A magyar Proofminder mesterséges intelligenciát használva segít a gazdáknak, hogy a földjükön lássák minden növény tövét, levelét, esetleges betegségeit is, és ennek megfelelően, célzottan avatkozhassanak be. Négy kontinensen dolgoznak együtt a termelőkkel.
„Irodájuk sem volt még, amikor leszerződött velük Franciaország egyik legnagyobb agrárcége” – ezzel a címmel írtunk tavaly a 2021-ben alapított Proofminderről a Forbes.hu-n. A mesterséges intelligenciával (AI) támogatott gépi látástechnológiai platformot fejlesztő cégnek azóta irodája is van, meg még több ügyfele négy kontinensen. A magyar alapítók – Vancsó Ambrus, Havas Norbert és Simon Levente – és csapatuk megoldásával a gazdák a levelek, tövek szintjén követhetik, hogy mi történik termőföldjeiken, hogy a megfelelő időben, a megfelelő helyre juttathassák ki a szükséges hatóanyagokat. Megbecsülhetik a terméshozamot, figyelhetik a felbukkanó betegségeket, a gyomokat és még számos más tulajdonságot.
A széles körben elterjedt precíziós mezőgazdasági megoldások főleg műholdképalapúak, így nem tudnak megbirkózni a nagy felbontású, közelebbről készített képfelvételeket igénylő feladatokkal, ezt hidalja át a Proofminder. A cég a kezdő körben négyszázezer euró befektetést kapott az Impact Venturestől. Számos nemzetközi agrárszakmai díj mellett bekerültek a legnagyobb észak-amerikai agrárstartup-akcelerátor, az SVG Ventures Thrive programjába is. A monitorozott földterületek nagyságában évről évre nagyságrendi ugrás volt, tavaly már több ezer hektárnyi földterületen használták technológiájukat Indiától Perun át Brazíliáig. „Ezer hektárra, ha kinézel, ott már nem látod a végét” – érzékelteti a nagyságrendeket Vancsó Ambrus. Ügyfeleik között van például a globális óriás Corteva és a Csányi család Bonafarmja is. Idén a tervek szerint már bőven több mint tízezer hektáron dolgoznak világszerte.
Az utóbbi egy-két évben szolgáltatásaik közül a foltpermetezésre (precíziós permetezés, csak oda juttatják ki a vegyszert, ahová feltétlenül szükséges), és a vetőmagtermelés támogatására volt kiemelkedő igény, illetve számos kutatás-fejlesztési projektjük lett a piaci igényekhez igazítva.
Világszerte egyre több férfi szeretné aktívan megélni az apaságát, ennek egyik első lépéseként pedig az újszülött mellett kíván lenni. Ezt az igényt az Accenture globális IT vállalat példamutató „apasági csomaggal” támogatja. Fehér Patrik, az Accenture managerének gyermeke, Félix beszélgetésünk idején a négyhetes életkorhoz közeledett. „Éjjelente a feleségem többet kel fel Félixhez, cserébe én napközben intézem […]
Világszerte egyre több férfi szeretné aktívan megélni az apaságát, ennek egyik első lépéseként pedig az újszülött mellett kíván lenni. Ezt az igényt az Accenture globális IT vállalat példamutató „apasági csomaggal” támogatja.
Fehér Patrik, az Accenture managerének gyermeke, Félix beszélgetésünk idején a négyhetes életkorhoz közeledett. „Éjjelente a feleségem többet kel fel Félixhez, cserébe én napközben intézem a tennivalókat, illetve együtt tudok lenni a picivel. Nagyokat sétálunk, ezalatt pedig a feleségem is tud pihenni.” Patrik egy e-mailből értesült az apasági szabadság bevezetéséről az Accenture-nél, néhány nappal azt követően, hogy megtudták, pár hónap múlva nekik is gyermekük születik.
„Nagyon megörültem neki, és egy percig sem volt kérdés, hogy élni fogok ezzel a lehetőséggel. Utólag is hálás vagyok ezekért a hetekért, hiszen ez olyan közelséget ad a picivel, amit munka mellett egészen biztosan nem tudnék vele megélni. Kimondottan jó érzés volt, hogy már a gyermekünk megszületése előtt tehermentesítettek a kollégák, és így a várható új feladatokra, kihívásokra és örömökre tudtam koncentrálni. Ági, a párom is azt mondja, hatalmas segítséget és biztonságot ad, hogy az első két hónapban itthon tudok lenni velük.”
Marosi Mátééknál is úton volt már a baba, amikor értesültek az Accenture apaszabadságáról. Éppen emiatt újra is kellett tervezniük az első időszakot, de ez persze mindkettőjüknek édes teher volt. „Jó érzés volt, hogy a babával érkező pluszfeladatokat meg tudtuk egymás között osztani a feleségemmel. Remélem, hogy ő is úgy érzi, segíteni tudtam neki az elmúlt két hónapban.” Mosolygó felesége egyetértő bólogatás után hozzáteszi: Máté és Karolina gyakran mentek el babakocsis sétákra, amik alatt ő is tudott kicsit saját magával foglalkozni. A kéthónapos apaszabadságra a baráti kör kevésbé, a szülői generáció annál inkább rácsodálkozott. „Ebben az időszakban tényleg nem kellett dolgoznom. Ebben nagy szerepe van a kollégáimnak, akik maximálisan támogatták és tiszteletben tartották ezt az időszakot. Két hónappal ezelőtt úgy tudtam becsukni a céges laptopom, hogy azóta sem nyitottam ki. Ez holnaptól másképp lesz, mivel a mai az apasági szabadságom utolsó napja – teszi hozzá a szoftverfejlesztőként dolgozó Máté. – Meglátásom szerint ez a két hónap már pont ideális ahhoz, hogy el tudjunk mélyülni a gyermek megszületése utáni életünkben anélkül, hogy kiesnénk a szakmai körforgásból.”
Magyarországon 2023 júliusától vehetnek részt a kollégák az Accenture világszinten működő programjában
– mondta el Hoffmann Renáta, az Accenture magyarországi HR vezetője. – Ezen időszak fizetett távollétnek minősül, azaz a munkavállalók az apasági szabadságuk ideje alatt is megkapják a teljes fizetésüket. Az állam által adott apasági szabadság tíz munkanap, amihez az Accenture további 30-at tesz hozzá, így összességében körülbelül két hónapig maradhatnak otthon az apukák. Mindezen felül az Accenture-nél van egy úgynevezett bébi bónusz is, amit szintén valamennyi munkavállaló megkap gyermekszületés vagy örökbefogadás után – az apasági csomag juttatásait ugyanis az örökbefogadó apukák is igénybe vehetik.” A program az eddigi visszajelzések alapján minden várakozást felülmúlt: „Nagyon hálásak a kollégák a lehetőségért, és sokan érzik úgy, hogy ezzel az időszakkal életre szóló élményt kaptak. Hiába ugyanis az egyre elterjedtebb hibrid munkavégzés, ha az otthon töltött bensőséges pillanatokat bármikor megszakíthatja egy telefon, egy e-mail, vagy egy konferenciahívás. Ez a helyzet nem összehasonlítható azzal, amikor az apuka ténylegesen csak a családdal tud foglalkozni.”
„Itt nem mindent ti csináltok, ugye?” – kérdezik gyakran Matus Dórától és Tárnok Lászlótól a házaspár több mint kétezer fás birsültetvényét látva. „De, mi!” – hangzik a válasz. A Birsbirtok a paszternáktól és egy régi japán kistraktortól jutott el oda, hogy ma már a Dél-Dunántúl legtöbb pálinkaházában az ő termésükből készül a birspálinka.
Tartós pamutból készülő, nagyrészt egyszínű, kényelmes, különleges fazonú ruhák – a magyar Nonplus márka nem rohan a gyorsan változó divat után, vevői nagy része visszatér hozzájuk. Az alapító, Kiss Sarolta nem készült ruhatervezőnek, ahogy nőtt a forgalma, úgy tanult bele fokozatosan az üzletbe.
A 2024-es SIRHA-n bemutatott ERWIN Smart Ice Cream Scoop egy magyar termékfejlesztés eredménye, amely nem csupán új szintre emeli a fagyizók üzleti hatékonyságát, hanem forradalmasíthatja a vendéglátóipart is. Ez az innováció nem csupán egy egyszerű eszköz; a Szabó Ervin által megálmodott és két évig tartó fejlesztés eredményeként létrehozott okos fagyiadagoló kanál teljesen új dimenziót nyit […]