Hirtelen mindenki átmegy őszintébe

Már 2016-ban megmondta, hogy az mRNS-technológiát kutató Moderna jó befektetés lehet. Frankó-Csuba Dea jövőkutató és innovációs coach pozitív hatással bíró projekteken szeret dolgozni. Azt mondja, hosszú távra kell tervezni, nem csak a ma megélt öröm az öröm. Sőt.

Jó ideje jövőkutatással foglalkozol, de főleg külföldi projektjeid és munkáid vannak. Magyarországon nehezebb rávenni a cégvezetőket hosszabb távú tervezésre? Hogy ne csak az azonnal termelhető profit lebegjen a szemük előtt?
A startupvilágban vannak szuper példák, a mai fiatal vállalkozóréteg már tisztában van vele, hogy globálisan kell gondolkodni, és igenis innen is el lehet érni nemzetközi sikereket. Nagyvállalati dimenzióban nagyon nem jellemző a purpose driven innovációs gondolkodás. A cégvezetők legfeljebb a régióban gondolkodnak. Még a nagyok is kis helyi játékosnak definiálják magukat, a multik leányai is úgy gondolkodnak, hogy ők kerekítési különbözet az anyacég könyvelésében.


Szerintem ez nem igaz, egy tízmilliós piac kiváló meleg­ágya lenne az innovatív működésnek, és kiváló kísérleti ország is lehetne új dolgok kipróbálásában. Ráadásul nem elég ez a konzervatív hozzáállás, de az is igaz, hogy nincsenek innovációs erőforrások. Az a baj, hogy közben a világ elhúz, és nemcsak a Nyugat, de a Kelet is, a fejlődő országok is többet invesztálnak már nálunk. A lemaradottak is utolérnek, sőt bizonyos paraméterek mentén el is hagytak minket.