Amit a légitársaságok nem tudnak, vagy nem akarnak

Richard Bransonról, a világ egyik legismertebb befektetőjéről sokáig terjedt az a sztori, hogy a Virgin Atlantic légitársaságot hirtelen felindulásból alapította meg, miután a British Airways telefonos ügyfélszolgálata hosszan várakoztatta, és ezen nagyon felhúzta magát. A legenda valóságtartalmának megtippeléséhez persze jó tudni, hogy Branson már kész légitársaságba szállt be, és az egyik alapító tulajdonost vásárolta ki. Meg azt, hogy a Virgin Atlantic mindig erős volt gerillamarketingben, különösen akkor, ha legnagyobb versenytársát kellett célozni.
Oliver Dlouhý sztorijánál viszont nincsenek kérdőjelek. Rengeteg mai egyetemista imád utazni, de közben gőzölög az agya amiatt, hogy nehéz eligazodni a repjegyárak dzsungelében, igencsak időrabló tevékenység a leggazdaságosabb módon megszervezni a kiruccanást. Dlouhý tett is ez ellen, sőt ez lett az élete: a Kiwi.com elmúlt tízéves, és komoly technológiai újításokkal igyekszik felforgatni az online utazásiiroda-piacot. Oliver mer is nagyot mondani: szerinte ez a felforgatás azzal vethető össze, mint amikor ötven évvel ezelőtt a Southwest Airlines színre lépésével megszületett a diszkont légitársaságok modellje.


Repjegykereső és -árösszehasonlító szájtok léteztek már a Kiwi.com előtt is, és ma is szép számmal működnek, elég például a Skyscannert vagy a Momondót megemlíteni. Az is várható volt már 2012-ben, hogy az utazási piac, illetve a keresés olyan csúcsragadozói, mint a Booking.com és a Google nem hagyják ki az erősítést a repülőjegybizniszben sem. Nem látszott itt tehát őrült nagy piaci rés a Holdnál közelebbről sem, amikor a lelkes brünni egyetemista egy kocsmában rádumálta egyik ismerősét, a dunaszerdahelyi illetőségű programozót, Jozef Képesit, hogy vágjanak bele. Ők ketten alapították az akkor még Skypickernek hívott vállalkozást.
Oliverék nem féltek a légitársaságok érdekeivel szembe menni, vállalták velük a komoly konfliktusokat is. Az első időkben azt használták ki, hogy a hosszú távú járatoknál a légitársaságok olcsóbban adták a retúrjegyet az egy útra szólónál. A Skypicker így aztán az egy útra szóló kereséseknél is a legjobb retúrt ajánlotta – azzal a tippel, hogy a másik felét simán dobja ki az utas. Aztán ott volt a másik klasszikus trükk: ha A-ból B-n keresztül C-be olcsóbb volt a jegy, mint A-ból B-be, akkor az utas úgy járt jól, ha C-be foglalt, majd B-ben angolosan távozott. Ezeket a lehetőségeket is megmutatta a Kiwi.com, miközben az utasok többségének nyilván eszébe se jutott volna a célállomásán túli városokba szóló jegyeket nézegetni.


A légitársaságok persze nem nézték jó szemmel, ha valaki nem a foglalt távot utazta le, a Lufthansa még be is perelte ezért az utasát. A közvetítővel azonban nem tudtak mit kezdeni. Az évek múltával aztán ez a fajta biznisz azért szorult vissza, mert a légitársaságok elkezdtek leszokni az egy útra szóló túlárazott jegyekről.
Az elmúlt években a Kiwi.com – 2017-ben váltottak a Skypickerről erre a névre – már arra helyezte a hangsúlyt, hogy a legjobb összeköttetéseket, átszállásos kapcsolatokat dobja fel. Egymással kapcsolatban nem álló légitársaságok esetében is, tehát például fapadosról transzatlanti járatra. Az oldal olyan találatokat ad, amiket az utas maga nem vagy csak hosszas keresgetéssel, komoly időráfordítással találhatna meg. Ha pedig megvan az álomösszeköttetés, a Kiwinél meg is lehet venni a jegyeket egyben, mivel a cég online utazásközvetítőként (online travel agent – OTA) működik. Vagyis nem a légitársaságok, illetve más online közvetítők ajánlatainak aggregátora (mint például a Skyscanner), ami a szolgáltató oldalára irányít a vásárláshoz.