Prémium minőség és design, exkluzív vásárlási élmény, verhetetlen garancia és pimasz marketingkommunikáció: az alapítók szerint ez a Slim Store sikerének receptje. A tulajdonosok, Bodnár Richárd és Csereklei Dávid új szintre emelték az okos eszközök fizikai védelmét, és a receptjük úgy tűnik bevált. Egy apró, de észrevehető karcolásnál a telefon kijelzőjén kevés idegesítőbb probléma létezik, ami […]
Prémium minőség és design, exkluzív vásárlási élmény, verhetetlen garancia és pimasz marketingkommunikáció: az alapítók szerint ez a Slim Store sikerének receptje. A tulajdonosok, Bodnár Richárd és Csereklei Dávid új szintre emelték az okos eszközök fizikai védelmét, és a receptjük úgy tűnik bevált.
Egy apró, de észrevehető karcolásnál a telefon kijelzőjén kevés idegesítőbb probléma létezik, ami felhívja a figyelmet magára, használat közben. Csökkenti a készülék értékét, arról nem is beszélve, ha összetörik a képernyő az okoseszközön, a cseréhez olykor mélyen zsebbe kell nyúlni.
Itt jön a képbe a Slim Store. Az általuk használt hidrogél technológiás, méretre vágható fólia rugalmas anyagának köszönhetően elnyeli az ütéseket, nem reped meg, elő- és hátlapra is felhelyezhető. Gondos és hosszan tartó kísérletezésnek köszönhetően ellenálóbb, tartósabb és esztétikusabb, mint egy üvegfólia. A név sem véletlen, a vékony fólia szinte alig észrevehető a telefonon.
Benito Antonio Martínez Ocasio, avagy Bad Bunny profin pörgette fel magát a zenei streamingen és a közösségi médiában, így vált a világ egyik leghíresebb előadójává. Erre a befolyására épít most birodalmat a szórakoztatóipartól a
divaton át a sportig. Az amerikai Forbes cikke.
Írta: María Gracia Santillana Linares // Fordította: Vaszkó Iván
Október 12-e van. Éjfél előtt fél órával csurig megtelt Puerto Rico legnagyobb fedett arénája, a San Juan-i José Miguel Agrelot csarnok. Bad Bunnyt legalább tizenhatezer elkötelezett rajongója várja izgatottan, hogy elsőként hallják városi hősük vadiúj albumát. Nem élőben, hanem lemezhallgató bulin, és senki se tudja, mire számítson.
Bad Bunny korábbi négy albumán is műfaji határokat feszegetett a hiphoptól a reggaetonon, a latin popon és a Puerto Ricó-i trapon át a mexikói countryzenéig. Ugyanilyen sokszínű tömeg várja az esti lemezpremiert, százak viselnek fehér pólót és kék baseballsapkát, pont, mint Bad Bunny a friss sláger, az Un Preview klipjében, Mások cowboykalapban jöttek a Where She Goes című dal miatt, sokan szimplán nyuszifüllel. Nem nehéz kitalálni, miért.
„Apám révén rengeteg salsát hallgattam, anyám miatt pedig sok balladát és merenguét. De hát a 90-es években voltam kölyök, így aztán jött a reggaeton és a rap is.” Bad Bunny anyanyelvén, spanyolul meséli ezt az amerikai Forbesnak. Rengeteg különböző műfajú és nemzetiségű előadót hallgatott különböző korszakokból, és úgy érzi, kicsit mindegyik ott él benne.
Egy valami mégis állandó a 29 éves, 2019-es Forbes 30/30 listás Bad Bunny karrierjében: bármihez nyúl a Nyúl, arannyá válik. Az elmúlt három évben 36 milliárdszor indították el dalait a Spotifyon, ezzel ő a platform legtöbbet streamelt előadója. Youtube-csatornája 32 milliárdos összmegtekintéssel büszkélkedhet, utóbbival lekörözi Justin Biebert és Ed Sheerant, sőt Taylor Swiftet is. Három Grammy- és tizenegy Latin Grammy-díj birtokosa, tavaly áprilisban pedig az első latin főfellépője lehetett Amerika egyik, ha nem a legnagyobb fesztiváljának, a Coachellának.
Mindezt úgy, hogy egyetlen angol nyelvű száma sincs, mindig spanyolul énekel. „A spanyol belém van kódolva, bárhol vagyok, spanyolul szeretek beszélni. Nem azért, mert bárkire is rá akarom erőltetni, egyszerűen ez vagyok én.”
És ezzel degeszre kereste magát. Úgy becsülik, 2022-ben nettó 88 millió dollárt keresett a világturnéjával, a streaminggel és azzal, hogy olyan csúcsjátékosokkal szerződött le, mint az Adidas vagy a Corona sörmárka. Így debütált a Forbesnál máris a tizedik helyen a legjobban kereső szórakoztatóipari szereplők listáján. Partnerségeiről viszont azt mondja, nem csak a pénz alapján választ. „Fontos, hogy mennyire szeretem a márkát, és hogy mennyire tisztelik a kreativitásomat.”
De vissza az arénás lemezbulihoz, végre kiderül, mire ment ki a játék. Bad Bunny egyszer csak leereszkedik egy klasszikus Rolls-Royce Silver Shadow tetején ülve, bordó öltönyben, félig kigombolt fehér ingben. A közönség szabályosan felrobban, bálványukat még Pókember-szerű maszkban is felismerik (fekete verzióban, izzó vörös szemekkel), bevallottan nyuszi, amikor új dalait közönség elé tárja. Pedig most csak az iPhone-jára kell ráböknie, és már indul is az új album, a Nadie Sabe lo que va a Pasar Mañana („Senki sem tudja, mi történik holnap”).
Tizenhatezer ember sikongat és táncol magából kikelve, pedig életükben először hallják a dalokat és szövegeket. Bad Bunny csak két szám erejéig ragad mikrofont, azoknál, amik már korábban kijöttek. A maszk éjfélig rajta marad, majd harangszóval felfedi arcát és friss, géppel nyírt frizuráját. Ugyanúgy a korai trapzenei stílusa előtt tiszteleg vele, mint ahogy az egész új albummal teszi.
Martínez Ocasio bevételeinek nagy részét ingatlanba fekteti, az Egyesült Államokban és Puerto Rico-szerte több villája is van.
Meg tudok élni a zenéből Bad Bunny a modern kori popbálványok archetípusa. Egy regionális stílust futtatott fel a streamingszolgáltatók és a közösségi média tág hatókörét felhasználva, így vált belőle valóságos világsztár több milliárd hallgatóval. „Úgy tartja hüvelykjét kultúránk ütőerén, mint senki más, sőt ma már ő diktálja a kultúrát” – mondja róla Jeremy Erlich, a Spotify zenei vezetője.
A streamingnek hála mára könnyebben bebarangolható a Föld. Öt év alatt 170 százalékkal ugrott a latin zenék lejátszása a Spotifyon, a műfaj az afrobeathez vagy a K-pophoz hasonlóan több száz millió új hallgatóhoz juthatott el nemcsak a streamingplatformoknak, de a Tiktokon vagy Instagramon keringő mémeknek köszönhetően is. „Az angolszász zene egyeduralma őrült tempóban bomlik le” – így Erlich.
Fontos megérteni azt is, hogy Bad Bunny jelentősége már bőven túlmutat a zenén. Tavaly az Amazon egyik filmjében, a Cassandróban is felbukkant, a legendás Saturday Night Live showműsorban nemcsak fellépett, de házigazdája is volt, emellett pedig játszható karakter is volt a WWE 2k23 című pankrátoros videójátékban. Egy olyan évben, amit elvileg pihenésre szánt.
Vonzereje még ennél is sokrétűbb, a pankráció mellett szívesen adja nevét olasz divatházak kollekcióinak is. Ősszel már Gucci-reklámokban pózolt a csúcskategóriás Savoy bőröndökkel a szupermodell Kendall Jenner oldalán. Korábban dolgozott a Crocsszal is, 2020-ban világítós papucskollekciót dobtak piacra, ami szinte azonnal elfogyott. Ahogyan legfrissebb sportcipője is az Adidastól, a 160 dolláros Paso Fino. Utóbbi már a tizennegyedik közös modellje volt a német márkával. Más cipőgyártók is megkeresték korábban, kreatív kontrollt viszont csak az Adidastól kapott. „Sokakat inspirál, nemcsak Puerto Ricóban, de szerte a világon” – mondja Torben Schumacher, az Adidas Originals márkavonal globális vezérigazgatója.
Amíg világsztárrá nem lett, Bad Bunny egyszerűen csak Benito volt, a Puerto Ricó-i egyetem audiovizuális kommunikációszakos hallgatója Arecibóban. Két előadás között az Econo szupermarketben csomagolta az árut, és közben serényen töltögette fel maga készítette latin beütésű trapzenéit a Soundcloudra.
Így ment ez 2016-ig, amikor Soy Peor című dalával befutott, majd még ugyanabban az évben a Dilesszel végképp letarolta a világot. 2018-ra már olyan nevekkel dolgozott, mint Drake, Cardi B vagy J Balvin. Hetekkel a 2020-as covidlezárások előtt, a Super Bowl félidei show-jában Shakirával és Jennifer Lopezzel állt színpadra. A karanténidőszakot végigélőzte az Instán – ott már 47 millióan követik –, majd a semmiből kidobott egy közreműködőkkel teli albumot is, a kiadatlan dalokból álló Las que no Iban a Salirt.
„Meg tudok élni a zenéből” – állítja, de azért látszik, hogy ennyivel nem elégszik meg. Lesznek még meglepő partnermárkái, színészi munkái, és később önálló divatmárkája is. Közben Puerto Ricó-i gyökereiről sem feledkezik meg.
Szülőföldje nem csak énmárkájában tölt be központi szerepet. 2021-ben betársult egy helyi profi kosárlabdacsapatba, a Santurce Cangrejerosba, közben sportmenedzsment-ügynökséget is alapított, a Rimas Sportsszal a hazai neveltetésű tehetségeket támogatja.
Ami a jótékonykodást illeti, 2018-ban létrehozta a Good Bunny Foundationt. A San Juan-i nonprofit alapítvány célja, hogy a Puerto Ricó-i gyerekek művészeti vagy sportolói lehetőségeit támogassa. Az elmúlt két évben durván kétmillió dollár támogatást osztott szét. „A kormány helyett a művészeknek kell végül az ilyen szerepeket betölteniük” – mondja ki nyíltan.
Elhamarkodott lenne kijelenteni, hogy Bad Bunny hírneve Madonnához vagy Prince-hez hasonlóan évtizedeken át velünk marad. Az biztos, hogy nem valamelyik luxusvillájának medencéje mellett fogja vesztegetni az idejét, elkötelezettnek érzi magát több millió rajongója iránt a való életben és az online térben egyaránt. „A hírnév arra ösztökél, hogy folytassam a munkát.”
Az Afrikából Anglián át Budapestre látogató félmagyar Tony Dabbous csak némi angol nyelvű olvasnivalót keresett magának. Az azóta eltelt harminchárom évben megtanult magyarul, és övé a város legnépszerűbb idegennyelvű könyvesboltja, a Bestsellers.
Három-négyezer körül a kovászos kenyér kilója, mégsem ér azzal lerendezni őket, hogy túl vannak árazva. Így hódította meg a Vaj pékség Budapestet tudatos üzlettel, megalkuvás nélküli ízekkel. És rengeteg vajjal.
Mayer Gellért Levente nem titkolja, hogy amit ő csinál, azt nem lehet jól csinálni, ha nem épülsz be egy kicsit az alvilágba is. Tizennégy évesen kapta az első számítógépét, és kezdett hekkerkedni, majd lett belőle etikus hekker. Öt éve foglalkozik profi szinten banki csalások elleni védelemmel, egyéni vállalkozóként segíti a klienseit, akik többnyire ajánlás útján jutnak el hozzá.
Azt mondja, tíz éve még az volt a jellemző, hogy ezer helyről vettek le száz eurót, ma száz helyről ezret. A csalások szofisztikáltabbak lettek, a csalók egyre nagyobban utaznak, miközben a védekezésben nem sok előrelépés történt. Szerinte a magyar bankok még kitettebbek az online csalásoknak, mint a neobankok, a bankkártya messze a legnagyobb rizikó, és bár az Apple
Pay-es visszaélések a legtipikusabbak, az még semmitől sem véd meg, ha te nem
használsz mobiltárcás fizetést. A maga részéről tíz bankszámlával védekezik.
Álmodsz, lépsz, kockáztatsz, és még be is jön. Egyszóval selfmade vagy. 33 példamutató nő, akik nem egyszer egy kis faluból indulva meghódítottak egy világot.
Ahol tudott, hibázott, és aztán tanult belőle. Most ott tart, hogy egy milliárdforintos számlázócéget vezet, vasárnap esténként pedig az RTL-en láthatod viszont. Sárospataki Albert, a Billingo alapító-vezérigazgatója, újabban cápa, egykoron DJ.