Ritkán látható igényességgel, a legkisebb részletekig megújult a balatonfüredi századelő egyik legelegánsabb épülete, az egykori Rodostó-villa, ma Petit Bois Hotel. A butikhotel épületét hangulatos kert veszi körül, két, százévesnél idősebb fával, a tető feszített tükrű medencéjéből pedig még a Balaton türkizkékje is szebbnek tűnik. A reformkori városrész és a kiserdő határán álló villát jól ismerte mindenki a városban. A visszaemlékezések szerint ez volt […]
Ritkán látható igényességgel, a legkisebb részletekig megújult a balatonfüredi századelő egyik legelegánsabb épülete, az egykori Rodostó-villa, ma Petit Bois Hotel. A butikhotel épületét hangulatos kert veszi körül, két, százévesnél idősebb fával, a tető feszített tükrű medencéjéből pedig még a Balaton türkizkékje is szebbnek tűnik.
A reformkori városrész és a kiserdő határán álló villát jól ismerte mindenki a városban. A visszaemlékezések szerint ez volt az egyik legjellegzetesebb épület, amit a tó felől a városba érő hajósok először megpillantottak. Az eredeti épület 1908-ban épült föl egyházasfalvi Töttösy Béla kúriai bíró megbízásából, aki II. Rákóczi Ferenc nagy tisztelője lévén a fejedelem rodostói házának mintájára építtette és nevezte el nyaralóját. A törökországi épületet idézték az olyan részletek, a veranda, a boltívek díszes zárókövei, a finom párkányformák, a lépcsőház kovácsoltvas korlátképzése, a kőlépcsők kialakítása vagy az épület körüli park.
Hlinka Zsolt
Az épület tulajdonosa 1917-ben Iklódy Szabó János országgyűlési képviselő, majd 1927-ben Grüner Alice lett. A második világháború után államosították, szétdarabolták, falai között szükséglakásokat alakítottak ki, állapota néhány év alatt leromlott. Az önkormányzati ingatlant néhány évvel ezelőtt megvásárolta Laki Péter, a Laki Épületszobrász Zrt. alapítója. Az új tulajdonossal szakértő kezekbe került a ház, hiszen a cég olyan történelmi épületek felújításán dolgozott korábban, mint az Operaház, a Zeneakadémia vagy a Szépművészeti Múzeum.
Rövidfilmek, egész estés sikermozik, animáció, standup, színház, egyetem. Osváth Gábor tíz éve mint tehetséges producer került látóterünkbe, aki egyszer még sokra viheti. Azóta a legkülönbözőbb projektek mögött tűnt fel, legyen az romantikus vígjáték, rendszer- és társadalomkritikus dráma vagy akár Cannes-ban díjazott animáció. Mikor került a listára?2015-ben.Mit írtunk róla?„Filmes tehetségekkel most sem állunk rosszul. Itt van például Osváth […]
Rövidfilmek, egész estés sikermozik, animáció, standup, színház, egyetem. Osváth Gábor tíz éve mint tehetséges producer került látóterünkbe, aki egyszer még sokra viheti. Azóta a legkülönbözőbb projektek mögött tűnt fel, legyen az romantikus vígjáték, rendszer- és társadalomkritikus dráma vagy akár Cannes-ban díjazott animáció.
Mikor került a listára? 2015-ben. Mit írtunk róla? „Filmes tehetségekkel most sem állunk rosszul. Itt van például Osváth Gábor, aki sok szakmabeli szerint ma az egyik legreménytelibb feltörekvő magyar filmproducer. Ő maga is csak néhány éve tudja, hogy producerkedéssel szeretne foglalkozni.” Mit mondott akkor? „Mindent a célért – ez Gábor egyik mottója. – A minőség mindennél előbbre való – ez meg a másik.”
Szakmailag kevés hiányérzetem lehet” – fogalmaz szerényen a 2021-es Nagykarácsony és a tavalyi Fekete pont egyik producere, Osváth Gábor. Mindkét film körülbelül 130-130 ezer nézőig jutott a magyar mozikban. A Nagykarácsony után azt gondolta, egy-két évente lesz csak hasonlóan nagyszabású lehetősége, de produceri működésének alig maradt szelete, amiben ne alkotott volna maradandót az utóbbi tíz évben. „Voltak előttünk és utánunk is független filmek, voltak ennél aktuálpolitikusabbak is, és az is igaz, hogy az oktatási rendszer tízmillió ember közös élményanyaga. De nem néznek meg minden iskolában játszódó filmet 130 ezren.”
Bár Gábor rendszeresen pályázik különböző projektjeivel magyar és nemzetközi forrásokra, ez a Fekete pont esetében fel sem merült, és nem csak a téma miatt. „Azt gondoltuk február-március táján, hogyha ezt nyáron nem forgatjuk le, akkor évekig nem csinálnánk meg. Ezt így lehetett, így kellett megcsinálni. A maradék hajam is kihullott közben” – nevet. Az időzítés kulcsfontosságú volt, a film operatőre, Rév Marcell az amerikai írósztrájknak köszönhetően tudott csak hazajönni az HBO-s Eufória forgatásáról.
A Fekete pontot 16 milliméteres filmre forgatták, ami önmagában jelentős tétel volt a költségvetésben. A kreatív döntést nem kicsit szenvedték meg, a film költségvetése nagyjából ötszöröse lett az eredetileg tervezettnek. Nehéz forintosítani a büdzsét, hiszen ahogy a film eleji felirat is mondja: „A magyar filmszakma széles körű összefogásával jöhetett létre.” Gábor mint első számú producer tizennyolc másik producert és tíz gyártócéget koordinált.
„Kockázatvállalás és végtelen rajongás a filmezés, a színészek meg a színház iránt” – mondja Szimler Bálint, a film rendezője Gáborról, amikor a sikeres producerré válás receptjéről kérdezem. „Ő egy rajongó alkat. Nehezen tud nemet mondani a segítségre szoruló produkciókra.” Bálint szerint Gábor nemcsak mint pénzügyi partner szerepel a filmekben, de kreatívan is támogat. „A Fekete pontban is nagyon sokat forgattunk úgy, hogy még nem volt meg a pénz, amit éppen elköltöttünk. Ez ilyen értelemben felelőtlenség, de közben meg így jöhetett létre a film, és így jöhet létre a legtöbb dolog Magyarországon financiális háttér és kulturális támogatások nélkül.”
A rendező, producer, operatőr hármas első közös projektje az Itt vagyok című rövidfilm volt, amit 2010-ben a cannes-i filmfesztivál vizsgafilmeket bemutató szekciójába is meghívtak. Gábor itt még gyártásvezetőként segítette Bálint rendezését és Marcell fényképezését. A film sikere összekovácsolta a csapatot, 2015-ben, a Balaton Method című zenés dokumentumfilm kapcsán hárman produkciós céget alapítottak, az azóta is aktív Boddah-t. „Itt nemcsak szakmai kapcsolatról van szó, hanem sokéves, nagyon közeli barátságról” – mondja Bálint.
Gábor a Boddah-val készítette el első animációs produkcióját Bucsi Réka rendezésében, a Love-ot: 2016-ban a Berlinale és a Sundance mellett több mint 170 nemzetközi filmfesztiválon mutatták be. Másik nagy sikerük a műfajban Buda Flóra Anna (Forbes, 2024/3) rendezése volt 2023-ban: a 27 rövidfilmes Arany Pálmát nyert Cannes-ban.
„Távolról sem értek az animációhoz, de nagyon szeretem és tisztelem.” Furcsa ezt hallani Gábortól, hiszen a Magyar Animációs Producer Szövetség elnökségi tagja, és sokat dolgozik azon, hogy legyen az országban egy értelmezhető animációs filmes közeg. Gábor szerint a Nemzeti Filmintézettel folytatott egyeztetéseik nyomán a közelmúltban ez a finanszírozásban is látszani kezdett. Ahhoz képest ez javulás, hogy a 27 tervét háromszor is elkaszálta az NFI, végül közvetlen állami támogatás nélkül, francia koprodukcióval gyártották le a filmet.
Gábort a magyar rövidfilmes világ is bevonzotta, a Friss Hús rövidfilmfesztivál szintugrásából és céges hátterének felépítéséből is kivette részét. Az idei fesztivál már Oscar-kvalifikáló eseménynek számított, az itt díjazott filmek automatikusan jogosultak nevezésre a jövő évi Oscarra. A Boddah a nemzetközi standup nagyjait is hozzánk csábította. A fiúk még a 2010-es évek elején írtak ímélt Louis C.K. menedzsmentjének, hogy lenne-e kedve egy budapesti show-hoz. Évekkel később kaptak tőle igent: 2016-ban, a humorista metoo-botránya előtt egy évvel össze is jött a fellépés, telt ház fogadta a Budapest Kongresszusi Központban, 2019-ben pedig még kettő. De leszervezték Budapestre a Monty Pythont alapító John Cleese-t vagy a másik brit legendát, Eddie Izzardot is.
Az utóbbi tíz évben háromszor is járt New Yorkban, Berlinbe szinte hazajár a Berlinale vagy az Interfilm rövidfilmes fesztiválokra, harmadik kedvenc helye London a színházak és a könyvesboltok miatt. Mégsem költözne el igazán sehova sem Budapestről, de ettől még elkezdett nyitni a nemzetközi produkciók felé. Volt már több lengyel, szlovák és cseh projektje is, Sophy Romvari író-rendező egész estés debütálása, a Blue Heron pedig kanadai–magyar koprodukcióban készült, és idén mutatják be.
A színház iránti rajongása talán a filmnél is régebbi, nemrég színháztörténész-diplomát szerzett a Károlin. „Remélem, újabb tíz év múlva már nem csak a standupban fognak kimerülni a színházi érintettségeim” – mondja terveiről.
Boddah Riotfilm Produkciós Kft. Alapítás: 2011 Tulajdonos: Osváth Gábor (36%), Rév Marcell (32%), Szimler Bálint (32%) Árbevétel (millió forint) 2022 172,8 2023 229,0 2024 N. A. Adózott eredmény (millió forint) 2022 25,1 2023 19,3 2024 N. A. Forrás: Dun & Bradstreet
Sorban dőltek meg a luxushajózásról vallott sztereotípiák a fejemben az Explora fedélzetén. Ez nagyon nem a szokványos strandfíling. Ahogy telnek az évek, az egyre tapasztaltabb ember egyre ritkábban kezd mondatot azzal, hogy sose gondoltam volna. Én is gyakran érzem, hogy engem olyan nagyon már nemigen lehet meglepni semmivel. Aztán elmegyek egy hajóútra kedvenc görög szigeteim környékén, és azon kapom […]
Ha az első határidő-módosítás nehezen ment, a második mélyebb nyomot hagyott bennem, a harmadik pedig… De kezdem az elején.A Dreher-szimfónia címen megjelent családregényem számomra váratlan sikere után belevágtam egy könyvsorozatba, de a Késmárki Bertalan kalandjainak második részére tett vállalásomat eddig nem tudtam tartani. Valamikor tavaly nyáron elúsztam, és csaknem egy évbe telt, mire utolértem magam. Kifogásom persze volt […]
Erős kérdéssel indítok, gondolom. Velem szemben a Forbes Deal podcast stúdiójában Wirtz Ágnes ül. Először megkérdezem, hány gyereket mentett meg, aztán meg majd azt, hogy a magánvagyonából mennyit áldozott erre. A koncepció azonnal megbukik. Mennyi gyereket mentettél meg? „Semennyit.” Gyors újratervezés. A stúdióban eltöltött másfél óra alatt aztán kibontakozik előttem, ami Ágnes fejében van. Én kívülről annyit látok ugyanis: […]
A Raiffeisen Bank egyik legjobb régióvezetője volt, és összesen több mint huszonöt évet töltött multicégek toppozícióiban. Aztán kicsekkolt, és most egésazen másképp van hatása emberekre, főleg nőkre, akik korábban indokolatlanul keveset gondoltak magukról. Danka Szilvia a tűsarkút és a kiskosztümöt pár éve pilateses edzőruhára cserélte, de agyának egy része standby üzemmódban várja, hogy szerelemprojektje mellett egyszer majd megint […]