Startupok és kockázati tőkések viszonya mindig kényes, a sok konfliktusgóc mélyén lehet egy rosszul összerakott csapat vagy a vezetői készségek hiánya. Erre jutott Tarczali Patrícia és cége,
a Future Proof Consulting friss kutatása.
A kockázati tőkés nem a számokba és még csak nem is az ötletbe, hanem a csapatba fektet be. Legalábbis mindegyikük ezt mantrázza, a startupok meg sokszor pont arra panaszkodnak, hogy valójában semmi más nem érdekli a befektetőt, csak az, hogy mi történik majd a negyedik év nyolcadik hónapjában, és mi van az Excel-tábla 287. sorában. Neked mik a tapasztalataid? Nagyon röviden: ugyanez. Hosszabban: huszonkét kockázatitőke-alap gyakorlatát mértük fel, és rögtön azzal az ellentmondással szembesültünk, hogy azokban, akik átvilágítják a csapatokat, majd később menedzselik a portfóliót, általában nincs meg az a tudás, amit ők maguk keresnek egy startupban.
Bevallásuk szerint náluk is leginkább a valós vállalkozói tapasztalat és a szenioritás hiányzik, hiszen a legtöbb hazai tőkealap viszonylag fiatal. De még fontosabb, hogy amit hetven százalékban ők maguk az első helyre tesznek mint befektetési szempont, hogy megfelelő vezetői és menedzsment készségekkel rendelkezzen egy startup alapítója, azt szaktudás és eszköz hiányában nem képesek felmérni.
A legtöbb kockázatibefektető döntéshozó pénzügyi vagy jogi területről jön, és nyolcvanhat százalékuk semmilyen eszközt, szakértőt, módszert nem vet be a humán tőke felméréséhez. Hogy a helyükön vannak-e a keresett vezetői skillek. Miközben oda akarnak befektetni, ahol elhiszik, hogy a vezető nemcsak üzletileg tudja összefogni a csapatát, de le tudja követni a növekedést is, az irányváltásokat, pivotálást (amikor gyökeresen új pályára kell vinni a projektet), minden váratlan fordulatot, amivel szembesülni fognak.
Hatodik éve biztos pont a mentes élelmiszereket fogyasztók életében a Csak a Mentes Fesztivál, ahol a termékek gyártói, forgalmazói mutatják be a portékáikat. A közösség alapítója és mentora Herczeg Andrea, aki nemcsak a rendezvényért, de a kiállítókért is kezeskedik.
A Csak a Mentes története egy bioboltban kezdődött tíz évvel ezelőtt. Herczeg Andrea ott dolgozva szembesült vele, hogy Magyarországon milyen sokan élnek különböző ételérzékenységgel, és mennyire körülményesen találnak maguknak élelmiszereket. „Akkoriban még nem volt ekkora választék – meséli –, de valami azért már volt, és a boltban azt láttam, hogy az érintettek nehezen akadnak rá a nekik való termékekre.” Mindig olyan munkát szeretetett volna, ahol másoknak segíthet, és ezen a ponton meg is találta célközönségét.
Andrea évtizedes tapasztalata szerint az ételérzékenyek száma egyre növekszik. A sok feldolgozott élelmiszer fogyasztása nyilvánvalóan nem tesz jót az emésztőrendszernek, idővel különböző érzékenységek és allergiák kialakulásához vezet. Plusz egyre többen jönnek rá, hogy valamilyen kialakult vagy fenyegető betegség miatt jobban járnak, ha például tej-, glutén- vagy cukormentesen étkeznek.
Bántó szó-e a divat ebben a vonatkozásban, kérdezem. „Sokan tartják még mindig úri hóbortnak, de szerintem tiszteletben kell tartani, ha valaki másképp étkezik. A többieknek annyi lehet a dolguk ezzel, hogy alternatívával segítsenek.”
Az pedig mindegy, hogy valaki divatból választja a mentes étkezést, vagy sem, ha nagyobb a kereslet, a kínálat is növekedni fog, és ez jó hír az ételérzékenyeknek. „Plusz azért is örülök ennek a divatnak, mert akik mentesen étkeznek, általában sokkal tudatosabbá válnak, jobban megválogatják, hogy mit esznek meg” – mondja Andrea.
Neki nincs személyes érintettsége, hacsak nem az említett erős késztetés, hogy másoknak segítsen. Az a típus, aki tudja, hogy kit kivel érdemes összekötni, és mára komoly tudású szakértőgárda veszi körül. Még mindig bőven van tennivaló, mondja, de sokkal jobb a helyzet mentes ételek és italok terén, mint tíz évvel ezelőtt volt. Ma már nem tehetik meg az éttermek, cukrászdák és a boltok, hogy figyelmen kívül hagyják a speciális étrendeket követők igényeit.
Csak a Mentes Kft. Alapítás: 2019 Tulajdonos: Herczeg Andrea Árbevétel (millió forint) 2021 14,7 2022 30,9 Adózott eredmény (millió forint) 2021 1,7 2022 3,1 Forrás: Dun & Bradstreet
Semmit sem tudtam hazahozni, ami itthon nincs Miután a bioboltban beszippantotta a mentes világ, Andrea eldöntötte, hogy kizárólag mentes termékekkel foglalkozó cégekhez megy el marketingesnek. A következő állomás egy forgalmazó volt, utána pedig egy gyártó, így minden oldalról megismerte ezt a világot, és sokféle tapasztalatot gyűjtött.
„A gyártócéggel rengeteg rendezvényre jártunk, és ott esett le a tantusz, hogy az pörget fel legjobban, amikor ilyesmire készülünk. Azonnal látható az eredménye, van benne kihívás. Elvégeztem egy rendezvényszervezői tanfolyamot, és utána már csak a két szerelmet kellett összekötni: a mentes termékeket és a rendezvényszervezést.”
A mentes élelmiszerek gyártóit, forgalmazóit a vevőkkel összehozó rendezvénysorozat ötlete több mint valószínű, hogy Andrea fejéből pattant ki Magyarországon, mert előtte csak egészségnapokon, fitneszeseményeken találkozhattak az érdeklődők effajta termékekkel – ez ma már szinte elképzelhetetlen, de 2017-ben még ez volt a helyzet. Andreáék abban az évben tartották meg az első Csak a Mentes Fesztivált. „Nagyon az elején csíptük el” – mondja. Talán kézenfekvő lett volna hasonló külföldi rendezvényeket lemásolni, vagy legalábbis alaposan megfigyelni, de nem tette. „Hat év után sem követek külföldi mintákat. Egyszer kimentem Barcelonába, hogy megnézzek egy ottani olyasféle rendezvényt, de semmit sem tudtam hazahozni, ami itthon nincs. A séfversenyt is úgy indítottam el, hogy évekkel később néztem utána, van-e valahol külföldön hasonló. Nincs.”
Andrea 2017-ben úgy mondott fel a munkahelyén – a gyártócégnél –, hogy nem volt még semmi fix kilátásban. „Csak azt tudtam, hogy szabad akarok lenni” – mondja. Ezt megelőzte, hogy augusztusban dolgozott néhány napot a Zamárdi Gasztro & Utcza Fesztiválon, és utána már nem tudta elképzelni, hogy visszaüljön egy irodába. „Csak később tudatosult bennem, hogy mekkora ugrás volt feladni a biztosat. A megérzéseimre hallgattam.”
A balatoni gasztrofesztivál egyik szervezője, Köves Zoltán lett az üzlettársa, együtt indították el a Csak a Mentest. Andrea korábbi tapasztatai azt mutatták, hogy a karácsonyi ünnepek közeledtével van leginkább igény mentes finomságokra. Október elsején hozták létre a Csak a Mentes Facebook-profilját – mára több mint húszezer követője van, a Facebook-csoportnak pedig hatezer tagja –, és decemberben megtartották az első rendezvényt. A helyszín a XIII. kerületi Bijó Rendezvényközpont volt, harmincöt kiállító hozta el a portékáját.
Ehhez a szép számhoz nagyon kellett Andrea korábban kialakított kapcsolati hálója. „Mindenki rögtön igent mondott, és azt mondták, hogy azért, mert engem ismernek, és tudják, hogyan dolgozom.” A rendezvény sikeres volt, kétezren látogattak el. Az első vásáron a részvételért még csak a kiállítók fizettek, a látogatók nem. Ma már kérnek belépőt az érdeklődőktől is. 2018-tól évente három Csak a Mentes Fesztivált tartanak: húsvét előtt, szeptemberben és karácsony előtt. Ugyanebben az évben indították el a nyomtatott magazint is, az is évi háromszor jelenik meg. Húszezer példányban nyomtatják ki, az olvasóknak ingyen adják. A magazin a mentes helyekre kerül ki, a benne szereplő cégek berakják a webshopos rendelések mellé.
2018-ban szervezték meg először a séfversenyt. Bárki nevezhetett, nem profi szakácsoknak szólt a kiírás, és kizárólag egyszerre glutén-, cukor-, laktózmentes vegán étellel lehetett indulni. Idén pedig elindult a verseny profi ága is.
A motiváció ugyanaz Andrea és az üzlettársa útjai 2020-ban váltak szét, azóta ő az egyedüli tulajdonos. „Vállalom, hogy szemellenzővel mentem előre, és nem hagytam magam letéríteni az útról. Úgy voltam vele, hogy nem azért akartam saját vállalkozást, hogy aztán ne érezzem benne jól magam.” Aztán jött a járvány, és akár el is söpörhette volna a rendezvénysorozatot, de nem így lett. „Június elején jelentették be, hogy szabadtéren már lehet rendezvényt tartani, és egy hónap múlva meg is tartottuk, ezren jöttek el a Római-partra. Nagyon megviselt lelkileg ez az időszak, az tartott életben, hogy szervezhetek” – mondja.
A fesztivál az utóbbi években mindig telt házas, ez négy–ötezer látogatót jelent. A kiállítók számát ötvenötben korlátozzák, ennyien férnek el a RAM Colosseumban. Az elkötelezett üzleti partnereknek klubtagsági rendszert hoztak létre, ebben a körben most nagyjából húszan vannak.
Zsiros Bernadett, a Mentes Bor webshop alapító tulajdonosa a személyes érintettség miatt – maga is hisztaminérzékeny – már az egyik első fesztiválon megfordult, mint kiállító pedig 2021 őszén csatlakozott a csapathoz. Havi nettó másfél, kétmillió forint forgalmú vállalkozása sokat fejlődött a Csak a Mentes közösségnek köszönhetően. „Andi mindig keresi a lehetőségeket, hogyan segítheti a partnereket, bármilyen kérdéssel fordulhatunk hozzá, engem már sok nehézségen segített át. A rendezvények pedig egyre színvonalasabbak. Elképesztő ütemet diktál.”
Andrea sokáig egyedül csinált mindent, 2021 végén lett asszisztense, 2022 októberétől teljes állású munkatársa. A rendezvények megvalósításán persze többen dolgoznak, körülbelül húszan, erre már bevált csapatuk van.
Az utóbbi években sorra jöttek az elismerések. A csúcs – ahogy Andrea mondja – a Bridge Budapest díja, idén májusban kaptak meg Üzleti Közösség a Fenntarthatóságért kategóriában. „Nem az motivál, hogy díjakat nyerjünk, hanem továbbra is az, hogy másokat segítsek – mondja. – Mostanában vettem észre, hogy ez mekkora érték, és egyáltalán nem mindennapos, hogy korrekten működünk. Hat év után is ugyanazok a partnereink. A Csak a Mentes igazi szeretetmárka, és mindig is ezt akartam: olyan brandet építeni, ami jó érzéseket kelt bennem és másokban is.”
Az idei üzleti tervben a tavalyi bevétel közel megkétszerezése szerepel, ez ötvenmillió forint feletti szám. Utána újabb duplázás a kitűzött cél. Irodájuk nincs, de még nem is látják szükségesnek.
„Leginkább telefonról dolgozom, azt kérem mindenkitől, hogy hívjon fel” – mondja Andrea. Idén még egy mérföldkövet szeretne elérni: decemberre eljutni odáig, hogy azt mondhassa, meg tud úgy valósulni egy rendezvény, hogy ő már nem kell hozzá.
Az ingázók elmentek – és nem is jönnek vissza. A kamatlábak az egekben. A városok adóbevételei a béka feneke alatt. Mit tesznek az ingatlanos szakma nagyokosai ez ellen a példátlan városi katasztrófa ellen?
Hitelesség, humor, tapasztalat. Ez a három kellett ahhoz, hogy Gyetván Csabáé lehessen a Discovery Channel egyetlen magyar gyártású műsora. Tegyük hozzá, némi önbizalom is.
Magyar zongoristafenomén, az egyik legforróbb startup háttérsztorija, valamint a legértékesebb celebek üzleti teljesítménye. Így zártuk a nyarat a Forbes.hu-n.
A JTI Hungarynál hisznek abban, hogy felnőtt, jól informált emberek szabadon hozhassanak döntéseket a saját életükkel kapcsolatban – akár a dohánytermékek fogyasztásával kapcsolatban is. A fogyasztóknak hamarosan egy új, innovatív terméket is kínálnak majd választásra Magyarországon is. Idén 15. éve van jelen a magyar dohánytermék-piacon a JTI Hungary Zrt., és egyáltalán nem túlzás ezt a […]