Már 2016-ban megmondta, hogy az mRNS-technológiát kutató Moderna jó befektetés lehet. Frankó-Csuba Dea jövőkutató és innovációs coach pozitív hatással bíró projekteken szeret dolgozni. Azt mondja, hosszú távra kell tervezni, nem csak a ma megélt öröm az öröm. Sőt.
Jó ideje jövőkutatással foglalkozol, de főleg külföldi projektjeid és munkáid vannak. Magyarországon nehezebb rávenni a cégvezetőket hosszabb távú tervezésre? Hogy ne csak az azonnal termelhető profit lebegjen a szemük előtt?
A startupvilágban vannak szuper példák, a mai fiatal vállalkozóréteg már tisztában van vele, hogy globálisan kell gondolkodni, és igenis innen is el lehet érni nemzetközi sikereket. Nagyvállalati dimenzióban nagyon nem jellemző a purpose driven innovációs gondolkodás. A cégvezetők legfeljebb a régióban gondolkodnak. Még a nagyok is kis helyi játékosnak definiálják magukat, a multik leányai is úgy gondolkodnak, hogy ők kerekítési különbözet az anyacég könyvelésében.
Szerintem ez nem igaz, egy tízmilliós piac kiváló melegágya lenne az innovatív működésnek, és kiváló kísérleti ország is lehetne új dolgok kipróbálásában. Ráadásul nem elég ez a konzervatív hozzáállás, de az is igaz, hogy nincsenek innovációs erőforrások. Az a baj, hogy közben a világ elhúz, és nemcsak a Nyugat, de a Kelet is, a fejlődő országok is többet invesztálnak már nálunk. A lemaradottak is utolérnek, sőt bizonyos paraméterek mentén el is hagytak minket.