekűk, siklók, felvonók természetesen külön kategóriát képviselnek, ezekre nem érvényes a napijegy, de közülük sokra kedvezményt biztosít.
Ennél a napijegynél még működik a „minél hamarabb vesszük, annál olcsóbb” szabály. Az alapár 52 frank, ez kezd nőni egyrészt az idő haladtával, másrészt a fogyással párhuzamosan. Téli hétköznapokon két héttel indulás előtt is akad általában 60 frank körül, nyári hosszú hétvégére viszont hamar elszáll az ár, ezt érdemes figyelembe venni.
Olaszország Az év fontos újdonsága a napi 10 eurós kiadást jelentő olasz vasúti jegy. Ehhez mondjuk egymást követő 3 vagy 5 napot kell utazgatni a Trenitalia járművein, de ez legyen a legnagyobb bajunk egy ilyen csodálatos országban. Természetesen a nagysebességű vonatokra (Frecciabianca és társai) nem lehet vele felülni, sajnos az InterCity kategóriára sem. De elég fejlett a regionális gyorsvonatok hálózata is, ezeket érdemes kihasználni.
A tervezést nehezíti, hogy az olasz vasút foglalórendszere gyakran eldugja az olcsóbb regionális vonatokat, ha járnak ott drága nagysebességű szerelvények. Ilyenkor rövidebb távokra, kisvárosok között célszerű keresni, ennek alapján rakhatjuk össze azoknak a vonatoknak a menetrendjét és útvonalát, amiken a turistajeggyel utazhatunk. Ez a jegy csak vonatra érvényes, buszokra nem.
Ha nagyobb távokat utazunk, például pár nap Toszkána után a csizma sarkában folytatjuk, a kettő között nem kell öt átszállással végigszüttyögni, időben foglalva 9–19 eurós jegyek nagy számban vannak a nagy sebességű vonatokra is.
A TE PÉNZED Szevasz, Revolut: akciós deviza a magyar bankoknál! Írta: Ács Gábor
Úgy tűnik, a magyar nagybankok kezdik felvenni a versenyt a fintechekkel. Az OTP után az Erste is bevezette, hogy a külföldi kártyás tranzakciókat aktuális bankközi árfolyamon váltja át, márpedig a Revolut és a Wise legnagyobb előnye eddig az volt, hogy a devizatranzakciókat az aktuális piaci árszinthez nagyon közel számolják el. Ezzel szemben a magyar bankok jellemzően egy–három százalékkal rosszabb szinteken váltanak. Ha valaki sokat költ külföldön, sokat is spórolhat, ha odafigyel arra az árfolyamra, amin a bank elszámolja a tranzakciókat.
Az OTP tavaly bevezetett ajánlata szerint minimális havidíj fejében az aktuális deviza-középárfolyamon számolják el a forintszámláról indított devizautalásokat és a forint betéti kártyával végzett külföldi kártyás fizikai vásárlásokat. Hitelkártyás vásárlásra és internetes vásárlásra mindez nem vonatkozik.
Az Erste friss – biztosan csak az év végéig érvényes – ajánlata arról szól, hogy ha van az ügyfélnek devizaszámlája (ötféle devizanemben lehet nyitni), bizonyos összeghatárig kiemelt árfolyamon (középárfolyamhoz nagyon közel) mozgathatja a pénzt, és egy gombnyomással beállíthatja, hogy melyik számláról fizet. Kis odafigyeléssel így középárfolyamon váltunk a külföldi útjainkon – ha a devizaszámlánknak megfelelő devizában fizetünk. További korlátozás, hogy csak munkaidőben él az ajánlat, miközben a fintechek a globális devizapiac teljes működési idejében középárfolyamon számolnak el, csak hétvégén kérnek pótdíjat. A magyar bankok közül az OTP régóta a legjobb, az Erste a legrosszabb árfolyammal elszámoló pénzintézetek között van. Az Erste-ügyfelek ezért többet spórolhatnak, ha élnek a bankjuk ajánlatával.
Kiváltja a magyar bank ajánlata a fintechekét? Akik viszonylag kevés devizás tranzakciót végeznek, például időnként nyaralnak külföldön, azoknak érdemes lecsapniuk a magyar bankok devizaváltós ajánlatára. Akik nagyobb összeget és gyakran mozgatnak, például devizában kapják a fizetésüket, vagy több szolgáltatást is igénybe vesznek a Revolutnál és a Wise-nál, azok jobban járnak, ha párhuzamosan használják a hazai bankok és a fintechek szolgáltatását a költségeik optimalizálásához.
Új rovatunk első szereplője Fördős Zé, a Street Kitchen alapítója. Arra kértük, mutasson meg pár olyan alkalmazást, ami fontos szerepet játszik a mindennapjaiban.
Versengés és versengés között óriási különbségek lehetnek: bizonyos helyzetek motiválnak és fejlesztenek, mások pusztítanak. Milyen munkahelyi konfliktusokat okozhat a versengés, és mit tehet a szülő, hogy a gyereke megállja a helyét? Fülöp Márta pszichológus-pszichoterapeuta, a Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos tanácsadója, a Károli Gáspár Református Egyetem tanára évtizedek óta kutatja a versengés pszichológiáját.
Augusztus 19. és 27. között rendezik meg Budapesten a világ harmadik legnagyobb sporteseményét, a szabadtéri Atlétikai Világbajnokságot. Tíz fontos, érdekes adat.