Mi kell ahhoz, hogy egy nagy megrázkódtatás után piacvezető céget építsünk fel? A Process Solutions-nél a szakmai hozzáértés és a kemény munka csak a történet kezdete volt. Ha egy cég 25 éve létezik, és abból az elmúlt 18 évben piacvezetőként, akkor nem nagy logikai ugrás kijelenteni, hogy valamit nagyon jól csinálnak. De mit? Azt gondolnánk, […]
Mi kell ahhoz, hogy egy nagy megrázkódtatás után piacvezető céget építsünk fel? A Process Solutions-nél a szakmai hozzáértés és a kemény munka csak a történet kezdete volt.
Ha egy cég 25 éve létezik, és abból az elmúlt 18 évben piacvezetőként, akkor nem nagy logikai ugrás kijelenteni, hogy valamit nagyon jól csinálnak. De mit? Azt gondolnánk, a számviteli, bérszámfejtési, adózási szolgáltatásokat nyújtó Process Solutions esetében erre könnyű válaszolni, pedig a válasz nem annyira magától értetődő.
Mi ehhez értünk, ebben vagyunk erősek, a teljes pénzügyi menedzsment elvégzésében a cégek életében. Bármilyen rendszerrel, s a legjobban felépített csapattal.
Elkészítette friss éves iparági riportját a Startup Hungary. Nézzük az elmúlt év legfontosabb trendjeit! Mi történt a magyar startupokkal?
2023 -ban – éves alapon – hatvan százalékkal kevesebb, összesen 65 millió euró áramlott magyar startupokhoz. A finanszírozási források elapadtak, a nagy állami és EU-s programok kifutottak, a piaci kamatok emelkedtek. Az érettebb cégek (scaleupok) korábban nagyobb befektetési köröket zártak, ők várhatóan a következő években mehetnek ki újra a piacra. A visszaesés mértéke így is hatalmas.
Azok a korai fázisú cégek, akik viszont így is tudtak tőkéhez jutni, jellemzően jó nevű külföldi vagy tapasztalt itthoni csapatoktól vontak be, nemzetközi standardokhoz igazodó feltételek mellett és kétszer annyi tőkét, mint tavaly. A scaleupok közül a legnagyobb kört a Commsignia zárta tizenötmillió dollárral.
A magyar cégek között továbbra is meghatározók a céges ügyfeleknek dolgozó szoftverszolgáltatók (B2B, Saas-modellben). A generatív AI feltörésével a mesterséges intelligencia népszerűsége tovább nőtt (26 százalékra) a vizsgált startupok körében. A másik népszerű vertikum a fintech és az oktatás volt (14-14 százalékkal).
Az alapítók önbizalma és optimizmusa csökkent, az egy évvel korábbi 42 százalék helyett már csak kevesebb mint harmaduk mondja, hogy cégük unikornis lehet. Ez nem független attól, hogy – a szigorúbb kamatkörnyezetben – ma jóval alacsonyabb a cégek értékelése. A tőzsdei bevezetést is kevesebben látják reális célnak.
A vizsgált cégek több mint nyolcvan százaléka mondja, hogy nemzetközi játékos lesz az iparágában, de továbbra is visszafogott a külpiaci jelenlét: a válaszadók negyven százalékára igaz, hogy eladásainak több mint fele külföldről jön. Még mindig minden ötödik cég mondja, hogy először a magyar piacon tökéletesítené a termékét, aztán lépne szintet. A top cégekre viszont épp az jellemző, hogy már a legelejétől a nemzetközi piacban gondolkodnak.
Egy fontos trend megfordult: csökkent a startupmunkahelyek száma, az adatokban már látszanak a leépítések. A startupok 24 százaléka számolt be a csapat csökkenéséről, de volt ugyanakkor, aki meredeken tudott növekedni, például a Colossyan.
A magyar piacon fontos változások is történtek: jobban leszabályozták a tőkévé konvertálható kölcsön feltételeit, ez elsősorban a korai fázisú cégeknek könnyebbség, és a munkavállalói részvényprogram (ESOP) feltételei is egyszerűsödtek. A hazai startupok 29 százaléka már így is külföldre helyezte jogi központját, 26 százalék pedig tervezi ezt. A legnépszerűbb cél az Egyesült Államok, amit az Egyesült Királyság követ.
Írta: Litkai Gergely A világ megváltoztatása általában aktív cselekvést, áldozatokat, konfliktusokat és álmatlan éjszakákat követel. Én most mégis azt javaslom, hogy aludjunk egy órával többet a világ megmentéséért. Négyfős véleménycsapat váltja egymást hónapról hónapra a pódiumon.Májusban Sásdi Helga tér vissza! Kiindulópontként a magyar származású amerikai alváskutató, Charles Czeisler gondolatát érdemes figyelembe venni. A cirkadián ritmus Karikó Katalinját Johann Hari így […]
Tartós pamutból készülő, nagyrészt egyszínű, kényelmes, különleges fazonú ruhák – a magyar Nonplus márka nem rohan a gyorsan változó divat után, vevői nagy része visszatér hozzájuk. Az alapító, Kiss Sarolta nem készült ruhatervezőnek, ahogy nőtt a forgalma, úgy tanult bele fokozatosan az üzletbe.
A magyar Proofminder mesterséges intelligenciát használva segít a gazdáknak, hogy a földjükön lássák minden növény tövét, levelét, esetleges betegségeit is, és ennek megfelelően, célzottan avatkozhassanak be. Négy kontinensen dolgoznak együtt a termelőkkel.
Mobilján – már – nincsenek orosz alkalmazások vagy hírszájtok. Krekó Péter, a Political Capital elemzőintézet igazgatója dezinformációs kutatásairól híres, de a konteók és a geopolitikai folyamatok mellett a világ legjobbnak értékelt borairól sem marad le.
Ha nem automatikusan a gyereked iskolájának vagy a közeli kutyamenhelynek adnád az adód egy százalékát, érdemes alaposabban körülnézni a civilek közt. Még jobb, ha nem csak az adóbevallás idején merül fel, hogy adakozz. Íme, tíz ügy és hozzájuk pár alapítvány, hogy könnyebb legyen választani.