Ritkán – de szerencsére azért egyre gyakrabban – látni olyan igényes felújítást, mint ezé a balatonszepezdi villaépületé. Tulajdonosai kifejezetten egy régi épületet szerettek volna megmenteni, de a villa kényelmét vendégként most a családon kívül más is élvezheti.
Adott egy gyönyörű villa vastag falakkal, klasszikus oszlopokkal, fa spalettákkal, háború előtti cserepekkel, kőlapokkal. Ha igaz, valamikor 1929-ben épülhetett. Annyi bizonyos, hogy 1926-ban, amikor a 71-es főutat építették, készült egy fotó a hegyoldalról, és csak a szomszédos villa állt itt, ez az épület még nem.
A terület egyébként egy bizonyos Virius Vince tulajdona volt, akiről a későbbi fürdőtelep is a nevét kapta. Ő először írnok, tiszttartó, majd jószágigazgató lett egy osztrák tábornok lesencetomaji birtokán, majd megvásárolta a szepezdi erdő melletti területet. Itt a filoxéravész után új fajokkal telepítette be a szőlőültetvényeket, később saját költségén hajókikötőt (1912) és vasúti megállót (1913) is kialakított. A terület egy részét parcellázta, és eladta főként városi értelmiségi vásárlóinak, és ők aztán nyaralókat, villákat építettek maguknak. Az épület tehát az 1920-as évek közepén még nem állt, 1935-ből viszont ismerünk egy hirdetést a Magyar Hírlapból, amiben mint penziót hirdetik, és ismert egy fotó is, amin a Mária-Villa név olvasható. A második világháború után aztán új tulajdonosai lettek, később ismét, mindez átépítésekkel is együtt járt. Harmadik tulajdonosa egy olyan mecénás volt, aki sok színésszel jóban volt, és a szepezdi nyaraló állítólag színészbuliknak is helyet adott.
Hitelesség, humor, tapasztalat. Ez a három kellett ahhoz, hogy Gyetván Csabáé lehessen a Discovery Channel egyetlen magyar gyártású műsora. Tegyük hozzá, némi önbizalom is.
Ritkán fordul elő, hogy valaki ennyit gondolkodjon, ha interjúra kérik fel. Gyetván Csaba azt mondja, gondosan ügyel rá, hogy ne jelenjen meg túl sok helyen az arca. Hogy ne aprózódjon el. Végül igent mond. „Nagy a celebmassza, egyik nap műsort vezetnek, másnap túlélőshow-ban szerepelnek. Nagyobb érték, ha valaki nincs ott mindenütt, de közben köthető hozzá egy téma egyértelmű, jó tartalmakkal.”
Gyerekkori álma valósult meg azzal, hogy 2019 óta saját produkcióban készített tévéműsora lehet a Discovery Channelen. A Made in Gyetván Csabával a 170 országban futó csatorna egyetlen magyar gyártású sorozata, a több mint húsz éve elinduló Hogyan készült? „csabásított” változata. A legsikeresebb sorozatok egyike a csatornán, az epizódok átlag nézettsége ötven százalékkal haladja meg a főműsoridő átlagát.
Csaba szerint videómegosztós jelenléte bőven elég a sikerességéhez, a tévés szereplés csak plusz súlyt ad munkájának. 2012-ben indított Youtube-csatornája, ahol részben szponzorált tartalmakat közvetít, több mint 18,5 millió megtekintést zsebelt már be. A nagyjából húszperces Hogyan készült-epizódok egy-egy mindennapi vagy kevésbé hétköznapi tárgy, termék gyártásának folyamatát veszik végig, közben Csaba pörög, dumál, és kikérdezi a dolgozókat, a gyártót, a cégvezetőket. Legsikeresebb epizódja, a tízezer forintos bankjegy nyomtatásáról szóló, jelenleg 788 ezer megtekintésnél tart. Bemutatta már az ugrálóvár-készítés, az elektromoskábel-gyártás mikéntjét és a budapesti hulladékfeldolgozás kulisszatitkait is. „Mindig elsősorban a nagy kép érdekel, hogy hogyan lehet nem szexi dolgokat szexin bemutatni.”
Kis, összeszokott négyfős csapattal dolgozik, Csaba szerint annyi a téma, hogy ha kettő lenne belőle, se tudná mindet feldolgozni. De láthatóan élvezi, hogy mindent ő tart kézben, miközben ez a márkának is jót tesz, a rengeteg, egymástól lényegesen eltérő terület miatt pedig kiégni se lehet ebben a munkában. „Tudod, miben lehet kiüresedni? Ha te magad vagy a tartalom. Időben megláttam, hogy nem én vagyok a lényeg. Egyik héten luxuslakóbusszal, máskor az üveghasznosítás témájával foglalkozom. Ez őrült jó munka, mi lehetne ennél jobb?”
Sikerei fokmérőjének a nézői visszajelzéseket tartja. Amikor ráír egy apa azzal, hogy utálja a hangját: mert a gyerek újra és újra megnézi a túrórudis részt, és már kívülről fújja az egészet. Sőt van, hogy iskolában, egyetemen is lejátsszák órán az epizódokat.
Egyetlen felkérés miatt vállalt az edutainment műsoraitól eltérő feladatot. Gyerekkori szerelme a foci, bár már csak hobbiszinten űzi, inkább fut. Az RTL két éve közvetíti az UEFA Európa Liga meccseit (a 2024/25-ös szezontól a Bajnokok Ligája közvetítési jogait is megszerezték), Csaba a stúdióban beszélget a meghívott vendégekkel. Nem kommentátorként ül ott, ahogy a sorozataiban, itt is hidat kell képeznie szakértő és néző között.
A gyerek Csaba, mérnök szülők fia lévén, szívesen boncolgatta a dolgok lényegét. Öccse születésekor se a baba, inkább a babamérleg kötötte le órákra. A Budapesti Gazdasági Főiskolán tanult, amikor modellmunkái révén beválogatták a Barátok köztbe. Sok mostani követője nem is látta Giorgio szerepében, a szappanopera után egyre tudatosabban kezdte használni a médiában szerzett tapasztalatait. „Rá kell jönni, hogyan használd ahelyett, hogy téged használnának ki.” Azért ő is megjárta a tanulópályát a kertévék műsoraiban, ahol többnyire csak utasításokat követett. „Nem voltam a helyemen. Most vagyok önazonos, amikor száz százalékban a magamét csinálom: én profitálok az erőfeszítésből, és az én veszteségem, ha nem nyújtom a maximumot. És mindig tudom, mi lesz a következő lépés.”
Startupok és kockázati tőkések viszonya mindig kényes, a sok konfliktusgóc mélyén lehet egy rosszul összerakott csapat vagy a vezetői készségek hiánya. Erre jutott Tarczali Patrícia és cége,
a Future Proof Consulting friss kutatása.
– Próbálj múlt időben gondolni a betegségedre, már nem vagy rákos!– Hivatalosan még az lehetek. Csak tünetmentes. De persze nem ez határozza meg az életemet, mindenesetre az egészségem nagyon felértékelődött. Smejkál Petivel 2020 novemberében, pár nappal az első hererákműtétje után folyt köztünk ez a párbeszéd egy chatben. Nem sokkal korábban ment el a Forbestól, hogy – az ő szóhasználatával […]
Hiába a rengeteg szakirodalom és tanulmány, ha bizonyos dolgokat nem tudunk nem a saját megélésünk alapján látni. Például, hogy mit jelent a mai világban a nyitottság és az elfogadás. Ezen gondolkodtam, amikor beléptem a patinás Rockefeller Center 65. emeletén a Rainbow Room termébe. Díjazottként vettem részt az Ad Age Leading Women gáláján, előttem hevert egész New York, és próbáltam megérteni, miért […]
Az információk sokasága azoknak a gyerekeknek a figyelmét is próbára teszi, akik diagnosztikai értelemben nem figyelemzavarosak. Ráadásul a digitális technológia is csak növeli az ingerrengeteget. Hogyan segíthet a szülő és a pedagógus a figyelem és az idegrendszer fejlesztésében?