Mi kell ahhoz, hogy egy nagy megrázkódtatás után piacvezető céget építsünk fel? A Process Solutions-nél a szakmai hozzáértés és a kemény munka csak a történet kezdete volt. Ha egy cég 25 éve létezik, és abból az elmúlt 18 évben piacvezetőként, akkor nem nagy logikai ugrás kijelenteni, hogy valamit nagyon jól csinálnak. De mit? Azt gondolnánk, […]
Mi kell ahhoz, hogy egy nagy megrázkódtatás után piacvezető céget építsünk fel? A Process Solutions-nél a szakmai hozzáértés és a kemény munka csak a történet kezdete volt.
Ha egy cég 25 éve létezik, és abból az elmúlt 18 évben piacvezetőként, akkor nem nagy logikai ugrás kijelenteni, hogy valamit nagyon jól csinálnak. De mit? Azt gondolnánk, a számviteli, bérszámfejtési, adózási szolgáltatásokat nyújtó Process Solutions esetében erre könnyű válaszolni, pedig a válasz nem annyira magától értetődő.
Mi ehhez értünk, ebben vagyunk erősek, a teljes pénzügyi menedzsment elvégzésében a cégek életében. Bármilyen rendszerrel, s a legjobban felépített csapattal.
A Budapest Film Orchestra a világ élvonalába tartozó művészek, filmesek, játékfejlesztő stúdiók zenei anyagát veszi fel, hogy, hogy nem, pont Budapesten. Náluk megfér egymás mellett a meztelen David Hasselhoff és a japán fantasy.
Amikor Terry Gilliam kilépett a repülőgép ajtaján, még nem tudta, hogy rövid magyarországi látogatásán egyik kedvenc zenekara, a Parno Graszt menedzserével is találkozni fog. Azért jött Budapestre, mert szerette volna felvenni a megannyi nehézség közepette készülő Doctor Parnassus és a képzelet birodalma című filmjének zenéjét (a produkció épp összeomlóban volt a főszerepet játszó Heath Ledger váratlan halála miatt). A felvételi folyamatokat összefogó Lőkös Csaba azonban nem csupán a Budapest Film Orchestra zenekarát menedzselte, hanem a Parno Graszt fellépéseit is.
„Fogtam az embert, és elvittem a Fonó lemezboltjába, összevásárolt mindenféle cédéket.” Csabára nagy hatással volt a világpolgár filmes: „A produkció hozott hangmérnököt, zenei rendezőt, mindent, csak a zenekar volt a miénk. És hát Terry Gilliam ironizáló stílusa marhára tetszett. Akkor is önmagát adja, ha fellép, vagy ha filmet rendez.” A közös munkának a Budapest Film Orchestra webjén is emléket állítottak. Gilliam szívhez szóló üzenetben hirdeti: „Long live Parno Graszt! Long live Csaba!”
Ha számít a pénz, Kelet-Európába jönnek „Magamról neveztem el, a nevem kezdőbetűi kerültek előre” – mondja Csaba a CLMusicról, somolyogva. Körülötte ülnek lányai, Réka, Kinga és Kriszti, ők is mind a CLMusicban dolgoznak, és Csaba felesége, Magdi is. „Teljesen családi cég vagyunk. Egy időben voltak alkalmazottak is, de már nincsenek.” Csaba keskeny szemüvege mögött vidáman csillogó szempárral néz körbe, gyermekei elegáns öltözékben, magabiztosan feszítenek mellette. „Én a boomer generáció képviselője vagyok, vagy nem is tudom, hogy hívják ezt – nevet. – Tényleg az ifjúság visz előbbre minket. Az ő kezükben lesz az egész.”
Habár Csaba a céget 2010-ben alapította, a Budapest Film Orchestra már 1988 óta létezik, a formáció lényege, hogy amikor egy ügyfél bejelentkezik, Csabáék kikérdezik a szükséges zenei megoldásokról, összeszedik az ehhez illő zenészeket, szereznek stúdiót, az ügyfél elvárásainak megfelelően rögzítik az adott zenei anyagokat. Eleinte filmekkel, tévés produkciókkal foglalkoztak, de ahogy telt az idő, tágult az ügyfélkör, a 2000-es évek második felében feltűntek a videójátékokkal foglalkozó cégek is, pontosan olyan elvárásokkal, mint a hollywoodi filmesek. „A 90-es években vágyakozva néztem a zenekart nyugati megrendelőkkel dolgozni a Rádió stúdióiban, és nagy örömömre szolgált, amikor egyszer csak eljött az az idő, hogy én is velük dolgozhattam” – idézi fel Pejtsik Péter zeneszerző, karmester, hogyan került kapcsolatba a Budapest Film Orchestrával. Ma is gyakran dolgoznak együtt: „Nagyon nagyra becsülöm ezt a hosszú távú, értékes munkakapcsolatot.”
„Sokszor azt sem tudjuk, mit veszünk fel” – mondja Réka. Ő a projektmenedzser a cégben. „Volt nemrég egy ügyfél, akinek még a nevét sem mondhatjuk el. Nem ismerjük egymást, sosem találkoztunk. Szigorú titoktartási kötelezettségünk van.” A weben megjelenő referenciák azért elárulnak ezt-azt a CLMusic ügyfélköréről. Ott van a Netflix, a Lucasfilm, a Warner Bros, az IKEA, a Universal, a Sony, a Disney, de még a Bajnokok Ligája is. A BL-logó alatti hangeffekt egy korábbi változatát is Budapesten vették fel. Első tévés munkájuk az Indiana Jones tévésorozat volt, még a 90-es években, azóta egy sor kisebb-nagyobb produkcióban szólalt meg a Budapest Film Orchestra. Például az egyik Marvel-produkció, a Loki első évadában is felsejlett a háttérben a CLMusic baljós zenéje.
„Amikor nem számít a pénz, Amerikában vagy Angliában veszik fel a zenét, de mikor számít, Kelet-Európába jönnek a cégek – mondja Csaba. – Prága népszerű, de Budapestre is egyre többen jönnek.” A szakszerű zenekarok vagy a zenekarokat gyorsan felállító menedzserek neve és telefonszáma szájról szájra terjed a kreatív iparágakban. Aki egyszer bevált, be fog újra, így lehet szép lassan építkezni. „Sokáig működött apa kapcsolati tőkéje, akkoriban még nem volt internet sem – mondja Kinga. – Most már iszonyú nagy szerepe van az online jelenlétnek az új ügyfelek megszerzésében. Ezért fejlesztjük azt is.”
Ha hárfa kell, hát hárfa kell Lőkös Csaba a 80-as években kezdte a menedzseri pályát. A rendszerváltás idején gyorsan a magánszférába igazolt, kisebb-nagyobb zenekarok, előadók koncertjeit szervezte. Parov Stelar, Goran Bregović, Seal, Buena Vista Social Club – jelentős alkotók, de csak egy vékony szeletét teszik ki a Lőkös-hagyatéknak. „Két évtizeden át dolgoztunk Csabával – és Marton Lacival – a Sziget világzenei programjain. Tulajdonképpen főleg nekik köszönhető, hogy a világzene ilyen kiemelt szerepet kaphatott nálunk” – mondja Gerendai Károly, a Sziget alapítója. Hosszú éveken át a világzenei színpad a fesztivál második legjelentősebb helyszíne volt, minden programját Csabáék találták ki, és szervezték meg.
Habár a Sziget világzenei színpada már a múlté, Csaba még most is dolgozik a területen, többek közt a Müpa világzenei szerkesztője. „A világzene az én szenvedélyem, az övék viszont más – mutat gyermekeire. – Fontos, hogy abba az irányba menjünk, amit már ők szabnak meg.” Lőköséknél a megannyi családi cég számára mumus generációváltás nemcsak állandó téma – a beszélgetés közben is újra és újra felhozzák –, hanem aktív átalakulás is, és mindenki kiveszi belőle a részét.
Csaba igyekszik a háttérben maradni, és inkább onnét be-besegíteni, de a kontroll már nem nála van, mert egy ennyire összetett modell szerint működő cégnél csak a gyakorlatba ültetve lehet átadni a feladatokat. „Alvállalkozóként számláznak nekünk a zenészek, a karmester, mindenki – mondja. – Mi vagyunk az egész projekt fővállalkozója, mind a külföldi partnerek, mind a magyar állam felé.”
A CLMusic legfontosabb hozzáadott értéke tehát maga a szervezés, illetőleg a kapcsolati háló, amit a sokszor eszelős tempót diktáló ügyfelek érdekében is sikerrel kell bevetni. „Hatalmas az átmenő forgalom, egy hatvan–hetven fős zenekarnál is mindenki rajtunk keresztül kap feladatot” – mondja Kriszti. Ráadásul a projektek időnként kimondottan hektikusak lehetnek, főleg a tévés vagy filmes produkcióknál fordul elő, hogy a leadott kottát az utolsó pillanatban módosítani kell, mert a stúdiónál időközben újravágják az adott jelenetet. „Ilyenkor van, hogy már hajnali ötkor nyomtatjuk az új kottát, mert időben fel kell venni az anyagot” – mondja Kinga. Majd nevetve hozzáteszi: „Vagy kitalálja, hogy szeretne egy hárfaszólót. És akkor szerzünk egy hárfást.”
Lőkösék rugalmassága Daryl Griffithet is meglepte. A brit zeneszerző az ezredforduló óta dolgozik a Budapest Film Orchestrával. Hosszú karrierje alatt látott már ezt-azt, a 2020-as Mulan zenei felvételei körüli kavarás azonban még neki is sok volt. „Kaptam egy telefonhívást péntek este fél hétkor, hogy tudnék-e csinálni egy új, vonós változatot a Reflectionből, amit Christina Aguilera adott elő a Mulanhoz – emlékszik. – Még azelőtt igent mondtam, hogy megtudtam: a legkésőbbi leadási időpont hétfő reggel.”
Daryl azt kérte a magyaroktól, hadd vehesse fel az anyagot vasárnap. „Egész éjjel dolgoztam a hangszerelésen, elküldtem az anyagot e-mailen a Lőkös családnak, a reptérre rohantam, és felpattantam egy gépre. Mire vasárnap reggel a stúdióba értem, az összes kotta ott volt kinyomtatva a zenészek előtt. Még a kedvenc zenészeim is ott voltak!” A Los Angelesből iderepülő producer is megdöbbent, hogy ilyen gyorsan összeállt az egész.
Egyik szigetről a másikra „Talán a Candy Crush Saga volt az első játékzenénk” – mondja Kinga, mikor szóba jönnek a videójátékos munkák. A Budapest Film Orchestra ugyanis a legnagyobbak között versenyez, olyan játékok zenei anyagát rögzítették, mint a Bethesda Softworks – és ezzel együtt a Microsoft – legnagyobb 2023-as megjelenése, a Starfield vagy a kimondottan titokzatosan működő Valve 2019-es, Half-Life: Alyx című VR-játéka.
A gamer médiában az Elden Ring felvétele ment nagyot: a japán Fromsoftware gigászi akció-szerepjáték sikerének (idén februárig 23 millió példányban kelt el) nagyzenekari műveiből süt az a brutális, a fantasy műfajból is kiemelkedő ambíció, amit a Budapest Film Orchestra keltett életre, bemutatva mindezt egy, a játék kiadója által terjesztett Youtube-videóban.
Lőkösék azt mondják, nem volt kimondott stratégia a játékcégek bevonására, egyszerűen csak így jött ki a lépés, de ilyen projekt is egyre több van, és nem sokban térnek el a többi felvételtől. „Három lábunk van: a felvételek, a még mindig élő koncertszervezés, valamint egy német zenei könyvtár, a Sonoton magyarországi képviselete, de a felvételek a legerősebb rész ezek közül. Azt mondanám, hogy a bevétel 85 százaléka jön innen” – így Csaba. A legtöbb projektet a Tom-Tom Stúdióban rögzítik, ide már szinte hazajárnak.
„A felvételről nagyjából két-három héttel a kezdés előtt már tudunk. Ekkorra a pontos zenekari összetételt is megkapjuk (hány fő, milyen hangszerek stb.) – mondja Kurina Tamás hangmérnök. – A felvételt megelőző napon már kiépítjük a zenekari pozíciókat, mikrofonokat és az egyéb felvételi eszközöket.” Hogy mikor épp min dolgoznak, nekik sem mindig világos, a kreatív bevonódás szintje pedig ügyfélfüggő. Ahogy a hangulat is. Elvégre a hatalmas nyomás és a vele járó stressz ebben az iparágban szinte mindennapos.
Persze erre is vannak hatásos módszerek, és nem feltétlenül kell mindfulnessre vagy coachok bevonására gondolni. „Volt egy többnapos, rendkívül feszített tempójú felvétel – idézik fel Barabas Péter és Láposi Gergő hangmérnökök. – Amikor a karmesterünk kezdett besokallni, a szünetben kinyomtattunk egy meztelen David Hasselhoff-képet, és gondosan berejtettük a partitúrák közé. Nem is kellett több tizenöt–húsz percnél, egyszer csak nagy nevetést hallottunk a teremből. Ez a csíny megtörte a jeget, és onnantól ismét jó hangulatban telt a nap.”
CLMusic Kft. Alapítás: 2010 Létszám: 5 fő Tulajdonosok: Lőkös József Csaba (35%), Lőkösné Báthory Magdolna (35%), Lőkös Kinga (10%), Lőkös Krisztina Kata (10%), Lőkös Réka (10%) Árbevétel (millió forint) 2021 246,7 2022 175,4 2023 187,0* Adózott eredmény (millió forint) 2021 81,4 2022 46,1 2023 34,0* Forrás: Dun & Bradstreet, *cégbecslés
Hálózatosodó magyar startupvilág. Egyre több üzleti tapasztalat és tudás áramlik vissza az ökoszisztémába – már nemcsak a befektetőktől, hanem aktív vagy egykori alapítóktól vagy kulcsmunkavállalóktól.
Piaci fölénye elvehetetlen, nyereségessége brutális, régiós hatalma messziről látható, harmincéves tőzsdei teljesítménye minden más magyar részvényét veri, és nemcsak, hogy szüleink, nagyszüleink bankja, de a legtöbb mai fiatal is itt vezeti a számláját. Hogyan lett egy szocialista nagyvállalatból modern bank? Mitől lett az OTP billióforintos profitot termelő pénzgyár? Mire elég Csányi Sándor karizmája, és mit tudnak az elnök emberei? Ezúttal nem velük, hanem róluk beszélgettünk – összeállt a kép. Furfangos húzások, jól időzített döntések és a kulcsemberek mesteri tologatása is kellett hozzá, hogy mára ott legyenek Európa banktérképén.
Bő másfél évszázaddal azelőtt, hogy Andrea Bocelli a 90-es évek közepén világszerte befutott a Time To Say Goodbye című romantikus dallal, családját már jól ismerték agrárgép-vállalkozásáról egy kis toszkán településen. Traktorvásárlók helyett az elmúlt csaknem húsz évben nyaranta tízezres turistatömeget vonz a Bocelli név Lajaticóba: a falu végi Teatro del Silenzio nevű szabadtéri színházban minden júliusban sztárvendégekkel lép fel a híres tenorista. Pár éve fia, Matteo is belépett a showbizniszbe, nemrég az Oscar-gálán énekelt apjával – hamarosan pedig Zalában dalol.
„Itt nem mindent ti csináltok, ugye?” – kérdezik gyakran Matus Dórától és Tárnok Lászlótól a házaspár több mint kétezer fás birsültetvényét látva. „De, mi!” – hangzik a válasz. A Birsbirtok a paszternáktól és egy régi japán kistraktortól jutott el oda, hogy ma már a Dél-Dunántúl legtöbb pálinkaházában az ő termésükből készül a birspálinka.