A nagymama nevét viselő Odette-ben a világ csúcsalapanyagait vegyítik a házias-parasztos iránnyal.
Szeretem a francia luxuséttermeket, de igyekszem az anyaországban kóstolgatni ezt a stílust. Ázsiában egyébként is bőven vannak helyi ízek, amikért érdemesebb útra kelni. Julien Royer séf étterméért mégis kivételt tettem. Már az szimpatikus volt, hogy a szingapúri Nemzeti Galériában kapott helyet.
Royer a francia gasztronómia alapjait egyfajta keretrendszernek használja, nem próbál párizsibb lenni a párizsinál. Francia szemüvegén keresztül izgalmas rálátást kínál a térség legjobb alapanyagaira és egyes ételeire is. Az Odette persze cseppet sem házias koszttal várja az egyszeri destination dinert, vagyis azt, aki a világ végére is elmegy egy étterem kedvéért.
Itt keresd!
Odette
St. Andrew’s Rd. 1., Nemzeti Galéria, Szingapúr
Degusztációs menü: 95–135 ezer forint
Itt keresd!
Odette
St. Andrew’s Rd. 1., Nemzeti Galéria, Szingapúr
Degusztációs menü: 95–135 ezer forint
A világ csúcsalapanyagi, mint a marukyoi tengeri sün, a skót homár (életem egyik legjobbja!), a perigord-i fekete szarvasgomba, a francia sajtok (reblochon, époisses, camembert és a többiek) és az elképesztő technológiai precizitás mellett azért van kikacsintás a „valóság” felé. Ez izgalmas perspektívát ad a nemzetközi tűzijátéknak. A házias-parasztos sertéshúsleves például szintén nem fukarkodik a nemes levesbetétekkel. Az abalone kagyló Jejuból, a kacsamáj a Loire-völgyéből jön, és a juzu, azaz a japáncitrom is segít abban, hogy ne egy kifőzdében érezzük magunkat.
A magyar termálvíz erős hívószó, jól meg lehet vele szólítani a külföldi vásárlókat, gondolta Bokrosi Máté és Florián Bence. Erre alapozták prémium márkájukat, és bejött: ma már Koreában és Kanadában is sokan fürdenek Zador szappannal. Az ázsiai turisták a repülőtereken nem egyszer az összes illatot kihozatják az üzletek raktárból, hogy válogassanak.
Írta: Varga Veronika
„A reptéri mérlegen méregettük a szappanokkal megpakolt kisbőröndöt, nehogy több legyen huszonöt kilónál, közben telefonon egyeztettünk a webfejlesztőnkkel, hogy azonnal élesítse a webünket, és állítsa be a céges mailcímeinket is. És útban a reptérre ugrottunk be a taxival a nyomdába, hogy elhozzuk a még meleg katalógusokat és első névjegykártyáinkat” – meséli Bokrosi Máté, a Zador Europe Kft. egyik alapítója. 2014-ben, másfél év tervezés és előkészítés után épphogy elkészültek a hétféle Zador szappanból álló első kollekciójukkal, amikor hívták őket Dubajból, hogy bekerültek egy nagynevű közel-keleti beautyexpóra. Másnap már indulniuk is kellett a kiállításra.
Az első kiskereskedő partnerüket is ezen a kiállításon szerezték, méghozzá Bahreinből. „Óriási lendületet adott nekünk ez az expo. Itt látta először a nagyközönség élőben a szappanokat, és mi is itt vetettük bele magunkat az éles üzletbe” – mondja a másik tulajdonos, Florián Bence. Ők ketten öt évvel korábban találkoztak először, barátok lettek, pár évvel később pedig már azon ötleteltek, milyen céget tudnának indítani. Akkoriban sokat túráztak együtt, a márka neve is egy túrán született meg. Olyan nevet kerestek, aminek idegen nyelven sincs negatív jelentése, könnyű kimondani, egyszerű, és valamilyen kötődésük is van hozzá. Így amikor a Pécsely melletti Zádor-várat mászták meg, egyszerre néztek össze, hogy ez lesz az.
Bence testvére, Florián Dóra, valamint az ő férje, Eizenacker István már akkor szappangyártással foglalkoztak, egy pécselyi üzemben bérgyártottak több kozmetikai cégnek. Voltak gépeik és receptúráik. Máté szerint ez jó alap volt egy önálló márka létrehozásához. „Elsőre vakrepülés volt, de nagyon bíztunk a már meglévő technológiában és receptúrában, meg persze magunkban, hogy el tudjuk majd adni a terméket külföldön.”
Nekiálltak azon gondolkodni, mivel lehetne megújítani a meglévő receptet, mitől lehetne egyedi a szappanuk. Balaton-felvidéki kötődésük miatt hamar jött az ötlet, hogy a hévízi termálvíz lesz a telitalálat. Ez egyrészt jó hatással van a bőrre, gondolták, ráadásul a magyar termálvíz erős hívószó, jól meg lehet vele szólítani a külföldi vásárlókat.
Fontosnak tartották, hogy minél több magyar alapanyagot használjanak. „Bár Magyarországon például nyilván nincs sheavaj, de amit jó minőségben el tudunk érni, azt mindenképpen szerettük volna a könyékről beszerezni” – mondja Máté. Ilyenek például a szőlőmagolaj, a levendulaolaj, a paprikavirág-kivonat vagy a mandulaolaj – ezekkel illatosítják a szappanokat.
Egy évig dolgoztak csak azon, hogy a csomagolás tökéletes legyen, a grafikusuk minden motívumot, levelet, szőlőszemet, vonalat kézzel rajzolt meg. Az évente eladott nyolcvan–százezer szappant ketten-hárman csomagolják, nagyrészt kézzel, némi gépi előkészítő segítség mellett. A szappanokat István és Dóra készítik. István gépészmérnök végzettségű, ő tervezte és állította össze a ma is használt gyártósort, és ő az üzem vezetője is.
Bence és Máté Pécselyen: a realista és a hurráoptimista.
Bence és Máté Pécselyen: a realista és a hurráoptimista.
Ázsiában húszasával veszik Árbevételük húsz–negyven százalékát ma már a külföldi piacok adják (évente változó arányban), kezdetben rengeteg ország felé elindultak, ma már megfontoltabb az értékesítési stratégia. Jelenleg nyolc országban kaphatók a Zador szappanok. A legerősebb piacok Magyarországon kívül Kanada és Dél-Korea. Az ázsiai országban évente 20–25 ezer, Kanadában 15–20 ezer, Magyarországon 30 ezer darab fogy disztribútorokon, klasszikus ügynökökön vagy direkt értékesítésen keresztül.
A szappanokat az ázsiai turisták ma már név szerint keresik az üzletekben (nem csak kint, hanem itthon is), a repülőtereken nem egyszer az összes illatot kihozatják a raktárból, és húszasával veszik. Ma már van többek között zsályás, fügés-körtés, rózsás, cseresznyevirágos és paprikás változat is.
„Egy szöuli boltba is sokkal könnyebb bekerülni, mint egy németországiba, mert az ázsiaiak szeretik a minőségi európai termékeket, szívesen kipróbálják, nagyon nyitottak” – mondja Máté, aki elsősorban a kereskedelemért és a logisztikáért felel. A cégen belüli feladatleosztás különbözőségeik mentén alakult ki, az a beszélgetésünk közben is átjön, hogy nagyon más személyiségek. Szerintük „talán pont ezért működik jól ez a sztori”.
Bence a realista, Máté a hurráoptimista. „Én egyből vizionálom az összes üzletet, hatalmas sikereket, Bence pedig visszahúz a földre, és azt mondja, oké, legyen így, de nézzük meg, milyen kondíciók mellett működik – mondja Máté. – Én a szerződést is fél szemmel, hunyorogva, éjszaka, lámpa nélkül nézem át, Bence viszont utána csekkolja még vagy ötször. A nap végén mindig beigazolódik, hogy mindkettőnk mentalitása kell a sikerhez.”
„Persze nem vagyunk már naivak sem” – szól közbe Bence. A sok év alatt az az érzékük kifinomodott, hamar felismerik, hogy a potenciális üzleti partnerek közül kiket lehet komolyan venni, és kiket nem. „Nincs olyan, hogy egyik napról a másikra hatalmas üzleteket kötünk. Sokkal nagyobb eséllyel születik azokkal tényleges és jó üzlet, akikkel nagyon sokat kell küzdeni, mint azokkal, akik könnyen jönnek, és sokat akarnak. Azzal még soha nem kötöttünk üzletet, aki egyből egy konténer szappant akart berendelni.”
Itthon a Douglas parfüméria a legerősebb értékesítési csatornájuk, de ott vannak a repülőtéren, ötcsillagos hotelekben és azokban a boltokban, ahol sok turista vásárol. „Öldöklő a verseny a prémium kategóriában, mert nagyok a versenytársak, és erős brand, illetve száz–százötven éves gyártói és piaci tapasztalat áll mögöttük. Az ő termékeiket szinte lehetetlen arrébb tenni a polcon, ha be szeretnénk kerülni.”
Zador Europe Kft. Alapítás: 2014 Tulajdonosok: Bokrosi Máté, Florián Bence Árbevétel (millió forint) 2021 48,6 2022 90,8 2023 92,0 Adózott eredmény (millió forint) 2021 2,9 2022 9,7 2023 n. a. Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés
Bő másfél évszázaddal azelőtt, hogy Andrea Bocelli a 90-es évek közepén világszerte befutott a Time To Say Goodbye című romantikus dallal, családját már jól ismerték agrárgép-vállalkozásáról egy kis toszkán településen. Traktorvásárlók helyett az elmúlt csaknem húsz évben nyaranta tízezres turistatömeget vonz a Bocelli név Lajaticóba: a falu végi Teatro del Silenzio nevű szabadtéri színházban minden júliusban sztárvendégekkel lép fel a híres tenorista. Pár éve fia, Matteo is belépett a showbizniszbe, nemrég az Oscar-gálán énekelt apjával – hamarosan pedig Zalában dalol.
Akkorát nőtt a bitcoin értéke egy év alatt (2023 és 2024 márciusa között több mint kétszáz százalékot), hogy bár jött utána egy méretes esés, így is három darab tokenből már budai lakást vehetünk. Honnan az érték? Honnan a felhajtás? Felülhet a hullámra a kisbefektető?A kriptovaluták királynőjét nem kell bemutatni senkinek. A világ egyszerre legjövedelmezőbb és legveszélyesebb pénzeszköze az elmúlt hónapok […]
Ha beüt a klímaváltozás, vagy egyéb, a Földet és az agráriumot megrengető katasztrófa történik, az emberiség túlélésének kulcsa lehet egy nemzetközi génbank a messzi északon. Az 1,2 millió itt őrzött magmintából csaknem ötezer Magyarországról származik.
Amióta létezik, nem kapott még akkora kihívót a magyar bankpiacon az OTP, mint amekkorára mellé dagasztották a Magyar Bankholdingot (MBH). Valóban komoly konkurens?
Piaci fölénye elvehetetlen, nyereségessége brutális, régiós hatalma messziről látható, harmincéves tőzsdei teljesítménye minden más magyar részvényét veri, és nemcsak, hogy szüleink, nagyszüleink bankja, de a legtöbb mai fiatal is itt vezeti a számláját. Hogyan lett egy szocialista nagyvállalatból modern bank? Mitől lett az OTP billióforintos profitot termelő pénzgyár? Mire elég Csányi Sándor karizmája, és mit tudnak az elnök emberei? Ezúttal nem velük, hanem róluk beszélgettünk – összeállt a kép. Furfangos húzások, jól időzített döntések és a kulcsemberek mesteri tologatása is kellett hozzá, hogy mára ott legyenek Európa banktérképén.