Az újlipótvárosi lakópark arany fokozatú minősítést szerzett a nemzetközi iparági sztenderdnek számító LEED energetikai tanúsítvány rendszerében. Rendkívül ritkának számít, hogy az alapvetően irodaházak építészeti-műszaki megoldásait elismerő rendszerben lakópark is megszerezze az arany minősítést. Az Egyesült Államokból származó LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) a világon a legáltalánosabban használt zöld épület minősítési rendszer, amely a […]
Az újlipótvárosi lakópark arany fokozatú minősítést szerzett a nemzetközi iparági sztenderdnek számító LEED energetikai tanúsítvány rendszerében. Rendkívül ritkának számít, hogy az alapvetően irodaházak építészeti-műszaki megoldásait elismerő rendszerben lakópark is megszerezze az arany minősítést.
Az Egyesült Államokból származó LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) a világon a legáltalánosabban használt zöld épület minősítési rendszer, amely a legnagyobb épületkomplexumok energetikai megoldásait, a kivitelezés korszerűségét, színvonalát díjazza. A budapesti Duna Pearl által most megszerzett arany minősítés arról tanúskodik, hogy a LEED keretrendszerében az épületegyüttes magas fokon megfelel az egészséges környezetet biztosító, hatékonyan kialakított, energiatakarékosan működtetett legkorszerűbb elvárásoknak.
A Duna Pearl egy 75 millió eurós nagyberuházás, amely az EU építkezési szabályzatának megfelelően legalább 20 százaléknyi megújuló energiát használ, ideértve a legmodernebb eljárásnak számító, a levegőből melegvizet előállító hőszivattyúrendszert, valamint a szerkezetbe épített hűtő-fűtő megoldásokat is. A beköltöző lakók gépesített prémium konyhával, beépített bútorokkal, redőnyökkel, LED álmennyezeti hangulatvilágítással és spotlámpákkal felszerelt lakásokat vehettek át. Mindezek mellett élvezhetik a legújabb, födémek közötti hangszigetelési megoldások előnyeit és az okosotthonokra jellemző informatikai eljárások biztosította kényelmet is. Az építkezés keretében megújították a környező utcákat, felújították a járdákat, új parkrészeket alakítottak ki a kivitelezők, és minden oldalról megnyitották a zöld felületet, újonnan kialakított nyilvános, közösségi tereket a városrész lakói, látogatói számára. Az építészeti, gépészeti megoldások mellett a városrész környezetének zöldítése, élhetőségének javítása is sokat nyomott a latban az értékeléskor, amely során arany minősítést szerzett a Duna Pearl a LEED tanúsítványi rendszerben.
Három történelmi épület és egy milánói sztárdizájner találkozása Budapest legújabb ötcsillagos szállodájában a Vörösmarty tér szomszédságában. Az épületeket újonnan ráépített, antracit árnyalatú tető formálja egységgé, összenyitásuk után az udvarok helyén hatalmas, növényekkel teli átrium jött létre.
Különös épületegyüttes áll a Wekerle Sándor utca, a Vigadó utca és az Apáczai Csere János utca által határolt tömbben. Közülük elsőként a neoreneszánsz stílusú Weber-ház épült föl, és eredetileg a Pesti Hazai Első Takarékpénztár központja volt (Weber Antal, 1873). A második a Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaságnak – a későbbi MAHART-nak – épült (Kármán Aladár és Ullmann Gyula, 1910–1913). A tervezők a szecessziós díszítőmotívumok közé a hajózásra utaló jelképeket szőttek: megjelentek itt polipkarok, horgonymotívumok, delfinek, a lépcsőkorláton hajókötelek tekeregtek, a kupola egy árbócot tartott, az erkélyek hajóorr alakú kiugrásai mellett stilizált hullámok.
Harmadiknak a nem kevésbé érdekes, modernista és art deco jegyeket mutató Futura-ház épült meg (Münnich Aladár, 1937). Utóbbi homlokzata helyi védelem alatt áll, a másik két épület műemléki besorolású.
A nemzetgazdasági szempontból kiemeltté nyilvánított építkezést 2019-ben kezdte meg a Tiborcz István neve által fémjelzett BDPST Group. Lényegében ez volt a főváros egyik első olyan nagyobb projektje, ahol több történeti épületet olvasztottak össze bontással egy intézménnyé. A homlokzatokat megőrizték, de a három épület belsejét nagyrészt kibontották, majd egy részüket restaurálták. Ez az úgynevezett faszádizmus műemlékes körökben nem arat osztatlan sikert, aminek az az oka, hogy egy műemléképület sosem csak a homlokzatról szól, hanem a mögötte húzódó történeti terekről, az eredeti anyagokról is.
A vezető dizájner az olasz Piero Lissoni volt, irodája a nemzetközi nagyágyúk szűk élmezőnyéhez tartozik. A Lissoni & Partners tervezőirodát 1986-ban alapították Milánóban, a cég az azóta eltelt majd négy évtized alatt a dizájn világának megkerülhetetlen szereplőjévé vált, olyan világmárkákkal dolgoztak, mint az Alessi, az Illy vagy a B&B Italia. A stúdiónak ma már két, egy milánói és egy New York-i székhelye is van.
„Építészként meg kell vitatnod, hogy milyen a kapcsolatod a körülötted lévő térrel. Emellett azonban az is nagyon fontos kérdés, hogy milyen a kapcsolat közted, a tér, a kultúra, valamint a helyiek között – mondta Piero Lissoni egy korábbi interjúban. – A budapesti Hotel Dorothea esetében igyekeztünk elérni, hogy olyan helyspecifikus »illatot« és bensőséges hangulatot adjunk az enteriőrnek, ami által Budapesten érezhetjük magunkat. Ilyen inspirációs források például a víz jelenléte a városban, a különböző történelmi elemek vagy az az érzés, hogy Európában tartózkodunk, de egy kicsit mégsem. Ugyanakkor én modernista építész vagyok, így modernnek és kortársnak kell lennem. Mindemellett szeretek nemzetközi is lenni, olasz lélekkel.”
A frissen megnyitott hotelben 216 szoba, egy elnöki lakosztály van, és 650 négyzetméteres spa részleg. A 35 ezer négyzetméter kétharmadát a szálloda foglalja el, de a tömbben jutott hely 28 exkluzív lakásnak és a vendéglátásnak is. A belső udvaron találjuk a Pavilon Étterem & Bár nevű egységet, a földszinten, a Dorottya utca és Wekerle utca sarkán az Anton Bar & Deli nevű kávézó-bárt. 2024-ben újabb két étterem nyílik a komplexumban, a háromcsillagos andalúziai séf, Dani García irányításával.
A hotel a Dorottya utcáról, egyúttal József nádor feleségéről kapta nevét. Mária Dorottya württembergi főhercegnő az 1800-as évek befolyásos közéleti személyisége volt, férjével jelentős kulturális és gazdasági fejlődést hoztak a fővárosnak. Erre a korszakra utalnak Tombor Zoltán fotográfus nagyméretű, markáns képi világú felvételei a szálloda szobáiban és a közösségi terekben.
Történelmi homlokzatok – új belső A restaurált homlokzatok a három épületen háromféle magasságba kúsztak fel. Ezt a különbséget és a tömb egységének hangsúlyozását a tervezők egy egységes, antracit árnyalatú ráépítéssel oldották meg. Az itt nyert értékes négyzetméterekben kaptak helyet többek között a lakosztályok, és itt nyílik meg még idén egy nemzetközi csoport által üzemeltetett exkluzív étterem is.
Tágas belső udvar A három épület egy egységgé válásával kialakult egy központi tér, egy hatalmas, negyvenszer negyven méteres fedett udvar. Ez az úgynevezett courtyard nagy fesztávolságú üvegfedést kapott: az olasz tervezők nagyon ritka osztású fedést terveztek, így közel tizenöt négyzetméter egyetlen üvegtábla. A tető mérete és mozgása miatt a három épületet vasalatokkal egyetlen szerkezeti egységbe foglalták. Ez a megoldás tartószerkezeti bravúr.
A tervezők elképzelése az volt, hogy a betelepített rengeteg növénytől parkszerű találkozóhely jön létre. Az éttermi pavilonokat is úgy tervezték meg, hogy a futónövények idővel teljesen beborítsák őket.
Festményszerű kortárs portrék „A tervem az volt, hogy a hotel névadójához, Mária Dorottya württembergi hercegnőhöz is kapcsolódó sorozatot készítsek. A szállodának otthont adó három épület a 19. század végi neoreneszánsz, a múlt század eleji szecessziós, illetve modernista stílusban épült. A Monarchia és a századforduló világát idéző, de mégis kortárs szellemben készült képeket szerettem volna” – mondja Tombor Zoltán. A fotográfus képei korábban olyan magazinokban jelentek meg, mint a Vogue, a Harper’s Bazaar vagy a The New York Times.
„A hotel egyik legfontosabb márkaüzenete az unexpected journey, azaz valami váratlan vagy meglepő tapasztalás kalandos utazásunk során. A falon levő fotók első pillantásra festményszerűek, és közben a századfordulón divatba jött családi portrék világát is idézik, de közben mindig van valami »hibájuk«, valami, ami nem korhű, és nem igazán oda való. És ezek az apró, sokszor humoros részletek és képi kódok teszik maivá, vagy ha úgy tetszik, kortárs szelleművé az első blikkre klasszikusnak tűnő portrékat.”
Kontrasztos szobák
A 216 vendégszoba és lakosztály két különböző dizájnkategóriába sorolható: a „kortárs” szobákat a lágy bézs és a narancssárga uralja szép kontrasztban a sötét fapadlóval és a pávakék függönyökkel. Az „örökségi” szobák érdekessége, hogy ajtajukat a Magyar Nemzeti Galériából származó, 1800-as évekbeli női portréfestmények részletei díszítik.
Mint órafanatikus, akinek van Londonban élő barátja, nem hagyhattam ki a 2023-as WatchPro Salon kiállítást a brit fővárosban. A The Londoner Hotelben kisebb-nagyobb gyártók vonultatták fel portékáikat – ezek voltak a legérdekesebbek.
Elneveztek róla egy 85 millió éves darázsfajt, felépítette az ország egyik vezető magzati géndiagnosztikai központját, de csak szakmai körökben ismerik. Igaz, több szakmáéban: Soós Miklós különösen kíváncsi elméje simán összeköti a genetikai vizsgálatok, a dinoszauruszkutatás és a drágakövek világát.
„Cordelia mit tegyen? Hallgat s szeret” – írja Shakespeare a Lear királyban a címszereplő legkisebb lányáról. Ezt teszi Hárdi Lilla és alapítványának csapata is, meghallgatja, lelki és szociális támogatással segíti azokat, akik háborús és szervezett erőszak elől menekülve jönnek, újabban például Ukrajnából. Visszavezetik őket az életbe, hogy emlékeikkel együtt képesek legyenek a továbblépésre.
Vagy szép gyerekcipőt lehet kapni, ami nem egészséges, vagy jót, ami viszont nem szép – ezzel a klasszikus felismeréssel alapított céget Molnár Dóra konduktor. Az első készletet percek alatt vitték el, az azóta eltelt alig három évben már meg kellett tízszerezni a gyártást.