Lassan nyolc éve, hogy Molnár Dóra a fürdőszobai csap felett, hideg vízzel mosta véres fehérneműjét, és arra gondolt, miért nincs alternatív menstruációs megoldás. Ez volt az az ügy, amit vállalkozólelke mélyén mindig keresett, és ebből jött a This is Redy. A menstruációs bugyi pár éve a drogériák polcaira is bekerült, idén külföldre vinnék az ötletet és vele a tabudöntögetést.
Először 2021 januárjában írtunk a This is Redyről. Az alapítók épp a harmincat közelítették (fel is kerültek az akkori 30/30-as listára), és az ötletgazda nem sikeresnek, és ezért boldognak, hanem – különbség – boldognak, ezért sikeresnek érezte magát. Tudta, hogy egyszer vállalkozó lesz, hogy céget fog vezetni, és fel volt rá készülve, mire megtalálta az ügy. Ez volt a Redy, amit aztán el lehetett kezdeni továbbgondolni, kimaxolni, de ugyanazzal a tudatossággal, mint ami az odavezető utat kísérte.
És tudatos lassítással. „Mert a mi generációnknak már könnyű érzékelni, ha valami rossz. Mindig itt a telefon, mindig pittyeg, mindig tudjuk, mi történik a cégünkben. Ha a világ kívülről túlpörög, könnyebb megérezni, hogy nekem belülről kell lassítanom” – mondta akkor Molnár Dóra azzal a feltett szándékkal, hogy megússza a kiégést, és tíz év múlva is céget vezet.
A tudatos lassítás a cég számain nem látszik. Habár a menstruációs bugyikat gyártó magyar vállalkozás 2021 elején még csak másfél éves volt, árbevétele már meghaladta a százmillió forintot, és kezdettől nyereséget hozott. Dóra és alapítótársa, Tasnádi Ádám ekkor azt mondták, következő céljuk, hogy a Redy termékei ott legyenek a drogériákban is.
Ez a kívánság villámsebesen vált valóra, 2023 óta a Rossmann is árulja a Dóra menstruációs balesete által inspirált termékeket. A This is Redy ma már nemcsak egy típust, hanem több különböző méretű, fazonú és színű menstruációs fehérneműt forgalmaz. Egy rövid megtorpanás után szépen gyarapodnak, 2024-et 260 millió forintos árbevétellel és hatmilliós profittal zárták – borús gazdasági környezetben.
„A Redy hatéves történetére jutott bőven nehézség. Volt covid, háború, katamegszüntetés, inflációs őrület. De talán ez kényszerítette ki, hogy jobban megértsük a cégünket” – mondja a Redy stratégiai részét irányító Ádám, és pár perc alatt felidézi a vállalkozás teljes múltját. Dóra szerint a projekt azért tud stabil maradni, mert önazonos dolgot csinálnak. „Ha a Redynek nem lenne mögöttes küldetése, nagyon nehéz lett volna átvészelni ezt az időszakot.”
És mi ez a mögöttes küldetés? Olyan terméket gyártani, ami tényleg segíti a nőket a mindennapokban. Ezt nem csak a használati szinten kell értelmezni: nem titkolt céljuk az is, hogy megdöntsék a menstruáció körüli tabukat. „A Redy úgy indult, hogy a menstruációs bugyi kulcsszó sem létezett a magyar Google-ben, ma pedig ott van a drogériában is. Ezt nekünk kellett bevinni az emberek fejébe”– mondja Dóra.
Küldetésüket nehezíti, hogy Magyarországon 27 százalékos áfakulcs van a menstruációs termékeken. „A Túró Rudinak alacsonyabb az áfája, mint az ilyen eszközöknek.” Dóra szerint sokan nem gondolnak bele, mekkora kiadással járnak a menstruációs termékek a több tinilányos háztartásokban.
A Redy nem csak a hazai piacokon szeretne tabukat dönteni. Ádám szerint a 2025-ös év fókusza a külföldi piacra lépésen, majd az ezt követő tanuláson és megkapaszkodáson lesz. Szlovákia, Lengyelország és Románia a célországok. „Elégedettek vagyunk, nem megelégedettek. Most az a legfontosabb, hogy magunknak is bebizonyítsuk: külföldön is működik a Redy.”
Ádámnak mára szinte teljesen természetes, hogy napról napra a menstruációval foglalkozik, a szervezeten kívüli nőket jobban meglepi, amikor megérkezik egy tárgyalásra, és beszélni kezd a témáról. „Nyitottan neveltek a szüleim. Lehet, hogy ezért nem húzom fel a szemöldököm, ha ez a téma. Olyan dolgot csinálunk, ami pozitívan hat a társadalomra. Miért ne beszélnék róla?”
Főleg az Y és Z generációt tudják megszólítani. Utóbbinál nem tabu a téma, az Y generációnál ugyanakkor vannak, akik már nem szeretnének változtatni menstruációs rutinjukon. „Ezen először nagyon megütköztünk – mondja Dóra –, de ha belegondolunk, ők már tizenöt–húsz éve használnak egy eszközt, és nem akarnak váltani.” Az idősebbeknél szinte lehetetlen megváltoztatni a szokásokat, de ezt nem feltétlenül látják problémának. „Én nagyon hiszek a fiatalokban, látom, hogy érdeklik őket a társadalmi kérdések.”
Az ő segítségükkel szeretnék pozitív dolgokhoz kötni a menstruációt, ezért is közvetlen, szókimondó a Redy hangvétele, nem véletlen, hogy a „mi bátran használjuk a vér szót” az egyik fő üzenetük lett.
Ádám örül neki, hogy egyre több alternatív termék jelenik meg a magyar piacon. „Szeretjük a fair versenyt, jobbá tesz minket. A több termék nagyobb figyelmet is okoz.” Dóra szerint ez azért is pozitív, mert az ilyen vállalkozásokat főleg nők indítják el, ami itthon más területeken ritka. A menstruációs termékek piaca amúgy sem telített. „A világon nagyjából minden aktív korú nő menstruál. Ehhez képest eddig volt kábé három termék, a hajunkra meg van vagy száz. Egyszerűen ezzel a területtel eddig nem foglalkoztak, most kezdődött el valami.”
A This is Redy bugyijai az eldobható műanyag vagy papír megoldások helyett újrahasznosítható opciót kínálnak. Kommunikációjukban mégsem erőteljes a zöld vonal. Dórának szívügye, hogy fenntartható terméket állítsanak elő, de úgy látja, az utóbbi években a környezetvédelmi szempontok lecsúsztak a vásárlók szemében. „Indulásunk után minden műanyagmentes júliusos cikkben benne voltunk, de ez azóta elkopott. A megélhetési nehézségek miatt sokan nem tudnak erre gondolni.”
Ádám nem is akarja a fiatalabb generáció nyakába aggatni a világ összes problémáját. „Amíg nem volt járvány, háború, megélhetési válság, jobban velünk volt a környezetvédelem. Nem tudom, meddig marad háttérben, de valahol megértem.”
A Redy fókusza így az egészséges női testkép. Hirdetéseikben nem divatmodellek, hanem hétköznapi emberek szerepelnek, weboldalukon egészséges étkezésről és menstruációs tippekről olvashatunk cikkeket, interjúkban nyíltan beszélnek a témáról. Nem ezek hozzák a cég árbevételét, vagy viszik be őket a boltok polcaira. Mégis, ezek nélkül nem lenne ugyanolyan.
Molnár Dóra
Mi volt az első élményed, ami célt adott?
Gyerekkoromban nagy örömöt okozott, amikor eladtam a piacon a megunt játékaimat. Sejteni lehetett volna, hogy ennek köze lesz majd ahhoz, amit felnőtten is csinálok.
Most mi visz előre?
Nem akarok álszent lenni, nyilván cél, hogy az egzisztenciális dolgok meglegyenek. De kreatív és szociálisan érzékeny ember vagyok, olyan cégeket szeretnék építeni, amelyek jobbá tesznek bizonyos témákat.
Mit csinálnál, ha holnap el kellene hagynod a céget?
Boldog lennék, kerek sztorinak élném meg. Persze a Redy az identitásunk része, fel kellene dolgozni a búcsút, de utána azon gondolkoznánk, hogy milyen új projektet kezdjünk el szenvedéllyel építeni.
Tasnádi Ádám
Mi volt az első élményed, ami célt adott?
Rengeteg könyvet olvastam főleg történelmi témákban. Richter Gedeon sztoriját például imádom. A valaha volt legtehetségesebb magyar vállalkozó.
Most mi visz előre?
Nincs gond a megélhetéssel, ez már magában könnyít. Most azon dolgozom, hogy minél több piacon legyünk jelen, hogy sok időt töltsek a másfél éves kisfiammal, és jó példát mutassak neki.
Mit csinálnál, ha holnap el kellene hagynod a céget?
Fú, először biztosan elmennék egy hónapot pihenni, valahova külföldre. Utána valószínűleg tényleg építenénk valami mást. Ezt élvezzük, márkákat építeni. Csak már több tapasztalattal, nyugodtabban. És biztos, hogy együtt.