A kis technológiai cég, a Coderama a minőségre való törekvésnek köszönhetően sikeres szoftverházzá nőtte ki magát: 165 szakember dolgozik a cégnél, és szlovákiai sikereit Csehországban is meg akarja ismételni. Mindig is szerette az adrenalinlöketet. „Kerékpározás, motorozás, freeride – mindent beleadtam. Ugyanígy állok hozzá az üzlethez is” – mondja Daniel Beke, a Coderama vezérigazgatója és társtulajdonosa. […]
A kis technológiai cég, a Coderama a minőségre való törekvésnek köszönhetően sikeres szoftverházzá nőtte ki magát: 165 szakember dolgozik a cégnél, és szlovákiai sikereit Csehországban is meg akarja ismételni.
Mindig is szerette az adrenalinlöketet. „Kerékpározás, motorozás, freeride – mindent beleadtam. Ugyanígy állok hozzá az üzlethez is” – mondja Daniel Beke, a Coderama vezérigazgatója és társtulajdonosa.
Egyetem után egy nagyvállalatnál kezdett dolgozni, majd Svédországból kapott állásajánlatot. „Nagy változás volt” – emlékszik vissza. „Láttam, hogyan élnek egy fejlettebb és gazdagabb országban – és hogy a kollégák milyen profin állnak a munkához. Mindent maximumra tekerve, mintha a saját cégük lenne.”
2013-ban visszatértek Szlovákiába, hogy a barátnője – ma már a felesége – gondoskodhasson beteg nagymamájáról. Beke munkát keresett, és mivel a legjobb egyetemi barátai a Matej Štafurik által 2006-ban alapított SIGP-nél dolgoztak, ő is oda csatlakozott.
A covid alatt indultak el az első kampányok a Tőkeportálon, tavaly megkaptátok a máltai felügyelettől az uniós működési engedélyt. Sokat vagy Máltán?Nagyon. Múlt héten is voltam, jövő héten is megyek, most épp egy filmforgatásra, mert a máltai pénzügyi szolgáltatók szövetségének nagyon tetszik a sztorink. Hogy végre nő a cégalapító, és valaki azért jön Máltára, hogy ott nyújtson szolgáltatást. Nem gurítják azért […]
A covid alatt indultak el az első kampányok a Tőkeportálon, tavaly megkaptátok a máltai felügyelettől az uniós működési engedélyt. Sokat vagy Máltán? Nagyon. Múlt héten is voltam, jövő héten is megyek, most épp egy filmforgatásra, mert a máltai pénzügyi szolgáltatók szövetségének nagyon tetszik a sztorink. Hogy végre nő a cégalapító, és valaki azért jön Máltára, hogy ott nyújtson szolgáltatást. Nem gurítják azért elénk a vörös szőnyeget, és óriási ugrás a mély vízbe, főleg egy ilyen kis cégtől, mint mi, akik húszmillió forintból kezdtük.
Kívülről is komoly szintlépésnek látszik, már egész Európában szervezhettek közösségi finanszírozásra kampányokat, összehozhatjátok a platformotokon a befektetőket és a startupokat. Fut már máltai és bolgár kampányotok is. Ahhoz képest, hogy nulla pénzünk volt marketingre, nagyon erős az érdeklődés, de a kritikus tömeg elérése még távoli. Eddig tizenegyezer befektető regisztrált a Tőkeportálon, harminc–ötvenezerrel lennénk méretgazdaságosak. Így is szépen összeállnak a kampányok, de általában három hónap, hogy a kért tőke, fél-, egymillió euró összejöjjön. Minél többen követik az adott kampánygazdát és minél több aktív befektető figyeli a platformot, annál gyorsabb lehet.
Két éve azt mondtad, hogy tizenhárom lezárt kampányból nyolc volt sikeres. Most mi a mérleg? Huszonhat lezárt kampányunk van, és az európai licenc óta az összes sikeres volt, a kampánygazda megkapta a kért tőkét, és a befektetők a részvényeket. Eddig körülbelül kétmilliárd forintot közvetítettünk ki.
Kik a tipikus befektetőitek? A fogyasztási cikkeknél használják a „lohas” (Lifestyles of Health and Sustainability – a szerk.) terminust azokra, akik tudatos döntésekre törekednek. Leginkább ők. A pénzügyeikben is tudatosak, és elég korán eljutnak oda, hogy a likvid és biztonságos eszközökön túl startupokba is akarnak fektetni tipikusan százezer és kétmillió forint között. Tudják, hogy ez korai fázisú befektetés, leghamarabb öt–tíz év alatt térül meg, de türelmesek. Hajlandók kivenni a részüket a gazdaságból, az olyan történetekből, amikről elhiszik, hogy sikeresek lesznek. Ez egyfajta népi kockatőke. És egyszersmind impaktbefektetés is.
Volt már, hogy a befektetők nyereséggel kiszálhattak? Pont most zárult le az egyik kampánygazda osztalékfizetése, ő kamatjellegű kifizetést vállalt a befektetőknek. Egy másiknál folyamatban van egy felvásárlás, de a legtöbben nem ígérnek csodát, csak teljesítik, amit mondtak. Nem mind óriási növekedésű tech cég, csak szépen növekedő startupok, akár egy pékség is. Van csőd, és van siker is.
Mennyi időt és pénzt takaríthat meg, aki a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál kezdeményezi szabadalma bejelentését? Farkas Szabolcs, az SZTNH elnöke a WIPO (Szellemi Tulajdon Világszervezete) friss Global Innovation Index (GII) számaival támasztja alá: a magyar innováció erős lábakon áll. A 2025-ös index (innovációs teljesítményt mérő 139 országot értékelő rangsor) szerint Magyarország a 36. a világban. […]
A Recirquel Társulat minden egyes előadásával szintet lép, mégis, amit most hoznak, az olyan mértékű léptékváltás, ami még tőlük is meglepő. Új immerzív színházi produkciójuk a világ legnagyobb kulturális-szórakoztatóipari metropoliszai közé emeli Budapestet: ehhez hasonló élménnyel eddig csak New Yorkban, Londonban és Sanghajban találkozhatott a néző. Aki megmerítkezik a Walk My World univerzumában, az egyértelműen testet-lelket […]
Míg a globális ellátási láncok válsága számos vállalatot térdre kényszerített a világjárvány idején, a HelloParks éppen e káosz közepette kezdett ipari és logisztikai megaparkok fejlesztésébe Budapest körül. A csapat mindössze néhány lelkes szakemberrel indult 2020-ban, mára pedig a világ legnagyobb raktárfejlesztőivel versenyez a magyar piacon. A pandémia idején felborultak az ellátási láncok, aminek következtében az […]
Kezdőbetűiken túl mi köti össze Barcelonát, Bécset és Budapestet? Tavaly óta mindhárom város nemzetközi dizájnstúdiókat célzó konferenciának ad otthont. A POV Budapest már első évében telt házat hozott, és a szervezők idén még nagyobb dobásra készülnek: olyan szereplők jönnek el, akik ritkán teszik be a lábukat Magyarországra. Czél Mátyás és Mátyás Boldizsár megismerkedése nem nyúlik vissza hosszú évekre. […]